REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach bony świąteczne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przekazywane pracownikom bony towarowe i paczki mogą być finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W takim przypadku nie odprowadza się od nich składek ZUS. Będzie to odzwierciedlone w ewidencji księgowej.

SPIS TREŚCI

AKTY PRAWNE

PRZYKŁADY




Fundusz socjalny
 
Bony i paczki sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie powinny być wręczane każdemu pracownikowi. Przekazywanie tego typu świadczeń uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Taki wymóg stawia art. 8 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
Warto wiedzieć, że wydatki na ten cel w tym przypadku (finansowane z ZFŚS) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Dzieje się tak ze względu na fakt, że przepisy podatkowe zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy. Pod warunkiem, że środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Duże znaczenie przy ewidencji bonów będzie miał również fakt, że nie podlegają one podatkowi od towarów i usług. Ponieważ w związku z ich nabyciem nie wystawia się faktury VAT, w księgach rachunkowych wprowadzane będą na podstawie paragonu.
 
Ewidencja księgowa
 
Zakup bonów towarowych na podstawie otrzymanego paragonu można zaewidencjonować zapisem strona Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”, strona Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami z tytułu dostaw i usług”. Dzieje się tak, jeżeli zapłata następuje w innym czasie niż sam zakup. W takim przypadku w momencie uregulowania płatności należy wprowadzić zapis: strona Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami z tytułu dostaw i usług”, strona Ma konto „Rachunek bankowy ZFŚS”. Kolejne zapisy zostaną wprowadzone do ksiąg w momencie:
• przekazania bonów osobie odpowiedzialnej za ich wydanie: Wn konto 230 „Rozrachunki z pracownikami”/Ma 300 konto „Rozliczenie zakupu”,
• wydania bonów towarowych pracownikom na podstawie listy potwierdzającej odbiór: Wn konto 831 „Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”/Ma konto 230 „Rozrachunki z pracownikami”,
• obciążenia pracownika zaliczką na podatek (19 proc.) od wartości otrzymanych bonów (najczęściej pracodawca potrąca tą wartość z wynagrodzenia w kolejnym miesiącu) Wn konto 230 „Rozrachunki z pracownikami”/Ma 220 konto „Rozrachunki publicznoprawne.”
 
Paczki z funduszu
 
Jeżeli więc przekazane paczki nie przekraczają podanego limitu, nie odprowadza się od nich ani podatku dochodowego, ani składek ZUS.
 

Bony towarowe
 
W przypadku przekazania bonów towarowych, które pracodawca kupił ze środków obrotowych jednostki, będziemy mieli do czynienia nie tylko z obciążeniami podatku dochodowego, ale również z tytułu ubezpieczeń społecznych i ubezpieczeń zdrowotnych. W związku z tym obciążenia te będą musiały zostać pokryte albo poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty przez pracownika lub potrącone z wypłaty w kolejnym miesiącu.
Ewidencja w księgach rachunkowych będzie przebiegała w poniższy sposób:
1. Zakup bonów towarowych: Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”/Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami z tytułu dostaw i usług”.
2. Uiszczenie zapłaty: Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami z tytułu dostaw i usług”/Ma konto 130 „Rachunek bankowy”,
3. Wydanie bonów pracownikom – ewidencja na podstawie lisy potwierdzającej przekazanie bonów: Wn konto 400 „Koszty według rodzajów”/Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
4. Obciążenia, które musi pokryć pracownik z tytułu: składek na ubezpieczenie społeczne (w części, którą musi pokryć pracownik), ubezpieczenie zdrowotne oraz 19-proc. zaliczkę na podatek dochodowy: Wn konto 230 „Rozrachunki z pracownikami”/Ma 220 konto „Rozrachunki publicznoprawne”
5. Obciążenie pracodawcy częścią składki zdrowotnej i składką na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych: Wn konto 440 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”/Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”.
 

Agnieszka Pokojska
 

Gazeta Prawna Nr 230/2006 [Dodatek: Tygodnik Podatkowy]
z dnia 2006-11-27


- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

- ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA