REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w deklaracjach rocznych PIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Błędy w deklaracjach rocznych PIT
Błędy w deklaracjach rocznych PIT

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wypełnienie deklaracji PIT zmusza podatników do złożenia jego korekty a niekiedy do wizyty w urzędzie skarbowym dlatego ważne jest prawidłowe wypełnienie deklaracji. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez podatników podatku dochodowego w rocznych PIT-ach.

Błędne wpisanie numeru NIP bądź PESEL - zdarza się, że podatnicy błędnie wpisują np. NIP pracodawcy zamiast własnego przepisując go z PIT 11. Podkreślić należy, że na mocy obowiązujących przepisów osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL nieprowadząca działalności gospodarczej lub niebędąca podatnikiem VAT w kontaktach z administracją podatkową jest identyfikowana w oparciu o jeden identyfikator podatkowy, którym jest numer PESEL. Dlatego też wpisanie numeru PESEL przez takich podatników jest wystarczające.

REKLAMA

REKLAMA

Popularnym błędem jest wysłanie nieodpowiedniego druku PIT. Podatnicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że wraz z nowelizacją przepisów podatkowych zmieniają się formularze.

Dla podatników chcących rozliczyć się przez internet Ministerstwo Finansów utworzyło stronę internetową z której można ściągnąć program e-Deklaracje, na której znajdują się aktualne deklaracje podatkowe - Po wysłaniu wypełnionego dokumentu otrzymujemy elektroniczne potwierdzenie(Urzędowe Poświadczenie Odbioru) natomiast dodatkowym bonusem tego typu rozliczenia jest szybki (kilkanaście dni) zwrot w przypadku nadpłaty.

Dla chcących rozliczyć się poprzez wypełnienie formularza i wysłanie go pocztą aktualny wykaz formularzy znajduje się również na stronie Ministerstwa Finansów a także w poszczególnych Urzędach Skarbowych. Ponadto oferowane programy do rozliczeń powinny zawierać aktualne formularze.

REKLAMA

Powszechne jest również błędne rozliczenie ulg podatkowych. Najbardziej uciążliwa wydaje się być ulga prorodzinna, gdzie podatnicy odliczają pełną ulgę, zamiast odpowiednią ilość miesięcy w roku w przypadku narodzin dziecka w trakcie roku podatkowego. Ulga przysługuje za cały miesiąc w którym dziecko przyszło na świat, jeżeli więc urodziło się 15 września 2013 roku ulga przysługuje za 4 miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

Ponadto należy pamiętać o konieczności podania numeru PESEL dziecka - jeżeli dziecko nie ma jeszcze numeru PESELl należy podać jego imię, nazwisko i datę urodzenia. Pozostałe dokumenty, takie jak np. akt urodzenia, zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka, zaświadczenie sądu o ustaleniu rodziny zastępczej czy dokument potwierdzający, że pełnoletnie dziecko uczy się lub studiuje, pokazujemy tylko na wezwanie urzędu lub podczas kontroli.

Wiele osób popełnia błędy przy zaokrąglaniu kwot. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej końcówka kwoty powyżej 50 groszy jest zaokrąglana w górę, zaś poniżej – w dół. Przykładowo: 100,46 zł należy przedstawić jako 100 zł, podczas gdy już kwota 100,50 zł przedstawiona będzie jako 101 zł. Pojawiają się również błędy rachunkowe dotyczące np. kwot przekazanych darowizn bądź opłat za internet.

Dość powszechną pomyłką jest niewłaściwe przekazywanie 1% podatku. Wykaz organizacji pożytku publicznego którym podatnicy mogą przekazać 1% przy rozliczeniach za 2012 r. publikowany jest na stronach Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS - należy zaznaczyć, że wykaz ten jest aktualizowany. Należy także uważnie zbadać, czy wpisywany przez nas numer KRS jest poprawny, lub czy nie stracił on ważności, może się bowiem okazać, że organizacja którą wspieraliśmy od lat już nie istnieje.

Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach

W przypadku małżonków rozliczających się łącznie częstym błędem jest brak pomnożenia wyliczonego podatku od połowy dochodów przez dwa (w przypadku małżonków łączny dochód należy bowiem podzielić na połowę, ustalić podatek od tej połowy, a następnie pomnożyć go przez dwa). Zdarza się zaś że małżonkowie błędnie liczą podatek od całości dochodów, a następnie wykazują jego połowę.

Ponadto małżonkowie składają niekiedy wspólne zeznanie nie mając takiego prawa, niestety nie można złożyć wspólnego rozliczenia z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym. Nie ma przy tym znaczenia czy ów małżonek uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie. Zakaz wspólnego rozliczenia obowiązuje również gdy małżonek zgłosił zawieszenie prowadzonej działalności.

Wielu podatników zapomina także o załączeniu załączników np. PIT/O - dotyczący przysługujących ulg bądź PIT/D sładany przez podatników dokonujących odliczeń z tytułu poniesionych wydatków mieszkaniowych.

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


Podatnicy zapominają również o podpisaniu deklaracji przesyłanej drogą standardową, musi to być własnoręczny podpis pod deklaracją nawet jeżeli była ona wypełniana przy użyciu programów komputerowych. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w imieniu podatnika deklarację składa prawidłowo umocowany pełnomocnik, wtedy do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo (oryginał bądź jego uwierzytelniony odpis). Deklaracje składane przez małżonków rozliczających się łącznie mogą być podpisane przez jednego z nich.

W przypadku deklaracji składanych przez internet, zamiast swojego podpisu należy podać kwotę przychodu z ubiegłorocznej deklaracji.

Należy pamiętać, że datą do której należy w tym roku złożyć deklarację podatkową jest 30 kwietnia 2014 r. czyli do godziny 24, tego dnia nasz pit powinien zostać bądź wysłany przez e- deklaracje, należy jednak uwzględnić czas oczekiwania na Urzędowe Poświadczenie Odbioru, można też przesłać pocztą - liczy się data stempla pocztowego, na pocztach działających całą dobę można wysłać PIT nawet przed północą 30 kwietnia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA