REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dotacje na zakup środków trwałych powodują obowiązek korekty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ciągu całego 2004 r. zakupiliśmy środki trwałe w różnych miesiącach: lutym, kwietniu, maju, czerwcu, grudniu. Zakup środków był dofinansowany częściowo z funduszu PHARE. Dotacje otrzymaliśmy w lutym i listopadzie. Środki trwałe pochodzą z dostaw krajowych i z importu. Przy sprzedaży naszych wyrobów na kraj stosujemy stawkę 22% VAT, a przy WDT - 0%.Otrzymaliśmy refundacje wynagrodzeń uczniów oraz pracowników interwencyjnych z powiatowego urzędu pracy, które zaliczyliśmy do przychodów. Czy dokonuję korekty podatku naliczonego za 2004 r. od zakupionych środków trwałych w wysokości 1/5 przez 5 kolejnych lat? Czy stosuję proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego w 2005 roku?
W pytaniu nie ma informacji, czy zakupione środki trwałe są związane z wykonywaniem wyłącznie działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy też jednocześnie i jednej, i drugiej. W pytaniu jest zawarta sugestia, że podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT. W takim przypadku nie ma obowiązku częściowego odliczania podatku naliczonego. Nie będzie również obowiązku korekty tego podatku, jeżeli podatnikowi przysługiwało w pełni odliczenie podatku naliczonego od zakupionych środków trwałych oraz prawo to się nie zmieniło. Na obowiązek korekty nie wpływa również fakt, że podatnik otrzymał dotacje dofinansowujące koszty prowadzonej przez niego działalności. Obowiązek częściowego odliczenia podatku naliczonego oraz korekty rocznej podatku naliczonego powstanie, gdy podatnik zakupione środki trwałe wykorzystuje zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Reguły korygowania podatku naliczonego zostały opisane w uzasadnieniu.
 
W odniesieniu do naliczonego VAT od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez podatnika pod rządami starej ustawy o VAT (w lutym i kwietniu) należy zastosować postanowienia art. 20 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnikowi przysługuje uprawnienie do odliczenia takiej części podatku naliczonego od zakupów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jaka odpowiada udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem dokonanej przez podatnika. Dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji proporcję, w jakiej dokonywane jest odliczenie, oblicza się na podstawie udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, wliczając w to również miesiąc, w którym dokonano zakupu.
W odniesieniu do naliczonego VAT od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez podatnika po 1 maja 2004 r. należy zastosować rozwiązania zawarte w nowej ustawie o VAT, w konsekwencji – dokonanie korekty kwot podatku naliczonego w wysokości 1/5 przez pięć kolejnych lat podatkowych.
Zgodnie z zasadami obowiązującymi w nowej ustawie o VAT podatnik w miesiącu dokonania zakupu dokonuje wstępnego odliczenia podatku naliczonego, przy czym jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, jaką można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty odliczonej kwoty podatku zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT.
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.
Przykład
X w 2004 r. zakupił środki trwałe podlegające amortyzacji, które są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku, a w szczególności:
w maju 2004 r. została zakupiona maszyna produkcyjna za kwotę netto 30 000 zł plus VAT w wysokości 6600 zł,
w czerwcu 2004 r. zakupiono samochód osobowy za kwotę netto 70 000 zł plus VAT w wysokości 15 400 zł, przy czym odliczenie VAT ograniczone zostało ustawowo do kwoty 5000 zł,
w grudniu 2004 r. zakupiono kolejną maszynę produkcyjną za kwotę 20 000 zł plus VAT w wysokości 4400 zł. Podatek naliczony został odliczony, lecz urządzenie oddano do użytkowania i wprowadzono do ewidencji środków trwałych dopiero w styczniu 2005 r.
Przede wszystkim podatnik musi ustalić współczynnik wskazujący na udział sprzedaży dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego w sprzedaży ogółem za poprzedni rok podatkowy. Załóżmy, że współczynnik odliczenia podatku naliczonego po obliczeniu go zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT wyniósł 75%.
Łącznie z tytułu zakupu środków trwałych spółka w 2004 r. odliczyła:
(6600 zł + 5000 zł + 4400 zł) x 75% = = 12 000 zł.
Po zakończeniu roku firma obliczyła proporcję za 2004 r. (za okres od maja do grudnia 2004 r.) i okazało się, że wyniosła ona 65%.
W związku z tym w deklaracji składanej za styczeń 2005 r. spółka ma obowiązek dokonania stosownej korekty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Należy jednak podkreślić, że korekta będzie dotyczyć wyłącznie 1/5 kwot związanych z zakupami dokonanymi w maju i czerwcu, ponieważ maszyna zakupiona w grudniu do końca 2004 r. nie została oddana do użytkowania; korekty dotyczące tego urządzenia będą dokonywane dopiero w kolejnych 5 latach.
Odliczono:
(6600 zł + 5000 zł) x 75% = 8700 zł
Kwota podlegająca odliczeniu z uwzględnieniem proporcji za 2004 r.
(6600 zł + 5000 zł) x 65% = 7540 zł
Różnica wynosi:
8700 zł – 7540 = 1160 zł
a 1/5 z tej różnicy: 232 zł.
W rubryce 45 deklaracji podatkowej VAT-7 składanej za styczeń 2005 r. podatnik będzie musiał wykazać kwotę (–)232 zł.
•  art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Paweł Kosiacki
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA