REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak może się bronić przedsiębiorca oskarżony o wyłudzenie VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak może się bronić przedsiębiorca oskarżony o wyłudzenie VAT? /Fot. Fotolia
Jak może się bronić przedsiębiorca oskarżony o wyłudzenie VAT? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe przeprowadzają obecnie liczne kontrole przedsiębiorców będących podatnikami VAT. Natomiast postępowania kontrolne trwają długo i są bardzo wnikliwe. Zdarza się więc, że przedsiębiorca zostaje oskarżony o wyłudzenie podatku VAT.

REKLAMA

Jednakże działania podejmowane przez skarbówkę nie muszą się zakończyć domiarem. Istnieje bowiem szeroki katalog możliwych do podjęcia działań obronnych.

Profilaktyka

Liczne czynności i środki zapobiegawcze podejmowane w okresie prowadzenia działalności gospodarczej mogą znacznie obniżyć ryzyko postawienia zarzutów. Oskarżeni o wyłudzenie VAT-u mogą zostać przedsiębiorcy, którzy nieświadomie trafili na nierzetelnych kontrahentów, działających na zasadzie karuzeli podatkowej. Sprowadza się ona do szybkiej sprzedaży towarów między różnymi podmiotami w ramach Unii Europejskiej. Przykładowo: spółka z Polski sprzedaje dany produkt spółce z innego kraju wspólnoty. Dzięki temu korzysta z zerowej stawki VAT. Dalej produkt ten przechodzi z firmy na firmę i końcowo znów trafia do Polski. Jednocześnie podmioty zobowiązane do zapłaty podatku VAT nie płacą go i nagle urywa się wszelki ślad po nich. Co w tej sytuacji robi organ podatkowy? Egzekwuje należność od przedsiębiorcy, który stał się ofiarą nieuczciwego kontrahenta. Najgorsze w tej sytuacji jest to, że państwo nie staje po stronie uczciwego przedsiębiorcy, tylko usilnie dąży do znalezienia winnego. Polskie prawo nie zapewnia żadnych instrumentów, które mogłyby pomóc przedsiębiorcy uchronić się przed nieuczciwymi kontrahentami.

Jest natomiast kilka czynników, które powinny zwiększyć czujność przedsiębiorcy. Podejrzane powinno wydawać się na przykład dokonywanie dostaw na dużą skalę przez firmę, która została zarejestrowana mniej niż trzy miesiące temu. Przedsiębiorcy powinni również zachować szczególną ostrożność, „robiąc interesy” z firmami, które nie składają sprawozdań finansowych. Pod lupą muszą znaleźć się również te firmy, które decydują się na zawarcie kontraktu na kilka milionów złotych, choć mają niski kapitał zakładowy. Warto również sprawdzić, czy cena, za którą nabywany jest towar, nie odbiega od cen rynkowych o więcej niż 20%.

Jeżeli dojdzie do oskarżenia

REKLAMA

Uważny dobór kontrahentów nie gwarantuje, że organy podatkowe nie dopatrzą się nieprawidłowości w zakresie rozliczania VAT i nie pociągną przedsiębiorcy do odpowiedzialności. Oskarżenie o wyłudzenie podatku VAT nie oznacza zaś, że na pewno poniesiemy surową karę. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać, gdy dojdzie do oskarżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze, by spełnić obowiązek udowodnienia zachowania należytej staranności w zakresie doboru partnerów do prowadzenia interesów oraz rozliczania podatku VAT. W szczególności należy wykazać, że zasady dokonywanych transakcji nie odbiegały od ogólnie obowiązujących zasad rynkowych. Przedsiębiorca, w razie jakichkolwiek wątpliwości, powinien weryfikować posiadane informacje u swojego kontrahenta. Warto też rejestrować i archiwizować przebieg negocjacji. Dodatkowo przedsiębiorca powinien posiadać dokumenty potwierdzające fakt sprawdzenia kontrahenta przed zawarciem umowy – np. w postaci pozyskanych dokumentów urzędowych albo potwierdzenia uzyskanego poprzez system VIES. Niezwykle ważne jest również posiadanie uporządkowanej – chronologicznie, hierarchicznie i tematycznie – dokumentacji. Każda niejasność może bowiem być wykorzystana przeciwko podatnikowi.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Swoistą obroną przed oskarżeniem o wyłudzenie VAT może być zastosowanie nowej, będącej jeszcze na etapie projektowania, instytucji split payment, czyli tzw. systemu podzielonej płatności. Jak wynika z projektu ustawy wprowadzającej ten system, istotą planowanego rozwiązania jest stworzenie osobnego rachunku bankowego do rozliczeń VAT. Jak to działa? Zapłata za nabyty towar bądź usługę dokonywana będzie na rachunek bankowy dostawcy wyłącznie w kwocie odpowiadającej wartości sprzedaży netto, natomiast pozostała część zapłaty, obejmująca kwotę podatku od towarów i usług, przekazywana będzie na specjalny rachunek VAT. Ta konstrukcja gwarantuje przedsiębiorcom większe bezpieczeństwo w przypadku ewentualnego oskarżenia o VAT, niejako oddzielając przedsiębiorcę od jego kontrahentów.


Odwrócony podatek VAT – lekarstwo na problemy przedsiębiorców?

Innym rozwiązaniem, które miało pomóc zarówno rządowi, jak i podatnikom, jest konstrukcja odwróconego VAT. Polega ona na tym, że czynny podatnik VAT sprzedaje towary, ale to nie on nalicza z tego tytułu VAT, tylko nabywca.

Niestety, mimo że pomysł był całkiem dobry, jego realizacja pozostawia wiele do życzenia. Np. w 2017 r. ustawodawca objął tą konstrukcją również usługi budowlane. To z kolei spowodowało liczne problemy po stronie przedsiębiorców. Dlaczego? Po pierwsze istnieją problemy interpretacyjne z kwalifikacją usług – często trudno stwierdzić, które podlegają tradycyjnemu opodatkowaniu, a które objęte są odwróconym opodatkowaniem VAT. Po drugie przedsiębiorcy mogą narazić się na kłopoty z płynnością finansową, ponieważ jednocześnie kupując materiały budowlane i usługi do prowadzenia działalności, wygenerują nadpłatę. Jest to tylko jeden z przykładów nieprawidłowego działania tej instytucji.

Prawnicy w walce z niesłusznymi oskarżeniami

Podsumowując, przedsiębiorcy nie są bezbronni w przypadku oskarżenia o wyłudzenie podatku VAT – mogą podjąć szereg działań samodzielnie lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Fachową pomoc oferują przede wszystkim kancelarie prawnopodatkowe, które nie tylko dysponują wiedzą, w jaki sposób weryfikować rzetelność kontrahentów i gdzie nieuczciwi przedsiębiorcy znajdują pole do „przekrętów”, ale także pomogą, gdy do firmy wkroczy skarbówka.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA