REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT z tytułu wniesienia aportu do spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julia Regulska
Aplikantka radcowska
Marek Pasiński
Radca prawny
Opodatkowanie VAT - wniesienie aportu do spółki
Opodatkowanie VAT - wniesienie aportu do spółki

REKLAMA

REKLAMA

Od początku kwietnia 2009 r. obowiązują zmienione zasady opodatkowania podatkiem VAT w związku z wniesieniem aportu do spółki prawa handlowego i cywilnego.

Obowiązek wniesienia wkładu obciąża każdego wspólnika lub akcjonariusza, bez względu na rodzaj spółki, do której przystępują. Przepis art. 3 kodeksu spółek handlowych wskazuje bowiem wyraźnie, że przez umowę spółki handlowej wspólnicy albo akcjonariusze zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów. Wprowadzane przez wspólników lub akcjonariuszy wkłady mogą przyjmować różną postać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszym podstawowym sposobem wniesienia wkładu jest wpłata określonej sumy pieniężnej. Istnieje jednak również możliwość pokrycia wkładu poprzez przeniesienie lub obciążenie własności rzeczy. Ten rodzaj wkładu nazywamy wkładem niepieniężnym, a inaczej aportem.

Podstawa dla objęcia czynności wniesienia aportu obowiązkiem zapłaty podatku VAT

Przedmiotem opodatkowania jest, zgodnie z ustawą regulującą zasady dotyczące VAT, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Oczywistym jest więc, że objęcie udziałów za gotówkę nie wiąże się z dostawą towarów, czy świadczeniem usługi.

Natomiast wniesienie wkładu niepieniężnego, w zależności od jego rodzaju, stwarza obowiązek podatkowy w określonej wysokości lub też wpływa na zwolnienie z niego. 

REKLAMA

Wspomniana na wstępie zmiana przepisów uregulowała obowiązek podatkowy w ten sposób, że wniesienie aportu podlega obecnie opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Oznacza to, że czynność wniesienia aportu rodzi obowiązek podatkowy wyłącznie wówczas, gdy wnoszącym wkład jest podatnik VAT.

Ponadto od strony przedmiotowej wniesienie aportu będzie podlegało opodatkowaniu VAT, jeśli przedmiotem wkładu jest czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym względzie istotne jest więc, co jest przedmiotem aportu, gdyż od tego zależy wysokość wpłacanego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmiot zobowiązany do zapłaty

Jak wspomniano, co do zasady podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT z tytułu wniesienia wkładu do spółki jest osoba, która dokonuje tej czynności.
Jednakże warto mieć na względzie okoliczność, że nie w każdym przypadku tak właśnie się dzieje. Tytułem przykładu można by wskazać sytuację, w której do spółki zarejestrowanej w Polsce wkład wnosi podmiot zagraniczny.

Wówczas w zależności od okoliczności tej konkretnej czynności będzie zależało, czy obowiązek podatkowy będzie obarczał wskazanego wspólnika, czy też samą spółkę. Decydujący w tej kwestii będzie fakt, czy działający na terenie Polski podmiot zagraniczny będzie zarejestrowany jako podatnik VAT w Polsce, czy też nie. Jeśli bowiem nie zdecyduje się na dopełnienie powyższego, podmiotem zobowiązanym do zapłaty będzie spółka.

Natomiast jeżeli wkład w postaci aportu wnosi jednorazowo osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, to nie stanie się z tego powodu podatnikiem VAT.

Przedmiot opodatkowania

Można przyjąć, że przedmiotem aportu są przede wszystkim towary. Tym samym wniesienie aportu do spółki będzie wywoływało przeniesienie prawa własności do rzeczy, co kwalifikowane jest zgodnie z przepisem art. 7 ustawy o VAT, jak dostawa towarów.

Wysokość VAT – u będzie więc ustalana w sposób właściwy dla danego towaru. Oznacza to, że mogą zaistnieć sytuacje, w których wniesienie wkładu niepieniężnego będzie opodatkowane stawką podstawową, stawką obniżoną, lub też będzie w ogóle od podatku zwolnione.

Jeśli przedmiotem aportu będzie nieruchomość budowlana, stawka podatku wyniesie 22%. Jeśli natomiast wspólnik w ramach wkładu postanowi wnieść do spółki wyroby higieniczne z kauczuku, czy też maszyny do pisania dla niewidomych, stawka wyniesie 7%.

Ponadto należy wskazać, że w odniesieniu do spółek osobowych kodeks spółek handlowych przewiduje możliwość wniesienia tytułem wkładu niepieniężnego świadczenia usługi. Pochylając się więc nad tym zagadnieniem należy wskazać, czym jest sama usługa.

Brzmienie ustawy wskazuje, że przez świadczenie usług rozumie się świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, czy też jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie może zostać uznane za dostawę towaru, w tym także przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych.

W opisanym przypadku również podstawowe znaczenie dla ustalenia stawki podatku będzie miało określenie, jakiego rodzaju usługa ma być świadczona. Ustawa regulująca zasady opłacania podatku VAT, podobnie jak w wypadku towarów, wskazuje szczegółowo, jakie stawki podatku są przewidziane dla poszczególnych usług.

Zwolnienia od VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, zwolnione z podatku są wkłady niepieniężne mające za przedmiot towary, których dostawa jest zwolniona z VAT na zasadach ogólnych. W tym wypadku jako przykład wskazać można wniesienie aportu w postaci towaru używanego. Ustawa zawiera szczegółowe wytyczne, co należy rozumieć pod pojęciem towar używany.

Przez towary używane rozumie się towary, z wyłączeniem budynków, budowli oraz gruntów, których okres używania przez podatnika dokującego ich dostawy wynosi co najmniej pół roku. Ustawodawca wprowadza jednak warunek, aby w stosunku do tych towarów nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Szczególnie częstą formą działania jest wnoszenie przez wspólników tytułem wkładu używanych samochodów.

Generalnym wyjątkiem od obowiązku zapłaty podatku VAT jest natomiast wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Zgodnie bowiem z przepisem art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Definicję przedsiębiorstwa określa kodeks cywilny. Ujmuje je w sposób przedmiotowy wskazując przykładowo składniki niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. W świetle wskazanej definicji przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmujących m.in. nie tylko własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów, ale również prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości.

Sposób liczenia podstawy opodatkowania

W toku rozważań nad czynnością wniesienia do spółki prawa handlowego wkładu niepieniężnego istotne wydaje się jeszcze zagadnienie od czego będzie płacony podatek VAT. Wskazany element rodzi jednak liczne problemy. 

Podstawą opodatkowania VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży - stanowiąca całość świadczenia należnego od zbywcy, pomniejszona o VAT. W przypadku wniesienia aportu ciężko jednak mówić o kwocie należnej z tytułu sprzedaży, jako takiej. Można byłoby przyjąć, że świadczeniem wzajemnym wspólnika wnoszącego aport będzie określona ilość udziałów o ustalonej wartości. Jednakże znaczący problem pojawia się, gdy istnieje rozbieżność cenowa pomiędzy wnoszonym wkładem a przekazywanymi w zamian udziałami.

Na ten temat wypowiadały się szeroko ograny zajmujące się kwestiami podatkowymi, konkretne stanowisko w tym względzie zajął jednak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24.07.2009 r. nr IPPP3/443-475/09-2/MM wskazując, że w sytuacji, gdy wartość udziałów różni się od wartości towaru lub usługi wnoszonej tytułem aportu, za podstawę opodatkowania będzie uznana wartość rynkowa towarów lub usług, pomniejszona o kwotę podatku. 

Powstanie obowiązku podatkowego

Moment powstania po stronie podatnika obowiązku zapłaty podatku VAT uzależniony jest od przedmiotu przeprowadzonej transakcji. W przypadku zbycia towaru obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty ustalonej kwoty pieniężnej. Ze względu na fakt, że przy czynności wniesienia aportu nie dochodzi do zapłaty jako takiej, więc należy poszukać innego analogicznego momentu dla powstania tego obowiązku.

Przekonujący w tym względzie wydaje się pogląd, że takim momentem w przedmiotowym wypadku będzie chwila objęcia udziału lub zostania wspólnikiem, czy też akcjonariuszem w spółce. Ten moment może być również ustalony odmiennie w umowie, jednakże należy mieć na względzie regulacje rządzące terminami związanym z wystawianiem faktur VAT.

Jak wskazano, zmienione przepisy wywołują liczne kontrowersje po stronie zarówno komentatorów prawa, jak i podmiotów z niego na co dzień korzystających. Wydaje się jednak, że ponad półroczna praktyka sprowokowała organy skarbowe do pochylenia się na tym problemem i wytyczenia w miarę czytelnych reguł dla ich stosowania.

Marek Pasiński – Radca Prawny
Julia Regulska – Aplikant Radcowski

Kancelaria Radcy Prawnego w Krakowie www.pasinski.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA