REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy usługi świadczone przez stacje sanitarno-epidemiologiczne są zwolnione z VAT?

Katarzyna Broniszewska
Opodatkowanie usług Stacji Sanitarno- Epidemiologicznych.
Opodatkowanie usług Stacji Sanitarno- Epidemiologicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres usług stacji sanitarno-epidemiologicznych jest zróżnicowany. Te usługi, które są zaliczane do usług medycznych, służą profilaktyce czy dotyczą diagnostyki pacjentów są zwolnione z VAT. Pozostałe trzeba opodatkować stawką podstawową (aktualnie 23%).

Tak wynika z indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 marca 2011 r. (nr ITPP2/443-1296b/10/RS).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Status stacji sanitarno-epidemiologicznej

Stacje sanitarno-epidemiologiczne są jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego. W ramach czynności urzędowych wykonują działalność kontrolną oraz badawczą.

Są zakładami opieki zdrowotnej i świadczą usługi dla ludności związane z tzw. medycyną profilaktyczną. Jest to działalność w zakresie medycyny zapobiegawczej, profilaktycznej. Utrzymują status zakładu opieki zdrowotnej.

REKLAMA

Działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych związana jest z:
- medyczną diagnostyką pacjentów,
- badaniem żywności i innych wyrobów celu zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego,
- zapobieganiem chorobom zawodowym pracowników w zakładach pracy,
- badaniem innych elementów środowiska człowieka, które mają wpływ na zdrowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonywane usługi są świadczone odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jakie towary i usługi są opodatkowane podatkiem VAT?

Zasadniczo opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczenie usług, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT), w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zwolnienia z VAT usług medycznych świadczonych przez zoz-y

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia z obowiązku płacenia VAT z:
- usługi w zakresie opieki medycznej, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia oraz
- dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami opieki medycznej, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Polecamy: Które usługi medyczne są zwolnione z VAT?

Aby możliwe było zastosowanie tego zwolnienia muszą być zrealizowane dwa warunki:
1) świadczone usługi mają dotyczyć opieki medycznej w zakresie profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia, (kryterium przedmiotowe),
2) usługi muszą być świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej (kryterium podmiotowe).

Czynności z zakresu profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawiania zdrowia muszą być powiązane wyłącznie z opieką medyczną.

Profilaktyka zdrowotna to przede wszystkim zapobieganie chorobom bądź innym niekorzystnym zjawiskom zdrowotnym przed ich rozwinięciem, poprzez wczesne wykrycie i leczenie. Jej celem jest również zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka wystąpienia choroby.

Opieka medyczna odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie „opieki medycznej” nie dotyczy świadczeń medycznych realizowanych w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Taki sposób rozumienia tego pojęcia wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE
(sprawa L.u.P. GmbH- C-106/05, pkt 27 oraz sprawa d"Ambrumenil- C-307/01, pkt 57).

Polecamy: Jak określono usługi zwolnione przedmiotowo z VAT w 2011 roku?

Czy usługi świadczone przez stację sanitarno-epidemiologiczną będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT?

Świadczone przez stację usługi dotyczące badań oraz przeprowadzanych pomiarów mogą mieć charakter profilaktyczny, jeśli ich celem będzie ochronę zdrowia.

Cel ten może być realizowany poprzez zapobieganie chorobom powstałym w wyniku negatywnego oddziaływania środowiska oraz znajdujących się w nim szkodliwych czynników i substancji.

Jednak zdaniem fiskusa trzeba pamiętać, że tylko część usług wykonywanych jest w odniesieniu do człowieka. Pozostała część wykonywana jest w odniesieniu do elementów środowiska, w którym znajduje się człowiek t.j. m.in. stanowiska pracy, wody, gleby.

Jeżeli stacja jako zakład opieki zdrowotnej świadczy usługi dotyczące diagnostyki pacjentów, w zakresie w jakim stanowią usługi opieki medycznej służące profilaktyce, nie musi płacić podatku VAT od tych usług.
Podstawą tego zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pozostałe usługi, o których mowa we wniosku będą opodatkowane 23% stawką podatku.

Czy stacja sanitarno-epidemiologiczna jest podatnikiem VAT?

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2. Cel lub rezultat takiej działalności nie ma większego znaczenia.

Na podstawie ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika - organów władzy publicznej - urzędów obsługujących organy władzy publicznej w zakresie realizowanych przez nie zadań określonych w odrębnych przepisach prawa, dla wykonania których zostały one powołane (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, stacja sanitarno-epidemiologiczna wykonując przedmiotowe czynności działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej.

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Gdy stacja taka wykonuje czynności o charakterze publicznoprawnym w ramach sprawowanego władztwa publicznego jako urząd obsługujący organ władzy - nie jest uważana za podatnika VAT w zakresie wykonywanych czynności.

Jeżeli jednak weźmie się pod uwagę fakt, że w przedstawionej sytuacji usługi świadczone są na podstawie umów cywilnoprawnych nie ma zastosowania wyjątek zawarty w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec tego zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z 8 marca 2011 r. - nr ITPP2/443-1296a/10/RS) stacja sanitarno-epidemiologiczna jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług, które nie są objęte zwolnieniem podatkowym oraz są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA