REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT
Usługi w zakresie konserwacji zabytków świadczone przez podwykonawcę a zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z warunków korzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług konserwacji i restauracji zabytków, jest wymóg, by prace konserwatorskie i restauratorskie były wykonywane przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Nie oznacza to jednak, że jedyną drogą do skorzystania z tego zwolnienia jest zatrudnianie takich osób. Wystarczy, że będzie je zatrudniał kooperant działający w charakterze podwykonawcy.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 sierpnia 2011 r. (nr IPPP1-443-743/11-2/AS), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potrzebne uprawnienia do konserwacji zabytków

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się robotami budowlanymi. W ramach tej działalności wykonuje też projekty obejmujące renowację zabytków, czyli – mówiąc językiem prawniczym – renowację obiektów wpisanych do rejestru zabytków.

Regułą jest, że w ramach takiego projektu można wyodrębnić dwie części: zwykłe usługi budowlane (jak np. wybudowanie drogi dojazdowej lub wykonanie przyłącza kanalizacyjnego) oraz prace o charakterze ściśle konserwatorskim lub restauratorskim, jak np. renowacja zabytkowej elewacji. 

Polecamy: VAT 2011

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2011

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków, prace konserwatorskie i restauratorskie powinny być wykonywane przez osobę, która ma odpowiednie uprawnienia. Spółka nie zatrudnia takiej osoby i dlatego, kiedy przystępuje do projektów obejmujących renowację zabytków zawsze nawiązuje współpracę z kooperantem.

Ten ostatni albo sam legitymuje się odpowiednimi uprawnieniami, albo zatrudnia osobę, która się nimi legitymuje. W ramach współpracy spółka wykonuje zwykłe roboty budowlane, a część konserwatorską zostawia kooperantowi.

Umowa z podwykonawcą albo konsorcjum

Współpraca może przybrać jedną z dwu form. Pierwsza polega na tym, że spółka działa jako generalny wykonawca, który zobowiązuje się względem inwestora (zamawiającego) do wykonania całości prac budowlanych łącznie z pracami konserwatorskimi i restauracyjnymi.

Te ostatnie wykonuje kooperant, który działa w charakterze podwykonawcy. Po zakończeniu projektu kooperant fakturuje spółkę za część robót wykonanych przez siebie, a spółka fakturuje zamawiającego za całość projektu.


Druga forma współpracy polega na tym, że spółka zawiera z kooperantem umowę konsorcjum. W takim wypadku obydwa podmioty są – w równym stopniu – odpowiedzialne za wykonanie projektu względem zamawiającego.

Niemniej jednak, faktyczny podział zadań oraz schemat fakturowania wygląda tak samo, jak w scenariuszu z wynajęciem podwykonawcy - kooperant fakturuje spółkę za prace konserwatorskie i restauratorskie, a spółka fakturuje zamawiającego za całość projektu. 

Trzeba też podkreślić, że niezależnie od schematu współpracy, spółka zawsze przestrzega zasady, że prace konserwatorskie i restauratorskie muszą być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Poza tym, prace te są zawsze wykonywane na podstawie pozwoleń wydawanych przez wojewódzkich konserwatorów zabytków oraz pod ich nadzorem.

Jakie są warunki zwolnienia z VAT

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka złożyła wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. We wniosku zapytała, czy przy wystawianiu faktury za całość projektu budowlanego, ma prawo wyodrębnić wartość usług konserwatorskich i restauratorskich oraz objąć je zwolnieniem z VAT.

Pytanie nawiązywało do §43 VAT-owskiego rozporządzenia wykonawczego z 4 kwietnia 2011 r. (por. wybór przepisów), w którym wskazano warunki stosowania zwolnienia w stosunku do usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Dodajmy, że wspomniane zwolnienie obowiązuje do końca 2011 r. i przestanie obowiązywać po tej dacie, jeżeli nie zostanie przedłużone w kolejnym rozporządzeniu.  


Zgodnie z § 43 ust. 1, zwolnienie z VAT obejmuje usługi konserwatorskie i restauratorskie, o ile dotyczą m.in. „zabytków wpisanych do rejestru zabytków”.

Z kolei ust. 2 wskazuje dwa dodatkowe warunki:

- po pierwsze, prace konserwatorskie i restauratorskie powinny być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje,

- po drugie powinny być prowadzone na podstawie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W ustępie 3 napisano, że warunki zwolnienia uważa się za spełnione również wtedy, gdy prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane są przez podmiot gospodarczy, w którym wspólnikami lub pracownikami są osoby mające odpowiednie kwalifikacje, o ile w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

W ust. 3 nie napisano w sposób jednoznaczny, że osoba wskazana w pozwoleniu powinna się legitymować odpowiednimi kwalifikacjami, ale wydaje się to oczywiste w świetle ustępu 2.

Czy wystarczy dobry podwykonawca?

Po analizie tych regulacji spółka uznała, że – zachowując opisane powyżej zasady współpracy z kooperantem – ma prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT w zakresie, w jakim fakturuje zamawiającego za usługi konserwatorskie i restauratorskie. Pewna wątpliwość wiązała się z tym, że kluczowe znaczenie ma pytanie, czy osoba wykonująca „prace konserwatorskie i restauratorskie” ma odpowiednie uprawnienia. Tymczasem, jak już wspomnieliśmy, spółka nie zatrudnia takiej osoby i dlatego musi korzystać z pomocy kooperanta. 


Napisała jednak we wniosku, że to nie jest istotne, bo omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Innymi słowy, dotyczy określonych usług, wykonywanych z zachowaniem pewnych warunków, a nie definiuje kręgu podatników, którzy mogą z niego korzystać. Tymczasem wszystkie warunki są spełnione, bo prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez wykwalifikowaną osobę, a poza tym – podstawą ich wykonywania są pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.


Przedstawiciele spółki zdawali sobie sprawę, że dodatkowa trudność może wynikać z § 43 ust. 3 rozporządzenia, który dotyczy podmiotów gospodarczych „wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie”. Jak wspomnieliśmy powyżej, mogą one korzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że m.in. mają odpowiednio wykwalifikowane osoby wśród swoich wspólników lub pracowników.

Zdaniem spółki, przepis ten nie wyklucza stosowania zwolnienia w stosunku do niej, bo nie jest do niej skierowany. Spółka nie wykonuje prac konserwatorskich ani restauratorskich, a jedynie – korzystając z pomocy wykwalifikowanych kooperantów – świadczy „usługi konserwatorskie i restauratorskie”.

Korzystna interpretacja

W odpowiedzi na wniosek Dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki jest prawidłowe. Takie rozstrzygnięcie jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców z branży budowlanej, bo sprzyja swobodzie działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca, który tylko incydentalnie zajmuje się konserwacją zabytków, może – zgodnie z tym rozstrzygnięciem – korzystać ze zwolnienia podatkowego bez konieczności zatrudniania osób, które mają uprawnienia do prac konserwatorskich. Wystarczy, że znajdzie odpowiedniego kooperanta (podwykonawcę).  

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA