REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania rzeczowo-finansowe o wydatkach na zaliczki alimentacyjne

REKLAMA

Od 1 września br. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej dotyczące zasad przyznawania zaliczek alimentacyjnych dla osób samotnie wychowujących dzieci, uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna (tj. art. 7–18 ustawy).

SPIS TREŚCI




Przyznawanie i wypłata zaliczek alimentacyjnych
Przyznawanie i wypłata zaliczek alimentacyjnych jest zadaniem administracji rządowej zleconym gminie. W formie dotacji celowej z budżetu państwa na świadczenia rodzinne finansowane są zaliczki alimentacyjne oraz koszty ich obsługi. Te ostatnie wynoszą 3% wydatków na zaliczki alimentacyjne.
 
Aby zapewnić sprawną i prawidłową realizację tego zadania Minister Polityki Społecznej w rozporządzeniu z 7 czerwca br. określił wzór:
• wniosku o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej (załącznik nr 1 do rozporządzenia),
• zaświadczenia o bezskuteczności prowadzonego postępowania egzekucyjnego oraz o wysokości wyegzekwowanego świadczenia alimentacyjnego (załącznik nr 2 do rozporządzenia),
• zaświadczenia o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (załącznik nr 3 do rozporządzenia).
 
Natomiast na podstawie delegacji zawartej w art. 17 ust. 5 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej Rada Ministrów określiła w rozporządzeniu z 21 czerwca br. sposób sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin, uwzględniając w szczególności terminy i sposoby ich przedstawiania oraz wzory tych sprawozdań. Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2005 r.
Rodzaje sprawozdań
Zgodnie z nim następujące rodzaje sprawozdań są przekazywane w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej:
• zbiorcze sprawozdanie zawierające informacje finansowe o wydatkach poniesionych na zaliczki alimentacyjne oraz o zrealizowanych zadaniach rzeczowych w województwie przekazuje raz na kwartał ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego – wojewoda, w terminie do 10. dnia drugiego miesiąca następującego po upływie kwartału.

Sposób sporządzania sprawozdań
W załączniku nr 1 do rozporządzenia można odnaleźć wzór sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin. W tabeli nr 1 można zapoznać się z objaśnieniami przydatnymi do jego sporządzenia.
 
W załączniku nr 2 do rozporządzenia można odnaleźć wzór zbiorczego sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin. Tabela nr 2 zawiera objaśnienia przydatne do jego sporządzenia.
TABELA 1. Objaśnienia do sporządzania sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin
Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł.
W częściach A i B liczbę zaliczek dla osób uprawnionych oraz wydatki ujmuje się narastająco od początku roku (np. informacja za maj ujęta w sprawozdaniu w części A za II kwartał w kol. 4 i 7 obejmuje dane za okres styczeń–maj).
Przy podawaniu liczby zaliczek alimentacyjnych dla osób uprawnionych należy wykazać zaliczki alimentacyjne na każdą osobę uprawnioną, tj. liczbę osób, na które przyznana jest zaliczka alimentacyjna (np. osobie z trojgiem dzieci wypłaca się zaliczkę alimentacyjną w wysokości 360 zł, po 120 zł na osobę uprawnioną; za okres styczeń–marzec należy w części A w wierszu 1, w kol. 6, 7 i 8 wpisać odpowiednio: 3, 6 i 9).
Sprawozdanie sporządza się metodą kasową – ujmuje się wydatki faktycznie poniesione i liczbę rzeczywiście wypłaconych zaliczek alimentacyjnych, a nie zaliczki alimentacyjne wynikające z podjętych decyzji, lecz niewypłacone. W przypadku gdy z zaliczek alimentacyjnych przeznaczonych do wypłaty potrącane są zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, należy w części A wykazać kwotę i liczbę zaliczek alimentacyjnych bez potrącenia o odzyskane zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, zaś w części B kwotę i liczbę odzyskanych zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych.
W przypadku gdy zaliczka alimentacyjna (odzyskana zaliczka alimentacyjna nienależnie pobrana) wypłacana (zwracana) jest w ratach, w części A w kol. 6–8 (w części B w kol. 7–10) zaliczkę alimentacyjną ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono (zwrócono) pierwszą ratę, zaś kwoty wykazuje się wg faktycznej wypłaty.
Liczby i kwoty wypłacanych zaliczek alimentacyjnych, wykazane w części A sprawozdania, nie są pomniejszane o zwroty zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych. Zwroty te należy wykazywać w części B sprawozdania.
Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.
W części C dane podaje się w ujęciu miesięcznym (nienarastająco).
Informacja w części C wiersz 1 o decyzjach w sprawach dotyczących zaliczek alimentacyjnych obejmuje wszystkie decyzje: przyznające, odmowne, o zmianie wysokości zaliczki alimentacyjnej, w sprawach nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych itp.
Informację w części C wiersze 3–5 przedstawia organ właściwy dłużnika.
TABELA 2. Objaśnienia do sporządzania zbiorczego sprawozdania rzeczowo-finansowego o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin
 
Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł.
W częściach A i B liczbę zaliczek dla osób uprawnionych oraz wydatki ujmuje się narastająco od początku roku (np. informacja za maj ujęta w sprawozdaniu w części A za II kwartał w kol. 4 i 7 obejmuje dane za okres styczeń–maj).
Przy podawaniu liczby zaliczek alimentacyjnych dla osób uprawnionych należy wykazać zaliczki alimentacyjne na każdą osobę uprawnioną, tj. liczbę osób, na które przyznana jest zaliczka alimentacyjna (np. osobie z trojgiem dzieci wypłaca się zaliczkę alimentacyjną w wysokości 360 zł, po 120 zł na osobę uprawnioną; za okres styczeń–marzec należy w części A w wierszu 1, w kol. 6, 7 i 8 wpisać odpowiednio: 3, 6 i 9).
Sprawozdanie sporządza się metodą kasową – ujmuje się wydatki faktycznie poniesione i liczbę rzeczywiście wypłaconych zaliczek alimentacyjnych, a nie zaliczki alimentacyjne wynikające z podjętych decyzji, lecz niewypłacone. W przypadku gdy z zaliczek alimentacyjnych przeznaczonych do wypłaty potrącane są zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, należy w części A wykazać kwotę i liczbę zaliczek alimentacyjnych bez potrącenia o odzyskane zaliczki alimentacyjne nienależnie pobrane, zaś w części B kwotę i liczbę odzyskanych zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych.
W przypadku gdy zaliczka alimentacyjna (odzyskana zaliczka alimentacyjna nienależnie pobrana) wypłacana (zwracana) jest w ratach, w części A w kol. 6–8 (w części B w kol. 7–10) zaliczkę alimentacyjną ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono (zwrócono) pierwszą ratę, zaś kwoty wykazuje się wg faktycznej wypłaty.
Liczby i kwoty wypłacanych zaliczek alimentacyjnych, wykazane w części A sprawozdania, nie są pomniejszane o zwroty zaliczek alimentacyjnych nienależnie pobranych. Zwroty te należy wykazywać w części B sprawozdania.
Zwroty nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.
W części C dane podaje się w ujęciu miesięcznym (nienarastająco).
Informacja w części C wiersz 1 o decyzjach w sprawach dotyczących zaliczek alimentacyjnych obejmuje wszystkie decyzje: przyznające, odmowne, o zmianie wysokości zaliczki alimentacyjnej, w sprawach nienależnie pobranych zaliczek alimentacyjnych itp.
Podstawy prawne
Ustawa z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86, poz. 732)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych o wydatkach na zaliczki alimentacyjne poniesionych ze środków budżetu państwa oraz budżetów gmin (Dz.U. Nr 119, poz. 1007)
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 7 czerwca 2005 r. w sprawie wzoru wniosku o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej oraz odpowiednich zaświadczeń (Dz.U. Nr 105 poz. 882)

IZABELA GRAS
Publikacja: Rachunkowość Budżetowa 17/2005 z dnia 01.09.2005
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA