REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

nieodpłatna pomoc prawna
nieodpłatna pomoc prawna

REKLAMA

REKLAMA

W piątek 13 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów kolejny raz udzieliło informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o VAT w odniesieniu do nieodpłatnego świadczenia usług pomocy prawnej. Podobnie jak poprzednio (czerwiec 2011 r.) informacja ta została opublikowana na stronie internetowej Ministerstwa i nie nadano jej oficjalnej formy interpretacji podatkowej.

Jak wiadomo opodatkowaniu VAT podlega tylko  takie odpłatne świadczenie usług na  terytorium Polski, które jest realizowane przez podmiot w ramach  samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054),  zwanej dalej „ustawą o VAT”.  

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, w tym również usług pomocy prawnej, co  do zasady nie podlega opodatkowaniu podatkiem od  towarów i usług.

Wynika to a contrario z brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stosownie do którego  opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne  świadczenie  usług na terytorium kraju. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże nieodpłatne  świadczenie usług może być na gruncie ustawy o VAT uznane za  odpłatne świadczenie usług, a tym samym podlegać opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 8  ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się bowiem również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym  byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich  domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,  oraz wszelkie inne nieodpłatne  świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.  

Czy nieodpłatne świadczenie usług nie związane z działalnością jest opodatkowane?

Czy świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej jest opodatkowane VAT? – wyjaśnienia MF z 2011 roku

W świetle powyższego, nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT,  o ile jej  świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez  świadczącego ją podatnika. 

Zdaniem Ministerstwa Finansów świadczenie pomocy prawnej na zasadzie pro publico bono, a zatem w sposób dobrowolny i  nieodpłatny, w interesie publicznym – w szczególności na rzecz osób, których na te usługi nie  stać, jest publicznie odbierane jako bezinteresowna działalność prospołeczna.

Czy świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej podlega VAT

Działalność taka kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorcy wśród obecnych i potencjalnych jego  klientów. Zatem należy uznać, iż tak określona działalność pro bono wpisuje się, co do  zasady, w zakres prowadzonej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu  podatkiem od towarów i usług. 

Jeżeli natomiast podatnik udziela bezpłatnych porad prawnych, które nie wpisują się w cel  prowadzonej przez niego działalności, czynności takie podlegają opodatkowaniu podatkiem  od towarów i usług.

Ministerstwo Finansów zauważa jednak,  że nie oznacza to obciążenia w każdym  przypadku tego rodzaju czynności podatkiem VAT.

Aby podatek VAT został w takim przypadku  naliczony podatnik musiałby ponieść koszty w związku ze  świadczeniem tych czynności. 

Czyli prawnik, który prowadzi działalność jednoosobowo, nie naliczy VAT od bezpłatnej usługi, gdyż nie ponosi w związku z jej  świadczeniem z reguły  żadnych kosztów.  

Informacja ta jest zasadniczo zbliżona do wyjaśnień MF wydanych w połowie 2011 r. Wydaje się jednak, że potrzebna jest interpretacja ogólna Ministra Finansów w tej kwestii, bo wyjaśnienia udzielone w formie nie podpisanego przez nikogo pisma opublikowanego na stronie internetowej Ministerstwa nie wyglądają formalnie wystarczająco poważnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA