REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy folder reklamowy rozprowadzany za pośrednictwem Internetu jest reklamą publiczną

REKLAMA

Sklep internetowy promuje swoje usługi za pośrednictwem wydrukowanych folderów. Warunkiem otrzymania folderu jest zarejestrowanie się na stronie www sklepu. Wymaga to ujawnienia danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, adres oraz konto e-mail. Goście sklepu mogą też nie ujawniać danych osobowych - otrzymają folder w formacie PDF na wskazaną przez siebie skrzynkę pocztową. Czy wydatki poniesione na przygotowanie katalogu (głównie profesjonalne zdjęcia produktów, koszt druku, oprogramowanie, wynagrodzenie dla informatyków) są kosztem reprezentacji czy reklamy?
Wydatki na ten cel należy potraktować jak koszt reklamy publicznej.
 
Nie są kosztem podatkowym wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25% przychodu. Limit wydatków nie obowiązuje, jeżeli wydatki są przeznaczone na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu. Dla odpowiedzi na Państwa pytanie istotne jest też to, że limitu 0,25% przychodu nie stosuje się również, gdy przedsiębiorca zainwestował w reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż za pomocą środków publicznych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Urzędy skarbowe oceniając w ramach kontroli, czy wydatki na promocję miały na celu reprezentować, czy też reklamować przedsiębiorcę, odwołują się do orzecznictwa sądowego oraz do tzw. wykładni językowej. Sprowadza się ona do analizy znaczenia słów „reprezentacja” i „reklama publiczna” w języku polskim. Znaczenie to opisane jest np. w słownikach języka polskiego – reklama publiczna jest przedstawiana w nich jako rodzaj informacji wartościującej, powszechnie dostępnej dla otwartego kręgu odbiorców, którego nie jest w stanie w pełni przewidzieć nadawca reklamy.
Ten stan braku możliwości określenia kręgu odbiorców reklamy zachodzi w Państwa przypadku wtedy, gdy nie pokrywa się zbiór odbiorców folderów z listą osób, które otrzymałyby folder, gdyby sklep imiennie wskazał te osoby. Dlatego opisany przez Państwa sposób udostępniania folderów reklamowych można zakwalifikować jako reklamę publiczną. Nie zmienia tego faktu to, że foldery reklamowe wysyłane są pocztą (tradycyjną albo elektroniczną) do imiennie wskazanych klientów (obecnych albo potencjalnych).
Zazwyczaj jest tak, że foldery reklamowe wysłane do wymienionych z nazw firm są traktowane przez fiskusa jako wysyłane do ograniczonego kręgu odbiorców i kwalifikowane jako reklama niepubliczna. W konsekwencji przy okazji kontroli skarbowej wydatki na ten cel podlegają limitowaniu (0,25% przychodów). W Państwa przypadku decyduje jednak moment rejestracji i wyrażenia przez gości sklepu internetowego chęci otrzymania folderu. Przed rejestracją w prowadzonej przez Państwa bazie danych był to ktoś z potencjalnie nieograniczonego kręgu osób, które mogły jedynie przypadkowo zajrzeć na Państwa stronę internetową i podjąć decyzję o chęci zapoznania się z folderami reklamowymi. To, że po rejestracji gość ten staje się potencjalnym klientem sklepu, a jego dane osobowe rozbudowują bazę danych sklepu internetowego, jest bez znaczenia.
Zagrożenia
Istnieje ryzyko, że jeżeli klient sklepu internetowego zamówi folder po raz drugi, już figurując w bazie klientów, wydatki związane z wysłaniem folderu fiskus potraktuje jako reklamę niepubliczną z uwagi na to, że klient był znany sklepowi internetowemu.
W ciągu ostatnich lat nastąpiło przesunięcie postrzegania Internetu – Internet i informacje przekazywane za jego pośrednictwem są traktowane jako medium publiczne, takie jak radio, telewizja, gazety. Kwalifikując poniesione przez przedsiębiorcę wydatki na promocję w Internecie do reprezentacji albo reklamy, warto też pamiętać, że organy podatkowe odróżniają informację o towarze od jego reklamy. Informacja jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty sprzedawanego towaru, firmy, chwalenia go. Dlatego folder zawierający wyłącznie ceny towarów oraz adresy punktów ich odbioru po nabyciu w sklepie internetowym fiskus uzna za informację, a nie reklamę. Dopiero wprowadzenie elementów wartościujących, zachęcających do zakupów będzie reklamą.
Wydatki na folder niezawierający elementów wartościujących można zatem w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, bez konieczności kwalifikowania prowadzonej kampanii promocyjnej do reklamy publicznej albo niepublicznej.
• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

REKLAMA

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

REKLAMA