REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w deklaracjach rocznych PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Błędy w deklaracjach rocznych PIT
Błędy w deklaracjach rocznych PIT

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wypełnienie deklaracji PIT zmusza podatników do złożenia jego korekty a niekiedy do wizyty w urzędzie skarbowym dlatego ważne jest prawidłowe wypełnienie deklaracji. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez podatników podatku dochodowego w rocznych PIT-ach.

Błędne wpisanie numeru NIP bądź PESEL - zdarza się, że podatnicy błędnie wpisują np. NIP pracodawcy zamiast własnego przepisując go z PIT 11. Podkreślić należy, że na mocy obowiązujących przepisów osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL nieprowadząca działalności gospodarczej lub niebędąca podatnikiem VAT w kontaktach z administracją podatkową jest identyfikowana w oparciu o jeden identyfikator podatkowy, którym jest numer PESEL. Dlatego też wpisanie numeru PESEL przez takich podatników jest wystarczające.

REKLAMA

Autopromocja

Popularnym błędem jest wysłanie nieodpowiedniego druku PIT. Podatnicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że wraz z nowelizacją przepisów podatkowych zmieniają się formularze.

Dla podatników chcących rozliczyć się przez internet Ministerstwo Finansów utworzyło stronę internetową z której można ściągnąć program e-Deklaracje, na której znajdują się aktualne deklaracje podatkowe - Po wysłaniu wypełnionego dokumentu otrzymujemy elektroniczne potwierdzenie(Urzędowe Poświadczenie Odbioru) natomiast dodatkowym bonusem tego typu rozliczenia jest szybki (kilkanaście dni) zwrot w przypadku nadpłaty.

Dla chcących rozliczyć się poprzez wypełnienie formularza i wysłanie go pocztą aktualny wykaz formularzy znajduje się również na stronie Ministerstwa Finansów a także w poszczególnych Urzędach Skarbowych. Ponadto oferowane programy do rozliczeń powinny zawierać aktualne formularze.

Powszechne jest również błędne rozliczenie ulg podatkowych. Najbardziej uciążliwa wydaje się być ulga prorodzinna, gdzie podatnicy odliczają pełną ulgę, zamiast odpowiednią ilość miesięcy w roku w przypadku narodzin dziecka w trakcie roku podatkowego. Ulga przysługuje za cały miesiąc w którym dziecko przyszło na świat, jeżeli więc urodziło się 15 września 2013 roku ulga przysługuje za 4 miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Polecamy: PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

Ponadto należy pamiętać o konieczności podania numeru PESEL dziecka - jeżeli dziecko nie ma jeszcze numeru PESELl należy podać jego imię, nazwisko i datę urodzenia. Pozostałe dokumenty, takie jak np. akt urodzenia, zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka, zaświadczenie sądu o ustaleniu rodziny zastępczej czy dokument potwierdzający, że pełnoletnie dziecko uczy się lub studiuje, pokazujemy tylko na wezwanie urzędu lub podczas kontroli.

Wiele osób popełnia błędy przy zaokrąglaniu kwot. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej końcówka kwoty powyżej 50 groszy jest zaokrąglana w górę, zaś poniżej – w dół. Przykładowo: 100,46 zł należy przedstawić jako 100 zł, podczas gdy już kwota 100,50 zł przedstawiona będzie jako 101 zł. Pojawiają się również błędy rachunkowe dotyczące np. kwot przekazanych darowizn bądź opłat za internet.

Dość powszechną pomyłką jest niewłaściwe przekazywanie 1% podatku. Wykaz organizacji pożytku publicznego którym podatnicy mogą przekazać 1% przy rozliczeniach za 2012 r. publikowany jest na stronach Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS - należy zaznaczyć, że wykaz ten jest aktualizowany. Należy także uważnie zbadać, czy wpisywany przez nas numer KRS jest poprawny, lub czy nie stracił on ważności, może się bowiem okazać, że organizacja którą wspieraliśmy od lat już nie istnieje.

Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach

W przypadku małżonków rozliczających się łącznie częstym błędem jest brak pomnożenia wyliczonego podatku od połowy dochodów przez dwa (w przypadku małżonków łączny dochód należy bowiem podzielić na połowę, ustalić podatek od tej połowy, a następnie pomnożyć go przez dwa). Zdarza się zaś że małżonkowie błędnie liczą podatek od całości dochodów, a następnie wykazują jego połowę.

Ponadto małżonkowie składają niekiedy wspólne zeznanie nie mając takiego prawa, niestety nie można złożyć wspólnego rozliczenia z małżonkiem, który prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, kartą podatkową, ryczałtem ewidencjonowanym. Nie ma przy tym znaczenia czy ów małżonek uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie. Zakaz wspólnego rozliczenia obowiązuje również gdy małżonek zgłosił zawieszenie prowadzonej działalności.

Wielu podatników zapomina także o załączeniu załączników np. PIT/O - dotyczący przysługujących ulg bądź PIT/D sładany przez podatników dokonujących odliczeń z tytułu poniesionych wydatków mieszkaniowych.

Polecamy: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia wspólników spółek osobowych


Podatnicy zapominają również o podpisaniu deklaracji przesyłanej drogą standardową, musi to być własnoręczny podpis pod deklaracją nawet jeżeli była ona wypełniana przy użyciu programów komputerowych. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w imieniu podatnika deklarację składa prawidłowo umocowany pełnomocnik, wtedy do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo (oryginał bądź jego uwierzytelniony odpis). Deklaracje składane przez małżonków rozliczających się łącznie mogą być podpisane przez jednego z nich.

W przypadku deklaracji składanych przez internet, zamiast swojego podpisu należy podać kwotę przychodu z ubiegłorocznej deklaracji.

Należy pamiętać, że datą do której należy w tym roku złożyć deklarację podatkową jest 30 kwietnia 2014 r. czyli do godziny 24, tego dnia nasz pit powinien zostać bądź wysłany przez e- deklaracje, należy jednak uwzględnić czas oczekiwania na Urzędowe Poświadczenie Odbioru, można też przesłać pocztą - liczy się data stempla pocztowego, na pocztach działających całą dobę można wysłać PIT nawet przed północą 30 kwietnia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA