REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomości (traktowane jak towar) wnoszone jako aport są opodatkowane VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nieruchomości (traktowane jak towar) wnoszone jako aport są opodatkowane VAT
Nieruchomości (traktowane jak towar) wnoszone jako aport są opodatkowane VAT

REKLAMA

REKLAMA

Wniesienie do spółki działek, które spełniają definicję towaru, dokonane przez podatnika VAT, jest odpłatną dostawą towarów, a więc jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Podstawą opodatkowania jest tu wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku.

Każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji podatkowej z 20 marca 2014 r.

Nabycie gruntów i wniesienie ich do spółki – co z VAT?

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której opodatkowany jest podatkiem od towarów i usług. W 2011 roku w ramach prowadzonej działalności nabył grunty orne, które miał wykorzystać właśnie w jej zakresie. Na przełomie 2012 i 2013 roku dokonał ich przekształcenia na siedemnaście działek budowlanych wraz z wyznaczeniem drogi komunikacyjnej do każdej z nich. Zamierzał na nich wybudować budynki mieszkalne na sprzedaż.

Wnioskodawca jest również komandytariuszem spółki komandytowej, do której 25 listopada 2013 roku wniósł przedmiotowe grunty (działki) aportem.

REKLAMA

Tego samego dnia wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od żony (z którą ma podpisaną umowę o rozdzielności majątkowej) działki, w tym działki budowlane, oraz wyznaczoną działką pomiędzy działkami budowlanymi z przeznaczeniem na działkę dojazdową. W dniu otrzymania darowizny, będąc ich właścicielem, Wnioskodawca wniósł przedmiotowe grunty aportem do spółki komandytowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zamierza na posiadanych gruntach wybudować budynki mieszkalne z zamiarem ich sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że wartość aportu w odniesieniu zarówno do nabytych działek, jak i do tych otrzymanych w formie darowizny, określona jako wartość rynkowa, obejmuje podatek VAT.

Działki nabyte miały służyć wnioskodawcy do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, natomiast te otrzymane w darowiźnie od żony, nie były wykorzystywane w jakiejkolwiek formie w celach zarobkowych.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym pojawiły się wątpliwości co do tego, czy od wniesionego do spółki aportu (zarówno gruntów nabytych w ramach prowadzonej własnej indywidualnej działalności gospodarczej jak i działek otrzymanych darowizną) istnieje obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego od wartości rynkowej.

Istnienie takiego obowiązku stwierdził w wydanej przez siebie interpretacji organ podatkowy.

Opodatkowanie podatkiem VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisów rzeczonej ustawy, grunt spełnia definicję towaru, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Opodatkowaniem z tytułu podatku od towarów i usług obarczone są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT 2014

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Działalność gospodarcza opodatkowana VAT

W świetle ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Obejmuje ona w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Oznacza to, że podstawowe kryterium do opodatkowania aportu stanowi to, czy działanie wnioskodawcy można uznać za wykorzystywanie go w sposób ciągły do celów zarobkowych, czyli czy ma ono formę profesjonalną.

W ocenie organu podatkowego charakter taki można przypisać wniesieniu aportem opisanych we wniosku działek – zarówno tych nabytych w drodze kupna, jak i darowizny. Organ podatkowy zauważył, że w obu przypadkach działki od samego momentu nabycia przeznaczone były na potrzeby działalności gospodarczej. Wnioskodawca wnosząc aport działał jako komandytariusz, w związku z prowadzeniem działalności w ramach spółki, czyli jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Skutkiem powyższego wniesienie aportu w zakresie działek nabytych jak i otrzymanych w formie darowizny - jako odpłatna dostawa towarów - obciążone jest podatkiem VAT (art. 5 ust. 1 ustawy o VAT).


Wartość rynkowa

W przypadku wykonania czynności, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku (art. 29 ust. 9 ustawy o VAT). Ów przepis ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie, gdyż przy wniesieniu działek do spółki jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za przedmiot wkładu, lecz formę należności stanowi udział w spółce odpowiadający wartości wniesionego wkładu. Ustawową definicję wartości rynkowej zawiera art. 2 pkt 27b.

Reasumując, należy stwierdzić, że każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Podstawą wymierzenia podatku będzie wartość rynkowa towaru pomniejszona o kwotę podatku.

Źródło: indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 marca 2014 roku (sygn. IPTPP4/443-910/13-4/BM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA