REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z VAT dla usług świadczonych w ramach grupy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zwolnienie z VAT dla usług świadczonych w ramach grupy
Zwolnienie z VAT dla usług świadczonych w ramach grupy

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny ma wątpliwości co do zwolnienia dla usług świadczonych w ramach grupy. To pierwsze pytanie podatkowe dotyczące naruszenia zasady konkurencyjności.

NSA obawia się, że polski przepis jest zbyt lakoniczny. Chodzi o zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT. Przyznaje on preferencję dla usług świadczonych przez niezależne grupy osób na rzecz swoich członków.

REKLAMA

Autopromocja

Zwolnienie to opłaca się podmiotom, które same prowadząc działalność zwolnioną z VAT (np. usługi bankowe, ubezpieczeniowe), nie mogą odliczać podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych. Nieodliczony VAT jest dla nich w takiej sytuacji jedynie dodatkowym obciążeniem. Zamiast więc zamawiać usługi na zewnątrz, bardziej opłaca się im założyć niezależną grupę i w jej ramach wykonywać wzajemne świadczenia, zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21.

Warunkiem jest to, aby wykonywane w ramach grupy usługi były niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej z opodatkowania i nie przynosiły zysku, a jedynie zwrot kosztów.

W przepisie znalazł się też wymóg, że zwolnienie nie może naruszać zasad konkurencji. Nie sprecyzowano jednak żadnych przesłanek ani procedur stanowiących o spełnieniu tego warunku.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Odpowie TSUE

Z tego powodu Naczelny Sąd Administracyjny postanowił spytać Trybunał Sprawiedliwości UE o zgodność polskiego przepisu z prawem unijnym. Podobne zwolnienie przewiduje bowiem art. 132 ust. 1 lit. l dyrektywy VAT.

Bez względu na to, jaka będzie odpowiedź na to pytanie, NSA postanowił też spytać trybunał o kryteria, jakie należy brać pod uwagę przy ocenie naruszenia konkurencyjności.

– Prześledzenie orzecznictwa TSUE w tej sprawie nie na wiele się zdaje – powiedział sędzia Adam Bącal. Podkreślił, że w wyrokach o sygn. akt C-8/01, C-407/07 TSUE stwierdził jedynie, że przesłanką do odmowy zastosowania zwolnienia jest istnienie realnego ryzyka, iż zwolnienie to prowadzi lub będzie prowadziło do naruszenia konkurencji. – Na tej podstawie trudno ocenić kryteria naruszenia – powiedział sędzia Bącal.

NSA chce się też dowiedzieć, czy kryteria, które wskaże TSUE, mają charakter ogólny i czy można je stosować zawsze, czy wyłącznie do oceny zwolnienia przewidzianego dla niezależnych grup osób.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

W grupie taniej

NSA zadał wczoraj te pytania w związku ze sprawą o sygn. akt I FSK 906/14.

Chodziło o spółkę działającą w ramach grupy kapitałowej Aviva, świadczącą usługi ubezpieczeniowe oraz ochrony emerytalnej w Europie. Grupa ta rozważa utworzenie centrów usług wspólnych w różnych państwach UE. Miałyby one świadczyć na rzecz spółek należących do grupy różne usługi wspierające: w zakresie kadr, finansów, rachunkowości, informatyki, administracji, obsługi klienta, opracowywania nowych produktów. Wszystkie są niezbędne do wykonywania działalności ubezpieczeniowej.

Przedsięwzięcie miało być realizowane w formie Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych (EUIG), a jego członkami byłyby wyłącznie spółki z grupy wykonujące czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu. EUIG nie miałby z tego tytułu osiągać zysku, a jedynie zwrot kosztów jego działalności.

Sprzeciw fiskusa

Spółka uważała, że działalność EUIG będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21. Dzięki temu podmioty prowadzące w Polsce działalność ubezpieczeniową zaoszczędziłyby na VAT, którego – prowadząc działalność ubezpieczeniową, a więc zwolnioną z VAT – nie mogą odliczać.

Minister finansów uważał inaczej. Stwierdził, że zwolnienie z VAT spowodowałoby naruszenie warunków konkurencji pomiędzy Avivą a innymi podmiotami z tej samej branży, które kupują usługi z VAT. – To byłoby sprzeczne z unijną dyrektywą – stwierdził minister. Zauważył przy tym, że ani dyrektywa, ani ustawa o VAT nie precyzują, kiedy dochodzi do tego naruszenia. Ministra nie przekonały argumenty, że teoretycznie każda grupa ubezpieczeniowa może utworzyć sobie własne centrum usług wspólnych.

Bez zakłóceń

WSA w Warszawie stanął po stronie grupy. Uznał, że minister nie ma racji i że usługi świadczone przez EUIG nie będą zakłócały zasad konkurencyjności. Stwierdził, że do jej naruszenia doszłoby wyłącznie wtedy, gdyby usługi były kupowane od podmiotów zewnętrznych. Tymczasem w tej sprawie są one już dziś wykonywane przez spółki z grupy Aviva, lecz jeszcze niedziałające w ramach EUIG.

Wątpliwości ministra finansów podzielił jednak NSA. Sędzia Adam Bącal stwierdził, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że do tej dyskusji przed TSUE przyłączy się wiele innych państw członkowskich, bo problem też ich dotyczy.

Kryterium jest niejasne

Jerzy Martini doradca podatkowy, partner w Martini i Wspólnicy

Zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT kryterium nienaruszenia warunków konkurencji jest nieostre, a dotychczasowe orzecznictwo TSUE nie dostarcza pełnych informacji, jak je interpretować. Ogólnie chodzi o to, aby na skutek zwolnienia sytuacja konkurencyjna innych podmiotów na rynku, które nie korzystają z tej preferencji, nie uległa pogorszeniu. To może mieć miejsce, np. gdy bank korzysta z usług outsourcingowych na rynku, ale postanawia stworzyć własne centrum, które będzie obsługiwało go i inne spółki z grupy, z tą tylko różnicą, że z zastosowaniem zwolnienia VAT. To spowoduje, że podmiot zewnętrzny zostanie „pokrzywdzony”. Inaczej będzie, gdy decyzja banku wynika z innych okoliczności biznesowych niż samo tylko zwolnienie z VAT. Ryzyko naruszenia warunków konkurencyjnych nie wystąpi również, gdy bank wykonuje pewne czynności samodzielnie, np. ze względu na tajemnicę bankową czy kwestie biznesowe. Jeżeli w takiej sytuacji stworzy centrum obsługi dla kilku jednostek z grupy, to warunek nienaruszenia konkurencji będzie spełniony, bo niezależnie od kwestii VAT tego typu czynności nie byłyby wykonywane przez podmiot zewnętrzny. To oznacza, że celem utworzenia centrum usług wspólnych musi być coś więcej niż tylko zwolnienie z VAT.


Przepis tylko dla niektórych branż

Janina Fornalik doradca podatkowy i starszy menedżer w MDDP

Artykuł 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT daje korzyści podmiotom świadczącym usługi podlegające zwolnieniu z VAT lub wykonującym czynności będące poza zakresem opodatkowania VAT. Beneficjentem tego przepisu mogą być więc firmy z branży finansowej, ubezpieczeniowej czy medycznej. Pozwala on bowiem na centralizację określonych procesów w ramach grupy, co powinno skutkować zmniejszeniem kwot VAT, który nie podlega odliczeniu i dla firmy jest kosztem. Wymienione w tym przepisie przesłanki są jednak niejednoznaczne i każdy przypadek powinien być poprzedzony szczegółową analizą możliwości zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do określonego rodzaju usług, jaki ma być wykonywany przez niezależną grupę osób.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 21 stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. f dyrektywy VAT, zatem interpretacja, czy są spełnione przesłanki uprawniające do zwolnienia z VAT, powinna zostać dokonana w świetle wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE (np. w sprawie C-8/01 Taksatorringen). Niestety i ta analiza nie przynosi odpowiedzi na wszystkie pytania, o czym świadczy skierowanie przez NSA kolejnego pytania prejudycjalnego.

Patrycja Dudek

Agnieszka Pokojska

 dgp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA