REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania rzeczowo-finansowe o wydatkach na zaliczki alimentacyjne

REKLAMA

Od 1 września br. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej dotyczące zasad przyznawania zaliczek alimentacyjnych dla osób samotnie wychowujących dzieci, uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna (tj. art. 7–18 ustawy).

SPIS TREŚCI




Przyznawanie i wypłata zaliczek alimentacyjnych
Przyznawanie i wypłata zaliczek alimentacyjnych jest zadaniem administracji rządowej zleconym gminie. W formie dotacji celowej z budżetu państwa na świadczenia rodzinne finansowane są zaliczki alimentacyjne oraz koszty ich obsługi. Te ostatnie wynoszą 3% wydatków na zaliczki alimentacyjne.
 
Aby zapewnić sprawną i prawidłową realizację tego zadania Minister Polityki Społecznej w rozporządzeniu z 7 czerwca br. określił wzór:
• wniosku o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej (załącznik nr 1 do rozporządzenia),
• zaświadczenia o bezskuteczności prowadzonego postępowania egzekucyjnego oraz o wysokości wyegzekwowanego świadczenia alimentacyjnego (załącznik nr 2 do rozporządzenia),
• zaświadczenia o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (załącznik nr 3 do rozporządzenia).
 
Natomiast na podstawie delegacji zawartej w art. 17 ust. 5 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej Rada Ministrów określiła w rozporządzeniu z 21 czerwca br. sposób sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin, uwzględniając w szczególności terminy i sposoby ich przedstawiania oraz wzory tych sprawozdań. Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2005 r.
Rodzaje sprawozdań
Zgodnie z nim następujące rodzaje sprawozdań są przekazywane w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej:
• zbiorcze sprawozdanie zawierające informacje finansowe o wydatkach poniesionych na zaliczki alimentacyjne oraz o zrealizowanych zadaniach rzeczowych w województwie przekazuje raz na kwartał ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego – wojewoda, w terminie do 10. dnia drugiego miesiąca następującego po upływie kwartału.

Sposób sporządzania sprawozdań
W załączniku nr 1 do rozporządzenia można odnaleźć wzór sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin. W tabeli nr 1 można zapoznać się z objaśnieniami przydatnymi do jego sporządzenia.
 
W załączniku nr 2 do rozporządzenia można odnaleźć wzór zbiorczego sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin. Tabela nr 2 zawiera objaśnienia przydatne do jego sporządzenia.
TABELA 1. Objaśnienia do sporządzania sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin
Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł.
W częściach A i B liczbę zaliczek dla osób uprawnionych oraz wydatki ujmuje się narastająco od początku roku (np. informacja za maj ujęta w sprawozdaniu w części A za II kwartał w kol. 4 i 7 obejmuje dane za okres styczeń–maj).
Przy podawaniu liczby zaliczek alimentacyjnych dla osób uprawnionych należy wykazać zaliczki alimentacyjne na każdą osobę uprawnioną, tj. liczbę osób, na które przyznana jest zaliczka alimentacyjna (np. osobie z trojgiem dzieci wypłaca się zaliczkę alimentacyjną w wysokości 360 zł, po 120 zł na osobę uprawnioną; za okres styczeń–marzec należy w części A w wierszu 1, w kol. 6, 7 i 8 wpisać odpowiednio: 3, 6 i 9).
Sprawozdanie sporządza się metodą kasową – ujmuje się wydatki faktycznie poniesione i liczbę rzeczywiście wypłaconych zaliczek alimentacyjnych, a nie zaliczki alimentacyjne wynikające z podjętych decyzji, lecz niewypłacone. W przypadku gdy z zaliczek alimentacyjnych przeznaczonych do wypłaty potrącane są zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, należy w części A wykazać kwotę i liczbę zaliczek alimentacyjnych bez potrącenia o odzyskane zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, zaś w części B kwotę i liczbę odzyskanych zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych.
W przypadku gdy zaliczka alimentacyjna (odzyskana zaliczka alimentacyjna nienależnie pobrana) wypłacana (zwracana) jest w ratach, w części A w kol. 6–8 (w części B w kol. 7–10) zaliczkę alimentacyjną ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono (zwrócono) pierwszą ratę, zaś kwoty wykazuje się wg faktycznej wypłaty.
Liczby i kwoty wypłacanych zaliczek alimentacyjnych, wykazane w części A sprawozdania, nie są pomniejszane o zwroty zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych. Zwroty te należy wykazywać w części B sprawozdania.
Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.
W części C dane podaje się w ujęciu miesięcznym (nienarastająco).
Informacja w części C wiersz 1 o decyzjach w sprawach dotyczących zaliczek alimentacyjnych obejmuje wszystkie decyzje: przyznające, odmowne, o zmianie wysokości zaliczki alimentacyjnej, w sprawach nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych itp.
Informację w części C wiersze 3–5 przedstawia organ właściwy dłużnika.
TABELA 2. Objaśnienia do sporządzania zbiorczego sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin
 
Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł.
W częściach A i B liczbę zaliczek dla osób uprawnionych oraz wydatki ujmuje się narastająco od początku roku (np. informacja za maj ujęta w sprawozdaniu w części A za II kwartał w kol. 4 i 7 obejmuje dane za okres styczeń–maj).
Przy podawaniu liczby zaliczek alimentacyjnych dla osób uprawnionych należy wykazać zaliczki alimentacyjne na każdą osobę uprawnioną, tj. liczbę osób, na które przyznana jest zaliczka alimentacyjna (np. osobie z trojgiem dzieci wypłaca się zaliczkę alimentacyjną w wysokości 360 zł, po 120 zł na osobę uprawnioną; za okres styczeń–marzec należy w części A w wierszu 1, w kol. 6, 7 i 8 wpisać odpowiednio: 3, 6 i 9).
Sprawozdanie sporządza się metodą kasową – ujmuje się wydatki faktycznie poniesione i liczbę rzeczywiście wypłaconych zaliczek alimentacyjnych, a nie zaliczki alimentacyjne wynikające z podjętych decyzji, lecz niewypłacone. W przypadku gdy z zaliczek alimentacyjnych przeznaczonych do wypłaty potrącane są zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, należy w części A wykazać kwotę i liczbę zaliczek alimentacyjnych bez potrącenia o odzyskane zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, zaś w części B kwotę i liczbę odzyskanych zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych.
W przypadku gdy zaliczka alimentacyjna (odzyskana zaliczka alimentacyjna nienależnie pobrana) wypłacana (zwracana) jest w ratach, w części A w kol. 6–8 (w części B w kol. 7–10) zaliczkę alimentacyjną ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono (zwrócono) pierwszą ratę, zaś kwoty wykazuje się wg faktycznej wypłaty.
Liczby i kwoty wypłacanych zaliczek alimentacyjnych, wykazane w części A sprawozdania, nie są pomniejszane o zwroty zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych. Zwroty te należy wykazywać w części B sprawozdania.
Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.
W części C dane podaje się w ujęciu miesięcznym (nienarastająco).
Informacja w części C wiersz 1 o decyzjach w sprawach dotyczących zaliczek alimentacyjnych obejmuje wszystkie decyzje: przyznające, odmowne, o zmianie wysokości zaliczki alimentacyjnej, w sprawach nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych itp.
Podstawy prawne
Ustawa z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86, poz. 732)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin (Dz.U. Nr 119, poz. 1007)
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 7 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru wniosku o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej oraz odpowiednich zaświadczeń (Dz.U. Nr 105 poz. 882)

IZABELA GRAS
Publikacja: Rachunkowość Budżetowa 17/2005 z dnia 01.09.2005
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA