Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją
REKLAMA
REKLAMA
Do takiego wniosku doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej IPTPB3/423-437/13-2/PM z dnia 24 stycznia 2014 r.
REKLAMA
Przedmiotem interpretacji była możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na poczęstunek (paluszki, napoje bezalkoholowe) serwowany na własnym stoisku firmowym podczas wydarzeń wystawienniczych skierowanych do profesjonalistów z branży takich jak: targi, konferencje itp. jako kosztów uzyskania przychodów.
Zdaniem organu, wskazane we wniosku wydatki należy uznać za koszty reprezentacji, które na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od osób prawnych (dalej ustawa) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Ustawodawca w w/w artykule za koszty reprezentacji uznaje w szczególności: usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
W interpretacji dokonano wykładni pojęcia „reprezentacja” na gruncie art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy, którego nie należy utożsamiać jedynie z elementami okazałości i wystawności, ale przede wszystkim z działaniami zmierzającymi do zapewnienia pożądanego przez podatnika wizerunku w kontaktach gospodarczych.
REKLAMA
Warto jednocześnie zauważyć, że ww. opisane stanowisko może pozostawać w sprzeczności z wydaną przez Ministra Finansów 25 listopada 2013 r. interpretacją ogólną, w której stwierdzono, że kosztem uzyskania przychodu są ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.
Więcej na ten temat: Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym
Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów
Ponadto, ustawa nie przewiduje wyjątków ze względu na okoliczność miejsca w którym odbywa się poczęstunek przez co każdy zakup żywności lub napojów, który wiąże się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.
Bez znaczenia jest także okoliczność, iż tego typu poczęstunek jest uznawany jako powszechnie obowiązujący standard w relacjach biznesowych, gdyż to nie kryterium wystawności i okazałości, ale budowa pozytywnego wizerunku firmy stanowi kluczowe kryterium dla rozstrzygnięcia czy dany wydatek wypełni znamiona art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Podobne stanowiska można spotkać m.in. w wyrokach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych: w Warszawie z dnia 13 września 2010 r., sygn. III SA/Wa 752/10, w Kielcach z dnia 15 kwietnia 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 202/10, w Warszawie z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 925/09, czy też Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2012 r. sygn. akt II FSK 2341/10 (por. także: wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 127/10).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat