REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Meritoros
Kompleksowe usługi oursourcingu księgowości oraz kadr i płac
Kiedy warto  być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?
Kiedy warto być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne wielu startujących w biznesie przedsiębiorców zastanawia się nad praktycznymi różnicami między wyborem opodatkowania VAT, a zwolnieniem z tego podatku. Najlepiej wyjaśnić to na następującym przykładzie.

Dwa sklepy, A i B, zajmują się sprzedażą sprzętu komputerowego. Sklep A jest podatnikiem podatku VAT, natomiast sklep B korzysta ze zwolnienia (podmiotowo).  W jednakowym czasie oba sklepy dowiedziały się o zamiarze zakupu komputera przez pobliską firmę (będącą podatnikiem VAT).

Sklepy A i B mają możliwość zakupu komputerów od hurtownika w cenie 2000,00 zł netto za sztukę plus podatek VAT 23%. W związku z tym, przy zakupie powyższych komputerów, przedsiębiorcy A i B zapłacą 2460,00 zł (w tym 460,00 zł VAT). Sklepy chcą zrealizować zysk na transakcji w wysokości 500,00 zł.

REKLAMA

Cena sprzedaży ustalona przez podmiot będący podatnikiem VAT (firma A)  wynosi: 2000,00 zł + 500,00 zł + 575,00 zł (VAT 23%) = 3075,00 zł.

Natomiast podmiot B (zwolniony z podatku VAT) cenę sprzedaży oszacuje na poziomie: 2460,00 zł + 500,00 zł = 2960,00 zł.

Niewątpliwym jest, że firma zainteresowana zakupem komputera, dokona transakcji z dostawcą A. Całkowity koszt związany z zakupem wyniesie 2500,00 zł. Zapłacony podatek VAT w wysokości 575,00 zł będzie mogła sobie w przyszłości odliczyć.

Natomiast nabywając komputer od dostawcy B musiałaby ponieść koszt w wysokość 2960,00 zł (różnica 2960,00 zł – 2500,00 zł = 460,00 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, jakie w przedstawionym przypadku występują skutki zwolnienia z podatku VAT dostawcy B?

Z pewnością spadek jego konkurencyjności. Pomimo tego, że dostawca ten zaoferował niższą cenę, to dla kupującego towar okazał się być droższym o kwotę nieodliczonego wcześniej podatku VAT w wysokości 460,00 zł.

Zwolnienie podmiotowe z VAT

Kiedy dostawca B może stać się bardziej konkurencyjnym od dostawcy A?

Firma B może pozyskiwać większą ilość klientów przy transakcjach z odbiorcami detalicznymi, którzy nie mają możliwości odliczenia zapłaconego podatku VAT lub też podmiotami zwolnionymi z VATu.

Jeśli odbiorcą firmy jest podmiot opodatkowany omawianym podatkiem, to konkurencyjność można zachować obniżając cenę sprzedaży – w naszym przypadku aż o 440,00 zł (zysk zrealizowany 60,00 zł).

Powyższy przykład pokazuje, że jeśli zamierzamy dokonywać transakcji z podmiotami opodatkowanymi podatkiem VAT, to nieopłacalnym jest korzystanie ze zwolnienia. Jeśli natomiast zwolnienie będzie występować w ostatniej fazie obrotu gospodarczego, to zwolnienie takie może okazać się opłacalne.

Do dodatkowych korzyści z tytułu korzystania ze zwolnienia możemy zaliczyć brak obowiązku:

- składania zgłoszenia rejestracyjnego do VAT,

- ponoszenia opłaty rejestracyjnej do VAT,

- prowadzenia ewidencji zakupu i sprzedaży VAT,

- składania deklaracji rozliczeniowych,

- wpłacania na konto urzędu skarbowego wyliczonego podatku VAT.

Podmioty zwolnione zobowiązane są do prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży w celu ustalenia ewentualnego przekroczenia limitu.

Patrząc na powyższe, można byłoby stwierdzić, że opodatkowanie należy wybrać, jeśli naszym odbiorcą jest podatnik VAT, i odwrotnie – ze zwolnienia powinno się skorzystać, gdy kupujący jest zwolniony z VAT.  Nie do końca jednak tak jest.

Polecamy : Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Najlepszym przykładem jest sprzedaż według preferencyjnej stawki VAT – 0%, 5% lub 8%. Jeśli nawet naszymi odbiorcami będą podmioty zwolnione z VAT, a na ich rzecz będziemy dokonywać sprzedaży ze stawką VAT niższą niż 23%, to nie ma nad czym się zastanawiać.

Zawsze przy zastosowaniu stawki 0% i często przy stawce 5% lub 8% wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, która będzie mogła zostać zwrócona na konto podatnika. Pokazuje to, że decydującym przy wyborze opodatkowania lub zwolnienia z VAT będzie także przedmiot wykonywanej działalności.

Firma będąca podatnikiem VAT świadczy usługi transportowe. Część tych usług opodatkowana jest stawką 23%, część stawką 0% natomiast pozostała – nie podlega opodatkowaniu. Przedsiębiorca ma prawo odliczyć VAT naliczony wynikający z faktur zakupu związanych z tą sprzedażą. Będą to na przykład faktury za leasing samochodów ciężarowych, paliwo do nich, części zamienne związane z eksploatacją samochodów, czy też wydatki administracyjne (utrzymanie biura, koszty wynajmu lokalu, telefon, Internet, media itp.).

W związku z tym, że tylko cześć sprzedaży opodatkowana jest stawką 23%, natomiast znaczna większość zakupów podlega stawce podstawowej, to zawsze powinna wystąpić nadwyżka podatku naliczonego nad należnym. Jest to niekwestionowaną korzyścią dla przedsiębiorcy.

Można więc stwierdzić, że opłacalność zwolnienia z VAT uwarunkowana jest:

- dokonywaniem dostaw na rzecz podmiotów zwolnionych z VATu oraz

- stosowaniem przy sprzedaży stawki podstawowej, tj. 23%.

Wystąpienie obu warunków w pewnych przypadkach może okazać się jednak nadal niewystarczające. Jest tak w przypadku, gdy zamierzamy dokonywać zakupów inwestycyjnych. Wtedy też występuje nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Dlatego analizując zwolnienie lub opodatkowanie podatkiem VAT należy wziąć pod uwagę kształtowanie się tego podatku (naliczonego i należnego) w dłuższej perspektywie czasu.

Podsumowując, przy wyborze zwolnienia lub opodatkowania podatkiem VAT należy kierować się głównie trzema wymienionymi wyżej kryteriami. Są to:
1) rodzaj odbiorców, na rzecz których dokonujemy dostaw towarów lub świadczymy usługi,
2) wysokość stosowanej stawki VAT przy sprzedaży,
3) planowana wielkość wydatków, np. inwestycyjnych.

Podjęcie rozważnej i przemyślanej decyzji z pewnością przyczyni się lepszego funkcjonowania firmy, a także obniżenia ewentualnych obciążeń podatkowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA