REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego z VAT - czy można odzyskać VAT naliczony

Rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego z VAT - czy można odzyskać VAT naliczony
Rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego z VAT - czy można odzyskać VAT naliczony

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy zrezygnowali ze zwolnienia podmiotowego z VAT, mogą odzyskać VAT zapłacony przy zakupach towarów handlowych, dokonanych przed dniem rezygnacji ze zwolnienia. W tym celu nie muszą sporządzać spisu z natury towarów.

Rezygnacja ze zwolnienia w VAT - pytanie podatnika

Od 1 listopada 2015 r. zrezygnowaliśmy ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Wykonujemy tylko czynności opodatkowane VAT. Sporządziliśmy spis z natury towarów handlowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Nabyliśmy je przed dniem rezygnacji ze zwolnienia z VAT. Czy możemy odzyskać VAT zapłacony przy zakupie tych towarów? Jeżeli tak, to w której pozycji VAT-7 powinniśmy ująć wartość VAT do odliczenia? Co z podatkiem od środków trwałych?

REKLAMA

REKLAMA

Można odzyskać VAT

Mogą Państwo odzyskać VAT zapłacony przy zakupie towarów handlowych oraz środków trwałych, nabytych przed dniem rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Odliczenia należy dokonać poprzez korektę podatku naliczonego. Zasady dokonywania takiej korekty przedstawiamy w uzasadnieniu.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

REKLAMA

Z pytania wynika, że sporządzili Państwo spis z natury towarów handlowych, które nabyliście przed dniem rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Mają Państwo wątpliwość, czy można odzyskać zapłacony przy ich zakupie VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta podatku naliczonego od towarów handlowych

Podatnicy, którzy zrezygnowali ze zwolnienia podmiotowego z VAT, mogą odzyskać VAT zapłacony przy zakupach towarów handlowych, dokonanych przed dniem rezygnacji ze zwolnienia. W tym celu nie muszą sporządzać spisu z natury towarów. Taki obowiązek nakładał na nich art. 113 ust. 5 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r. Regulował on wprost zasady odzyskiwania VAT zapłaconego przed rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego.

Obecnie takiego przepisu już nie ma. Nie oznacza to jednak, że nie mogą Państwo odzyskać VAT od towarów handlowych wykazanych w sporządzonym spisie z natury. W tym przypadku zastosowanie znajduje art. 91 ust. 7d ustawy o VAT. Wynika z niego, że:

(...) w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w art. 91 ust. 7a i 7b ustawy o VAT, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego, lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Z przepisu tego wynika zatem, że w przypadku gdy podatnik nabył towary handlowe z zamiarem wykorzystania ich do czynności zwolnionych (w naszym przypadku zwolnionych podmiotowo z VAT), które nie dawały prawa do odliczenia VAT, a następnie wykorzystuje je do czynności opodatkowanych – dających takie prawo – to może dokonać korekty VAT naliczonego. W naszym przypadku korekta polega na zwiększeniu VAT naliczonego o nieodliczony VAT. Należy go dokonać w deklaracji VAT-7 za listopad, czyli za miesiąc, od którego zrezygnowali Państwo ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 3 lipca 2015 r. (sygn. IPTPP3/4512-113/15-4/BM) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził:

W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia z sytuacją, gdy nabycie towarów nastąpiło w okresie kiedy prawo do odliczenia Wnioskodawcy nie przysługiwało [podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – przyp. red.]. W związku jednak z tym, że w okresie kiedy Wnioskodawca nie był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny zakupione towary nie zostały wykorzystane do działalności zwolnionej, lecz są przedmiotem obecnie prowadzonej działalności po zarejestrowaniu się Wnioskodawcy jako czynny podatnik VAT – są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, że nastąpiła zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu tych towarów z uwagi na zmianę sposobu ich wykorzystania. Zmiana ta nastąpiła w grudniu 2014 r., gdyż od tego miesiąca Wnioskodawca wykorzystuje nabyte towary wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, na podstawie art. 91 ust. 7d ustawy Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty nieodliczonego podatku poprzez jego uwzględnienie w deklaracji VAT-7 za grudzień 2014 r.

Kwotę korekty powinni Państwo wpisać w poz. 46 wersji 15 deklaracji VAT-7 „Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”. Ponieważ jest to kwota korekty zwiększająca podatek naliczony, nie należy jej wpisywać ze znakiem minus.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Przykład:

Marek Kowalski zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego z VAT od 1 listopada 2015 r. Przed tym dniem nabył towary handlowe za 11 000 zł, w tym VAT 2000 zł. Część tych towarów sprzedał. Na dzień rezygnacji ze zwolnienia posiadał niesprzedane towary handlowe o wartości netto 4300 zł, VAT 780 zł. Ponieważ towary te są od 1 listopada 2015 r. wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT, pan Marek Kowalski może dokonać korekty nieodliczonego VAT poprzez wykazanie kwoty 780 zł w poz. 46 deklaracji VAT-7 (wersja 15) za listopad 2015 r.

Korekta podatku naliczonego od środków trwałych

Pytają Państwo również o możliwość odliczenia VAT zapłaconego przy nabyciu środków trwałych. Podobnie jak w przypadku towarów handlowych taka możliwość istnieje. Z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT wynika, że przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego stosuje się także wtedy, gdy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, a następnie zmieniło się to prawo. Oznacza to, że podatnik, który korzystał ze zwolnienia podmiotowego z VAT, kupił w tym czasie środki trwałe, od których nie mógł odliczyć VAT. Po rezygnacji ze zwolnienia i zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny zyskuje możliwość odliczenia VAT zapłaconego przy tych zakupach, pod warunkiem że nie minął okres korekty. Sposób dokonania takiej korekty jest uzależniony od rodzaju środka trwałego oraz jego wartości początkowej. W przypadku środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł podatnik dokonuje korekty podatku w ciągu:

• 5 lat, licząc od roku, w którym środki zostały oddane do użytkowania, jeżeli są to środki trwałe inne niż nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania gruntów. W każdym kolejnym roku podatnik koryguje 1/5 naliczonego VAT;

• 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, jeżeli są to nieruchomości i prawo wieczystego użytkowania gruntów. W każdym kolejnym roku podatnik koryguje 1/10 naliczonego VAT (art. 91 ust. 7a w zw. z ust. 2 ustawy o VAT).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 7a w zw. z ust. 3 ustawy o VAT).

Jeżeli przed datą rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego z VAT podatnik nabył środki trwałe o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł, to korekty nieodliczonego VAT dokonuje jednorazowo w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana prawa do odliczenia. Korekcie podlega cała kwota nieodliczonego VAT naliczonego, pod warunkiem że od końca okresu rozliczeniowego, w którym oddano środek trwały do używania, nie upłynęło 12 miesięcy (art. 91 ust. 7b i 7c ustawy o VAT).


A zatem w zależności od tego, jaka była wartość nabytych przez Państwa środków trwałych, korekta nieodliczonego od nich VAT będzie albo rozłożona w czasie, albo jednorazowa. Będą jej Państwo musieli dokonać w deklaracji VAT-7 za styczeń 2016 r. lub za listopad 2015 r. (w przypadku środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym oddano je do używania, nie upłynęło 12 miesięcy). Wpisu należy dokonać w poz. 45 „Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych” deklaracji VAT-7 (wersja 15). Nie będą Państwo mogli dokonać korekty, jeżeli okres korekty dla posiadanych środków trwałych już minął. Gdy będziecie posługiwać się już wersją 16 deklaracji VAT-7, będzie to poz. 46.

Przykład

Pan Marek Kowalski korzystał ze zwolnienia podmiotowego z VAT od 2012 r. W roku 2012 kupił lokal użytkowy. Wartość początkowa wynosiła 144 000 zł, w tym nieodliczony VAT 44 000 zł. Data przyjęcia do używania – 10 stycznia 2012 r. Pan Marek zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego od 1 listopada 2015 r. Zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Od tego dnia lokal użytkowy jest przez niego wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej VAT. 10-letni okres korekty przypada na lata 2012 r. – 2021 r. Pozostały okres korekty przypada na lata 2015–2021. Pan Marek za każdy rok pozostałego okresu korekty odliczy po 1/10 podatku naliczonego, czyli po 4400 zł (44 000 zł x 1/10). Będzie to robił w deklaracjach VAT-7 za styczeń składanych w latach 2016–2022 r.

Pan Marek ma wpisany w ewidencji środków trwałych również samochód ciężarowy nabyty w 2014 r. Wartość początkowa wynosiła 61 500 zł, w tym nieodliczony VAT: 11 500 zł. Data przyjęcia do używania 20 marca 2014 r., 5-letni okres korekty przypada na lata 2014–2018. Pozostały okres korekty przypada na lata 2015–2018. Pan Marek za każdy rok pozostałego okresu korekty odliczy po 1/5 podatku naliczonego, czyli po 2300 zł (11 500 zł x 1/5). Będzie to robił w deklaracjach VAT-7 za styczeń składanych w latach 2016–2019 r.

Łączna kwota korekty od tych środków trwałych, jaką Pan Marek wykaże w deklaracji za styczeń 2016 r., wyniesie zatem 6700 zł (4400 zł + 2300 zł). Przy założeniu, że za styczeń 2016 r. pan Marek będzie składał deklarację VAT-7 w wersji 15, wpis będzie wyglądał następująco:

Fragment deklaracji VAT-7(15)

Podstawa prawna:

• art. 91 ust. 2–7d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA