REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT
Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego stanowi czynność realizowaną w ramach usługi kompleksowej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 lutego 2014 r.

W przypadku świadczenia usługi kompleksowej obsługi programu lojalnościowego, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania nagrody jest niezgodne z przepisami prawa, ponieważ prowadziłoby do podwójnego opodatkowania. Świadczeniem realizowanym przez spółkę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowa obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz partnerów, za którą otrzymuje ona wynagrodzenie. Natomiast, wszystkie czynności wykonywane w ramach tej usługi, łącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 13 lutego 2014 r., III SA/Wa 1704/13.

Sprawa dotyczyła spółki niemieckiej, nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, lecz zarejestrowanej w Polsce dla celów VAT. Spółka zawarła umowę ze spółką prawa polskiego w zakresie świadczenia kompleksowych usług obsługi programu lojalnościowego.  Program działał w ten sposób, że w związku z zakupami dokonywanymi przez jego uczestników w lokalach partnerów tego programu, emitowano punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestników. Punkty podlegały wymianie na nagrody rzeczowe. Spółka nabywała je odpłatnie od podmiotów zewnętrznych, a następnie przekazywała je nieodpłatnie lub za dopłatą wskazanym uczestnikom programu.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy nieodpłatne wydanie towarów (nagród w programie lojalnościowym), realizowane w ramach kompleksowej usługi opisanej w stanie faktycznym, stanowi odpłatną dostawę towarów, opodatkowaną VAT? To samo pytanie sformułowano w odniesieniu do wydania nagród za dopłatą.  Spółka pytała również o możliwość odliczenia VAT z tytułu nabycia przedmiotowych nagród.

Ustawa o VAT 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że nieodpłatne  wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego nie stanowi dostawy podlegającej opodatkowaniu VAT, odrębnej od całości usługi wykonywanej na rzecz zleceniodawcy. Jest to bowiem część realizowanej przez spółkę usługi kompleksowej. 

W zakresie pytania drugiego (wydania nagród za dopłatą), spółka wskazała, że pomimo świadczenia kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego, w wynagrodzeniu spółki z tego tytułu nie będzie uwzględniona kwota dopłaty, jaką uiści uczestnik tego programu. Z tego powodu otrzymane przez spółkę kwoty dopłat do nagród od uczestników programu będą stanowić podstawę opodatkowania do celów VAT, tj. kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o należny VAT. Jednocześnie spółka wskazała, że jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od zakupów towarów (nagród) od podmiotów trzecich, ze względu na ich związek z czynnościami opodatkowanymi spółki.  

Związek z usługą kompleksową

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród oraz opodatkowania wydania nagród za dopłatą w programie lojalnościowym oraz za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia VAT.

W uzasadnieniu interpretacji organ wskazał,  że sam fakt, iż wydanie towarów następuje nieodpłatnie nie oznacza, że mamy do czynienia z czynnością nieodpłatną, bowiem wynagrodzenie należne spółce za świadczone usługi obsługi programu lojalnościowego obejmuje wartość wydawanych towarów. Zatem w przypadku wydania towarów uczestnikom programu zapłaty dokonuje nie ten uczestnik, lecz osoba trzecia – usługobiorca, z którym spółka zawarła umowę.

W zakresie wydania nagród za dopłatą,  organ wskazał, że podstawę opodatkowania stanowi nie kwota uiszczona przez uczestnika programu lojalnościowego na rzecz spółki (ustalona jako różnica pomiędzy ceną zakupu nagrody oraz równowartością punktów zgromadzonych przez uczestników w ramach programu lojalnościowego), lecz kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od kontrahenta oraz uczestnika programu.

W odniesieniu do prawa do odliczenia VAT od dokonanych zakupów, organ potwierdził  stanowisko spółki, wskazując, że prawo to jej przysługuje ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją


Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę na interpretację do WSA w Warszawie.

Sąd przyznał jej rację, w ustnym uzasadnieniu wskazując, że w przypadku świadczenia usługi kompleksowej, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania nagrody prowadziłoby do podwójnego opodatkowania. Zdaniem sądu, świadczeniem realizowanym przez spółkę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowa obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz partnerów, za którą spółka otrzymuje wynagrodzenie. Natomiast wszystkie czynności wykonywane w ramach tej usługi, łącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT.

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA