REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot wydatków z tytułu podróży członkowi rady nadzorczej jako koszt

REKLAMA

Zwrot wydatków z tytułu podróży członkowi rady nadzorczej jako koszt. Rada nadzorcza oddelegowała do reprezentowania naszej spółki z o.o. przed kontrahentami jednego ze swoich członków, dzięki czemu zwiększyła się liczba podpisanych przez spółkę kontraktów. Czy w związku z tym zwrot kosztów na rzecz tego członka z tytułu jazdy samochodem prywatnym w ramach limitu przysługującego za kilometr oraz zwrot kosztów noclegów będzie stanowił dla spółki koszty uzyskania przychodów?
Zwrot tych wydatków nie będzie dla spółki stanowił kosztu uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. To oznacza, że między konkretnym wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy w tym sensie, że poniesienie tego wydatku jest bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Działalność oddelegowanego do reprezentowania spółki z o.o. przed kontrahentami członka rady nadzorczej niewątpliwie służy osiągnięciu przychodów. Zresztą, co wynika z treści pytania, oddelegowanie zakończyło się sukcesem, dzięki staraniom oddelegowanej osoby, a więc przychody spółki powinny wzrosnąć po podpisaniu nowych kontraktów. Dlatego wydatki związane z podróżami odbywanymi przez delegowanego członka rady nadzorczej, w tym także zwrot kosztów z tytułu jazdy samochodem prywatnym oraz zwrot kosztów za noclegi, jako poniesione w celu osiągnięcia przychodów, mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, gdyby nie fakt oddelegowania do reprezentowania spółki w tej sprawie jednego z członków rady nadzorczej.
Przeszkodą w zaliczeniu do kosztów jest tutaj ograniczenie wynikające z zapisu art. 16 ust. 1 pkt 38a u.p.d.o.p., który stanowi, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych – z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
W myśl przepisów kodeksu spółek handlowych członkom rady nadzorczej może zostać przyznane wynagrodzenie, które określa statut lub uchwała zgromadzenia wspólników. Ponadto członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady. A zatem stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a u.p.d.o.p. wydatki poniesione przez spółkę z o.o. na rzecz członków rady nadzorczej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem że są to wynagrodzenia wypłacone tym osobom z tytułu pełnionych funkcji. Natomiast zwrot kosztów podróży służbowej samochodem osobowym, niezależnie od faktu, że dotyczy działań członka rady nadzorczej służących osiąganiu przez spółkę przychodów, z powodu ww. ograniczenia wprowadzonego przez ustawodawcę, nie może być uznany za koszt uzyskania przychodów spółki nawet w ramach limitu przysługującego za kilometr. Z tego samego powodu nie będą również takim kosztem wydatki za noclegi członka rady nadzorczej poniesione podczas tej podróży.
Powołany przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy nie dotyczy jednak zarządu, który jest organem wykonawczym spółki, a nie organem stanowiącym. Gdyby więc spółka oddelegowała na spotkanie z kontrahentami jednego z członków zarządu, istniałaby możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tytułu podróży służbowej, w tym z tytułu używania prywatnego samochodu na warunkach określonych w art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy.
Ważne jest poruszenie przy tej okazji innej kwestii, tj. naruszenia przez podatnika przepisów prawa handlowego. Jak wynika z pytania, członek rady nadzorczej spółki z o.o. wykonywał czynności polegające na prowadzeniu spraw spółki. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, określającymi kompetencje poszczególnych organów spółek prawa handlowego, osobami upoważnionymi do prowadzenia spraw spółki i do jej reprezentowania są członkowie jej zarządu oraz ustanowieni pełnomocnicy spółki (prokurenci). Do zakresu kompetencji członków rady nadzorczej należy sprawowanie stałego nadzoru nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (art. 219 § 1 k.s.h.). Rada nadzorcza nie ma natomiast prawa wydawania zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki, a więc i „zastępowania” zarządu w prowadzeniu spraw z kontrahentami. Do jej obowiązków należy ocena sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami oraz ze stanem faktycznym, a także ocena wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty spółki. Efektem pracy rady nadzorczej jest coroczne sprawozdanie składane zgromadzeniu wspólników. W art. 214 k.s.h wyraźnie jest powiedziane, że członek zarządu, prokurent, likwidator, kierownik oddziału lub zakładu oraz zatrudniony w spółce główny księgowy, radca prawny lub adwokat nie może być jednocześnie członkiem rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej.
Umowa spółki może rozszerzyć uprawnienia rady nadzorczej, np. stanowić o obowiązku uzyskania przez zarząd zgody rady nadzorczej przed dokonaniem określonych i wskazanych w umowie spółki czynności albo przyznawać radzie nadzorczej prawo zawieszania w czynnościach, z ważnych powodów poszczególnych lub wszystkich członków zarządu (art. 220 k.s.h.), lecz z całą pewnością w umowie spółki nie może być przekazane radzie nadzorczej lub jej członkom prawo do prowadzenia spraw spółki – reprezentowania spółki przed kontrahentami czy uczestnictwa członków rady nadzorczej w zawieraniu kontraktów handlowych.
Marcin Banasik
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA