REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

nieodpłatna pomoc prawna
nieodpłatna pomoc prawna

REKLAMA

REKLAMA

W piątek 13 kwietnia 2012 r. Ministerstwo Finansów kolejny raz udzieliło informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o VAT w odniesieniu do nieodpłatnego świadczenia usług pomocy prawnej. Podobnie jak poprzednio (czerwiec 2011 r.) informacja ta została opublikowana na stronie internetowej Ministerstwa i nie nadano jej oficjalnej formy interpretacji podatkowej.

Jak wiadomo opodatkowaniu VAT podlega tylko  takie odpłatne świadczenie usług na  terytorium Polski, które jest realizowane przez podmiot w ramach  samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054),  zwanej dalej „ustawą o VAT”.  

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, w tym również usług pomocy prawnej, co  do zasady nie podlega opodatkowaniu podatkiem od  towarów i usług.

REKLAMA

Wynika to a contrario z brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stosownie do którego  opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne  świadczenie  usług na terytorium kraju. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże nieodpłatne  świadczenie usług może być na gruncie ustawy o VAT uznane za  odpłatne świadczenie usług, a tym samym podlegać opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 8  ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się bowiem również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym  byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich  domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,  oraz wszelkie inne nieodpłatne  świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.  

Czy nieodpłatne świadczenie usług nie związane z działalnością jest opodatkowane?

Czy świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej jest opodatkowane VAT? – wyjaśnienia MF z 2011 roku

W świetle powyższego, nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT,  o ile jej  świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez  świadczącego ją podatnika. 

Zdaniem Ministerstwa Finansów świadczenie pomocy prawnej na zasadzie pro publico bono, a zatem w sposób dobrowolny i  nieodpłatny, w interesie publicznym – w szczególności na rzecz osób, których na te usługi nie  stać, jest publicznie odbierane jako bezinteresowna działalność prospołeczna.

Czy świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej podlega VAT

Działalność taka kreuje pozytywny wizerunek przedsiębiorcy wśród obecnych i potencjalnych jego  klientów. Zatem należy uznać, iż tak określona działalność pro bono wpisuje się, co do  zasady, w zakres prowadzonej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu  podatkiem od towarów i usług. 

Jeżeli natomiast podatnik udziela bezpłatnych porad prawnych, które nie wpisują się w cel  prowadzonej przez niego działalności, czynności takie podlegają opodatkowaniu podatkiem  od towarów i usług.

Ministerstwo Finansów zauważa jednak,  że nie oznacza to obciążenia w każdym  przypadku tego rodzaju czynności podatkiem VAT.

Aby podatek VAT został w takim przypadku  naliczony podatnik musiałby ponieść koszty w związku ze  świadczeniem tych czynności. 

Czyli prawnik, który prowadzi działalność jednoosobowo, nie naliczy VAT od bezpłatnej usługi, gdyż nie ponosi w związku z jej  świadczeniem z reguły  żadnych kosztów.  

Informacja ta jest zasadniczo zbliżona do wyjaśnień MF wydanych w połowie 2011 r. Wydaje się jednak, że potrzebna jest interpretacja ogólna Ministra Finansów w tej kwestii, bo wyjaśnienia udzielone w formie nie podpisanego przez nikogo pisma opublikowanego na stronie internetowej Ministerstwa nie wyglądają formalnie wystarczająco poważnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA