REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uzyskać zwrot VAT nie wykonując czynności opodatkowanych

REKLAMA

Kupiliśmy w Danii naczepę (a więc nie środek transportu). W ciągu 7 dni od dnia sprzedaży wystawiliśmy fakturę wewnętrzną. Urząd skarbowy nakazał nam złożenie deklaracji VAT-23 i zapłacenie podatku w ciągu 14 dni (chociaż naczepa nie jest środkiem transportu i w dodatku nie była nowa). Otrzymaliśmy VAT-25, który przedstawiliśmy w urzędzie komunikacji. I teraz jest problem, bo naszym zdaniem niepotrzebnie zapłaciliśmy VAT na początku lutego br. Przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 kazano nam zapłatę ująć w poz. 37. W styczniu 2005 r. nie wykazaliśmy w deklaracji VAT sprzedaży. Czy możemy liczyć na zwrot zapłaconego VAT od środka trwałego i ewentualnie kiedy? Urząd twierdzi, że dopiero w miesiącu, w którym nastąpi sprzedaż, będziemy mogli wykazać zapłacony niepotrzebnie VAT do zwrotu i tylko do wysokości sprzedaży - 22%. Wygląda na to, że wykonując usługi opodatkowane poza terytorium kraju, nie odliczymy tej kwoty nigdy.
Najszybszym sposobem odzyskania zapłaconego VAT będzie dokonanie choć jednej czynności opodatkowanej i wykazanie jej w najbliższej deklaracji VAT-7. Jeżeli podatnik dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, może uzyskać zwrot VAT w terminie 60 dni. Zwrot następuje na umotywowany wniosek.
 
Przepisy ustawy o VAT nakazują przenieść kwotę podatku naliczonego za okres, w którym nie dokonano żadnej czynności opodatkowanej VAT, na następny okres rozliczeniowy. W takim przypadku oczywiście nie można ubiegać się o zwrot podatku naliczonego. Jeśli również w następnym okresie czynności opodatkowane nie wystąpią, to trzeba podatek przenosić dalej i dalej, aż czynności opodatkowane VAT wystąpią, i wtedy podatek naliczony może obniżyć podatek należny lub można ubiegać się o jego zwrot.
Najpopularniejszą czynnością opodatkowaną VAT jest sprzedaż, ale nie jest to jedyna taka czynność.
Czynności opodatkowane to też np.:
• wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru,
• darowizna prezentów o wartości powyżej 50 zł każdy,
• świadczenie nieodpłatne usług, jeżeli nie są związane z działalnością przedsiębiorstwa.
Jeżeli podatnik daruje kontrahentowi prezent o wartości 100 zł, to ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną i wykazać w deklaracji VAT należny. Podatek należny nie będzie w tym przypadku znaczącą kwotą, ale pozwoli ubiegać się o zwrot podatku naliczonego. Terminy zwrotu podatku będą różne w zależności od rodzaju zakupów i od tego, czy faktury zakupu zostały w całości zapłacone. Termin zwrotu może się wahać od 25 do 180 dni od dnia złożenia deklaracji.
Pytanie sugeruje, że podatnik wykonuje wyłącznie czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. W stosunku do takich podatników ustawodawca przewidział szczególne warunki zwrotu VAT. Jeżeli podatnik dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, może wystąpić o zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1. Zwrot następuje w terminie 60 dni na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową. Podstawą zastosowania tego uregulowania będzie ustalenie, czy podatek naliczony, o którym mowa w pytaniu, ma związek z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia. Jeżeli zakup naczepy był związany np. z wykonywaniem usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, to związek taki istnieje i istnieje również podstawa do złożenia wniosku o zwrot podatku naliczonego.
•  art. 5–8, art. 86 ust. 1, art. 87, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 maja 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Barbara Pyzel
specjalista ds. podatków


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA