REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?

Meritoros
Kompleksowe usługi oursourcingu księgowości oraz kadr i płac
Kiedy warto  być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?
Kiedy warto być podatnikiem VAT, a kiedy wybrać zwolnienie?

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne wielu startujących w biznesie przedsiębiorców zastanawia się nad praktycznymi różnicami między wyborem opodatkowania VAT, a zwolnieniem z tego podatku. Najlepiej wyjaśnić to na następującym przykładzie.

Dwa sklepy, A i B, zajmują się sprzedażą sprzętu komputerowego. Sklep A jest podatnikiem podatku VAT, natomiast sklep B korzysta ze zwolnienia (podmiotowo).  W jednakowym czasie oba sklepy dowiedziały się o zamiarze zakupu komputera przez pobliską firmę (będącą podatnikiem VAT).

Sklepy A i B mają możliwość zakupu komputerów od hurtownika w cenie 2000,00 zł netto za sztukę plus podatek VAT 23%. W związku z tym, przy zakupie powyższych komputerów, przedsiębiorcy A i B zapłacą 2460,00 zł (w tym 460,00 zł VAT). Sklepy chcą zrealizować zysk na transakcji w wysokości 500,00 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Cena sprzedaży ustalona przez podmiot będący podatnikiem VAT (firma A)  wynosi: 2000,00 zł + 500,00 zł + 575,00 zł (VAT 23%) = 3075,00 zł.

Natomiast podmiot B (zwolniony z podatku VAT) cenę sprzedaży oszacuje na poziomie: 2460,00 zł + 500,00 zł = 2960,00 zł.

Niewątpliwym jest, że firma zainteresowana zakupem komputera, dokona transakcji z dostawcą A. Całkowity koszt związany z zakupem wyniesie 2500,00 zł. Zapłacony podatek VAT w wysokości 575,00 zł będzie mogła sobie w przyszłości odliczyć.

REKLAMA

Natomiast nabywając komputer od dostawcy B musiałaby ponieść koszt w wysokość 2960,00 zł (różnica 2960,00 zł – 2500,00 zł = 460,00 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, jakie w przedstawionym przypadku występują skutki zwolnienia z podatku VAT dostawcy B?

Z pewnością spadek jego konkurencyjności. Pomimo tego, że dostawca ten zaoferował niższą cenę, to dla kupującego towar okazał się być droższym o kwotę nieodliczonego wcześniej podatku VAT w wysokości 460,00 zł.

Zwolnienie podmiotowe z VAT

Kiedy dostawca B może stać się bardziej konkurencyjnym od dostawcy A?

Firma B może pozyskiwać większą ilość klientów przy transakcjach z odbiorcami detalicznymi, którzy nie mają możliwości odliczenia zapłaconego podatku VAT lub też podmiotami zwolnionymi z VATu.

Jeśli odbiorcą firmy jest podmiot opodatkowany omawianym podatkiem, to konkurencyjność można zachować obniżając cenę sprzedaży – w naszym przypadku aż o 440,00 zł (zysk zrealizowany 60,00 zł).

Powyższy przykład pokazuje, że jeśli zamierzamy dokonywać transakcji z podmiotami opodatkowanymi podatkiem VAT, to nieopłacalnym jest korzystanie ze zwolnienia. Jeśli natomiast zwolnienie będzie występować w ostatniej fazie obrotu gospodarczego, to zwolnienie takie może okazać się opłacalne.

Do dodatkowych korzyści z tytułu korzystania ze zwolnienia możemy zaliczyć brak obowiązku:

- składania zgłoszenia rejestracyjnego do VAT,

- ponoszenia opłaty rejestracyjnej do VAT,

- prowadzenia ewidencji zakupu i sprzedaży VAT,

- składania deklaracji rozliczeniowych,

- wpłacania na konto urzędu skarbowego wyliczonego podatku VAT.

Podmioty zwolnione zobowiązane są do prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży w celu ustalenia ewentualnego przekroczenia limitu.

Patrząc na powyższe, można byłoby stwierdzić, że opodatkowanie należy wybrać, jeśli naszym odbiorcą jest podatnik VAT, i odwrotnie – ze zwolnienia powinno się skorzystać, gdy kupujący jest zwolniony z VAT.  Nie do końca jednak tak jest.

Polecamy : Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Najlepszym przykładem jest sprzedaż według preferencyjnej stawki VAT – 0%, 5% lub 8%. Jeśli nawet naszymi odbiorcami będą podmioty zwolnione z VAT, a na ich rzecz będziemy dokonywać sprzedaży ze stawką VAT niższą niż 23%, to nie ma nad czym się zastanawiać.

Zawsze przy zastosowaniu stawki 0% i często przy stawce 5% lub 8% wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, która będzie mogła zostać zwrócona na konto podatnika. Pokazuje to, że decydującym przy wyborze opodatkowania lub zwolnienia z VAT będzie także przedmiot wykonywanej działalności.

Firma będąca podatnikiem VAT świadczy usługi transportowe. Część tych usług opodatkowana jest stawką 23%, część stawką 0% natomiast pozostała – nie podlega opodatkowaniu. Przedsiębiorca ma prawo odliczyć VAT naliczony wynikający z faktur zakupu związanych z tą sprzedażą. Będą to na przykład faktury za leasing samochodów ciężarowych, paliwo do nich, części zamienne związane z eksploatacją samochodów, czy też wydatki administracyjne (utrzymanie biura, koszty wynajmu lokalu, telefon, Internet, media itp.).

W związku z tym, że tylko cześć sprzedaży opodatkowana jest stawką 23%, natomiast znaczna większość zakupów podlega stawce podstawowej, to zawsze powinna wystąpić nadwyżka podatku naliczonego nad należnym. Jest to niekwestionowaną korzyścią dla przedsiębiorcy.

Można więc stwierdzić, że opłacalność zwolnienia z VAT uwarunkowana jest:

- dokonywaniem dostaw na rzecz podmiotów zwolnionych z VATu oraz

- stosowaniem przy sprzedaży stawki podstawowej, tj. 23%.

Wystąpienie obu warunków w pewnych przypadkach może okazać się jednak nadal niewystarczające. Jest tak w przypadku, gdy zamierzamy dokonywać zakupów inwestycyjnych. Wtedy też występuje nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Dlatego analizując zwolnienie lub opodatkowanie podatkiem VAT należy wziąć pod uwagę kształtowanie się tego podatku (naliczonego i należnego) w dłuższej perspektywie czasu.

Podsumowując, przy wyborze zwolnienia lub opodatkowania podatkiem VAT należy kierować się głównie trzema wymienionymi wyżej kryteriami. Są to:
1) rodzaj odbiorców, na rzecz których dokonujemy dostaw towarów lub świadczymy usługi,
2) wysokość stosowanej stawki VAT przy sprzedaży,
3) planowana wielkość wydatków, np. inwestycyjnych.

Podjęcie rozważnej i przemyślanej decyzji z pewnością przyczyni się lepszego funkcjonowania firmy, a także obniżenia ewentualnych obciążeń podatkowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA