REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czarna lista podatników VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Czarna lista podatników VAT
Czarna lista podatników VAT

REKLAMA

REKLAMA

Na stronie Ministerstwa Finansów pojawiły się nowe wykazy, które pomogą dowieść uczciwym podmiotom, że dochowały należytej staranności w VAT. Obok już wcześniej istniejącego wykazu czynnych podatników VAT teraz można już sprawdzić wykazy podmiotów, którym odmówiono rejestracji jako podatnika VAT, skreślonych i przywróconych do rejestru podatników VAT.

W sobotę weszła w życie nowelizacja przepisów o podatku od towarów i usług, która daje nowe możliwości weryfikowania podatników. Dotychczas można było sprawdzić jedynie, czy dany podmiot zarejestrował się do celów VAT. Teraz na stronach resortu finansów pojawiły się też inne wykazy:

REKLAMA

- podatników, którym odmówiono rejestracji (nie zawiadamiając ich o tym),

- skreślonych z rejestru,

- przywróconych do rejestru.

REKLAMA

Ponadto o tych, którym fiskus odmówił rejestracji lub których skreślił z rejestru, można dowiedzieć się kilku innych rzeczy: jaki jest ich numer REGON, PESEL, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, kto jest ich pełnomocnikiem, prokurentem. Ponadto poznamy datę rejestracji do celów VAT, datę wydania odmowy wpisu do rejestru oraz ewentualnego przywrócenia do niego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta sama nowelizacja wprowadziła też przepisy, które pozwolą szefowi Krajowej Administracji Skarbowej blokować rachunki bankowe. Wejdą one w życie jednak później – po upływie czterech miesięcy od ogłoszenia.

Warto sprawdzać

REKLAMA

Monitorowanie, czy kontrahent nie znajduje się w takim wykazie, będzie na pewno jednym z elementów dochowania należytej staranności. – Czarna lista powinna być pomocnym narzędziem do identyfikacji podmiotów o wątpliwej reputacji, z którymi handlowanie może rodzić pewne ryzyko. Jeśli podmiot, z którym zamierzamy zawrzeć transakcję, znajdzie się na liście, to powinno zapalać to czerwoną lampkę – stwierdza Roman Namysłowski, doradca podatkowy i partner zarządzający w Crido Taxand. I przypomina, że Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad przesłankami należytej staranności, których spełnienie dałoby ochronę podatnikowi przed kwestionowaniem jego rozliczeń VAT. – Weryfikacja kontrahenta na czarnej liście może być jednym z elementów takiego działania – uważa Namysłowski.

Zgadza się z tym Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy i partner w KNDP. – Nie można jednak zapominać, że podatnik powinien sprawdzać kontrahenta tylko w sytuacji, gdy ma jakieś podejrzenia co do jego nieuczciwości. Weryfikacja nie jest ani warunkiem odliczenia VAT, ani ważności transakcji, jeśli została ona zrealizowana – przyznaje ekspert.

Faktycznie, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, nie ma znaczenia, czy podatnik został zarejestrowany do celów VAT, aby można było odliczyć podatek z faktury, którą wystawił. W praktyce jednak organy podatkowe badają, czy firma sprawdziła m.in., czy jej kontrahent w momencie zawierania transakcji był zarejestrowany do celów VAT. Jeśli nie, to mogą pozbawić ją prawa do odliczenia podatku.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Skrzywdzeni

Tomasz Michalik, doradca podatkowy i partner w MDDP, zwraca jednak uwagę, że określenie „czarna lista” to pewne uproszczenie. – Posługiwanie się nim jest ryzykowne – uważa ekspert. Nie tylko dlatego, że lista obejmuje także podatników, których rejestracja została przywrócona, ale przede wszystkim dlatego, że znajdą się na niej np. ci, którzy jedynie zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej. – Podatnicy, którzy zrobili przerwę w działalności na okres co najmniej sześciu kolejnych miesięcy, podlegają wykreśleniu z rejestru, a w konsekwencji będą umieszczani w wykazie – tłumaczy Michalik.

Na szczęście nowe wykazy fiskusa będą obejmowały informację o podstawie prawnej wykreślenia lub przywrócenia rejestracji. – Dociekliwi dowiedzą się, czy wyrejestrowanie nastąpiło w związku z zawieszeniem działalności, czy np. wystawianiem fałszywych faktur – przyznaje Michalik. Jego zdaniem stygmatyzujące sformułowanie „czarna lista” nie powinno być więc stosowane.

Z kolei Andrzej Nikończyk uważa, że lepszym pomysłem niż nowe wykazy byłby jeden, codziennie aktualizowany rejestr podatników VAT. I powinny się w nim znaleźć wszystkie publicznie dostępne informacje, także te dotyczące rejestracji (np. KRS, CEIDG) i koncesji.

Idą za ciosem

Fiskus wykreśla podatników z rejestru VAT dopiero od roku. Naczelnicy urzędów skarbowych mogą to robić na podstawie dziewięciu przesłanek (art. 96 ust. 9 i 9a ustawy o VAT), m.in. gdy:

- firma faktycznie nie istnieje,

- nie można się z nią skontaktować mimo udokumentowanych prób,

- podała nieprawidłowe dane,

- wystawia puste faktury,

- wiedziała bądź miała uzasadnione powody, by przypuszczać, że jej kontrahent ma na celu wyłudzanie podatków.

Podstawą wykreślenia może być też zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na co najmniej pół roku. Co ważne, w żadnym z tych przypadków urzędnicy nie muszą powiadamiać przedsiębiorcy.

Ministerstwo Finansów chce, aby w połowie 2018 roku pojawiła się także biała lista (projekt jest już w fazie konsultacji). Znaleźć na niej miałyby się m.in. numery rachunków bankowych firm. Co więcej, jeśli przedsiębiorca przeleje swojemu kontrahentowi więcej niż 15 tys. zł na inne konto niż to z listy, to nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT.

Pomysł spotkał się już z ogromną krytyką ze strony firm. Zarzucają mu, że jest sprzeczny z prawem unijnym, biurokratyczny i niepotrzebny. Nie mogą wziąć na siebie odpowiedzialności za to, że np. nieświadomie przeleją pieniądze na rachunek nieznany fiskusowi. I stoją na stanowisku, że każdorazowa weryfikacja konta kontrahenta utrudniłaby im prowadzenie działalności. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA