REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy folder reklamowy rozprowadzany za pośrednictwem Internetu jest reklamą publiczną

REKLAMA

Sklep internetowy promuje swoje usługi za pośrednictwem wydrukowanych folderów. Warunkiem otrzymania folderu jest zarejestrowanie się na stronie www sklepu. Wymaga to ujawnienia danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, adres oraz konto e-mail. Goście sklepu mogą też nie ujawniać danych osobowych - otrzymają folder w formacie PDF na wskazaną przez siebie skrzynkę pocztową. Czy wydatki poniesione na przygotowanie katalogu (głównie profesjonalne zdjęcia produktów, koszt druku, oprogramowanie, wynagrodzenie dla informatyków) są kosztem reprezentacji czy reklamy?
Wydatki na ten cel należy potraktować jak koszt reklamy publicznej.
 
Nie są kosztem podatkowym wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25% przychodu. Limit wydatków nie obowiązuje, jeżeli wydatki są przeznaczone na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu. Dla odpowiedzi na Państwa pytanie istotne jest też to, że limitu 0,25% przychodu nie stosuje się również, gdy przedsiębiorca zainwestował w reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż za pomocą środków publicznych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Urzędy skarbowe oceniając w ramach kontroli, czy wydatki na promocję miały na celu reprezentować, czy też reklamować przedsiębiorcę, odwołują się do orzecznictwa sądowego oraz do tzw. wykładni językowej. Sprowadza się ona do analizy znaczenia słów „reprezentacja” i „reklama publiczna” w języku polskim. Znaczenie to opisane jest np. w słownikach języka polskiego – reklama publiczna jest przedstawiana w nich jako rodzaj informacji wartościującej, powszechnie dostępnej dla otwartego kręgu odbiorców, którego nie jest w stanie w pełni przewidzieć nadawca reklamy.
Ten stan braku możliwości określenia kręgu odbiorców reklamy zachodzi w Państwa przypadku wtedy, gdy nie pokrywa się zbiór odbiorców folderów z listą osób, które otrzymałyby folder, gdyby sklep imiennie wskazał te osoby. Dlatego opisany przez Państwa sposób udostępniania folderów reklamowych można zakwalifikować jako reklamę publiczną. Nie zmienia tego faktu to, że foldery reklamowe wysyłane są pocztą (tradycyjną albo elektroniczną) do imiennie wskazanych klientów (obecnych albo potencjalnych).
Zazwyczaj jest tak, że foldery reklamowe wysłane do wymienionych z nazw firm są traktowane przez fiskusa jako wysyłane do ograniczonego kręgu odbiorców i kwalifikowane jako reklama niepubliczna. W konsekwencji przy okazji kontroli skarbowej wydatki na ten cel podlegają limitowaniu (0,25% przychodów). W Państwa przypadku decyduje jednak moment rejestracji i wyrażenia przez gości sklepu internetowego chęci otrzymania folderu. Przed rejestracją w prowadzonej przez Państwa bazie danych był to ktoś z potencjalnie nieograniczonego kręgu osób, które mogły jedynie przypadkowo zajrzeć na Państwa stronę internetową i podjąć decyzję o chęci zapoznania się z folderami reklamowymi. To, że po rejestracji gość ten staje się potencjalnym klientem sklepu, a jego dane osobowe rozbudowują bazę danych sklepu internetowego, jest bez znaczenia.
Zagrożenia
Istnieje ryzyko, że jeżeli klient sklepu internetowego zamówi folder po raz drugi, już figurując w bazie klientów, wydatki związane z wysłaniem folderu fiskus potraktuje jako reklamę niepubliczną z uwagi na to, że klient był znany sklepowi internetowemu.
W ciągu ostatnich lat nastąpiło przesunięcie postrzegania Internetu – Internet i informacje przekazywane za jego pośrednictwem są traktowane jako medium publiczne, takie jak radio, telewizja, gazety. Kwalifikując poniesione przez przedsiębiorcę wydatki na promocję w Internecie do reprezentacji albo reklamy, warto też pamiętać, że organy podatkowe odróżniają informację o towarze od jego reklamy. Informacja jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty sprzedawanego towaru, firmy, chwalenia go. Dlatego folder zawierający wyłącznie ceny towarów oraz adresy punktów ich odbioru po nabyciu w sklepie internetowym fiskus uzna za informację, a nie reklamę. Dopiero wprowadzenie elementów wartościujących, zachęcających do zakupów będzie reklamą.
Wydatki na folder niezawierający elementów wartościujących można zatem w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, bez konieczności kwalifikowania prowadzonej kampanii promocyjnej do reklamy publicznej albo niepublicznej.
• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA