REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszty podróży menedżera

REKLAMA

Jak rozliczyć podróż służbową do Chin prezesa zarządu zatrudnionego w spółce z o.o. na podstawie kontraktu menedżerskiego? Prezes prowadzi własną działalność gospodarczą. Czy powinien rozliczyć koszty podróży we własnym zakresie i odpowiednio obciążyć spółkę fakturą, czy spółka bezpośrednio może pokryć te koszty? Podróż odbyła się częściowo samolotem i własnym samochodem osobowym.
Jeżeli podróż prezesa zarządu zaangażowanego na podstawie umowy menedżerskiej jest związana z działalnością gospodarczą spółki oraz można wykazać choćby pośredni związek z możliwością osiągnięcia przychodów, to spółka może koszty tej podróży zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
 
O tym, kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową, stanowią przepisy prawa pracy. I tak, podróż służbowa jest podróżą podjętą w celu wykonywania przez pracownika określonego zadania we wskazanym przez pracodawcę miejscu. Przy czym zlecone przez pracodawcę zadania służbowe wykonywane są poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Przepisy określają również wysokość należności, które przysługują pracownikom z tytułu odbytej podróży służbowej. W przypadku zagranicznej podróży służbowej należności te określono w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
Jednak wszystkie te przepisy dotyczą podróży służbowej rozumianej jako odbywana przez pracownika na zlecenie pracodawcy. W przypadku podróży odbywanych przez osoby niebędące pracownikami nie można więc mówić o podróżach służbowych. W związku z tym przyznanie świadczeń podobnych do tych, które przysługują pracownikom z tytułu odbytej podróży służbowej, osobom niebędącym pracownikami nie wynika z przepisów prawa pracy i nie jest obowiązkowe. Zwrot należności z tytułu odbytej podróży osoby zaangażowanej na podstawie umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktu menedżerskiego) powinien mieć zatem swoją podstawę w umowie. Również ze względu na możliwość zaliczenia wydatków z tego tytułu do kosztów zawarcie postanowień związanych z podróżami w kontrakcie jest istotnym elementem. Zwrot taki może stanowić koszt uzyskania przychodu – jeśli podróż odbyła się w związku z działalnością spółki. NSA w wyroku z 11 czerwca 1996 r. (sygn. akt SA/Sz 3298/95) podkreślił, że:P
ogląd organów podatkowych, iż kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie wydatki związane z delegacjami osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, rażąco narusza art. 742 Kodeksu cywilnego oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
WAŻNE!
Aby zwrot kosztów podróży odbytej przez osobę zaangażowaną na podstawie kontraktu menedżerskiego stanowił koszt uzyskania przychodu, musi mieć związek z możliwością uzyskania przychodu i nie może być wyłączony z kosztów na podstawie innego przepisu.
Wydatki poniesione na członków zarządu nie podlegają ograniczeniom, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38a updop. Na podstawie tego przepisu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki poniesione na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zarząd nie jest organem stanowiącym, więc przepis ten nie znajdzie zastosowania. Kosztem będzie używanie samochodu, ale tylko do limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z tym kosztem uzyskania przychodu Państwa spółki będzie koszt przelotu samolotem oraz używania własnego samochodu (jednak tylko do wysokości limitu), a także inne wydatki zwrócone w pełnej wysokości. Chyba że są to koszty, które należy postrzegać jako koszty reprezentacji (tj. kolacje z kontrahentami) – podlegają one limitowi z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Warto również przypomnieć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 updof wolne od podatku są diety i inne należności za czas:
a) podróży służbowej pracownika,
b) podróży osoby niebędącej pracownikiem
– do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Należy jednocześnie podkreślić, iż na podstawie art. 13 updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznaje się między innymi przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów otrzymywanych z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej, komisji lub innym organie stanowiącym osoby prawnej.
Nawet jeżeli prezes prowadzi działalność gospodarczą, to przychody uzyskiwane z tytułu kontraktu menedżerskiego podlegają rozliczeniu tak jak przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. W związku z tym koszty uzyskania przychodu z tytułu kontraktów menedżerskich ustalane są na zasadach obowiązujących wobec pracowników.
• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28, 38a i 51 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 57, poz. 491
• art. 13 pkt 9, art. 22 ust. 9 pkt 5 i ust. 11a, art. 27 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Balcer
prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA