REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy poleasingowy samochód można sprzedać bez VAT

leasing samochodu; sprzedaż samochodu poleasingowego; odliczenia VAT
leasing samochodu; sprzedaż samochodu poleasingowego; odliczenia VAT
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Po zakończeniu leasingu podatnicy często sprzedają samochód wykupiony od firmy leasingowej. Jeżeli sprzedaż takiego samochodu nastąpi po 6 miesiącach od jego wykupu, to taka transakcja jest zwolniona z VAT, jako sprzedaż towaru używanego.

Sprzedaż samochodu, który wcześniej był wykorzystywany w działalności gospodarczej w ramach umowy leasingu podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Wiąże się to z koniecznością naliczenia 23% podatku VAT.

Nie jest to problemem gdy samochód kupuje inny przedsiębiorca, który będzie mógł odliczyć VAT wykazany na fakturze. Chyba, że jest to samochód osobowy, bo w takim przypadku nabywca nie odliczy bowiem całej kwoty VAT z faktury, lecz tylko 60%, nie więcej niż 6 tys. zł. Warto więc rozważyć, czy korzystniejsze nie będzie odczekanie kilku miesięcy, po których nie trzeba naliczać VAT-u, dzięki czemu będzie można uzyskać lepszą cenę.

Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

REKLAMA

Zakup auta na firmę – leasing czy kredyt samochodowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykup samochodu po leasingu jest zasadniczo opodatkowany

Przedsiębiorca, który korzystał z samochodu na podstawie umowy leasingu może taki samochód wykupić po zakończeniu umowy. Transakcja ta jest jednak opodatkowana VAT.

Na tym etapie powstaje więc u niego prawo do odliczenia, które przy samochodzie osobowym będzie jednak ograniczone.

Kwoty co prawda nie będą znaczne, gdyż zazwyczaj wykup samochodu przez korzystającego następuje np. za 1% wartości, co oznacza, że przy wykupie samochodu osobowego za kwotę 146 341 zł, VAT na fakturze wyniesie ok. 322 zł. Przedsiębiorca odliczy więc 193 zł VAT-u.

Sprzedaż z VAT-em

Sprzedając wykupiony samochód przedsiębiorca musi jednak pamiętać, że czynność ta również podlega opodatkowaniu VAT-em.

Oznacza to, że do ceny, którą chce uzyskać musi doliczyć 23% VAT-u. Jeżeli więc sprzedaje samochód np. za 60 tys. zł, po doliczeniu VAT-u, nabywca będzie musiał zapłacić o 13 800 zł więcej.

Nie stanowi to problemu, gdy samochód ciężarowy (lub inny, który pozwala na odliczenie pełnej kwoty podatku) kupuje inny przedsiębiorca na potrzeby swojej działalności gospodarczej.

Wtedy cały VAT będzie neutralny ekonomicznie dla obu stron (chociaż kupujący będzie musiał „zamrozić” kwotę przeznaczoną na VAT do czasu jej rozliczenia).

Gorzej, gdy będzie to samochód osobowy. Wtedy nieodliczona część VAT-u będzie mogła być jedynie zaliczona w koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym, co i tak w pełni nie rekompensuje ograniczenia w odliczeniu. Przy podanych wartościach, przedsiębiorca nie odliczy 8 280 zł. Jeżeli jest opodatkowany podatkiem liniowym, to w ten sposób zmniejszy ciężar VAT-u tylko o 1 573 zł.

Naliczony na etapie sprzedaży VAT w 100% obciąży natomiast kupującego – konsumenta, który nie ma możliwości rozliczenia zakupu podatkowo (ani nie odliczy VAT-u, ani nie rozliczy zakupu w kosztach podatkowych).

Samochód osobowy można jednak sprzedać taniej

Odliczenie VAT przy leasingu auta osobowego - porada

Istnieje jednak możliwość sprzedaży samochodu bez konieczności naliczania VAT-u. Dotyczy to jednak tylko samochodów osobowych (lub innych pojazdów samochodowych), przy których nabyciu przedsiębiorca miał ograniczone prawo do odliczenia VAT-u.

Zwolnienie mogą jednak zastosować przedsiębiorcy sprzedający samochód używany, czyli taki, którego używali co najmniej przez pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nim jak właściciel.

Chociaż przedsiębiorca używa samochodu na podstawie umowy leasingu znacznie dłużej, to jednak ten okres nie jest uwzględniany na potrzeby zwolnienia. Istotny jest bowiem moment wykupu, od którego należy liczyć 6 miesięcy.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA