REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot VAT na rachunek bankowy: postępowanie wyjaśniające może trwać 7 lat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Kacprowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnikowi przysługuje zwrot różnicy VAT (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) na rachunek bankowy, a urząd skarbowy wypłaci ten zwrot z przekroczeniem ustawowego terminu, to wypłata powinna nastąpić wraz z odsetkami obliczonymi według stopy odsetek za zwłokę. Istnieje jednak wyjątek.

Powyższe zasady nie obejmują jednak przypadku, gdy zwrot jest wypłacany po przedłużeniu terminu, które miało związek z wszczęciem postępowania wyjaśniającego dotyczącego pytania, czy zwrot był zasadny. Jeżeli, po zakończeniu tego postępowania, okazało się, że zwrot był zasadny, podatnikowi nie przysługują pełne odsetki za zwłokę, ale – dwa razy mniejsze – odsetki obliczone według stawki opłaty prolongacyjnej. Dotyczy to także tych przypadków, gdy postępowanie wyjaśniające było przewlekłe i np. trwało 7 lat.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 353/10).

Sprawa dotyczyła spółki, która otrzymała od urzędu skarbowego, na rachunek bankowy, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Zwrot ów nastąpił po 7-letnim postępowaniu wyjaśniającym. Niezależnie od wypłaty różnicy spółka otrzymała też odsetki obliczone w oparciu o stawkę tzw. opłaty prolongacyjnej, zdefiniowanej w Ordynacji podatkowej. Dodajmy, że stawka opłaty prolongacyjnej (pobieranej np. przy odroczeniu terminu płatności) równa jest połowie stawki odsetek za zwłokę.

Porównaj: Jaka stawka VAT na usługi demontażu, transportu i utylizacji materiałów zawierających azbest

REKLAMA

Spółka uznała, że sposób obliczenia należnych jej odsetek był niewłaściwy, bowiem należały się jej pełne odsetki obliczone zgodnie ze stawką odsetek za zwłokę. Spółka broniła tego poglądu na kolejnych etapach postępowania administracyjnego. Organy zaś broniły zasadności postępowania urzędu skarbowego, który wypłacił odsetki odpowiadające stawce opłaty prolongacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym zaznaczyć, spór był osadzony w regulacjach starej ustawy o VAT z 1993 r. (przypominamy, że wypłata zwrotu różnicy nastąpiła po długotrwałym postępowaniu wyjaśniającym, a więc zwrot dotyczył okresów sprawozdawczych sprzed wielu lat). Z drugiej strony, nowa ustawa z 2004 r. przewiduje regulacje, które są bardzo podobne do tych z ustawy starej (por. zestawienie przedstawione w wyborze przepisów: art. 87 ust. 2 i ust. 7 ustawy z 2004 r. są odpowiednikami art. 21 ust. 6 i 7 ustawy z 1993 r.) 

Organy podatkowe twierdziły, że przed zwrotem podatku, urząd skarbowy przedłużył termin tego zwrotu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego i dlatego podatnikowi nie przysługiwały odsetki za zwłokę, a jedynie – dwa razy mniejsze – odsetki właściwe stawce opłaty prolongacyjnej. Wynikało to, zdaniem organów, z art. 21 ust. 6 ustawy VAT z 1993 r. Spółka twierdziła natomiast, że postępowanie wyjaśniające nie może trwać 7 lat i dlatego nie można się powoływać na skutki jego wszczęcia.

Polecamy serwis Koszty

Spór dotyczący wysokości odsetek nie doprowadził do uzgodnienia stanowisk, więc spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu tej skargi, sąd przyznał rację organom podatkowym i skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu, pełne odsetki za zwłokę przysługiwałyby, zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o VAT z 2004 r., tylko wtedy, gdyby organ nie wypłacił zwrotu w ustawowym terminie bez uprzedniego przedłużenia tego terminu o czas potrzebny na zakończenie postępowania wyjaśniającego. Fakt, że takie postępowanie wszczęto i przedłużono termin zwrotu – wyłącza możliwość zastosowania odsetek za zwłokę. Zdaniem sądu, długość postępowania wyjaśniającego nie miała znaczenia dla sprawy.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT z 1993 r.

Art. 21

REKLAMA

6. Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku nie zwróconą przez urząd skarbowy w terminie, o którym mowa w ust. 6 w zdaniu pierwszym, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Ustawa o VAT z 2004 r. (w wersji obowiązującej obecnie)

Art. 87

2. Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

7. Różnicę podatku niezwróconą przez urząd skarbowy w terminach, o których mowa w ust. 2 zdanie pierwsze i ust. 5a, traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Źródło taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

REKLAMA

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA