REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT
Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w końcu likwiduje zwolnienie dostawy samochodów używanych z podatku od towarów i usług.

W dniu 12 lutego 2014 r. przekazano do konsultacji międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, gdzie proponuje się likwidację zwolnienia od podatku stosowanego przy dostawie samochodów osobowych, przy nabyciu których przysługiwało ograniczone prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zwane dalej prawem do odliczenia) i zastąpienie go systemem korekt.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dzięki temu zostanie zlikwidowana skandaliczna i niezgodna z prawem UE luka w prawie. Należy przypomnieć, że od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawa o VAT), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

REKLAMA

Jednak na mocy § 3 pkt 20  rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - Dz.U. z 2013 r., poz. 1722 (zwane dalej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia) zwolnieniu podlega dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do odliczenia w wysokości 50 lub 60% kwoty podatku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. określonej w fakturze lub
  2. wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., lub
  3. należnego z tytułu WNT lub
  4. należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł.

Zwolnieniu nie podlega dostawa pojazdów, przy nabyciu których w ogóle nie występował podatek naliczony do odliczenia, a więc pojazdów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r., oraz:

  • pojazdów nabytych od podatników zwolnionych od podatku,
  • pojazdów nabytych od podatników opodatkowanych zgodnie z art. 120 ustawy o VAT,
  • pojazdów nabytych od podmiotów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej,
  • pojazdów nabytych w innym państwie UE, gdy ich przywóz nie podlegał opodatkowaniu.

W uzasadnieniu do projektu można przeczytać, że projektowana zmiana jest związana z koniecznością dostosowania przepisów o podatku od wartości dodanej w zakresie zwolnień od tego podatku do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie C-160/11 Bawaria Motors i wprowadzenia rozwiązań, które pełniej realizowałyby zasadę neutralności i powszechności opodatkowania przy sprzedaży pojazdów, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pozostaje zatem pytanie, dlaczego Minister Finansów, w sposób świadomy, zdecydował się na przedłużenie obowiązywania tych regulacji rozporządzeniem z dnia 20 grudnia 2013 r., a tym samym doprowadził do dyskryminacji setek sprzedawców samochodów używanych w całej Polsce, którzy oferowali pojazdy nabyte bez prawa do odliczenia i używane do czynności opodatkowanych.

Marek Zagórski, młodszy konsultant podatkowy

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.

*********************

Allianz Doradca - ubezpieczenie ryzyka ponoszenia kosztów rozwiązania problemu podatkowego

Na rynku ubezpieczeniowym od niedawna funkcjonuje unikatowy (jedyny w Europie) produkt doradczy nazwany Allianz Doradca, adresowany do podatników będących przedsiębiorcami. Allianz Doradca jest ubezpieczeniem oferowanym przez Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A. dedykowanym przedsiębiorcom. Jest to ubezpieczenie ryzyka ponoszenia kosztów rozwiązania problemu podatkowego, który pozostaje w związku z działalnością gospodarczą.

Każdy Ubezpieczony otrzymuje pulę 24 pytań, które może zadać w ciągu okresu ubezpieczenia (roku). Podmiotem udzielającym tych odpowiedzi jest Instytut Studiów Podatkowych. Ubezpieczony uzyska precyzyjną odpowiedź na każde z zadanych pytań.

W przypadku gdy pytanie dotyczy:

  1. zagadnień prawnopodatkowych, które rozstrzygane są poprzez bezpośrednie zastosowanie przepisów prawa  (zdarzenie nie będące zdarzeniem ubezpieczeniowym), Ubezpieczony uzyska precyzyjną odpowiedź na temat istniejącego stanu prawnego,
  2. spornych problemów, gdzie konieczne jest ustalenie treści normy prawnej za pomocą co najmniej trzech metod wykładni wobec niejednoznacznej lub niejasnej treści przepisów (zdarzenie ubezpieczeniowe), Ubezpieczony otrzyma opinię prawnopodatkową, która rozstrzygnie istniejący problem.

W celu uzyskania szczegółowych informacji zapraszamy na naszą stronę internetową www.isp-modzelewski.pl.


Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA