REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura zawiera cenę niezgodną z umową - czy można odliczyć VAT

Faktura zawiera cenę niezgodną z umową - czy można odliczyć VAT
Faktura zawiera cenę niezgodną z umową - czy można odliczyć VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zawarliśmy umowę o dostawę towarów. Umowa zawiera zapis, że nasz kontrahent przez 6 miesięcy będzie dostarczał nam określoną partię towarów za konkretną cenę. Kwota została podana jednostkowo za każdą sztukę towaru, ale wcześniej została wynegocjowana podczas spotkania. Ostatecznie w umowie została uwzględniona cena wynegocjowana, która była niższa o 15% od ceny pierwotnie wskazanej przez kontrahenta. Otrzymaliśmy pierwszą dostawę towaru i pierwszą fakturę. Na fakturze do zapłaty została uwzględniona cena pierwotnie podana przez kontrahenta, a nie ta, którą mamy w umowie. Czy możemy odliczyć z niej VAT? Czy urząd nie uzna, że został odliczony VAT z faktury zawierającej zawyżoną cenę?

Odliczenie VAT z faktury zawierającej zawyżoną cenę jest ryzykowne. Niezwłocznie powinni Państwo wystąpić o korektę faktury. Najbezpieczniej będzie, jeśli wstrzymają się Państwo z odliczeniem VAT z faktury pierwotnej do czasu otrzymania faktury korygującej. Wówczas będzie można rozliczyć fakturę pierwotną i korektę do tej faktury w tym samym miesiącu. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Z pytania wynika, że Czytelnik ma wątpliwość, czy ma prawo do odliczenia podatku, skoro sprzedawca wykazał na fakturze zawyżoną kwotę za dostarczony towar.

Z przepisów ustawy o VAT wynika, że nie odliczymy VAT z faktury czy dokumentu celnego, jeśli:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

REKLAMA

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności (art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT).

Nie daje prawa do odliczenia VAT faktura, która podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością.

Faktura, która zawiera cenę inną niż wskazana w umowie, spełnia przesłanki uznania jej za fakturę, która podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością, czyli nie stanowi podstawy do odliczenia z niej VAT.

Zakaz ten nie będzie miał zastosowania, gdy nie ma wątpliwości, że transakcja opodatkowana zaistniała i wykreowała podatek naliczony, a zmiana ceny została przez strony transakcji uzgodniona i zaakceptowana. W takiej sytuacji podatnik nie powinien być pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jednak w przypadku naszego Czytelnika tak nie było. Jako nabywca podpisał umowę, w której zawarto określoną cenę za towar. Cena ta nie była już później zmieniana. Z treści pytania wynika, że nie doszło do podpisania aneksu do umowy, w którym zmiana ta zostałaby uwzględniona. W takiej sytuacji należy uznać, że kwota podana na fakturze jest niezgodna z rzeczywistością, ponieważ nie wskazuje prawdziwej ceny, jaką ustaliły strony umowy. W rezultacie faktura w takiej formie nie stanowi podstawy do odliczenie podatku w niej wykazanego.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 sierpnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.164.2017.1.ISZ), w której czytamy:

W opisanym we wniosku zdarzeniu (w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę dokumentującą faktycznie wykonaną na Jego rzecz usługę z błędnie określoną kwotą należnego wynagrodzenia za usługi - kwoty są wyższe niż określone w umowie), kwota podana w fakturze, dotyczącej umowy o świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, jest niezgodna z rzeczywistością, tzn. nie wskazuje prawdziwej ceny, jaką uzgodniły strony umowy, co oznacza, że według ustaleń Wnioskodawca za zgodą kontrahenta, faktycznie zapłaci cenę w odmiennej wysokości niż to wynika z faktury.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz


W dobie walki organów podatkowych z wyłudzeniami w VAT istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że uznałyby fakt odliczenia VAT z tej faktury za czynność mającą na celu wyłudzenie nienależnego podatku. Odliczenie VAT z faktury zawierającej zawyżoną cenę jest zatem ryzykowne. Niezwłocznie powinni Państwo wystąpić o korektę tej faktury.

Najbezpieczniej będzie, jeśli wstrzymają się Państwo z odliczeniem VAT z faktury pierwotnej do czasu otrzymania faktury korygującej. Wówczas będzie można rozliczyć fakturę pierwotną i korektę do tej faktury w tym samym miesiącu.

Artykuł 86 ust. 19a ustawy o VAT stanowi, że jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia. Taki sposób postępowanie potwierdził także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w cytowanej już interpretacji z 23 sierpnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.164.2017.1.ISZ).

Odliczenia z faktury można dokonać w miesiącu otrzymania faktury, pod warunkiem że powstał obowiązek podatkowy, lub w dwóch następnych miesiącach.

Spółka Alfa otrzymała 13 listopada 2017 r. fakturę dokumentującą dostawę towarów, która miała miejsce w październiku. Faktura została wystawiona na zawyżone kwoty. Spółka nie odliczyła z niej VAT, tylko wystąpiła do kontrahenta o wystawienie faktury korygującej. Fakturę korygującą otrzymała 26 stycznia 2018 r., dlatego odliczy VAT w deklaracji za styczeń 2018 r. W ewidencji powinna wpisać zarówno fakturę pierwotną, jak i fakturę korygującą.

Podstawa prawna:

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA