REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Upadłość kontrahenta – skutki w CIT
Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Wierzytelności wobec kontrahentów, którzy ogłosili upadłość mogą być po spełnieniu pewnych warunków zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kiedy mogą być zaliczone do kosztów odpisy aktualizujące wartość należności?

Upadłość zagranicznego kontrahenta

Podatnik współpracował ze spółką z siedzibą we Francji, która w 2011 r. zaprzestała regulowania należności. Sąd w Paryżu w 2012 r. poinformował Podatnika  o rozpoczętym postępowaniu upadłościowym oraz o osobie syndyka, do którego Podatnik złożył wniosek o uznanie wierzytelności. Dokonane zostało potwierdzenie zadłużenia przez Sąd. Ogłoszono upadłość kontrahenta. Podatnik na powyższe należności dokonał w roku 2011 odpisu aktualizującego, który nie został zaliczony do przychodów należnych. W październiku 2012 r. Podatnik otrzymał od syndyka ok. 50 % wierzytelności, w związku z czym rozwiązał odpis aktualizujący na tą część wierzytelności. Czy w związku z powyższym pozostały odpis może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, czy też należy oczekiwać na zakończenie postępowania upadłościowego?

REKLAMA

Autopromocja

Odpisy aktualizujące kosztem uzyskania przychodów

REKLAMA

Artykuł 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów aktualizujących, z tym że kosztem uzyskania przychodów są odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona na podstawie ust. 2a pkt 1.

Zasadniczo więc odpisy aktualizujące wartość należności nie stanowią kosztów podatkowych. Od tej zasady przewidziano jednak wyjątek, który dotyczy odpisów aktualizacyjnych dokonanych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, gdy dotyczą one należności, które podatnik zaliczył uprzednio do przychodów należnych. Ponadto warunkiem zaliczenia odpisów w ciężar kosztów podatkowych jest w tym przypadku, aby podatnik uprawdopodobnił nieściągalność wierzytelności

Zaliczenie odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów jest więc możliwe, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

- wierzytelność została zaliczona do przychodów należnych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- utworzono na nią odpis aktualizacyjny zgodnie z przepisami prawa bilansowego,

- nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 a ustawy o CIT, nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności jeżeli:

- dłużnik zmarł, został wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, albo

- zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego lub na wniosek dłużnika zostało wszczęte postępowanie ugodowe w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, albo

- wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego, albo

- wierzytelność jest kwestionowana przez dłużnika na drodze powództwa sądowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wierzytelności na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy CIT zostały uprzednio uznane przez podatnik za przychody należne. Podatnik utworzył także, zgodnie z ustawą o rachunkowości, odpisy aktualizujące te wierzytelności. Ponadto można przyjąć, iż w myśl art. 16 ust. 2a pkt. 1 lit. a)  ustawy o CIT, nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, bowiem została ogłoszona upadłość dłużnika. Nie ma znaczenia, czy postanowienie to zostało wydane przez sąd polski czy zagraniczny (por. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 maja 2010 r. nr ITPB1/415-111/10/MR).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Zaliczenie odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów możliwe jest w momencie, w którym spełnione zostaną wszystkie ww. przesłanki łącznie. Podsumowując zaliczenie nieściągalnych wierzytelności do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe jeżeli wierzytelności zostaną uprzednio uznane za przychody należne, podatnik utworzył odpis aktualizujący oraz będzie posiadać dokumenty pozwalające na uprawdopodobnienie (na gruncie ustawy podatkowej), że wierzytelność jest nieściągalna.


REKLAMA

W przedstawionym stanie faktycznym do spełnienia tych powyższych przesłanek doszło w roku 2012. W tym roku podatnik mógł zatem zaliczyć utworzone w rok 2011 odpisy aktualizujące w ciężar kosztów podatkowych (zanim otrzymał od syndyka częściową spłatę wierzytelności).

Decydując o zaliczaniu odpisów aktualizujących do kosztów podatkowych należy mieć na uwadze, iż obowiązek zgromadzenia dowodów potwierdzających uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności ciąży na podatniku, który powinien dysponować takimi dowodami przetłumaczonymi na język polski. Dowodem takim będą przykładowo dokumenty przesłane przez sąd w Paryżu, potwierdzające ogłoszenie upadłość kontrahenta.

Jeżeli podatnik nie zaliczył odpisu aktualizującego do kosztów podatkowych w roku podatkowym, w którym spełnione zostały wymagane warunki, tj. uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności i utworzenie odpisu aktualizującego oraz uprawdopodobniono nieściągalność wierzytelności, to aby zaliczyć ten odpis do kosztów podatkowych, podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty zeznania rocznego (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 stycznia 2010 r., nr IPPB3/423-803/09-2/AG).

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA