REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka może podnająć mieszkanie bez VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spółka może podnająć mieszkanie bez VAT
Spółka może podnająć mieszkanie bez VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych usługa najmu lokalu mieszkalnego świadczona osobie prawnej na cele mieszkaniowe jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedsiębiorcy dysponujący lokalami mieszkalnymi (np. dla swoich pracowników, czy kardy zarządzającej) chcą czasami wynająć lub podnająć takie mieszkania innym podmiotom. Wątpliwości budzi kwestia opodatkowania VAT takiego wynajmu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z wnioskiem o interpretację podatkową w tej kwestii zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy pewna spółka, która wynajmuje mieszkanie od spółdzielni mieszkaniowej. Spółka chciała podnająć to mieszkanie innej spółce, która ma zawrzeć umowę dalszego podnajmu z osobą fizyczną wyłącznie na cele mieszkaniowe (zapis o podnajmie wyłącznie na cele mieszkaniowe ma buć zawarty we wszystkich umowach podnajmu).

Spółka zapytała organ podatkowy, czy taki podnajem jest opodatkowany, czy zwolniony z VAT? Zdaniem Spółki taka usługa podnajmu mieszkania jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Podatki 2016 cz.1 – VAT 2016 (książka)

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2016 r. zgodził się z podatnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu interpretacji organ podatkowy stwierdził w szczególności, że w tym przypadku muszą być spełnione wszystkie warunki zastosowania zwolnienia z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, tj:

- usługa najmu (podnajmu) lub dzierżawy (poddzierżawy) musi być świadczona przez wynajmującego na własny rachunek,

- lokal będący przedmiotem świadczenia (umowy) musi mieć charakter mieszkalny,

- przedmiotem świadczenia musi być wykorzystywanie lokalu wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Biuletyn VAT

Jak podkreślił  Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy niespełnienie któregokolwiek z powyższych warunków nie pozwala na zastosowanie zwolnienia usługi najmu (podnajmu) lub dzierżawy (poddzierżawy) z VAT i taką usługę trzeba opodatkować stawką podstawową VAT (aktualnie 23%).

Przy czym trzeba pamiętać, że na podstawie art. 43 ust 20 ustawy o VAT, zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT nie ma zastosowania do usług wymieniowych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usług związanych z zakwaterowaniem. Chodzi tu w szczególności np. o usługi hotelarskie i inne usługi noclegowe mające za przedmiot krótkotrwałe przebywanie świadczeniobiorcy w lokalu mieszkalnym, świadczone przez hotele, motele, pensjonaty  i inne obiekty hotelowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA