REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy chetnie korzystają z darmowych porad prawno-podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Z uruchomionego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce numeru telefonu skorzystali głównie przedsiębiorcy, którzy ucierpieli z powodu powodzi, jak również zakłady pracy, które chcą udzielić pomocy swoim poszkodowanym pracownikom. Dyżury prowadzone są przez doradców i konsultantów podatkowych, m. in. z HLB Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki, będący społecznym ekspertem Stowarzyszenia Podatników w Polsce.

Dyżury Infolinii 12 260 98 98 odbywają się nadal od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 – 15. Prezes zarządu stowarzyszenia Marek Niemczyk zapewnia:

REKLAMA

Autopromocja

- Będziemy starać się pomóc wszystkim poszkodowanym, nasi eksperci wykazują duże zaangażowanie i zrozumienie dla tragedii jaka dotknęła wielu przedsiębiorców. Często zdarza się, że zadawane pytania nie mają charakteru pytań podatkowo – prawnych, lecz eksperci starają się pomóc w każdej sytuacji. W imieniu Stowarzyszenia chciałbym podziękować osobom biorącym udział w akcji pomocy powodzianom, a w szczególności doradcy podatkowemu Magdalenie Kuszczak za koordynowanie infolinii pomocy prawno-podatkowej.

W rozmowie z ekspertem, doradcą podatkowym Magdaleną Kuszczak ustaliliśmy listę najczęściej pojawiających się pytań zadawanych przez osoby poszkodowane wraz z odpowiedziami, które mogą być przydatne wszystkim poszkodowanym w tegorocznych powodziach.

Pytanie: Co zrobić gdy przedsiębiorca nie ma środków na spłatę bieżących zobowiązań podatkowych?

Ekspert: Przedsiębiorcy mogą korzystać z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie ordynacji podatkowej (art. 67a ustawy). Przepisy przewidują ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie na raty bądź umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami w sytuacji gdy jest to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwolnienia.wieszjak.pl

Pytanie: W wyniku powodzi zakład produkcyjny w Sandomierzu został całkowicie zalany. Odbudowa parku maszynowego potrwa kilka miesięcy co oznacza, że zostanie wstrzymana produkcja na okres co najmniej kilku miesięcy. Z jakich ulg podatkowych może skorzystać spółka?

REKLAMA

Ekspert: Na podstawie art. 22 pkt 2a ustawy ordynacja podatkowa podatnik może złożyć do urzędu skarbowego wniosek o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, jeżeli uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy.

Przykładowo, jeżeli podatnik płaci podatek dochodowy w sposób uproszczony, na podstawie dochodu z lat ubiegłych, a uprawdopodobni, że na skutek powodzi jego obroty spadną a koszty związane z odbudową zakładu wzrosną, może składać wniosek o ograniczenie poboru zaliczki. Umożliwi to bieżące wykorzystanie środków obrotowych na szybszą odbudowę zakładu. W przeciwnym wypadku zakład musiałby czekać na zwrot nadpłaty w podatku dochodowym do czasu złożenia rozliczenia rocznego za 2010 r.

Pytanie: Czy pracownik poszkodowany w powodzi zapłaci podatek dochodowy i ZUS od udzielonego mu wsparcia przez zakład pracy?

Ekspert: Minister finansów wydał na podstawie ordynacji podatkowej rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy wskutek katastrofy naturalnej (rozp. Z dnia 28.12.2009 r., Dz. U. 226, poz. 1819). Dotyczy to pomocy do 6 tys. zł, otrzymanej do końca 2010 roku. W sytuacji, gdy pomoc finansowa przekroczy ww. próg zwolnienia, podatnicy mogą złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o umorzenie podatku.

Dodatkowo w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 wymienione zostały następujące zwolnienia od podatku: zapomogi wypłacane z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 638 zł; zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Jednocześnie zapomogi losowe w przypadku klęsk żywiołowych nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pytanie: Czy wypłacone przez zakład pracy zapomogi dla poszkodowanych w powodzi pracowników mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Ekspert: Niestety nie. Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio art. 23, ust.1 pkt 42 oraz art. 16, ust. 1 pkt 45) wyłącza z kosztów uzyskania przychodu wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Warto zauważyć, iż działalnością socjalną jest zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS jest udzielanie przez pracodawców pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej. 

Polecamy: Odliczanie i zwroty podatku Wieszjak.pl

Pomoc z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do skorzystania z funduszu. Jeżeli więc pracodawca przyzna pomoc ze środków obrotowych, ale uzależni ją od sytuacji określonego pracownika, stanowić ona będzie de facto pomoc socjalną, a ta nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Oczywiście świadczenia z funduszu socjalnego stanowią koszt uzyskania przychodu ale poprzez dokonanie odpisu. Jedynie darowizny na rzecz organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego korzystają z przywilejów podatkowych. Warto zatem rozważyć wsparcie poszkodowanych za pośrednictwem tych organizacji.

Pytanie: W wyniku powodzi utraciłem wszystkie dokumenty księgowe. Co powinienem zrobić?

Ekspert: Jeżeli w wyniku powodzi zostały zniszczone dokumenty potrzebne do sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy i w późniejszym terminie odtworzyć dokumenty uzyskując duplikaty faktur od kontrahentów.

Pytanie: Nasz zakład został całkowicie zniszczony: hale produkcyjne, magazyny oraz działy administracyjne w tym księgowe. Na ten moment nie mamy możliwości sporządzić deklaracji VAT.

Ekspert: Jeżeli podatnik nie ma możliwość złożyć w terminie deklaracji, a termin ten jeszcze nie upłynął, ma prawo skierować wniosek o odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, co wiąże się automatycznie z odroczeniem terminu płatności podatku i nienaliczaniem odsetek. Wynika to z art. 48 § 1 ustawy ordynacja podatkowa.

Pytanie: Czy otrzymana pomoc od gminy w wysokości 6 tys. zł podlega opodatkowaniu?

Ekspert: Z podatku dochodowego zwolniona jest pomoc materialna wypłacona powodzianom sfinansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu. Pomoc ta zwolniona jest niezależnie od wysokości otrzymanej pomocy.

Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej przyznał mi doraźną pomoc finansową w związku z zalaniem gospodarstwa. Czy pomoc ta podlega opodatkowaniu?

Ekspert: Nie, świadczenia z pomocy społecznej w całości zwolnione są z podatku dochodowego.

Stowarzyszenie Podatników w Polsce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

REKLAMA