REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy chetnie korzystają z darmowych porad prawno-podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Z uruchomionego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce numeru telefonu skorzystali głównie przedsiębiorcy, którzy ucierpieli z powodu powodzi, jak również zakłady pracy, które chcą udzielić pomocy swoim poszkodowanym pracownikom. Dyżury prowadzone są przez doradców i konsultantów podatkowych, m. in. z HLB Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki, będący społecznym ekspertem Stowarzyszenia Podatników w Polsce.

Dyżury Infolinii 12 260 98 98 odbywają się nadal od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 – 15. Prezes zarządu stowarzyszenia Marek Niemczyk zapewnia:

REKLAMA

REKLAMA

- Będziemy starać się pomóc wszystkim poszkodowanym, nasi eksperci wykazują duże zaangażowanie i zrozumienie dla tragedii jaka dotknęła wielu przedsiębiorców. Często zdarza się, że zadawane pytania nie mają charakteru pytań podatkowo – prawnych, lecz eksperci starają się pomóc w każdej sytuacji. W imieniu Stowarzyszenia chciałbym podziękować osobom biorącym udział w akcji pomocy powodzianom, a w szczególności doradcy podatkowemu Magdalenie Kuszczak za koordynowanie infolinii pomocy prawno-podatkowej.

W rozmowie z ekspertem, doradcą podatkowym Magdaleną Kuszczak ustaliliśmy listę najczęściej pojawiających się pytań zadawanych przez osoby poszkodowane wraz z odpowiedziami, które mogą być przydatne wszystkim poszkodowanym w tegorocznych powodziach.

Pytanie: Co zrobić gdy przedsiębiorca nie ma środków na spłatę bieżących zobowiązań podatkowych?

REKLAMA

Ekspert: Przedsiębiorcy mogą korzystać z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie ordynacji podatkowej (art. 67a ustawy). Przepisy przewidują ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie na raty bądź umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami w sytuacji gdy jest to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Zwolnienia.wieszjak.pl

Pytanie: W wyniku powodzi zakład produkcyjny w Sandomierzu został całkowicie zalany. Odbudowa parku maszynowego potrwa kilka miesięcy co oznacza, że zostanie wstrzymana produkcja na okres co najmniej kilku miesięcy. Z jakich ulg podatkowych może skorzystać spółka?

Ekspert: Na podstawie art. 22 pkt 2a ustawy ordynacja podatkowa podatnik może złożyć do urzędu skarbowego wniosek o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, jeżeli uprawdopodobni, że zaliczki obliczone według zasad określonych w ustawach podatkowych byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy.

Przykładowo, jeżeli podatnik płaci podatek dochodowy w sposób uproszczony, na podstawie dochodu z lat ubiegłych, a uprawdopodobni, że na skutek powodzi jego obroty spadną a koszty związane z odbudową zakładu wzrosną, może składać wniosek o ograniczenie poboru zaliczki. Umożliwi to bieżące wykorzystanie środków obrotowych na szybszą odbudowę zakładu. W przeciwnym wypadku zakład musiałby czekać na zwrot nadpłaty w podatku dochodowym do czasu złożenia rozliczenia rocznego za 2010 r.

Pytanie: Czy pracownik poszkodowany w powodzi zapłaci podatek dochodowy i ZUS od udzielonego mu wsparcia przez zakład pracy?

Ekspert: Minister finansów wydał na podstawie ordynacji podatkowej rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy wskutek katastrofy naturalnej (rozp. Z dnia 28.12.2009 r., Dz. U. 226, poz. 1819). Dotyczy to pomocy do 6 tys. zł, otrzymanej do końca 2010 roku. W sytuacji, gdy pomoc finansowa przekroczy ww. próg zwolnienia, podatnicy mogą złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o umorzenie podatku.

Dodatkowo w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 wymienione zostały następujące zwolnienia od podatku: zapomogi wypłacane z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 638 zł; zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Jednocześnie zapomogi losowe w przypadku klęsk żywiołowych nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pytanie: Czy wypłacone przez zakład pracy zapomogi dla poszkodowanych w powodzi pracowników mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Ekspert: Niestety nie. Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio art. 23, ust.1 pkt 42 oraz art. 16, ust. 1 pkt 45) wyłącza z kosztów uzyskania przychodu wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Warto zauważyć, iż działalnością socjalną jest zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS jest udzielanie przez pracodawców pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej. 

Polecamy: Odliczanie i zwroty podatku Wieszjak.pl

Pomoc z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do skorzystania z funduszu. Jeżeli więc pracodawca przyzna pomoc ze środków obrotowych, ale uzależni ją od sytuacji określonego pracownika, stanowić ona będzie de facto pomoc socjalną, a ta nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Oczywiście świadczenia z funduszu socjalnego stanowią koszt uzyskania przychodu ale poprzez dokonanie odpisu. Jedynie darowizny na rzecz organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego korzystają z przywilejów podatkowych. Warto zatem rozważyć wsparcie poszkodowanych za pośrednictwem tych organizacji.

Pytanie: W wyniku powodzi utraciłem wszystkie dokumenty księgowe. Co powinienem zrobić?

Ekspert: Jeżeli w wyniku powodzi zostały zniszczone dokumenty potrzebne do sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy i w późniejszym terminie odtworzyć dokumenty uzyskując duplikaty faktur od kontrahentów.

Pytanie: Nasz zakład został całkowicie zniszczony: hale produkcyjne, magazyny oraz działy administracyjne w tym księgowe. Na ten moment nie mamy możliwości sporządzić deklaracji VAT.

Ekspert: Jeżeli podatnik nie ma możliwość złożyć w terminie deklaracji, a termin ten jeszcze nie upłynął, ma prawo skierować wniosek o odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, co wiąże się automatycznie z odroczeniem terminu płatności podatku i nienaliczaniem odsetek. Wynika to z art. 48 § 1 ustawy ordynacja podatkowa.

Pytanie: Czy otrzymana pomoc od gminy w wysokości 6 tys. zł podlega opodatkowaniu?

Ekspert: Z podatku dochodowego zwolniona jest pomoc materialna wypłacona powodzianom sfinansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu. Pomoc ta zwolniona jest niezależnie od wysokości otrzymanej pomocy.

Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej przyznał mi doraźną pomoc finansową w związku z zalaniem gospodarstwa. Czy pomoc ta podlega opodatkowaniu?

Ekspert: Nie, świadczenia z pomocy społecznej w całości zwolnione są z podatku dochodowego.

Stowarzyszenie Podatników w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA