REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT
Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z warunków korzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług konserwacji i restauracji zabytków, jest wymóg, by prace konserwatorskie i restauratorskie były wykonywane przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Nie oznacza to jednak, że jedyną drogą do skorzystania z tego zwolnienia jest zatrudnianie takich osób. Wystarczy, że będzie je zatrudniał kooperant działający w charakterze podwykonawcy.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 sierpnia 2011 r. (nr IPPP1-443-743/11-2/AS), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Potrzebne uprawnienia do konserwacji zabytków

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się robotami budowlanymi. W ramach tej działalności wykonuje też projekty obejmujące renowację zabytków, czyli – mówiąc językiem prawniczym – renowację obiektów wpisanych do rejestru zabytków.

Regułą jest, że w ramach takiego projektu można wyodrębnić dwie części: zwykłe usługi budowlane (jak np. wybudowanie drogi dojazdowej lub wykonanie przyłącza kanalizacyjnego) oraz prace o charakterze ściśle konserwatorskim lub restauratorskim, jak np. renowacja zabytkowej elewacji. 

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków, prace konserwatorskie i restauratorskie powinny być wykonywane przez osobę, która ma odpowiednie uprawnienia. Spółka nie zatrudnia takiej osoby i dlatego, kiedy przystępuje do projektów obejmujących renowację zabytków zawsze nawiązuje współpracę z kooperantem.

Ten ostatni albo sam legitymuje się odpowiednimi uprawnieniami, albo zatrudnia osobę, która się nimi legitymuje. W ramach współpracy spółka wykonuje zwykłe roboty budowlane, a część konserwatorską zostawia kooperantowi.

Umowa z podwykonawcą albo konsorcjum

Współpraca może przybrać jedną z dwu form. Pierwsza polega na tym, że spółka działa jako generalny wykonawca, który zobowiązuje się względem inwestora (zamawiającego) do wykonania całości prac budowlanych łącznie z pracami konserwatorskimi i restauracyjnymi.

Te ostatnie wykonuje kooperant, który działa w charakterze podwykonawcy. Po zakończeniu projektu kooperant fakturuje spółkę za część robót wykonanych przez siebie, a spółka fakturuje zamawiającego za całość projektu.


Druga forma współpracy polega na tym, że spółka zawiera z kooperantem umowę konsorcjum. W takim wypadku obydwa podmioty są – w równym stopniu – odpowiedzialne za wykonanie projektu względem zamawiającego.

Niemniej jednak, faktyczny podział zadań oraz schemat fakturowania wygląda tak samo, jak w scenariuszu z wynajęciem podwykonawcy - kooperant fakturuje spółkę za prace konserwatorskie i restauratorskie, a spółka fakturuje zamawiającego za całość projektu. 

Trzeba też podkreślić, że niezależnie od schematu współpracy, spółka zawsze przestrzega zasady, że prace konserwatorskie i restauratorskie muszą być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Poza tym, prace te są zawsze wykonywane na podstawie pozwoleń wydawanych przez wojewódzkich konserwatorów zabytków oraz pod ich nadzorem.

Jakie są warunki zwolnienia z VAT

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. We wniosku zapytała, czy przy wystawianiu faktury za całość projektu budowlanego, ma prawo wyodrębnić wartość usług konserwatorskich i restauratorskich oraz objąć je zwolnieniem z VAT.

Pytanie nawiązywało do §43 VAT-owskiego rozporządzenia wykonawczego z 4 kwietnia 2011 r. (por. wybór przepisów), w którym wskazano warunki stosowania zwolnienia w stosunku do usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Dodajmy, że wspomniane zwolnienie obowiązuje do końca 2011 r. i przestanie obowiązywać po tej dacie, jeżeli nie zostanie przedłużone w kolejnym rozporządzeniu.  


Zgodnie z § 43 ust. 1, zwolnienie z VAT obejmuje usługi konserwatorskie i restauratorskie, o ile dotyczą m.in. „zabytków wpisanych do rejestru zabytków”.

Z kolei ust. 2 wskazuje dwa dodatkowe warunki:

- po pierwsze, prace konserwatorskie i restauratorskie powinny być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje,

- po drugie powinny być prowadzone na podstawie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W ustępie 3 napisano, że warunki zwolnienia uważa się za spełnione również wtedy, gdy prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane są przez podmiot gospodarczy, w którym wspólnikami lub pracownikami są osoby mające odpowiednie kwalifikacje, o ile w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

W ust. 3 nie napisano w sposób jednoznaczny, że osoba wskazana w pozwoleniu powinna się legitymować odpowiednimi kwalifikacjami, ale wydaje się to oczywiste w świetle ustępu 2.

Czy wystarczy dobry podwykonawca?

Po analizie tych regulacji spółka uznała, że – zachowując opisane powyżej zasady współpracy z kooperantem – ma prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT w zakresie, w jakim fakturuje zamawiającego za usługi konserwatorskie i restauratorskie. Pewna wątpliwość wiązała się z tym, że kluczowe znaczenie ma pytanie, czy osoba wykonująca „prace konserwatorskie i restauratorskie” ma odpowiednie uprawnienia. Tymczasem, jak już wspomnieliśmy, spółka nie zatrudnia takiej osoby i dlatego musi korzystać z pomocy kooperanta. 


Napisała jednak we wniosku, że to nie jest istotne, bo omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Innymi słowy, dotyczy określonych usług, wykonywanych z zachowaniem pewnych warunków, a nie definiuje kręgu podatników, którzy mogą z niego korzystać. Tymczasem wszystkie warunki są spełnione, bo prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez wykwalifikowaną osobę, a poza tym – podstawą ich wykonywania są pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.


Przedstawiciele spółki zdawali sobie sprawę, że dodatkowa trudność może wynikać z § 43 ust. 3 rozporządzenia, który dotyczy podmiotów gospodarczych „wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie”. Jak wspomnieliśmy powyżej, mogą one korzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że m.in. mają odpowiednio wykwalifikowane osoby wśród swoich wspólników lub pracowników.

Zdaniem spółki, przepis ten nie wyklucza stosowania zwolnienia w stosunku do niej, bo nie jest do niej skierowany. Spółka nie wykonuje prac konserwatorskich ani restauratorskich, a jedynie – korzystając z pomocy wykwalifikowanych kooperantów – świadczy „usługi konserwatorskie i restauratorskie”.

Korzystna interpretacja

W odpowiedzi na wniosek Dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki jest prawidłowe. Takie rozstrzygnięcie jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców z branży budowlanej, bo sprzyja swobodzie działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca, który tylko incydentalnie zajmuje się konserwacją zabytków, może – zgodnie z tym rozstrzygnięciem – korzystać ze zwolnienia podatkowego bez konieczności zatrudniania osób, które mają uprawnienia do prac konserwatorskich. Wystarczy, że znajdzie odpowiedniego kooperanta (podwykonawcę).  

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA