REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT
Sprzedaż samochodów używanych – nie będzie zwolnienia z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w końcu likwiduje zwolnienie dostawy samochodów używanych z podatku od towarów i usług.

W dniu 12 lutego 2014 r. przekazano do konsultacji międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, gdzie proponuje się likwidację zwolnienia od podatku stosowanego przy dostawie samochodów osobowych, przy nabyciu których przysługiwało ograniczone prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zwane dalej prawem do odliczenia) i zastąpienie go systemem korekt.

REKLAMA

Autopromocja

Dzięki temu zostanie zlikwidowana skandaliczna i niezgodna z prawem UE luka w prawie. Należy przypomnieć, że od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawa o VAT), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Jednak na mocy § 3 pkt 20  rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - Dz.U. z 2013 r., poz. 1722 (zwane dalej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia) zwolnieniu podlega dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do odliczenia w wysokości 50 lub 60% kwoty podatku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. określonej w fakturze lub
  2. wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., lub
  3. należnego z tytułu WNT lub
  4. należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł.

Zwolnieniu nie podlega dostawa pojazdów, przy nabyciu których w ogóle nie występował podatek naliczony do odliczenia, a więc pojazdów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r., oraz:

  • pojazdów nabytych od podatników zwolnionych od podatku,
  • pojazdów nabytych od podatników opodatkowanych zgodnie z art. 120 ustawy o VAT,
  • pojazdów nabytych od podmiotów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej,
  • pojazdów nabytych w innym państwie UE, gdy ich przywóz nie podlegał opodatkowaniu.

W uzasadnieniu do projektu można przeczytać, że projektowana zmiana jest związana z koniecznością dostosowania przepisów o podatku od wartości dodanej w zakresie zwolnień od tego podatku do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie C-160/11 Bawaria Motors i wprowadzenia rozwiązań, które pełniej realizowałyby zasadę neutralności i powszechności opodatkowania przy sprzedaży pojazdów, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pozostaje zatem pytanie, dlaczego Minister Finansów, w sposób świadomy, zdecydował się na przedłużenie obowiązywania tych regulacji rozporządzeniem z dnia 20 grudnia 2013 r., a tym samym doprowadził do dyskryminacji setek sprzedawców samochodów używanych w całej Polsce, którzy oferowali pojazdy nabyte bez prawa do odliczenia i używane do czynności opodatkowanych.

Marek Zagórski, młodszy konsultant podatkowy

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.

*********************

Allianz Doradca - ubezpieczenie ryzyka ponoszenia kosztów rozwiązania problemu podatkowego

Na rynku ubezpieczeniowym od niedawna funkcjonuje unikatowy (jedyny w Europie) produkt doradczy nazwany Allianz Doradca, adresowany do podatników będących przedsiębiorcami. Allianz Doradca jest ubezpieczeniem oferowanym przez Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A. dedykowanym przedsiębiorcom. Jest to ubezpieczenie ryzyka ponoszenia kosztów rozwiązania problemu podatkowego, który pozostaje w związku z działalnością gospodarczą.

Każdy Ubezpieczony otrzymuje pulę 24 pytań, które może zadać w ciągu okresu ubezpieczenia (roku). Podmiotem udzielającym tych odpowiedzi jest Instytut Studiów Podatkowych. Ubezpieczony uzyska precyzyjną odpowiedź na każde z zadanych pytań.

W przypadku gdy pytanie dotyczy:

  1. zagadnień prawnopodatkowych, które rozstrzygane są poprzez bezpośrednie zastosowanie przepisów prawa  (zdarzenie nie będące zdarzeniem ubezpieczeniowym), Ubezpieczony uzyska precyzyjną odpowiedź na temat istniejącego stanu prawnego,
  2. spornych problemów, gdzie konieczne jest ustalenie treści normy prawnej za pomocą co najmniej trzech metod wykładni wobec niejednoznacznej lub niejasnej treści przepisów (zdarzenie ubezpieczeniowe), Ubezpieczony otrzyma opinię prawnopodatkową, która rozstrzygnie istniejący problem.

W celu uzyskania szczegółowych informacji zapraszamy na naszą stronę internetową www.isp-modzelewski.pl.


Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA