REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszty podróży menedżera

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak rozliczyć podróż służbową do Chin prezesa zarządu zatrudnionego w spółce z o.o. na podstawie kontraktu menedżerskiego? Prezes prowadzi własną działalność gospodarczą. Czy powinien rozliczyć koszty podróży we własnym zakresie i odpowiednio obciążyć spółkę fakturą, czy spółka bezpośrednio może pokryć te koszty? Podróż odbyła się częściowo samolotem i własnym samochodem osobowym.
Jeżeli podróż prezesa zarządu zaangażowanego na podstawie umowy menedżerskiej jest związana z działalnością gospodarczą spółki oraz można wykazać choćby pośredni związek z możliwością osiągnięcia przychodów, to spółka może koszty tej podróży zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
 
O tym, kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową, stanowią przepisy prawa pracy. I tak, podróż służbowa jest podróżą podjętą w celu wykonywania przez pracownika określonego zadania we wskazanym przez pracodawcę miejscu. Przy czym zlecone przez pracodawcę zadania służbowe wykonywane są poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Przepisy określają również wysokość należności, które przysługują pracownikom z tytułu odbytej podróży służbowej. W przypadku zagranicznej podróży służbowej należności te określono w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
Jednak wszystkie te przepisy dotyczą podróży służbowej rozumianej jako odbywana przez pracownika na zlecenie pracodawcy. W przypadku podróży odbywanych przez osoby niebędące pracownikami nie można więc mówić o podróżach służbowych. W związku z tym przyznanie świadczeń podobnych do tych, które przysługują pracownikom z tytułu odbytej podróży służbowej, osobom niebędącym pracownikami nie wynika z przepisów prawa pracy i nie jest obowiązkowe. Zwrot należności z tytułu odbytej podróży osoby zaangażowanej na podstawie umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktu menedżerskiego) powinien mieć zatem swoją podstawę w umowie. Również ze względu na możliwość zaliczenia wydatków z tego tytułu do kosztów zawarcie postanowień związanych z podróżami w kontrakcie jest istotnym elementem. Zwrot taki może stanowić koszt uzyskania przychodu – jeśli podróż odbyła się w związku z działalnością spółki. NSA w wyroku z 11 czerwca 1996 r. (sygn. akt SA/Sz 3298/95) podkreślił, że:P
ogląd organów podatkowych, iż kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie wydatki związane z delegacjami osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, rażąco narusza art. 742 Kodeksu cywilnego oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
WAŻNE!
Aby zwrot kosztów podróży odbytej przez osobę zaangażowaną na podstawie kontraktu menedżerskiego stanowił koszt uzyskania przychodu, musi mieć związek z możliwością uzyskania przychodu i nie może być wyłączony z kosztów na podstawie innego przepisu.
Wydatki poniesione na członków zarządu nie podlegają ograniczeniom, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38a updop. Na podstawie tego przepisu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki poniesione na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zarząd nie jest organem stanowiącym, więc przepis ten nie znajdzie zastosowania. Kosztem będzie używanie samochodu, ale tylko do limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z tym kosztem uzyskania przychodu Państwa spółki będzie koszt przelotu samolotem oraz używania własnego samochodu (jednak tylko do wysokości limitu), a także inne wydatki zwrócone w pełnej wysokości. Chyba że są to koszty, które należy postrzegać jako koszty reprezentacji (tj. kolacje z kontrahentami) – podlegają one limitowi z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Warto również przypomnieć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 updof wolne od podatku są diety i inne należności za czas:
a) podróży służbowej pracownika,
b) podróży osoby niebędącej pracownikiem
– do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Należy jednocześnie podkreślić, iż na podstawie art. 13 updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznaje się między innymi przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów otrzymywanych z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej, komisji lub innym organie stanowiącym osoby prawnej.
Nawet jeżeli prezes prowadzi działalność gospodarczą, to przychody uzyskiwane z tytułu kontraktu menedżerskiego podlegają rozliczeniu tak jak przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. W związku z tym koszty uzyskania przychodu z tytułu kontraktów menedżerskich ustalane są na zasadach obowiązujących wobec pracowników.
• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28, 38a i 51 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491
• art. 13 pkt 9, art. 22 ust. 9 pkt 5 i ust. 11a, art. 27 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Balcer
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA