REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczenie przedmiotu leasingu jest zawsze zwolnione z VAT?

Krzysztof Wiśniewski
Krzysztof Wiśniewski
Doradca podatkowy. Menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
ubezpieczenie przedmiotu leasingu - czy jest zawsze zwolnione z VAT?
ubezpieczenie przedmiotu leasingu - czy jest zawsze zwolnione z VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE odnośnie opodatkowania VAT ubezpieczenia przedmiotu leasingu wydaje się na tyle jasny, że część komentatorów uznała całą kwestię za wyjaśnioną. Nic jednak bardziej mylnego. Trybunał wyjaśnił bowiem tylko część zagadnienia. Jeżeli nasz przypadek jest podobny do tego rozstrzyganego przez TSUE mamy dwa wyjścia: - albo nasz leasingodawca w trybie pilnym skoryguje nam dostarczone faktury i odda nadpłacony VAT, - albo sami skorygujemy swoje deklaracje i oddamy podatek do urzędu skarbowego.

W wyroku z 17 stycznia 2013 r., C-224/11, Trybunał Sprawiedliwości uznał, iż:

REKLAMA

Autopromocja

1. Usługa ubezpieczenia przedmiotu leasingu i usługa leasingu co do zasady stanowią usługi odrębne i niezależne do celów podatku od wartości dodanej. Niemniej jednak to do sądu krajowego należy ustalenie, czy w świetle warunków umownych dane czynności są w takim stopniu powiązane ze sobą, że należy je traktować jako stanowiące jedną usługę, czy też przeciwnie - stanowią one usługi odrębne.

2. Jeżeli leasingodawca ubezpiecza przedmiot leasingu, obciążając dokładnym kosztem tego ubezpieczenia leasingobiorcę, w sytuacji gdy umowa dawała korzystającemu dowolność w zakresie wyboru ubezpieczyciela, a skorzystanie z pośrednictwa finansującego było tylko opcją, taka czynność stanowi transakcję ubezpieczeniową w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej..

Wyrok ten był efektem postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 kwietnia 2011 roku  w sprawie o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym. Wniosek ten został przedstawiony w ramach sporu pomiędzy BGŻ Leasing Sp. z o.o. a Dyrektorem Izby Skarbowej w Warszawie w przedmiocie odmowy zwolnienia z podatku od wartości dodanej czynności polegającej na objęciu ubezpieczeniem towaru stanowiącego przedmiot leasingu, jeżeli jest ono połączone z usługą leasingu objętą podatkiem VAT.

Zgodnie z ogólnymi warunkami mającymi zastosowanie do umów zawieranych pomiędzy BGŻ Leasing a jej klientami przedmioty oddane w leasing przez leasingodawcę pozostają jego własnością przez cały okres leasingu. Leasingobiorca płaci czynsz leasingodawcy oraz ponosi inne koszty i opłaty związane z przedmiotem leasingu. Ponadto, zgodnie z rzeczonymi ogólnymi warunkami, podczas trwania leasingu tylko leasingobiorca ponosi odpowiedzialność w szczególności w wypadku uszkodzenia, zniszczenia, a także obniżenia wartości towaru będącego przedmiotem leasingu, chyba że wynika ono z normalnego zużycia tego towaru. BGŻ Leasing wymaga ubezpieczenia przedmiotów oddawanych w leasing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refakturowanie ubezpieczenia przy umowie leasingu – skutki wyroku TSUE z 17 stycznia 2013 r.

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu, to usługa odrębna od leasingu

REKLAMA

W tym celu BGŻ Leasing oferuje swoim klientom możliwość zapewnienia im ubezpieczenia. Jeśli zechcą oni skorzystać z owej możliwości, BGŻ Leasing zawiera umowę odpowiedniego ubezpieczenia z ubezpieczycielem i refakturuje na nich jego koszt.

Przez długie lata stanowisko fiskusa było jednoznaczne tj. usługa leasingu oraz koszty jej ubezpieczenia traktowano jako jedną usługę i do całości świadczenia miała zastosowanie jednolita stawka podatku VAT, właściwa dla usługi leasingu. Tak też było i w tym przypadku. Również sąd I instancji podzielił stanowisko organów podatkowych, posiłkując się wydaną przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwałą 7 sędziów w tym temacie (uchwała z dnia 8 listopada 2010 r. sygn. akt.: I FPS 3/10).

Wyrok Trybunału zmienia powyższe stanowisko. Trybunał orzekł, że ubezpieczenie przedmiotu leasingu i usługa leasingu co do zasady stanowią usługi odrębne. Jeżeli leasingodawca ubezpiecza przedmiot leasingu, obciążając dokładnym kosztem tego ubezpieczenia leasingobiorcę to czynność taka stanowi transakcję ubezpieczeniową w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, a przez to jest z VAT zwolniona. 

W związku z powyższym przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o zwrot podatku VAT z tytułu ubezpieczenia przedmiotu leasingu refakturowanego na korzystających. Jednakże należy mieć na uwadze fakt, iż orzeczenie Trybunału dotyczyło wyłącznie sprawy mu przedstawionej, a przez to w przypadkach gdy warunki umowy leasingu stanowią inaczej, zwolnienia z VAT refaktury kosztów ubezpieczenia nie można już być pewnym.

Jeżeli zatem z warunków zawartej umowy leasingowej wynika, że każdorazowo przedmiot umowy ubezpiecza finansujący, a tylko jego kosztem obciąża użytkownika, zwolnienia na podstawie wyroku Trybunału nie będzie można zastosować, jako że w takim przypadku usługi te są nierozerwalnie połączone ze sobą i stanowią jedno (dla celów opodatkowania VAT) świadczenie w ramach umowy leasingu.  

Natomiast w przypadkach gdy warunki umowy leasingowej, tak jak w przypadku BGŻ Leasing, przewidują tylko możliwość skorzystania z pośrednictwa finansującego przy nabyciu ubezpieczenia albo przewidują takie działanie finansującego w razie nie wywiązania się przez korzystającego z obowiązku ubezpieczenia, refaktura kosztów tego ubezpieczenia nie powinna podlegać VAT. 

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE ma jednak słodko - gorzki smak.

Jeżeli bowiem przyjmiemy, zgodnie z treścią jego rozstrzygnięcia, iż refaktura ubezpieczenia w leasingu nie powinna była być obciążona VAT, korzystający z przedmiotu leasingu popada w zaległość podatkową w VAT. Zgodnie z obecnym  bowiem kształtem przepisów o VAT, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej świadczenie usługi lub dostawę towarów, które powinny być traktowane jako zwolnione z VAT, nie może być przez podatnika odliczony. 


Od chwały NSA wskazanej powyżej upłynęło już 3 lata. Przez ten czas leasingodawcy czy to poprzez uzyskane interpretacje podatkowe albo decyzje organów kontrolnych zostali zmuszeni do naliczania VAT od refaktur kosztów ubezpieczenia w leasingu. Setki tysięcy faktur z naliczonym VAT trafiało do firm co roku. Firmy te działając w zaufaniu do orzecznictwa sądowego oraz jednolitego stanowiska Ministerstwa Finansów odliczały w takim zakresie w jakim było to wówczas możliwe podatek vat z faktur za ubezpieczenie.  Obecnie te same firmy są narażone na zarzut zaniżenia podatku VAT, ponieważ odliczyły vat którego nie powinny były odliczyć. 

Dla własnego bezpieczeństwa każdy z korzystających z leasingu powinien jeszcze raz przejrzeć swoją umowę z leasingodawcą. Jeżeli nasz przypadek jest podobny do tego rozstrzyganego przez Trybunał Sprawiedliwości mamy dwa wyjścia:
- albo nasz leasingodawca w trybie pilnym skoryguje nam dostarczone faktury i odda nadpłacony VAT,
- albo sami skorygujemy swoje deklaracje i oddamy podatek do urzędu skarbowego.

Tak czy inaczej tematu nie wolno zostawić samego sobie. 

Krzysztof Wiśniewski
Partner, Doradca Podatkowy nr 11218

GRUPA DORADCÓW PODATKOWYCH Sp. z o.o. Spółka Doradztwa Podatkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA