REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT
Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w końcu likwiduje zwolnienie dostawy samochodów używanych z podatku od towarów i usług.

W dniu 12 lutego 2014 r. przekazano do konsultacji międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, gdzie proponuje się likwidację zwolnienia od podatku stosowanego przy dostawie samochodów osobowych, przy nabyciu których przysługiwało ograniczone prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zwane dalej prawem do odliczenia) i zastąpienie go systemem korekt.

REKLAMA

Autopromocja

Dzięki temu zostanie zlikwidowana skandaliczna i niezgodna z prawem UE luka w prawie. Należy przypomnieć, że od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawa o VAT), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Jednak na mocy § 3 pkt 20  rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - Dz.U. z 2013 r., poz. 1722 (zwane dalej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia) zwolnieniu podlega dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do odliczenia w wysokości 50 lub 60% kwoty podatku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. określonej w fakturze lub
  2. wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., lub
  3. należnego z tytułu WNT lub
  4. należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł.

Zwolnieniu nie podlega dostawa pojazdów, przy nabyciu których w ogóle nie występował podatek naliczony do odliczenia, a więc pojazdów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r., oraz:

  • pojazdów nabytych od podatników zwolnionych od podatku,
  • pojazdów nabytych od podatników opodatkowanych zgodnie z art. 120 ustawy o VAT,
  • pojazdów nabytych od podmiotów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej,
  • pojazdów nabytych w innym państwie UE, gdy ich przywóz nie podlegał opodatkowaniu.

W uzasadnieniu do projektu można przeczytać, że projektowana zmiana jest związana z koniecznością dostosowania przepisów o podatku od wartości dodanej w zakresie zwolnień od tego podatku do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie C-160/11 Bawaria Motors i wprowadzenia rozwiązań, które pełniej realizowałyby zasadę neutralności i powszechności opodatkowania przy sprzedaży pojazdów, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pozostaje zatem pytanie, dlaczego Minister Finansów, w sposób świadomy, zdecydował się na przedłużenie obowiązywania tych regulacji rozporządzeniem z dnia 20 grudnia 2013 r., a tym samym doprowadził do dyskryminacji setek sprzedawców samochodów używanych w całej Polsce, którzy oferowali pojazdy nabyte bez prawa do odliczenia i używane do czynności opodatkowanych.

Marek Zagórski, młodszy konsultant podatkowy

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.

*********************

Allianz Doradca - ubezpieczenie ryzyka ponoszenia kosztów rozwiązania problemu podatkowego

REKLAMA

Na rynku ubezpieczeniowym od niedawna funkcjonuje unikatowy (jedyny w Europie) produkt doradczy nazwany Allianz Doradca, adresowany do podatników będących przedsiębiorcami. Allianz Doradca jest ubezpieczeniem oferowanym przez Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A. dedykowanym przedsiębiorcom. Jest to ubezpieczenie ryzyka ponoszenia kosztów rozwiązania problemu podatkowego, który pozostaje w związku z działalnością gospodarczą.

Każdy Ubezpieczony otrzymuje pulę 24 pytań, które może zadać w ciągu okresu ubezpieczenia (roku). Podmiotem udzielającym tych odpowiedzi jest Instytut Studiów Podatkowych. Ubezpieczony uzyska precyzyjną odpowiedź na każde z zadanych pytań.

W przypadku gdy pytanie dotyczy:

  1. zagadnień prawnopodatkowych, które rozstrzygane są poprzez bezpośrednie zastosowanie przepisów prawa  (zdarzenie nie będące zdarzeniem ubezpieczeniowym), Ubezpieczony uzyska precyzyjną odpowiedź na temat istniejącego stanu prawnego,
  2. spornych problemów, gdzie konieczne jest ustalenie treści normy prawnej za pomocą co najmniej trzech metod wykładni wobec niejednoznacznej lub niejasnej treści przepisów (zdarzenie ubezpieczeniowe), Ubezpieczony otrzyma opinię prawnopodatkową, która rozstrzygnie istniejący problem.

W celu uzyskania szczegółowych informacji zapraszamy na naszą stronę internetową www.isp-modzelewski.pl.


Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA