REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy folder reklamowy rozprowadzany za pośrednictwem Internetu jest reklamą publiczną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sklep internetowy promuje swoje usługi za pośrednictwem wydrukowanych folderów. Warunkiem otrzymania folderu jest zarejestrowanie się na stronie www sklepu. Wymaga to ujawnienia danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, adres oraz konto e-mail. Goście sklepu mogą też nie ujawniać danych osobowych - otrzymają folder w formacie PDF na wskazaną przez siebie skrzynkę pocztową. Czy wydatki poniesione na przygotowanie katalogu (głównie profesjonalne zdjęcia produktów, koszt druku, oprogramowanie, wynagrodzenie dla informatyków) są kosztem reprezentacji czy reklamy?
Wydatki na ten cel należy potraktować jak koszt reklamy publicznej.
 
Nie są kosztem podatkowym wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25% przychodu. Limit wydatków nie obowiązuje, jeżeli wydatki są przeznaczone na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu. Dla odpowiedzi na Państwa pytanie istotne jest też to, że limitu 0,25% przychodu nie stosuje się również, gdy przedsiębiorca zainwestował w reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż za pomocą środków publicznych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Urzędy skarbowe oceniając w ramach kontroli, czy wydatki na promocję miały na celu reprezentować, czy też reklamować przedsiębiorcę, odwołują się do orzecznictwa sądowego oraz do tzw. wykładni językowej. Sprowadza się ona do analizy znaczenia słów „reprezentacja” i „reklama publiczna” w języku polskim. Znaczenie to opisane jest np. w słownikach języka polskiego – reklama publiczna jest przedstawiana w nich jako rodzaj informacji wartościującej, powszechnie dostępnej dla otwartego kręgu odbiorców, którego nie jest w stanie w pełni przewidzieć nadawca reklamy.
Ten stan braku możliwości określenia kręgu odbiorców reklamy zachodzi w Państwa przypadku wtedy, gdy nie pokrywa się zbiór odbiorców folderów z listą osób, które otrzymałyby folder, gdyby sklep imiennie wskazał te osoby. Dlatego opisany przez Państwa sposób udostępniania folderów reklamowych można zakwalifikować jako reklamę publiczną. Nie zmienia tego faktu to, że foldery reklamowe wysyłane są pocztą (tradycyjną albo elektroniczną) do imiennie wskazanych klientów (obecnych albo potencjalnych).
Zazwyczaj jest tak, że foldery reklamowe wysłane do wymienionych z nazw firm są traktowane przez fiskusa jako wysyłane do ograniczonego kręgu odbiorców i kwalifikowane jako reklama niepubliczna. W konsekwencji przy okazji kontroli skarbowej wydatki na ten cel podlegają limitowaniu (0,25% przychodów). W Państwa przypadku decyduje jednak moment rejestracji i wyrażenia przez gości sklepu internetowego chęci otrzymania folderu. Przed rejestracją w prowadzonej przez Państwa bazie danych był to ktoś z potencjalnie nieograniczonego kręgu osób, które mogły jedynie przypadkowo zajrzeć na Państwa stronę internetową i podjąć decyzję o chęci zapoznania się z folderami reklamowymi. To, że po rejestracji gość ten staje się potencjalnym klientem sklepu, a jego dane osobowe rozbudowują bazę danych sklepu internetowego, jest bez znaczenia.
Zagrożenia
Istnieje ryzyko, że jeżeli klient sklepu internetowego zamówi folder po raz drugi, już figurując w bazie klientów, wydatki związane z wysłaniem folderu fiskus potraktuje jako reklamę niepubliczną z uwagi na to, że klient był znany sklepowi internetowemu.
W ciągu ostatnich lat nastąpiło przesunięcie postrzegania Internetu – Internet i informacje przekazywane za jego pośrednictwem są traktowane jako medium publiczne, takie jak radio, telewizja, gazety. Kwalifikując poniesione przez przedsiębiorcę wydatki na promocję w Internecie do reprezentacji albo reklamy, warto też pamiętać, że organy podatkowe odróżniają informację o towarze od jego reklamy. Informacja jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty sprzedawanego towaru, firmy, chwalenia go. Dlatego folder zawierający wyłącznie ceny towarów oraz adresy punktów ich odbioru po nabyciu w sklepie internetowym fiskus uzna za informację, a nie reklamę. Dopiero wprowadzenie elementów wartościujących, zachęcających do zakupów będzie reklamą.
Wydatki na folder niezawierający elementów wartościujących można zatem w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, bez konieczności kwalifikowania prowadzonej kampanii promocyjnej do reklamy publicznej albo niepublicznej.
• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

REKLAMA