REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot VAT na rachunek bankowy: postępowanie wyjaśniające może trwać 7 lat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Kacprowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnikowi przysługuje zwrot różnicy VAT (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) na rachunek bankowy, a urząd skarbowy wypłaci ten zwrot z przekroczeniem ustawowego terminu, to wypłata powinna nastąpić wraz z odsetkami obliczonymi według stopy odsetek za zwłokę. Istnieje jednak wyjątek.

Powyższe zasady nie obejmują jednak przypadku, gdy zwrot jest wypłacany po przedłużeniu terminu, które miało związek z wszczęciem postępowania wyjaśniającego dotyczącego pytania, czy zwrot był zasadny. Jeżeli, po zakończeniu tego postępowania, okazało się, że zwrot był zasadny, podatnikowi nie przysługują pełne odsetki za zwłokę, ale – dwa razy mniejsze – odsetki obliczone według stawki opłaty prolongacyjnej. Dotyczy to także tych przypadków, gdy postępowanie wyjaśniające było przewlekłe i np. trwało 7 lat.

REKLAMA

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 353/10).

Sprawa dotyczyła spółki, która otrzymała od urzędu skarbowego, na rachunek bankowy, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Zwrot ów nastąpił po 7-letnim postępowaniu wyjaśniającym. Niezależnie od wypłaty różnicy spółka otrzymała też odsetki obliczone w oparciu o stawkę tzw. opłaty prolongacyjnej, zdefiniowanej w Ordynacji podatkowej. Dodajmy, że stawka opłaty prolongacyjnej (pobieranej np. przy odroczeniu terminu płatności) równa jest połowie stawki odsetek za zwłokę.

Porównaj: Jaka stawka VAT na usługi demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest

REKLAMA

Spółka uznała, że sposób obliczenia należnych jej odsetek był niewłaściwy, bowiem należały się jej pełne odsetki obliczone zgodnie ze stawką odsetek za zwłokę. Spółka broniła tego poglądu na kolejnych etapach postępowania administracyjnego. Organy zaś broniły zasadności postępowania urzędu skarbowego, który wypłacił odsetki odpowiadające stawce opłaty prolongacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym zaznaczyć, spór był osadzony w regulacjach starej ustawy o VAT z 1993 r. (przypominamy, że wypłata zwrotu różnicy nastąpiła po długotrwałym postępowaniu wyjaśniającym, a więc zwrot dotyczył okresów sprawozdawczych sprzed wielu lat). Z drugiej strony, nowa ustawa z 2004 r. przewiduje regulacje, które są bardzo podobne do tych z ustawy starej (por. zestawienie przedstawione w wyborze przepisów: art. 87 ust. 2 i ust. 7 ustawy z 2004 r. są odpowiednikami art. 21 ust. 6 i 7 ustawy z 1993 r.) 

Organy podatkowe twierdziły, że przed zwrotem podatku, urząd skarbowy przedłużył termin tego zwrotu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego i dlatego podatnikowi nie przysługiwały odsetki za zwłokę, a jedynie – dwa razy mniejsze – odsetki właściwe stawce opłaty prolongacyjnej. Wynikało to, zdaniem organów, z art. 21 ust. 6 ustawy VAT z 1993 r. Spółka twierdziła natomiast, że postępowanie wyjaśniające nie może trwać 7 lat i dlatego nie można się powoływać na skutki jego wszczęcia.

Polecamy serwis Koszty

Spór dotyczący wysokości odsetek nie doprowadził do uzgodnienia stanowisk, więc spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu tej skargi, sąd przyznał rację organom podatkowym i skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu, pełne odsetki za zwłokę przysługiwałyby, zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o VAT z 2004 r., tylko wtedy, gdyby organ nie wypłacił zwrotu w ustawowym terminie bez uprzedniego przedłużenia tego terminu o czas potrzebny na zakończenie postępowania wyjaśniającego. Fakt, że takie postępowanie wszczęto i przedłużono termin zwrotu – wyłącza możliwość zastosowania odsetek za zwłokę. Zdaniem sądu, długość postępowania wyjaśniającego nie miała znaczenia dla sprawy.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT z 1993 r.

Art. 21

REKLAMA

6. Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku nie zwróconą przez urząd skarbowy w terminie, o którym mowa w ust. 6 w zdaniu pierwszym, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Ustawa o VAT z 2004 r. (w wersji obowiązującej obecnie)

Art. 87

2. Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku niezwróconą przez urząd skarbowy w terminach, o których mowa w ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 5a, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Źródło taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA