REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit zwolnienia z VAT w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Limit zwolnienia z VAT w 2016 roku
Limit zwolnienia z VAT w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się z VAT-u sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Taka wysokość zwolnienia z VAT utrzyma się także w 2017 i 2018 roku.

Zwolnienie z VAT a rozpoczęcie działalności w trakcie roku

Jeśli otworzyliśmy firmę w trakcie 2016 r., możemy być zwolnieni z VAT-u, jeżeli przewidywana przez nas wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej w 2016 r. działalności gospodarczej, kwoty 150.000 zł (art. 113 ust. 9 ww. ustawy).

REKLAMA

REKLAMA

Wyliczenie w proporcji skutkuje obniżeniem granicy 150 tys. zł. Dla ustalenia limitu w przypadku działalności otwartych w środku roku, trzeba wziąć pod uwagę liczbę dni od zadeklarowanego dnia rozpoczęcia biznesu do ostatniego dnia roku. Jeśli zatem przedsiębiorca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej np. 1 sierpnia 2015 r., jego limit sprzedaży dla zwolnienia z VAT wynosi: 150 000 * (154 dni prowadzenia działalności w roku/366 dni w roku) = 63114,75 zł.

Przedsiębiorca, który przy rozpoczynaniu prowadzenia działalności, wybrał zwolnienie z VAT-u, musi pilnować wartości swoich obrotów. Zwolnienie obowiązuje do momentu, kiedy przewidywana przez przedsiębiorcę kwota sprzedaży nie przekroczy limitu – odpowiednio 150 000 zł lub jego wyliczonej części. Dokładniej, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono limit (art. 113 ust. 5 ustawy o VAT), a przedsiębiorca staje się czynnym podatnikiem VAT. Pierwszy VAT trzeba będzie naliczyć już od tej właśnie czynności, która pozbawiła nas prawa do zwolnienia. Co więcej, opodatkowaniu podlega cała kwota tej transakcji, a nie jedynie nadwyżka ponad limit.

Uwaga na transakcje pod koniec roku

Jeśli np. limit przekroczymy na koniec grudnia, będziemy musieli rozliczyć grudzień z VAT-u, składając odpowiednią deklarację do urzędu skarbowego.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

Przekroczenie limitu w ostatnich dniach roku ma jeszcze jedną ważną konsekwencję. Tak naprawdę jedna transakcja może pozbawić nas prawa do wyboru zwolnienia w przyszłym roku Jeśli zatem przedsiębiorca planuje w ostatnich dniach roku dużą transakcję sprzedażową, a chciałby pozostać przy zwolnieniu, lepiej żeby się wstrzymał z jej finalizacją i dokonał jej już w nowym roku.

Co nie wlicza się do limitu obrotów

Przy kalkulacji wysokości obrotów, warto pamiętać, że do limitu 150 tys. zł nie wlicza się:

1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,

2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które są przedmiotowo zwolnione z VAT-u, z wyjątkiem:

  1. transakcji związanych z nieruchomościami,
  2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-42 ustawy o VAT (m.in. usług udzielania kredytów),
  3. usług ubezpieczeniowych,
    - jeśli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych,

3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Limit zwolnienia z VAT w wysokości 150 tys. zł do końca 2018 r.

W dniu 14 lipca 2015 r. Rada Unii Europejskiej podjęła decyzję wykonawczą 2015/1173 zmieniającą decyzję 2009/790/WE upoważniającą Polskę do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy do 31 grudnia 2018 r. Zatem limit zwolnienia z VAT zostanie zachowany na dotychczasowym poziomie, tj. 150 000 zł. do końca 2018 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA