REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy folder reklamowy rozprowadzany za pośrednictwem Internetu jest reklamą publiczną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sklep internetowy promuje swoje usługi za pośrednictwem wydrukowanych folderów. Warunkiem otrzymania folderu jest zarejestrowanie się na stronie www sklepu. Wymaga to ujawnienia danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, adres oraz konto e-mail. Goście sklepu mogą też nie ujawniać danych osobowych - otrzymają folder w formacie PDF na wskazaną przez siebie skrzynkę pocztową. Czy wydatki poniesione na przygotowanie katalogu (głównie profesjonalne zdjęcia produktów, koszt druku, oprogramowanie, wynagrodzenie dla informatyków) są kosztem reprezentacji czy reklamy?
Wydatki na ten cel należy potraktować jak koszt reklamy publicznej.
 
Nie są kosztem podatkowym wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25% przychodu. Limit wydatków nie obowiązuje, jeżeli wydatki są przeznaczone na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu. Dla odpowiedzi na Państwa pytanie istotne jest też to, że limitu 0,25% przychodu nie stosuje się również, gdy przedsiębiorca zainwestował w reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż za pomocą środków publicznych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Urzędy skarbowe oceniając w ramach kontroli, czy wydatki na promocję miały na celu reprezentować, czy też reklamować przedsiębiorcę, odwołują się do orzecznictwa sądowego oraz do tzw. wykładni językowej. Sprowadza się ona do analizy znaczenia słów „reprezentacja” i „reklama publiczna” w języku polskim. Znaczenie to opisane jest np. w słownikach języka polskiego – reklama publiczna jest przedstawiana w nich jako rodzaj informacji wartościującej, powszechnie dostępnej dla otwartego kręgu odbiorców, którego nie jest w stanie w pełni przewidzieć nadawca reklamy.
Ten stan braku możliwości określenia kręgu odbiorców reklamy zachodzi w Państwa przypadku wtedy, gdy nie pokrywa się zbiór odbiorców folderów z listą osób, które otrzymałyby folder, gdyby sklep imiennie wskazał te osoby. Dlatego opisany przez Państwa sposób udostępniania folderów reklamowych można zakwalifikować jako reklamę publiczną. Nie zmienia tego faktu to, że foldery reklamowe wysyłane są pocztą (tradycyjną albo elektroniczną) do imiennie wskazanych klientów (obecnych albo potencjalnych).
Zazwyczaj jest tak, że foldery reklamowe wysłane do wymienionych z nazw firm są traktowane przez fiskusa jako wysyłane do ograniczonego kręgu odbiorców i kwalifikowane jako reklama niepubliczna. W konsekwencji przy okazji kontroli skarbowej wydatki na ten cel podlegają limitowaniu (0,25% przychodów). W Państwa przypadku decyduje jednak moment rejestracji i wyrażenia przez gości sklepu internetowego chęci otrzymania folderu. Przed rejestracją w prowadzonej przez Państwa bazie danych był to ktoś z potencjalnie nieograniczonego kręgu osób, które mogły jedynie przypadkowo zajrzeć na Państwa stronę internetową i podjąć decyzję o chęci zapoznania się z folderami reklamowymi. To, że po rejestracji gość ten staje się potencjalnym klientem sklepu, a jego dane osobowe rozbudowują bazę danych sklepu internetowego, jest bez znaczenia.
Zagrożenia
Istnieje ryzyko, że jeżeli klient sklepu internetowego zamówi folder po raz drugi, już figurując w bazie klientów, wydatki związane z wysłaniem folderu fiskus potraktuje jako reklamę niepubliczną z uwagi na to, że klient był znany sklepowi internetowemu.
W ciągu ostatnich lat nastąpiło przesunięcie postrzegania Internetu – Internet i informacje przekazywane za jego pośrednictwem są traktowane jako medium publiczne, takie jak radio, telewizja, gazety. Kwalifikując poniesione przez przedsiębiorcę wydatki na promocję w Internecie do reprezentacji albo reklamy, warto też pamiętać, że organy podatkowe odróżniają informację o towarze od jego reklamy. Informacja jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty sprzedawanego towaru, firmy, chwalenia go. Dlatego folder zawierający wyłącznie ceny towarów oraz adresy punktów ich odbioru po nabyciu w sklepie internetowym fiskus uzna za informację, a nie reklamę. Dopiero wprowadzenie elementów wartościujących, zachęcających do zakupów będzie reklamą.
Wydatki na folder niezawierający elementów wartościujących można zatem w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, bez konieczności kwalifikowania prowadzonej kampanii promocyjnej do reklamy publicznej albo niepublicznej.
• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA