REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot VAT na rachunek bankowy: postępowanie wyjaśniające może trwać 7 lat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Kacprowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnikowi przysługuje zwrot różnicy VAT (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) na rachunek bankowy, a urząd skarbowy wypłaci ten zwrot z przekroczeniem ustawowego terminu, to wypłata powinna nastąpić wraz z odsetkami obliczonymi według stopy odsetek za zwłokę. Istnieje jednak wyjątek.

Powyższe zasady nie obejmują jednak przypadku, gdy zwrot jest wypłacany po przedłużeniu terminu, które miało związek z wszczęciem postępowania wyjaśniającego dotyczącego pytania, czy zwrot był zasadny. Jeżeli, po zakończeniu tego postępowania, okazało się, że zwrot był zasadny, podatnikowi nie przysługują pełne odsetki za zwłokę, ale – dwa razy mniejsze – odsetki obliczone według stawki opłaty prolongacyjnej. Dotyczy to także tych przypadków, gdy postępowanie wyjaśniające było przewlekłe i np. trwało 7 lat.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 353/10).

Sprawa dotyczyła spółki, która otrzymała od urzędu skarbowego, na rachunek bankowy, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Zwrot ów nastąpił po 7-letnim postępowaniu wyjaśniającym. Niezależnie od wypłaty różnicy spółka otrzymała też odsetki obliczone w oparciu o stawkę tzw. opłaty prolongacyjnej, zdefiniowanej w Ordynacji podatkowej. Dodajmy, że stawka opłaty prolongacyjnej (pobieranej np. przy odroczeniu terminu płatności) równa jest połowie stawki odsetek za zwłokę.

Porównaj: Jaka stawka VAT na usługi demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest

Spółka uznała, że sposób obliczenia należnych jej odsetek był niewłaściwy, bowiem należały się jej pełne odsetki obliczone zgodnie ze stawką odsetek za zwłokę. Spółka broniła tego poglądu na kolejnych etapach postępowania administracyjnego. Organy zaś broniły zasadności postępowania urzędu skarbowego, który wypłacił odsetki odpowiadające stawce opłaty prolongacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym zaznaczyć, spór był osadzony w regulacjach starej ustawy o VAT z 1993 r. (przypominamy, że wypłata zwrotu różnicy nastąpiła po długotrwałym postępowaniu wyjaśniającym, a więc zwrot dotyczył okresów sprawozdawczych sprzed wielu lat). Z drugiej strony, nowa ustawa z 2004 r. przewiduje regulacje, które są bardzo podobne do tych z ustawy starej (por. zestawienie przedstawione w wyborze przepisów: art. 87 ust. 2 i ust. 7 ustawy z 2004 r. są odpowiednikami art. 21 ust. 6 i 7 ustawy z 1993 r.) 

Organy podatkowe twierdziły, że przed zwrotem podatku, urząd skarbowy przedłużył termin tego zwrotu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego i dlatego podatnikowi nie przysługiwały odsetki za zwłokę, a jedynie – dwa razy mniejsze – odsetki właściwe stawce opłaty prolongacyjnej. Wynikało to, zdaniem organów, z art. 21 ust. 6 ustawy VAT z 1993 r. Spółka twierdziła natomiast, że postępowanie wyjaśniające nie może trwać 7 lat i dlatego nie można się powoływać na skutki jego wszczęcia.

Polecamy serwis Koszty

Spór dotyczący wysokości odsetek nie doprowadził do uzgodnienia stanowisk, więc spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu tej skargi, sąd przyznał rację organom podatkowym i skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu, pełne odsetki za zwłokę przysługiwałyby, zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o VAT z 2004 r., tylko wtedy, gdyby organ nie wypłacił zwrotu w ustawowym terminie bez uprzedniego przedłużenia tego terminu o czas potrzebny na zakończenie postępowania wyjaśniającego. Fakt, że takie postępowanie wszczęto i przedłużono termin zwrotu – wyłącza możliwość zastosowania odsetek za zwłokę. Zdaniem sądu, długość postępowania wyjaśniającego nie miała znaczenia dla sprawy.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT z 1993 r.

Art. 21

6. Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku nie zwróconą przez urząd skarbowy w terminie, o którym mowa w ust. 6 w zdaniu pierwszym, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Ustawa o VAT z 2004 r. (w wersji obowiązującej obecnie)

Art. 87

2. Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku niezwróconą przez urząd skarbowy w terminach, o których mowa w ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 5a, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Źródło taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA