REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w deklaracjach rocznych PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Błędy w deklaracjach rocznych PIT
Błędy w deklaracjach rocznych PIT

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wypełnienie deklaracji PIT zmusza podatników do złożenia jego korekty a niekiedy do wizyty w urzędzie skarbowym dlatego ważne jest prawidłowe wypełnienie deklaracji. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez podatników podatku dochodowego w rocznych PIT-ach.

Błędne wpisanie numeru NIP bądź PESEL - zdarza się, że podatnicy błędnie wpisują np. NIP pracodawcy zamiast własnego przepisując go z PIT 11. Podkreślić należy, że na mocy obowiązujących przepisów osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL nieprowadząca działalności gospodarczej lub niebędąca podatnikiem VAT w kontaktach z administracją podatkową jest identyfikowana w oparciu o jeden identyfikator podatkowy, którym jest numer PESEL. Dlatego też wpisanie numeru PESEL przez takich podatników jest wystarczające.

REKLAMA

REKLAMA

Popularnym błędem jest wysłanie nieodpowiedniego druku PIT. Podatnicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że wraz z nowelizacją przepisów podatkowych zmieniają się formularze.

Dla podatników chcących rozliczyć się przez internet Ministerstwo Finansów utworzyło stronę internetową z której można ściągnąć program e-Deklaracje, na której znajdują się aktualne deklaracje podatkowe - Po wysłaniu wypełnionego dokumentu otrzymujemy elektroniczne potwierdzenie(Urzędowe Poświadczenie Odbioru) natomiast dodatkowym bonusem tego typu rozliczenia jest szybki (kilkanaście dni) zwrot w przypadku nadpłaty.

Dla chcących rozliczyć się poprzez wypełnienie formularza i wysłanie go pocztą aktualny wykaz formularzy znajduje się również na stronie Ministerstwa Finansów a także w poszczególnych Urzędach Skarbowych. Ponadto oferowane programy do rozliczeń powinny zawierać aktualne formularze.

REKLAMA

Powszechne jest również błędne rozliczenie ulg podatkowych. Najbardziej uciążliwa wydaje się być ulga prorodzinna, gdzie podatnicy odliczają pełną ulgę, zamiast odpowiednią ilość miesięcy w roku w przypadku narodzin dziecka w trakcie roku podatkowego. Ulga przysługuje za cały miesiąc w którym dziecko przyszło na świat, jeżeli więc urodziło się 15 września 2013 roku ulga przysługuje za 4 miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

Ponadto należy pamiętać o konieczności podania numeru PESEL dziecka - jeżeli dziecko nie ma jeszcze numeru PESELl należy podać jego imię, nazwisko i datę urodzenia. Pozostałe dokumenty, takie jak np. akt urodzenia, zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka, zaświadczenie sądu o ustaleniu rodziny zastępczej czy dokument potwierdzający, że pełnoletnie dziecko uczy się lub studiuje, pokazujemy tylko na wezwanie urzędu lub podczas kontroli.

Wiele osób popełnia błędy przy zaokrąglaniu kwot. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej końcówka kwoty powyżej 50 groszy jest zaokrąglana w górę, zaś poniżej – w dół. Przykładowo: 100,46 zł należy przedstawić jako 100 zł, podczas gdy już kwota 100,50 zł przedstawiona będzie jako 101 zł. Pojawiają się również błędy rachunkowe dotyczące np. kwot przekazanych darowizn bądź opłat za internet.

Dość powszechną pomyłką jest niewłaściwe przekazywanie 1% podatku. Wykaz organizacji pożytku publicznego którym podatnicy mogą przekazać 1% przy rozliczeniach za 2012 r. publikowany jest na stronach Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS - należy zaznaczyć, że wykaz ten jest aktualizowany. Należy także uważnie zbadać, czy wpisywany przez nas numer KRS jest poprawny, lub czy nie stracił on ważności, może się bowiem okazać, że organizacja którą wspieraliśmy od lat już nie istnieje.

Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach

W przypadku małżonków rozliczających się łącznie częstym błędem jest brak pomnożenia wyliczonego podatku od połowy dochodów przez dwa (w przypadku małżonków łączny dochód należy bowiem podzielić na połowę, ustalić podatek od tej połowy, a następnie pomnożyć go przez dwa). Zdarza się zaś że małżonkowie błędnie liczą podatek od całości dochodów, a następnie wykazują jego połowę.

Ponadto małżonkowie składają niekiedy wspólne zeznanie nie mając takiego prawa, niestety nie można złożyć wspólnego rozliczenia z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym. Nie ma przy tym znaczenia czy ów małżonek uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie. Zakaz wspólnego rozliczenia obowiązuje również gdy małżonek zgłosił zawieszenie prowadzonej działalności.

Wielu podatników zapomina także o załączeniu załączników np. PIT/O - dotyczący przysługujących ulg bądź PIT/D sładany przez podatników dokonujących odliczeń z tytułu poniesionych wydatków mieszkaniowych.

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


Podatnicy zapominają również o podpisaniu deklaracji przesyłanej drogą standardową, musi to być własnoręczny podpis pod deklaracją nawet jeżeli była ona wypełniana przy użyciu programów komputerowych. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w imieniu podatnika deklarację składa prawidłowo umocowany pełnomocnik, wtedy do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo (oryginał bądź jego uwierzytelniony odpis). Deklaracje składane przez małżonków rozliczających się łącznie mogą być podpisane przez jednego z nich.

W przypadku deklaracji składanych przez internet, zamiast swojego podpisu należy podać kwotę przychodu z ubiegłorocznej deklaracji.

Należy pamiętać, że datą do której należy w tym roku złożyć deklarację podatkową jest 30 kwietnia 2014 r. czyli do godziny 24, tego dnia nasz pit powinien zostać bądź wysłany przez e- deklaracje, należy jednak uwzględnić czas oczekiwania na Urzędowe Poświadczenie Odbioru, można też przesłać pocztą - liczy się data stempla pocztowego, na pocztach działających całą dobę można wysłać PIT nawet przed północą 30 kwietnia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację.Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA