REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dotacje na zakup środków trwałych powodują obowiązek korekty

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ciągu całego 2004 r. zakupiliśmy środki trwałe w różnych miesiącach: lutym, kwietniu, maju, czerwcu, grudniu. Zakup środków był dofinansowany częściowo z funduszu PHARE. Dotacje otrzymaliśmy w lutym i listopadzie. Środki trwałe pochodzą z dostaw krajowych i z importu. Przy sprzedaży naszych wyrobów na kraj stosujemy stawkę 22% VAT, a przy WDT - 0%.Otrzymaliśmy refundacje wynagrodzeń uczniów oraz pracowników interwencyjnych z powiatowego urzędu pracy, które zaliczyliśmy do przychodów. Czy dokonuję korekty podatku naliczonego za 2004 r. od zakupionych środków trwałych w wysokości 1/5 przez 5 kolejnych lat? Czy stosuję proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego w 2005 roku?
W pytaniu nie ma informacji, czy zakupione środki trwałe są związane z wykonywaniem wyłącznie działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy też jednocześnie i jednej, i drugiej. W pytaniu jest zawarta sugestia, że podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. W takim przypadku nie ma obowiązku częściowego odliczania podatku naliczonego. Nie będzie również obowiązku korekty tego podatku, jeżeli podatnikowi przysługiwało w pełni odliczenie podatku naliczonego od zakupionych środków trwałych oraz prawo to się nie zmieniło. Na obowiązek korekty nie wpływa również fakt, że podatnik otrzymał dotacje dofinansowujące koszty prowadzonej przez niego działalności. Obowiązek częściowego odliczenia podatku naliczonego oraz korekty rocznej podatku naliczonego powstanie, gdy podatnik zakupione środki trwałe wykorzystuje zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Reguły korygowania podatku naliczonego zostały opisane w uzasadnieniu.
 
W odniesieniu do naliczonego VAT od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez podatnika pod rządami starej ustawy o VAT (w lutym i kwietniu) należy zastosować postanowienia art. 20 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnikowi przysługuje uprawnienie do odliczenia takiej części podatku naliczonego od zakupów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jaka odpowiada udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem dokonanej przez podatnika. Dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji proporcję, w jakiej dokonywane jest odliczenie, oblicza się na podstawie udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, wliczając w to również miesiąc, w którym dokonano zakupu.
W odniesieniu do naliczonego VAT od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez podatnika po 1 maja 2004 r. należy zastosować rozwiązania zawarte w nowej ustawie o VAT, w konsekwencji – dokonanie korekty kwot podatku naliczonego w wysokości 1/5 przez pięć kolejnych lat podatkowych.
Zgodnie z zasadami obowiązującymi w nowej ustawie o VAT podatnik w miesiącu dokonania zakupu dokonuje wstępnego odliczenia podatku naliczonego, przy czym jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, jaką można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty odliczonej kwoty podatku zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT.
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.
Przykład
X w 2004 r. zakupił środki trwałe podlegające amortyzacji, które są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku, a w szczególności:
w maju 2004 r. została zakupiona maszyna produkcyjna za kwotę netto 30 000 zł plus VAT w wysokości 6600 zł,
w czerwcu 2004 r. zakupiono samochód osobowy za kwotę netto 70 000 zł plus VAT w wysokości 15 400 zł, przy czym odliczenie VAT ograniczone zostało ustawowo do kwoty 5000 zł,
w grudniu 2004 r. zakupiono kolejną maszynę produkcyjną za kwotę 20 000 zł plus VAT w wysokości 4400 zł. Podatek naliczony został odliczony, lecz urządzenie oddano do użytkowania i wprowadzono do ewidencji środków trwałych dopiero w styczniu 2005 r.
Przede wszystkim podatnik musi ustalić współczynnik wskazujący na udział sprzedaży dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego w sprzedaży ogółem za poprzedni rok podatkowy. Załóżmy, że współczynnik odliczenia podatku naliczonego po obliczeniu go zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT wyniósł 75%.
Łącznie z tytułu zakupu środków trwałych spółka w 2004 r. odliczyła:
(6600 zł + 5000 zł + 4400 zł) x 75% = = 12 000 zł.
Po zakończeniu roku firma obliczyła proporcję za 2004 r. (za okres od maja do grudnia 2004 r.) i okazało się, że wyniosła ona 65%.
W związku z tym w deklaracji składanej za styczeń 2005 r. spółka ma obowiązek dokonania stosownej korekty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Należy jednak podkreślić, że korekta będzie dotyczyć wyłącznie 1/5 kwot związanych z zakupami dokonanymi w maju i czerwcu, ponieważ maszyna zakupiona w grudniu do końca 2004 r. nie została oddana do użytkowania; korekty dotyczące tego urządzenia będą dokonywane dopiero w kolejnych 5 latach.
Odliczono:
(6600 zł + 5000 zł) x 75% = 8700 zł
Kwota podlegająca odliczeniu z uwzględnieniem proporcji za 2004 r.
(6600 zł + 5000 zł) x 65% = 7540 zł
Różnica wynosi:
8700 zł – 7540 = 1160 zł
a 1/5 z tej różnicy: 232 zł.
W rubryce 45 deklaracji podatkowej VAT-7 składanej za styczeń 2005 r. podatnik będzie musiał wykazać kwotę (–)232 zł.
•  art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Paweł Kosiacki
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA