REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne udostępnienie samochodu pracownikowi – czy jest opodatkowane VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Nieodpłatne udostępnienie samochodu pracownikowi – czy jest opodatkowane VAT?
Nieodpłatne udostępnienie samochodu pracownikowi – czy jest opodatkowane VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej niejednokrotnie umożliwiają pracownikom wykorzystanie samochodów służbowych do celów prywatnych. Co więcej zdarza się, iż pracownicy mogą w ten sposób korzystać z samochodów nieodpłatnie. Warto więc zastanowić, się, czy po 1 kwietnia 2014 r. podatnicy mają obowiązek opodatkowania na gruncie podatku VAT nieodpłatnego wykorzystania samochodów do celów prywatnych pracowników.

W dniu 1 kwietnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Zmiana ustawy o VAT dokonana za pomocą ustawy nowelizującej dotyczy m.in. zasad nieodpłatnego udostępniania pracownikom samochodów do celów prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne wykorzystanie pojazdów nabytych po 1 kwietnia 2014 r.

Zgodnie z dodanym do ustawy o VAT w wyniku nowelizacji art. 8 ust. 5, przepis ustawy nakazujący opodatkowanie nieodpłatnego użytkowania towarów będących własnością przedsiębiorcy nie ma zastosowania w przypadku użycia (wykorzystywania) pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obliczoną zgodnie z art. 86a ust. l ustawy o VAT, z tytułu:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów lub

2) nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów, podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

REKLAMA

Zmiany w art. 8 ustawy o VAT wyłączyły konieczność rozliczania podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (np. na cele prywatne podatnika lub jego pracowników) pojazdów samochodowych, dla których odliczenia podatku dokonano na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl nowej regulacji w wyżej opisanej sytuacji podatnik nie ma obowiązku rozliczania podatku należnego, jeżeli pojazd będzie wykorzystywany przez niego na cele inne niż działalność gospodarcza.

Przy czym należy podkreślić, iż przepis ten dotyczy wyłącznie pojazdów, dla których prawo do odliczenia podatku określono na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu ustalonym na podstawie analizowanej nowelizacji.

Jako, że ww. regulacja obowiązuje od 1 kwietnia 2014 r. należy wskazać, iż brak obowiązku opodatkowania nieodpłatnego wykorzystania samochodów na cele prywatne na podstawie znowelizowanego art. 8 ust. 5 ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do pojazdów nabytych po 1 kwietnia 2014 r.

Wyłączenie z opodatkowania w opisanych sytuacjach dotyczy również użytku na cele inne niż działalność gospodarcza pojazdów "nabytych" ("włączonych" do przedsiębiorstwa) na podstawie umów najmu, dzierżawy. leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (umowy, na podstawie których następuje udostępnienie samochodu kwalifikowane na gruncie podatku VAT jako świadczenie usług).

Na marginesie należy jednak nadmienić, iż nieodpłatne udostępnienie pracownikom pojazdów w celach prywatnych automatycznie spowoduje ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem oraz eksploatacją pojazdu do 50%, co wynika z obowiązującego od 1 kwietnia 2014 r. brzmienia art. 86a ust. 1 ustawy o VAT.

Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT 2014

Nieodpłatne wykorzystanie pojazdów nabytych przed 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej w przypadku użycia przez podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza pojazdów samochodowych nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwotę podatku naliczonego stanowiło 50% lub 60% kwoty podatku:

1)   wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika,

2)   należnego z tytułu:

a)  świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)  dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1 podatnikiem jest ich nabywca,

c)   wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3)   należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy zmienianej w art. 1,

4)   wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b ustawy zmienianej w art. 1, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 tej ustawy

–    nie więcej jednak niż odpowiednio 5 000 zł lub 6 000 zł, nie stosuje się przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 2  ustawy nowelizującej na potrzeby ust. 1 przepis art. 8 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio.

Powyższe oznacza, iż od 1 kwietnia 2014 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne wykorzystanie do celów innych niż działalność gospodarcza samochodów nabytych przed 1 kwietnia 2014 r., w odniesieniu do których podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku (zatem w odniesieniu do samochodów osobowych nabytych przed 1 kwietnia 2014 r. lub samochodów z homologacją ciężarową nabytych przed 1 stycznia 2014 r., gdyż zakup takich pojazdów we wskazanych okresach pozwalał na odliczenie 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł).

Jeżeli zatem przedsiębiorca będzie udostępniać nieodpłatnie swoim pracownikom pojazdy spełniające powyższe kryteria nie będzie miał obowiązku opodatkowania na gruncie podatku VAT ww. czynności.

Należy jednak podkreślić, iż brak obowiązku opodatkowania nie dotyczy pojazdów zakupionych przez 1 kwietnia 2014 r. z pełnym prawem do odliczenia podatku (samochody specjalne np. vany lub samochody osobowe z homologacją ciężarową zakupione pomiędzy 1 stycznia, a 31 marca 2014 r.). W przypadku takich pojazdów udostępnianych pracownikom nieodpłatnie na cele prywatne podatnik będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego.


Przepis obowiązujący z mocą wsteczną

Zgodnie z art. 16 ustawy nowelizującej przepis art. 7 stosuje się do rozliczeń za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2014 r.

Zatem omawiane wyżej zasady nieodpłatnego wykorzystania do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą samochodów zakupionych przed 1 kwietnia 2014 r. będą mogły być stosowane z mocą wsteczną, tak jakby obowiązywały od 1 stycznia 2014 r. Takie działanie ustawodawcy jest uprawnione z uwagi na fakt, iż analizowany przepis rozszerza uprawnienia podatnika.

Zatem jeżeli podatnik opodatkowałby nieodpłatne wykorzystanie pomiędzy styczniem, a marcem 2014 r. samochodów nabytych przed 1 kwietnia 2014 r. z ograniczonym prawem do odliczenia podatku naliczonego, będzie miał prawo do dokonania korekty podatku należnego. Natomiast, jeżeli takiej czynności nie opodatkował jego postępowanie nie będzie rodziło ryzyka podatkowego.

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Anna Resiak

Kierownik zespołu ds. podatku VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA