REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak może się bronić przedsiębiorca oskarżony o wyłudzenie VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak może się bronić przedsiębiorca oskarżony o wyłudzenie VAT? /Fot. Fotolia
Jak może się bronić przedsiębiorca oskarżony o wyłudzenie VAT? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe przeprowadzają obecnie liczne kontrole przedsiębiorców będących podatnikami VAT. Natomiast postępowania kontrolne trwają długo i są bardzo wnikliwe. Zdarza się więc, że przedsiębiorca zostaje oskarżony o wyłudzenie podatku VAT.

REKLAMA

Jednakże działania podejmowane przez skarbówkę nie muszą się zakończyć domiarem. Istnieje bowiem szeroki katalog możliwych do podjęcia działań obronnych.

Profilaktyka

Liczne czynności i środki zapobiegawcze podejmowane w okresie prowadzenia działalności gospodarczej mogą znacznie obniżyć ryzyko postawienia zarzutów. Oskarżeni o wyłudzenie VAT-u mogą zostać przedsiębiorcy, którzy nieświadomie trafili na nierzetelnych kontrahentów, działających na zasadzie karuzeli podatkowej. Sprowadza się ona do szybkiej sprzedaży towarów między różnymi podmiotami w ramach Unii Europejskiej. Przykładowo: spółka z Polski sprzedaje dany produkt spółce z innego kraju wspólnoty. Dzięki temu korzysta z zerowej stawki VAT. Dalej produkt ten przechodzi z firmy na firmę i końcowo znów trafia do Polski. Jednocześnie podmioty zobowiązane do zapłaty podatku VAT nie płacą go i nagle urywa się wszelki ślad po nich. Co w tej sytuacji robi organ podatkowy? Egzekwuje należność od przedsiębiorcy, który stał się ofiarą nieuczciwego kontrahenta. Najgorsze w tej sytuacji jest to, że państwo nie staje po stronie uczciwego przedsiębiorcy, tylko usilnie dąży do znalezienia winnego. Polskie prawo nie zapewnia żadnych instrumentów, które mogłyby pomóc przedsiębiorcy uchronić się przed nieuczciwymi kontrahentami.

Jest natomiast kilka czynników, które powinny zwiększyć czujność przedsiębiorcy. Podejrzane powinno wydawać się na przykład dokonywanie dostaw na dużą skalę przez firmę, która została zarejestrowana mniej niż trzy miesiące temu. Przedsiębiorcy powinni również zachować szczególną ostrożność, „robiąc interesy” z firmami, które nie składają sprawozdań finansowych. Pod lupą muszą znaleźć się również te firmy, które decydują się na zawarcie kontraktu na kilka milionów złotych, choć mają niski kapitał zakładowy. Warto również sprawdzić, czy cena, za którą nabywany jest towar, nie odbiega od cen rynkowych o więcej niż 20%.

Jeżeli dojdzie do oskarżenia

REKLAMA

Uważny dobór kontrahentów nie gwarantuje, że organy podatkowe nie dopatrzą się nieprawidłowości w zakresie rozliczania VAT i nie pociągną przedsiębiorcy do odpowiedzialności. Oskarżenie o wyłudzenie podatku VAT nie oznacza zaś, że na pewno poniesiemy surową karę. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać, gdy dojdzie do oskarżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze, by spełnić obowiązek udowodnienia zachowania należytej staranności w zakresie doboru partnerów do prowadzenia interesów oraz rozliczania podatku VAT. W szczególności należy wykazać, że zasady dokonywanych transakcji nie odbiegały od ogólnie obowiązujących zasad rynkowych. Przedsiębiorca, w razie jakichkolwiek wątpliwości, powinien weryfikować posiadane informacje u swojego kontrahenta. Warto też rejestrować i archiwizować przebieg negocjacji. Dodatkowo przedsiębiorca powinien posiadać dokumenty potwierdzające fakt sprawdzenia kontrahenta przed zawarciem umowy – np. w postaci pozyskanych dokumentów urzędowych albo potwierdzenia uzyskanego poprzez system VIES. Niezwykle ważne jest również posiadanie uporządkowanej – chronologicznie, hierarchicznie i tematycznie – dokumentacji. Każda niejasność może bowiem być wykorzystana przeciwko podatnikowi.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Swoistą obroną przed oskarżeniem o wyłudzenie VAT może być zastosowanie nowej, będącej jeszcze na etapie projektowania, instytucji split payment, czyli tzw. systemu podzielonej płatności. Jak wynika z projektu ustawy wprowadzającej ten system, istotą planowanego rozwiązania jest stworzenie osobnego rachunku bankowego do rozliczeń VAT. Jak to działa? Zapłata za nabyty towar bądź usługę dokonywana będzie na rachunek bankowy dostawcy wyłącznie w kwocie odpowiadającej wartości sprzedaży netto, natomiast pozostała część zapłaty, obejmująca kwotę podatku od towarów i usług, przekazywana będzie na specjalny rachunek VAT. Ta konstrukcja gwarantuje przedsiębiorcom większe bezpieczeństwo w przypadku ewentualnego oskarżenia o VAT, niejako oddzielając przedsiębiorcę od jego kontrahentów.


Odwrócony podatek VAT – lekarstwo na problemy przedsiębiorców?

Innym rozwiązaniem, które miało pomóc zarówno rządowi, jak i podatnikom, jest konstrukcja odwróconego VAT. Polega ona na tym, że czynny podatnik VAT sprzedaje towary, ale to nie on nalicza z tego tytułu VAT, tylko nabywca.

Niestety, mimo że pomysł był całkiem dobry, jego realizacja pozostawia wiele do życzenia. Np. w 2017 r. ustawodawca objął tą konstrukcją również usługi budowlane. To z kolei spowodowało liczne problemy po stronie przedsiębiorców. Dlaczego? Po pierwsze istnieją problemy interpretacyjne z kwalifikacją usług – często trudno stwierdzić, które podlegają tradycyjnemu opodatkowaniu, a które objęte są odwróconym opodatkowaniem VAT. Po drugie przedsiębiorcy mogą narazić się na kłopoty z płynnością finansową, ponieważ jednocześnie kupując materiały budowlane i usługi do prowadzenia działalności, wygenerują nadpłatę. Jest to tylko jeden z przykładów nieprawidłowego działania tej instytucji.

Prawnicy w walce z niesłusznymi oskarżeniami

Podsumowując, przedsiębiorcy nie są bezbronni w przypadku oskarżenia o wyłudzenie podatku VAT – mogą podjąć szereg działań samodzielnie lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Fachową pomoc oferują przede wszystkim kancelarie prawnopodatkowe, które nie tylko dysponują wiedzą, w jaki sposób weryfikować rzetelność kontrahentów i gdzie nieuczciwi przedsiębiorcy znajdują pole do „przekrętów”, ale także pomogą, gdy do firmy wkroczy skarbówka.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA