REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w deklaracjach rocznych PIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Błędy w deklaracjach rocznych PIT
Błędy w deklaracjach rocznych PIT

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wypełnienie deklaracji PIT zmusza podatników do złożenia jego korekty a niekiedy do wizyty w urzędzie skarbowym dlatego ważne jest prawidłowe wypełnienie deklaracji. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez podatników podatku dochodowego w rocznych PIT-ach.

Błędne wpisanie numeru NIP bądź PESEL - zdarza się, że podatnicy błędnie wpisują np. NIP pracodawcy zamiast własnego przepisując go z PIT 11. Podkreślić należy, że na mocy obowiązujących przepisów osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL nieprowadząca działalności gospodarczej lub niebędąca podatnikiem VAT w kontaktach z administracją podatkową jest identyfikowana w oparciu o jeden identyfikator podatkowy, którym jest numer PESEL. Dlatego też wpisanie numeru PESEL przez takich podatników jest wystarczające.

REKLAMA

REKLAMA

Popularnym błędem jest wysłanie nieodpowiedniego druku PIT. Podatnicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że wraz z nowelizacją przepisów podatkowych zmieniają się formularze.

Dla podatników chcących rozliczyć się przez internet Ministerstwo Finansów utworzyło stronę internetową z której można ściągnąć program e-Deklaracje, na której znajdują się aktualne deklaracje podatkowe - Po wysłaniu wypełnionego dokumentu otrzymujemy elektroniczne potwierdzenie(Urzędowe Poświadczenie Odbioru) natomiast dodatkowym bonusem tego typu rozliczenia jest szybki (kilkanaście dni) zwrot w przypadku nadpłaty.

Dla chcących rozliczyć się poprzez wypełnienie formularza i wysłanie go pocztą aktualny wykaz formularzy znajduje się również na stronie Ministerstwa Finansów a także w poszczególnych Urzędach Skarbowych. Ponadto oferowane programy do rozliczeń powinny zawierać aktualne formularze.

REKLAMA

Powszechne jest również błędne rozliczenie ulg podatkowych. Najbardziej uciążliwa wydaje się być ulga prorodzinna, gdzie podatnicy odliczają pełną ulgę, zamiast odpowiednią ilość miesięcy w roku w przypadku narodzin dziecka w trakcie roku podatkowego. Ulga przysługuje za cały miesiąc w którym dziecko przyszło na świat, jeżeli więc urodziło się 15 września 2013 roku ulga przysługuje za 4 miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

Ponadto należy pamiętać o konieczności podania numeru PESEL dziecka - jeżeli dziecko nie ma jeszcze numeru PESELl należy podać jego imię, nazwisko i datę urodzenia. Pozostałe dokumenty, takie jak np. akt urodzenia, zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka, zaświadczenie sądu o ustaleniu rodziny zastępczej czy dokument potwierdzający, że pełnoletnie dziecko uczy się lub studiuje, pokazujemy tylko na wezwanie urzędu lub podczas kontroli.

Wiele osób popełnia błędy przy zaokrąglaniu kwot. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej końcówka kwoty powyżej 50 groszy jest zaokrąglana w górę, zaś poniżej – w dół. Przykładowo: 100,46 zł należy przedstawić jako 100 zł, podczas gdy już kwota 100,50 zł przedstawiona będzie jako 101 zł. Pojawiają się również błędy rachunkowe dotyczące np. kwot przekazanych darowizn bądź opłat za internet.

Dość powszechną pomyłką jest niewłaściwe przekazywanie 1% podatku. Wykaz organizacji pożytku publicznego którym podatnicy mogą przekazać 1% przy rozliczeniach za 2012 r. publikowany jest na stronach Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS - należy zaznaczyć, że wykaz ten jest aktualizowany. Należy także uważnie zbadać, czy wpisywany przez nas numer KRS jest poprawny, lub czy nie stracił on ważności, może się bowiem okazać, że organizacja którą wspieraliśmy od lat już nie istnieje.

Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach

W przypadku małżonków rozliczających się łącznie częstym błędem jest brak pomnożenia wyliczonego podatku od połowy dochodów przez dwa (w przypadku małżonków łączny dochód należy bowiem podzielić na połowę, ustalić podatek od tej połowy, a następnie pomnożyć go przez dwa). Zdarza się zaś że małżonkowie błędnie liczą podatek od całości dochodów, a następnie wykazują jego połowę.

Ponadto małżonkowie składają niekiedy wspólne zeznanie nie mając takiego prawa, niestety nie można złożyć wspólnego rozliczenia z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym. Nie ma przy tym znaczenia czy ów małżonek uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie. Zakaz wspólnego rozliczenia obowiązuje również gdy małżonek zgłosił zawieszenie prowadzonej działalności.

Wielu podatników zapomina także o załączeniu załączników np. PIT/O - dotyczący przysługujących ulg bądź PIT/D sładany przez podatników dokonujących odliczeń z tytułu poniesionych wydatków mieszkaniowych.

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


Podatnicy zapominają również o podpisaniu deklaracji przesyłanej drogą standardową, musi to być własnoręczny podpis pod deklaracją nawet jeżeli była ona wypełniana przy użyciu programów komputerowych. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w imieniu podatnika deklarację składa prawidłowo umocowany pełnomocnik, wtedy do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo (oryginał bądź jego uwierzytelniony odpis). Deklaracje składane przez małżonków rozliczających się łącznie mogą być podpisane przez jednego z nich.

W przypadku deklaracji składanych przez internet, zamiast swojego podpisu należy podać kwotę przychodu z ubiegłorocznej deklaracji.

Należy pamiętać, że datą do której należy w tym roku złożyć deklarację podatkową jest 30 kwietnia 2014 r. czyli do godziny 24, tego dnia nasz pit powinien zostać bądź wysłany przez e- deklaracje, należy jednak uwzględnić czas oczekiwania na Urzędowe Poświadczenie Odbioru, można też przesłać pocztą - liczy się data stempla pocztowego, na pocztach działających całą dobę można wysłać PIT nawet przed północą 30 kwietnia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA