REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT
Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z warunków korzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług konserwacji i restauracji zabytków, jest wymóg, by prace konserwatorskie i restauratorskie były wykonywane przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Nie oznacza to jednak, że jedyną drogą do skorzystania z tego zwolnienia jest zatrudnianie takich osób. Wystarczy, że będzie je zatrudniał kooperant działający w charakterze podwykonawcy.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 sierpnia 2011 r. (nr IPPP1-443-743/11-2/AS), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

Potrzebne uprawnienia do konserwacji zabytków

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się robotami budowlanymi. W ramach tej działalności wykonuje też projekty obejmujące renowację zabytków, czyli – mówiąc językiem prawniczym – renowację obiektów wpisanych do rejestru zabytków.

Regułą jest, że w ramach takiego projektu można wyodrębnić dwie części: zwykłe usługi budowlane (jak np. wybudowanie drogi dojazdowej lub wykonanie przyłącza kanalizacyjnego) oraz prace o charakterze ściśle konserwatorskim lub restauratorskim, jak np. renowacja zabytkowej elewacji. 

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków, prace konserwatorskie i restauratorskie powinny być wykonywane przez osobę, która ma odpowiednie uprawnienia. Spółka nie zatrudnia takiej osoby i dlatego, kiedy przystępuje do projektów obejmujących renowację zabytków zawsze nawiązuje współpracę z kooperantem.

Ten ostatni albo sam legitymuje się odpowiednimi uprawnieniami, albo zatrudnia osobę, która się nimi legitymuje. W ramach współpracy spółka wykonuje zwykłe roboty budowlane, a część konserwatorską zostawia kooperantowi.

Umowa z podwykonawcą albo konsorcjum

Współpraca może przybrać jedną z dwu form. Pierwsza polega na tym, że spółka działa jako generalny wykonawca, który zobowiązuje się względem inwestora (zamawiającego) do wykonania całości prac budowlanych łącznie z pracami konserwatorskimi i restauracyjnymi.

Te ostatnie wykonuje kooperant, który działa w charakterze podwykonawcy. Po zakończeniu projektu kooperant fakturuje spółkę za część robót wykonanych przez siebie, a spółka fakturuje zamawiającego za całość projektu.


Druga forma współpracy polega na tym, że spółka zawiera z kooperantem umowę konsorcjum. W takim wypadku obydwa podmioty są – w równym stopniu – odpowiedzialne za wykonanie projektu względem zamawiającego.

REKLAMA

Niemniej jednak, faktyczny podział zadań oraz schemat fakturowania wygląda tak samo, jak w scenariuszu z wynajęciem podwykonawcy - kooperant fakturuje spółkę za prace konserwatorskie i restauratorskie, a spółka fakturuje zamawiającego za całość projektu. 

Trzeba też podkreślić, że niezależnie od schematu współpracy, spółka zawsze przestrzega zasady, że prace konserwatorskie i restauratorskie muszą być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Poza tym, prace te są zawsze wykonywane na podstawie pozwoleń wydawanych przez wojewódzkich konserwatorów zabytków oraz pod ich nadzorem.

Jakie są warunki zwolnienia z VAT

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. We wniosku zapytała, czy przy wystawianiu faktury za całość projektu budowlanego, ma prawo wyodrębnić wartość usług konserwatorskich i restauratorskich oraz objąć je zwolnieniem z VAT.

Pytanie nawiązywało do §43 VAT-owskiego rozporządzenia wykonawczego z 4 kwietnia 2011 r. (por. wybór przepisów), w którym wskazano warunki stosowania zwolnienia w stosunku do usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Dodajmy, że wspomniane zwolnienie obowiązuje do końca 2011 r. i przestanie obowiązywać po tej dacie, jeżeli nie zostanie przedłużone w kolejnym rozporządzeniu.  


Zgodnie z § 43 ust. 1, zwolnienie z VAT obejmuje usługi konserwatorskie i restauratorskie, o ile dotyczą m.in. „zabytków wpisanych do rejestru zabytków”.

Z kolei ust. 2 wskazuje dwa dodatkowe warunki:

- po pierwsze, prace konserwatorskie i restauratorskie powinny być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje,

- po drugie powinny być prowadzone na podstawie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W ustępie 3 napisano, że warunki zwolnienia uważa się za spełnione również wtedy, gdy prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane są przez podmiot gospodarczy, w którym wspólnikami lub pracownikami są osoby mające odpowiednie kwalifikacje, o ile w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

W ust. 3 nie napisano w sposób jednoznaczny, że osoba wskazana w pozwoleniu powinna się legitymować odpowiednimi kwalifikacjami, ale wydaje się to oczywiste w świetle ustępu 2.

Czy wystarczy dobry podwykonawca?

Po analizie tych regulacji spółka uznała, że – zachowując opisane powyżej zasady współpracy z kooperantem – ma prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT w zakresie, w jakim fakturuje zamawiającego za usługi konserwatorskie i restauratorskie. Pewna wątpliwość wiązała się z tym, że kluczowe znaczenie ma pytanie, czy osoba wykonująca „prace konserwatorskie i restauratorskie” ma odpowiednie uprawnienia. Tymczasem, jak już wspomnieliśmy, spółka nie zatrudnia takiej osoby i dlatego musi korzystać z pomocy kooperanta. 


Napisała jednak we wniosku, że to nie jest istotne, bo omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Innymi słowy, dotyczy określonych usług, wykonywanych z zachowaniem pewnych warunków, a nie definiuje kręgu podatników, którzy mogą z niego korzystać. Tymczasem wszystkie warunki są spełnione, bo prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez wykwalifikowaną osobę, a poza tym – podstawą ich wykonywania są pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.


Przedstawiciele spółki zdawali sobie sprawę, że dodatkowa trudność może wynikać z § 43 ust. 3 rozporządzenia, który dotyczy podmiotów gospodarczych „wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie”. Jak wspomnieliśmy powyżej, mogą one korzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że m.in. mają odpowiednio wykwalifikowane osoby wśród swoich wspólników lub pracowników.

Zdaniem spółki, przepis ten nie wyklucza stosowania zwolnienia w stosunku do niej, bo nie jest do niej skierowany. Spółka nie wykonuje prac konserwatorskich ani restauratorskich, a jedynie – korzystając z pomocy wykwalifikowanych kooperantów – świadczy „usługi konserwatorskie i restauratorskie”.

Korzystna interpretacja

W odpowiedzi na wniosek Dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki jest prawidłowe. Takie rozstrzygnięcie jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców z branży budowlanej, bo sprzyja swobodzie działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca, który tylko incydentalnie zajmuje się konserwacją zabytków, może – zgodnie z tym rozstrzygnięciem – korzystać ze zwolnienia podatkowego bez konieczności zatrudniania osób, które mają uprawnienia do prac konserwatorskich. Wystarczy, że znajdzie odpowiedniego kooperanta (podwykonawcę).  

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA