REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT
Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego stanowi czynność realizowaną w ramach usługi kompleksowej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 lutego 2014 r.

W przypadku świadczenia usługi kompleksowej obsługi programu lojalnościowego, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania nagrody jest niezgodne z przepisami prawa, ponieważ prowadziłoby do podwójnego opodatkowania. Świadczeniem realizowanym przez spółkę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowa obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz partnerów, za którą otrzymuje ona wynagrodzenie. Natomiast, wszystkie czynności wykonywane w ramach tej usługi, łącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 13 lutego 2014 r., III SA/Wa 1704/13.

Sprawa dotyczyła spółki niemieckiej, nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, lecz zarejestrowanej w Polsce dla celów VAT. Spółka zawarła umowę ze spółką prawa polskiego w zakresie świadczenia kompleksowych usług obsługi programu lojalnościowego.  Program działał w ten sposób, że w związku z zakupami dokonywanymi przez jego uczestników w lokalach partnerów tego programu, emitowano punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestników. Punkty podlegały wymianie na nagrody rzeczowe. Spółka nabywała je odpłatnie od podmiotów zewnętrznych, a następnie przekazywała je nieodpłatnie lub za dopłatą wskazanym uczestnikom programu.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy nieodpłatne wydanie towarów (nagród w programie lojalnościowym), realizowane w ramach kompleksowej usługi opisanej w stanie faktycznym, stanowi odpłatną dostawę towarów, opodatkowaną VAT? To samo pytanie sformułowano w odniesieniu do wydania nagród za dopłatą.  Spółka pytała również o możliwość odliczenia VAT z tytułu nabycia przedmiotowych nagród.

REKLAMA

Ustawa o VAT 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że nieodpłatne  wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego nie stanowi dostawy podlegającej opodatkowaniu VAT, odrębnej od całości usługi wykonywanej na rzecz zleceniodawcy. Jest to bowiem część realizowanej przez spółkę usługi kompleksowej. 

W zakresie pytania drugiego (wydania nagród za dopłatą), spółka wskazała, że pomimo świadczenia kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego, w wynagrodzeniu spółki z tego tytułu nie będzie uwzględniona kwota dopłaty, jaką uiści uczestnik tego programu. Z tego powodu otrzymane przez spółkę kwoty dopłat do nagród od uczestników programu będą stanowić podstawę opodatkowania do celów VAT, tj. kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o należny VAT. Jednocześnie spółka wskazała, że jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od zakupów towarów (nagród) od podmiotów trzecich, ze względu na ich związek z czynnościami opodatkowanymi spółki.  

Związek z usługą kompleksową

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród oraz opodatkowania wydania nagród za dopłatą w programie lojalnościowym oraz za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia VAT.

W uzasadnieniu interpretacji organ wskazał,  że sam fakt, iż wydanie towarów następuje nieodpłatnie nie oznacza, że mamy do czynienia z czynnością nieodpłatną, bowiem wynagrodzenie należne spółce za świadczone usługi obsługi programu lojalnościowego obejmuje wartość wydawanych towarów. Zatem w przypadku wydania towarów uczestnikom programu zapłaty dokonuje nie ten uczestnik, lecz osoba trzecia – usługobiorca, z którym spółka zawarła umowę.

W zakresie wydania nagród za dopłatą,  organ wskazał, że podstawę opodatkowania stanowi nie kwota uiszczona przez uczestnika programu lojalnościowego na rzecz spółki (ustalona jako różnica pomiędzy ceną zakupu nagrody oraz równowartością punktów zgromadzonych przez uczestników w ramach programu lojalnościowego), lecz kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od kontrahenta oraz uczestnika programu.

W odniesieniu do prawa do odliczenia VAT od dokonanych zakupów, organ potwierdził  stanowisko spółki, wskazując, że prawo to jej przysługuje ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją


Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę na interpretację do WSA w Warszawie.

Sąd przyznał jej rację, w ustnym uzasadnieniu wskazując, że w przypadku świadczenia usługi kompleksowej, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania nagrody prowadziłoby do podwójnego opodatkowania. Zdaniem sądu, świadczeniem realizowanym przez spółkę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowa obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz partnerów, za którą spółka otrzymuje wynagrodzenie. Natomiast wszystkie czynności wykonywane w ramach tej usługi, łącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT.

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA