REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek od poniesionych wydatków na reprezentację firmy

REKLAMA

Czy zakup alkoholu, kawy, napojów itp. w większych ilościach na cele reprezentacji po 1 maja br. jest czynnością opodatkowaną VAT i czy powstanie obowiązek opodatkowania tej czynności należnym VAT w przypadku odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych produktów na podstawie faktury wewnętrznej.
Przekazanie towarów na cele reprezentacji jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Jest to bowiem czynność związana z prowadzonym przedsiębiorstwem. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na prowadzenie przedsiębiorstwa będzie uzależnione od tego, czy wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym.
Przepisy obowiązującej ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na równi z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uznają nieodpłatne przekazanie przez podatnika VAT towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności:
•  przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
•  wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Regulacje nowej ustawy o VAT nakazują zatem opodatkowywać tylko nieodpłatne przekazanie towarów niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy przekazane towary nie będą miały żadnego wpływu na przyszłe obroty (przychody) danego przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez obecnych i potencjalnych kontrahentów.
Natomiast jeżeli przekazanie towarów ma wpływ na przyszłe obroty, zyski czy wizerunek firmy, to nie podlega opodatkowaniu. Ustawodawca przewidział w tym zakresie jeden wyjątek odnoszący się do przekazywanych prezentów. Otóż regułą jest, że przekazywanie prezentów przez podatnika jest opodatkowane VAT. Nie podlega opodatkowaniu VAT wyłącznie przekazywanie prezentów „małej wartości” (art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT).
Jeżeli natomiast chodzi o prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów, to podstawową zasadą w VAT jest, aby poniesione wydatki stanowiły koszt uzyskania przychodu w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym. Przepisy ustawy o VAT wyłączają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w przypadku nabycia towarów i usług, jeżeli wydatki te nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że w celu zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu musi istnieć ścisły związek tego wydatku z pojęciem przychodu, czyli związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Fakt, że przepisy o podatku dochodowym nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji, nie oznacza, że każdy wydatek może być uznany za ten koszt. Charakter wydatków poniesionych na reprezentację powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by wpływ tych wydatków na uzyskane przychody miał logiczne uzasadnienie.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, niezależnie od zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, w dwóch przypadkach:
•  gdy brak możliwości ich zaliczenia do tych kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego,
•  w przypadku określonym w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.
W myśl przepisów o podatku dochodowym (zarówno pdof, jak i pdop) kosztem uzyskania przychodów nie są wydatki ponoszone na cele reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Określony przepisami limit dotyczy łącznie wydatków poniesionych na reklamę i reprezentację.
Zagrożenia
Jeżeli firma poniesie wydatki na reprezentację, których wartości, ze względu na przekroczenie limitu, nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, nie będzie miała również prawa do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu.
•  art. 7 ust. 2–4, art. 86 ust. 1 i 8, art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Mariusz Darecki
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA