REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy sprzedaż działki trzeba opodatkować VAT
Czy sprzedaż działki trzeba opodatkować VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ciąg działań takich jak: nabycie działek przeznaczonych pod zabudowę, scalenie działek, uzbrojenie terenu, wystąpienie o pozwolenie na budowę budynku z przeznaczeniem na usługi, oddanie działek w najem, poszukiwanie nabywców poprzez biuro nieruchomości oraz za pośrednictwem Internetu - wskazuje na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Sprzedaż działki w takich okolicznościach jest opodatkowana VAT.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji podatkowej z 13 stycznia 2014 r. (nr IPTPP4/443-734/13-4/BM).

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż działki z prywatnego majątku a VAT – pytanie podatnika

Pewien podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie

opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży działki.

Podatnik kupił tę działkę w 2007 r. od osoby fizycznej, która nie wystawiła faktury, a jedyną podstawą była umowa sprzedaży zawarta w formie aktu notarialnego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działka ma przeznaczenie budowlane pod działalność usługową.

REKLAMA

Podatnik w tym czasie był już podatnikiem VAT w zakresie wynajmu lokalu użytkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W okresie kilku kolejnych lat podatnik przeprowadził uzbrojenie działki ale od poniesionych nakładów na uzbrojenie działki nie odliczył podatku VAT.

Po kilku latach dokupił inną, sąsiadującą działkę też zaklasyfikowaną jako działka budowlana pod budownictwo usługowe. Od zakupu tej drugiej działki również nie odliczył podatku VAT, gdyż sprzedawcą była osoba fizyczna, która podobnie jak w pierwszym przypadku nie była podatnikiem VAT.

Następnie podatnik dokonał scalenia tych dwóch działek w jedną.

W 2009 r. podatnik zarejestrował działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu. W ramach działalności dokonywał różnych zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną (głównie najmem).

Po scaleniu obu działek wynajmował je przez 3 miesiące. Usługi najmu Wnioskodawca dokumentował fakturami VAT.

Działkę, której dotyczył wniosek o wydanie interpretacji podatkowej podatnik zawsze traktował jako inwestycję prywatną. Żadnych kosztów związanych z utrzymaniem, uzbrojeniem czy scaleniem działek nie zaliczał do kosztów podatkowych. Nie odliczał też podatku VAT od zakupów, które były z tą inwestycją związane.

Obecnie podatnik rozważa sprzedaż działki.

Nabywców podatnik będzie poszukiwał poprzez biuro nieruchomości i ogłoszenie w Internecie.

Zdaniem podatnika sprzedaż prywatnego majątku, nie związanego z działalnością gospodarczą którego zakup nie podlegał opodatkowaniu VAT, nie podlega VAT.

Faktury i fakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Podstawa opodatkowania w VAT - nowe zasady od 2014 roku

VAT od sprzedaży działki – interpretacja podatkowa

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi nie zgodził się z podatnikiem.

Zdaniem organu podatkowego nie można się zgodzić ze stwierdzeniem podatnika, że przedmiotowa działka stanowi majątek prywatny w żaden sposób niezwiązany z działalnością gospodarczą.

Najem nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym wypełnia on określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w przedmiotowej sprawie wystąpiły okoliczności, które łącznie wskazują, że sprzedaż przez podatnika działki należy uznać za działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, która podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotnym faktem jest to, że podatnik, wykorzystywał ww. działkę w działalności gospodarczej – najem oraz wystąpił i otrzymał pozwolenie na budowę budynku z przeznaczeniem na usługi, czyli miał zamiar wykorzystania działki w działalności gospodarczej. Dlatego w związku ze sprzedażą tej działki podatnik wystąpi jako podatnik podatku od towarów i usług dokonujący sprzedaży majątku związanego z działalnością gospodarczą.


Ponadto, zdaniem organu podatkowego, działania podjęte przez podatnika świadczą o zorganizowanym charakterze sprzedaży. Podatnik podjął bowiem ciąg działań, takich jak: nabycie działek przeznaczonych pod zabudowę, scalenie działek, uzbrojenie terenu, wystąpienie o pozwolenie na budowę budynku z przeznaczeniem na usługi, oddanie działek w najem, poszukiwanie nabywców poprzez biuro nieruchomości oraz za pośrednictwem Internetu, które łącznie wskazują na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

Takie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami świadczą wg fiskusa o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Dlatego działania podejmowane przez podatnika nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. A planowana przyszła dostawa działki budowlanej nie może być uznana za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W konsekwencji podatnik dokonując dostawy działki będzie wypełniał definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i będzie spełniał przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, dostawa działek budowlanych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA