REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w pytaniach i odpowiedziach - relacja z dyżuru telefonicznego

REKLAMA

Jednym z problemów mających istotne znaczenie dla rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług jest rozliczanie refundacji otrzymywanych przez apteki przy wydawaniu leków refundowanych. W jaki sposób rozliczyć te refundacje?
VAT w aptekach – leki refundowane
 
Wielu klientów aptek korzysta z leków refundowanych, co oznacza, że płacą mniej za leki kupowane w aptekach. Różnica pomiędzy ceną płaconą przez klientów apteki a faktyczną ceną detaliczną jest pokrywana z Narodowego Funduszu Zdrowia i wpływa na rachunek apteki. W celu zwiększenia płynności finansowej apteki sprzedają swoje wierzytelności w stosunku do Narodowego Funduszu Zdrowia. Wnioski refundacyjne są składane do 15 dnia danego miesiąca. Na początku następnego miesiąca apteka dokonuje sprzedaży wierzytelności hurtowniom. Kwoty refundacji za sprzedane leki są wpłacane na rachunek hurtowni medycznych, a nie aptek. W praktyce apteki przenosząc wierzytelności w stosunku do NFZ płacą w ten sposób hurtowniom za kolejną dostawę leków.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT do obrotu zalicza się także otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku leków refundowanych konieczność doliczenia kwot dotacji nie ulega wątpliwości. Są one bowiem związane z obrotem uzyskiwanym przez apteki z tytułu sprzedaży leków.
Jednocześnie zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
Sprawa byłaby oczywista, gdyby kwoty refundacji wpływały bezpośrednio na rachunek aptek. Ponieważ stosowne kwoty wpływają na rachunek hurtowni, powstają wątpliwości co do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz podmiotu, u którego powstaje obowiązek podatkowy.
Interpretacja stanu faktycznego przyjmowana przez organy podatkowe jest bardzo różna. Niektóre urzędy uważają, że obowiązek podatkowy w zakresie VAT powstaje w chwili uznania konta hurtowni stosowną kwotą, przy czym obowiązek podatkowy powstaje nie w hurtowni, ale w aptekach zbywających wierzytelności. Taka interpretacja jest wątpliwa z punktu widzenia prawa cywilnego i przepisów podatkowych. Przede wszystkim, po nabyciu wierzytelności, to hurtownie, a nie apteki są wierzycielami wobec NFZ. Sprzedaż wierzytelności lub inna czynność przenosząca wierzytelność, jak np. zapłata wierzytelnością, powoduje jej przejście na nabywcę, czyli w tym przypadku na hurtownie. Skutkiem tego jest brak podstaw prawnych do uznania rachunku bankowego aptek.
Równocześnie nie do przyjęcia wydaje się pogląd, że obowiązek podatkowy związany z kwotami refundacji otrzymanymi przez hurtownie powstanie w aptekach. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. Moim zdaniem, konstrukcja przepisu wskazuje jednoznacznie, że obowiązek podatkowy powstanie u podatnika, który otrzymał stosowne kwoty, czyli w hurtowni, a nie w aptece. Inna interpretacja tego przepisu prowadziłaby do absurdalnych wniosków oraz do nieuzasadnionego obciążenia podatkiem osób, które nie są uprawnione do otrzymanych dotacji czy subwencji.
Z praktycznego punktu widzenia nawet przyjmując zasadność takiej interpretacji apteki musiałyby każdorazowo konsultować z hurtowniami datę otrzymania refundacji, co z oczywistego względu jest trudne do wykonania, pomijając fakt, że apteki musiałyby wnikać w sprawy rozliczeń finansowych niezależnego podmiotu, na co ten ostatni nie powinien się godzić.
Inna interpretacja przedstawiana przez urzędy skarbowe przewiduje, że obowiązek podatkowy powstanie w chwili zbycia wierzytelności przez apteki. W praktyce przeniesienie wierzytelności między aptekami a hurtowniami odbywa się bezgotówkowo. Nie można zatem uznać, że powstanie obowiązek podatkowy, bowiem nie jest spełniona jedna z przesłanek, tj. uznanie rachunku bankowego podatnika. Dodatkowo przeniesienie wierzytelności jest formą zapłaty za inne towary dostarczane przez hurtownie. Nie jest to zatem forma refundacji za leki, która uzasadniałaby potraktowanie takiej czynności jako podlegającej opodatkowaniu na równi z dotacją czy subwencją.
Otrzymanie kwot refundacji przez hurtownie może mieć skutek w zakresie rozliczeń podatkowych hurtowni. W przypadku otrzymanych subwencji, dotacji lub dopłat o podobnym charakterze są one wliczane do podstawy opodatkowania w przypadku, gdy są związane ze świadczeniem usług lub sprzedażą towarów. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku hurtowni otrzymane kwoty refundacji nie są związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Są one bowiem otrzymane z tytułu refundacji ceny leków sprzedawanych przez apteki, a nie przez hurtownie.
Hurtownie otrzymują kwoty refundacyjne wyłącznie z samego faktu przejęcia wierzytelności wobec NFZ. Nie będą one zatem wliczane do podstawy opodatkowania, chociaż mogą mieć wpływ na ostateczne rozliczenia hurtowni po zakończeniu roku kalendarzowego w przypadku dokonywania sprzedaży opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu oraz na ustalenia tzw. proporcji na potrzeby określenia wielkości odliczenia podatku naliczonego.
Reasumując, należy uznać, że z braku otrzymania przez apteki kwot refundowanych bezpośrednio na ich konto bankowe, apteki nie będą wykazywać obrotu z tytułu kwot refundacji wpływających na rzecz hurtowni.
Przedstawione uwagi wskazują wyłącznie na niektóre problemy, jakie mogą pojawić się przy tego typu rozliczeniach. Brak szczegółowych regulacji w tym zakresie oraz brak jednolitego stanowiska ze strony urzędów skarbowych może powodować trudności w zakresie dokonywanych rozliczeń.
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 21 i art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), dalej: ustawa o VAT.
Rozliczanie według proporcji
Firma zajmuje się sprzedażą używanych samochodów marek Volkswagen i Audi. W rozliczeniu za 2004 r. firma miała współczynnik sprzedaży opodatkowanej w całości sprzedaży przekraczający 98 proc. Czy sprzedaż samochodu osobowego w 2005 r., która to sprzedaż jest zwolniona od VAT, będzie miała wpływ na konieczność korekty proporcji w rozliczeniu za poprzedni rok kalendarzowy? Samochód jest traktowany jako towar używany w rozumieniu ustawy o VAT.
Istotne jest zbadanie, czy sprzedaż tego samochodu w roku 2005 będzie miała wpływ na konieczność korygowania proporcji udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i wyłączonych z VAT, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on zobowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z zasadami określonymi w ustawie. Korekty takiej dokonuje się w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.
Dokonanie zatem sprzedaży zwolnionej od VAT obecnie – w 2005 r. – nie będzie miało wpływu na korektę kwoty podatku odliczonego w rozliczeniu za rok ubiegły.
Podstawa prawna:
art. 90 i 91 ustawy o VAT.
Przesunięcia towarów między oddziałami
Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej „Poczta Polska” jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym. Każdy z oddziałów ma swój budżet na określone wydatki oraz inwestycje. Jeden z oddziałów kupił określone środki trwałe, np. komputery w celu ich przekazania innemu oddziałowi. Jak należy rozliczyć takie przekazanie w zakresie VAT?
Przekazanie komputerów innemu oddziałowi przedsiębiorstwa nie będzie czynnością opodatkowaną. W szczególności nie będzie dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Dostawa towarów jest definiowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W tym przypadku nie może być mowy o przeniesieniu prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, bowiem przekazanie następuje w ramach tego samego podmiotu.
Ponadto oddziały Poczty Polskiej nie są zgodnie z obecną ustawą o VAT, i nie mogą być, odrębnymi podatnikami VAT. Są one wyłącznie wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi tego samego podatnika, przy czym podatnikiem pozostaje samo Przedsiębiorstwo „Poczta Polska”.
Wydanie komputerów dla innego oddziału powinno być wykazane wyłącznie wewnętrznym dokumentem księgowym przez oddział przekazujący. Takie przekazanie nie będzie miało skutków w zakresie rozliczeń VAT dokonywanych przez przedsiębiorstwo.
Podstawa prawna:
art. 7 i 15 ustawy o VAT.


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA