REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może wpłacać zaliczki bez deklaracji

REKLAMA

Uproszczona forma wpłacania zaliczek bez składania deklaracji to bardzo interesująca propozycja dla przedsiębiorców. Dzięki temu rozwiązaniu mogą oni uprościć rozliczenia podatku dochodowego w trakcie roku podatkowego. Ponadto wybierając taką formę wpłacania zaliczek wielu podatników odprowadzi do urzędu niższe kwoty. A wszystkie te udogodnienia nie wiążą się z żadnym ryzykiem.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE

FORMULARZE I WZORY




Zawiadomienie Urzędu Skarbowego
 
Jednym z warunków wpłacania zaliczek bez składania deklaracji jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy podatnik wybiera uproszczoną formę. Oznacza to, że zawiadomienie takie należy złożyć do 20 lutego danego roku podatkowego. Podatnicy, którzy rozważają możliwość złożenia takiego zawiadomienia, muszą pamiętać, że będą musieli stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym. Terminy wpłacania zaliczek są w tym przypadku takie same jak u wpłacających podatek na zasadach ogólnych – do 20 dnia następnego miesiąca, a za grudzień – do 20 grudnia. Także zasady dokonania rocznego rozliczenia podatku nie różnią się od tych, które dotyczą podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych.
WAŻNE
Podstawowym warunkiem umożliwiającym osobom prawnym skorzystanie w 2006 roku z uproszczonej formy wpłacania zaliczek jest osiągnięcie dochodu w 2003 lub 2004 roku.
 
Jakie zasady obowiązują podatników CIT
 
Zgodnie z przepisami ustawy o CIT wysokość miesięcznej zaliczki wynosi 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy (czyli w zeznaniu za 2004 rok złożonym w 2005 roku). Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (czyli w zeznaniu za 2003 rok złożonym w 2004 roku). W tym przypadku obliczenie miesięcznej zaliczki będzie nieco bardziej skomplikowane – trzeba uwzględnić fakt, że w 2003 roku stawka podatku wynosiła 27 proc. (obecnie zaliczki wpłaca się według 19-proc. stawki podatku). Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.
Należy pamiętać, że jeżeli zeznanie CIT-8 złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy dotyczy roku podatkowego, który trwał krócej lub dłużej niż 12 kolejnych miesięcy – podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne za dany rok podatkowy w uproszczonej formie w wysokości podatku należnego, wykazanego w tym zeznaniu, przypadającego proporcjonalnie na każdy miesiąc tego roku podatkowego, którego zeznanie dotyczy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w sposób wskazany powyżej, z tym że wysokość podatku należnego musi wynikać z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
 
Które zaliczki osoby fizyczne mogą wpłacać bez deklaracji
 
Podobne do wyżej opisanych zasad wpłacania zaliczek w sposób uproszczony zawiera ustawa o PIT. Możliwość ta dotyczy jedynie dochodów z działalności gospodarczej – zarówno od podatników opłacających podatek według skali podatkowej, jak i tych, którzy wybrali podatek liniowy.
W przypadku podatników rozliczających się według skali podatkowej wysokość zaliczki wynosi 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu rocznym złożonym:
1) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy (czyli w zeznaniu złożonym w 2005 roku za 2004 rok) albo
2) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (czyli w zeznaniu złożonym w 2004 roku za 2003 rok) – jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł.
Jeżeli w zeznaniach złożonych za 2003 rok i 2004 rok podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.
Podatnicy, którzy wybrali podatek liniowy, kwotę zaliczek obliczają przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 19 proc.
Zarówno osoby opłacające zaliczki według skali podatkowej, jak i opodatkowani 19-proc. podatkiem liniowym zmniejszają kwotę zaliczki podlegającą wpłacie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.
 

Czy korekta zeznania oznacza nieprawidłowe zaliczki
 
Jeżeli podatnik złoży korektę zeznania za lata poprzednie, powodującą zmianę wysokości podstawy obliczenia miesięcznych zaliczek wpłacanych w uproszczonej formie, kwota tych zaliczek:
• ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu, odpowiednio do zmiany wysokości podstawy ich obliczenia – jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w urzędzie skarbowym do końca roku poprzedzającego rok, w którym zaliczki są płacone w uproszczonej formie,
• ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta, odpowiednio do zmiany wysokości podstawy ich obliczenia – jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w roku, w którym zaliczki są płacone w uproszczonej formie.
Jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w terminach późniejszych niż wymienione powyżej, kwota zaliczek nie ulega zmianie.
Zasady te stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany wysokości podstawy obliczenia podatku w wyniku kontroli podatkowej.
Zawiadomienie o wyborze opłacania zaliczek w sposób uproszczony dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do 20 lutego kolejnego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.
 

Konrad Piłat
 

Gazeta Prawna Nr 21/2006 [Dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 2006-01-30
 

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.)

Według ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podatnicy mogą skorzystać z wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej. Wysokość tych zaliczek ustala się na podstawie dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, wykazanego w zeznaniu złożonym:
• w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy albo
• w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata – jeżeli w zeznaniu złożonym w roku poprzednim podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł. Jeżeli również w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczajacej 2790 zł, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.
Zaliczkę na podatek dochodowy oblicza się w wysokości 1/12 kwoty dochodu wykazanego w rocznym zeznaniu podatkowym, według skali obowiązującej w danych roku podatkowym w przypadku podatników, którzy wybrali opodatkowanie na zasadach ogólnych. Natomiast podatnicy opodatkowani w danym roku podatkowym podatkiem liniowym kwotę zaliczek obliczają od dochodu przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 19 proc. Kwotę zaliczki pomniejsza się o zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należną zaliczkę należy wpłacić do właściwego urzędu do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozrachunkowym, bez obowiązku składania deklaracji miesięcznej PIT-5 lub PIT-5L. Taką formę rozliczenia należy stosować przez cały rok podatkowy. Z tej formy wpłacania zaliczek nie mogą korzystać podatnicy, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA


Taka forma rozliczenia korzystna jest dla dwóch grup podatników. Pierwsza to osoby osiągające wysokie dochody na początku roku, a w późniejszych miesiącach ponoszących straty lub dużo niższe dochody. Druga to podatnicy, którzy z związku z dużymi nakładami inwestycyjnymi w roku poprzednim osiągnęli stosunkowo niskie dochody, a w roku bieżącym spodziewają się ich wzrostu.
Muszą oni jednak pamiętać, że kwota zaoszczędzona na wpłacie zaliczek będzie musiała zostać wpłacona w rocznym rozliczeniu podatku za 2006 rok. Jest też grupa podatników, którzy zdecydowanie powinni unikać wpłacania zaliczek bez składania deklaracji. Chodzi o osoby nieprzewidujące osiągnięcia dochodów w bieżącym roku podatkowym. Każdorazowo wybór formy opodatkowania powinien być związany z analizą finansową przedsiębiorstwa pod względem planowanych przychodów i kosztów.


Nie. W przypadku osób prawnych problem reguluje art. 25 ust. 6-10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tutaj zaliczkę ustala się podobnie jako 1/12 kwoty podatku należnego wykazanego w zeznaniu złożonym w roku poprzednim lub 2 lata wstecz. Jeżeli rok podatkowy będący podstawą do obliczenia zaliczek obejmowałby inną liczbę miesięcy niż 12 kolejnych, wówczas ustalając zaliczki należy wziąć pod uwagę kwotę podatku należnego wykazanego w zeznaniu za poprzedni rok, podzieloną przez liczbę miesięcy tego roku.


Mimo rozliczania zaliczek na podatek dochodowy w omawianej formie ustawodawca nie zwalnia podatnika z obowiązku bieżącego prowadzenia ewidencji. Obowiązek taki nakłada na podmioty prowadzące działalność zarówno ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), jak i przepisy podatkowe.

REKLAMA

Wybór właściwej formy rozliczania podatku dochodowego zależeć będzie zawsze od wcześniejszej wnikliwej analizy finansowej przedsiębiorstwa, a w szczególności analizy prognozowanych przyszłych dochodów. Niewątpliwie omawiana forma będzie korzystniejsza dla podmiotów zwiększających swoje dochody, rozwijających się. Mogą one dzięki tej formie zwiększyć swoją płynność finansową poprzez obniżenie wysokości wpłacanych zaliczek. Należy jednak pamiętać o obowiązku rocznego rozliczenia podatku i utworzeniu rezerwy środków finansowych na ten cel. Podatnicy wybierający taką formę rozliczeń muszą także pamiętać, że nie zwalnia ona z obowiązku bieżącej ewidencji zdarzeń gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA