REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Upadłość kontrahenta – skutki w CIT
Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Wierzytelności wobec kontrahentów, którzy ogłosili upadłość mogą być po spełnieniu pewnych warunków zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kiedy mogą być zaliczone do kosztów odpisy aktualizujące wartość należności?

Upadłość zagranicznego kontrahenta

Podatnik współpracował ze spółką z siedzibą we Francji, która w 2011 r. zaprzestała regulowania należności. Sąd w Paryżu w 2012 r. poinformował Podatnika  o rozpoczętym postępowaniu upadłościowym oraz o osobie syndyka, do którego Podatnik złożył wniosek o uznanie wierzytelności. Dokonane zostało potwierdzenie zadłużenia przez Sąd. Ogłoszono upadłość kontrahenta. Podatnik na powyższe należności dokonał w roku 2011 odpisu aktualizującego, który nie został zaliczony do przychodów należnych. W październiku 2012 r. Podatnik otrzymał od syndyka ok. 50 % wierzytelności, w związku z czym rozwiązał odpis aktualizujący na tą część wierzytelności. Czy w związku z powyższym pozostały odpis może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, czy też należy oczekiwać na zakończenie postępowania upadłościowego?

REKLAMA

REKLAMA

Odpisy aktualizujące kosztem uzyskania przychodów

Artykuł 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów aktualizujących, z tym że kosztem uzyskania przychodów są odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona na podstawie ust. 2a pkt 1.

Zasadniczo więc odpisy aktualizujące wartość należności nie stanowią kosztów podatkowych. Od tej zasady przewidziano jednak wyjątek, który dotyczy odpisów aktualizacyjnych dokonanych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, gdy dotyczą one należności, które podatnik zaliczył uprzednio do przychodów należnych. Ponadto warunkiem zaliczenia odpisów w ciężar kosztów podatkowych jest w tym przypadku, aby podatnik uprawdopodobnił nieściągalność wierzytelności

Zaliczenie odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów jest więc możliwe, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

REKLAMA

- wierzytelność została zaliczona do przychodów należnych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- utworzono na nią odpis aktualizacyjny zgodnie z przepisami prawa bilansowego,

- nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 a ustawy o CIT, nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności jeżeli:

- dłużnik zmarł, został wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, albo

- zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego lub na wniosek dłużnika zostało wszczęte postępowanie ugodowe w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, albo

- wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego, albo

- wierzytelność jest kwestionowana przez dłużnika na drodze powództwa sądowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wierzytelności na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy CIT zostały uprzednio uznane przez podatnik za przychody należne. Podatnik utworzył także, zgodnie z ustawą o rachunkowości, odpisy aktualizujące te wierzytelności. Ponadto można przyjąć, iż w myśl art. 16 ust. 2a pkt. 1 lit. a)  ustawy o CIT, nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, bowiem została ogłoszona upadłość dłużnika. Nie ma znaczenia, czy postanowienie to zostało wydane przez sąd polski czy zagraniczny (por. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 maja 2010 r. nr ITPB1/415-111/10/MR).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Zaliczenie odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów możliwe jest w momencie, w którym spełnione zostaną wszystkie ww. przesłanki łącznie. Podsumowując zaliczenie nieściągalnych wierzytelności do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe jeżeli wierzytelności zostaną uprzednio uznane za przychody należne, podatnik utworzył odpis aktualizujący oraz będzie posiadać dokumenty pozwalające na uprawdopodobnienie (na gruncie ustawy podatkowej), że wierzytelność jest nieściągalna.


W przedstawionym stanie faktycznym do spełnienia tych powyższych przesłanek doszło w roku 2012. W tym roku podatnik mógł zatem zaliczyć utworzone w rok 2011 odpisy aktualizujące w ciężar kosztów podatkowych (zanim otrzymał od syndyka częściową spłatę wierzytelności).

Decydując o zaliczaniu odpisów aktualizujących do kosztów podatkowych należy mieć na uwadze, iż obowiązek zgromadzenia dowodów potwierdzających uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności ciąży na podatniku, który powinien dysponować takimi dowodami przetłumaczonymi na język polski. Dowodem takim będą przykładowo dokumenty przesłane przez sąd w Paryżu, potwierdzające ogłoszenie upadłość kontrahenta.

Jeżeli podatnik nie zaliczył odpisu aktualizującego do kosztów podatkowych w roku podatkowym, w którym spełnione zostały wymagane warunki, tj. uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności i utworzenie odpisu aktualizującego oraz uprawdopodobniono nieściągalność wierzytelności, to aby zaliczyć ten odpis do kosztów podatkowych, podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty zeznania rocznego (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 stycznia 2010 r., nr IPPB3/423-803/09-2/AG).

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA