REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania rzeczowo-finansowe o wydatkach na zaliczki alimentacyjne

REKLAMA

Od 1 września br. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej dotyczące zasad przyznawania zaliczek alimentacyjnych dla osób samotnie wychowujących dzieci, uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna (tj. art. 7–18 ustawy).

SPIS TREŚCI




Przyznawanie i wypłata zaliczek alimentacyjnych
Przyznawanie i wypłata zaliczek alimentacyjnych jest zadaniem administracji rządowej zleconym gminie. W formie dotacji celowej z budżetu państwa na świadczenia rodzinne finansowane są zaliczki alimentacyjne oraz koszty ich obsługi. Te ostatnie wynoszą 3% wydatków na zaliczki alimentacyjne.
 
Aby zapewnić sprawną i prawidłową realizację tego zadania Minister Polityki Społecznej w rozporządzeniu z 7 czerwca br. określił wzór:
• wniosku o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej (załącznik nr 1 do rozporządzenia),
• zaświadczenia o bezskuteczności prowadzonego postępowania egzekucyjnego oraz o wysokości wyegzekwowanego świadczenia alimentacyjnego (załącznik nr 2 do rozporządzenia),
• zaświadczenia o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (załącznik nr 3 do rozporządzenia).
 
Natomiast na podstawie delegacji zawartej w art. 17 ust. 5 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej Rada Ministrów określiła w rozporządzeniu z 21 czerwca br. sposób sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin, uwzględniając w szczególności terminy i sposoby ich przedstawiania oraz wzory tych sprawozdań. Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2005 r.
Rodzaje sprawozdań
Zgodnie z nim następujące rodzaje sprawozdań są przekazywane w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej:
• zbiorcze sprawozdanie zawierające informacje finansowe o wydatkach poniesionych na zaliczki alimentacyjne oraz o zrealizowanych zadaniach rzeczowych w województwie przekazuje raz na kwartał ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego – wojewoda, w terminie do 10. dnia drugiego miesiąca następującego po upływie kwartału.

Sposób sporządzania sprawozdań
W załączniku nr 1 do rozporządzenia można odnaleźć wzór sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin. W tabeli nr 1 można zapoznać się z objaśnieniami przydatnymi do jego sporządzenia.
 
W załączniku nr 2 do rozporządzenia można odnaleźć wzór zbiorczego sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin. Tabela nr 2 zawiera objaśnienia przydatne do jego sporządzenia.
TABELA 1. Objaśnienia do sporządzania sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin
Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł.
W częściach A i B liczbę zaliczek dla osób uprawnionych oraz wydatki ujmuje się narastająco od początku roku (np. informacja za maj ujęta w sprawozdaniu w części A za II kwartał w kol. 4 i 7 obejmuje dane za okres styczeń–maj).
Przy podawaniu liczby zaliczek alimentacyjnych dla osób uprawnionych należy wykazać zaliczki alimentacyjne na każdą osobę uprawnioną, tj. liczbę osób, na które przyznana jest zaliczka alimentacyjna (np. osobie z trojgiem dzieci wypłaca się zaliczkę alimentacyjną w wysokości 360 zł, po 120 zł na osobę uprawnioną; za okres styczeń–marzec należy w części A w wierszu 1, w kol. 6, 7 i 8 wpisać odpowiednio: 3, 6 i 9).
Sprawozdanie sporządza się metodą kasową – ujmuje się wydatki faktycznie poniesione i liczbę rzeczywiście wypłaconych zaliczek alimentacyjnych, a nie zaliczki alimentacyjne wynikające z podjętych decyzji, lecz niewypłacone. W przypadku gdy z zaliczek alimentacyjnych przeznaczonych do wypłaty potrącane są zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, należy w części A wykazać kwotę i liczbę zaliczek alimentacyjnych bez potrącenia o odzyskane zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, zaś w części B kwotę i liczbę odzyskanych zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych.
W przypadku gdy zaliczka alimentacyjna (odzyskana zaliczka alimentacyjna nienależnie pobrana) wypłacana (zwracana) jest w ratach, w części A w kol. 6–8 (w części B w kol. 7–10) zaliczkę alimentacyjną ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono (zwrócono) pierwszą ratę, zaś kwoty wykazuje się wg faktycznej wypłaty.
Liczby i kwoty wypłacanych zaliczek alimentacyjnych, wykazane w części A sprawozdania, nie są pomniejszane o zwroty zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych. Zwroty te należy wykazywać w części B sprawozdania.
Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.
W części C dane podaje się w ujęciu miesięcznym (nienarastająco).
Informacja w części C wiersz 1 o decyzjach w sprawach dotyczących zaliczek alimentacyjnych obejmuje wszystkie decyzje: przyznające, odmowne, o zmianie wysokości zaliczki alimentacyjnej, w sprawach nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych itp.
Informację w części C wiersze 3–5 przedstawia organ właściwy dłużnika.
TABELA 2. Objaśnienia do sporządzania zbiorczego sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin
 
Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł.
W częściach A i B liczbę zaliczek dla osób uprawnionych oraz wydatki ujmuje się narastająco od początku roku (np. informacja za maj ujęta w sprawozdaniu w części A za II kwartał w kol. 4 i 7 obejmuje dane za okres styczeń–maj).
Przy podawaniu liczby zaliczek alimentacyjnych dla osób uprawnionych należy wykazać zaliczki alimentacyjne na każdą osobę uprawnioną, tj. liczbę osób, na które przyznana jest zaliczka alimentacyjna (np. osobie z trojgiem dzieci wypłaca się zaliczkę alimentacyjną w wysokości 360 zł, po 120 zł na osobę uprawnioną; za okres styczeń–marzec należy w części A w wierszu 1, w kol. 6, 7 i 8 wpisać odpowiednio: 3, 6 i 9).
Sprawozdanie sporządza się metodą kasową – ujmuje się wydatki faktycznie poniesione i liczbę rzeczywiście wypłaconych zaliczek alimentacyjnych, a nie zaliczki alimentacyjne wynikające z podjętych decyzji, lecz niewypłacone. W przypadku gdy z zaliczek alimentacyjnych przeznaczonych do wypłaty potrącane są zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, należy w części A wykazać kwotę i liczbę zaliczek alimentacyjnych bez potrącenia o odzyskane zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, zaś w części B kwotę i liczbę odzyskanych zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych.
W przypadku gdy zaliczka alimentacyjna (odzyskana zaliczka alimentacyjna nienależnie pobrana) wypłacana (zwracana) jest w ratach, w części A w kol. 6–8 (w części B w kol. 7–10) zaliczkę alimentacyjną ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono (zwrócono) pierwszą ratę, zaś kwoty wykazuje się wg faktycznej wypłaty.
Liczby i kwoty wypłacanych zaliczek alimentacyjnych, wykazane w części A sprawozdania, nie są pomniejszane o zwroty zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych. Zwroty te należy wykazywać w części B sprawozdania.
Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.
W części C dane podaje się w ujęciu miesięcznym (nienarastająco).
Informacja w części C wiersz 1 o decyzjach w sprawach dotyczących zaliczek alimentacyjnych obejmuje wszystkie decyzje: przyznające, odmowne, o zmianie wysokości zaliczki alimentacyjnej, w sprawach nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych itp.
Podstawy prawne
Ustawa z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86, poz. 732)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin (Dz.U. Nr 119, poz. 1007)
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 7 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru wniosku o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej oraz odpowiednich zaświadczeń (Dz.U. Nr 105 poz. 882)

IZABELA GRAS
Publikacja: Rachunkowość Budżetowa 17/2005 z dnia 01.09.2005
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA