REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot wydatków z tytułu podróży członkowi rady nadzorczej jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwrot wydatków z tytułu podróży członkowi rady nadzorczej jako koszt. Rada nadzorcza oddelegowała do reprezentowania naszej spółki z o.o. przed kontrahentami jednego ze swoich członków, dzięki czemu zwiększyła się liczba podpisanych przez spółkę kontraktów. Czy w związku z tym zwrot kosztów na rzecz tego członka z tytułu jazdy samochodem prywatnym w ramach limitu przysługującego za kilometr oraz zwrot kosztów noclegów będzie stanowił dla spółki koszty uzyskania przychodów?
Zwrot tych wydatków nie będzie dla spółki stanowił kosztu uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. To oznacza, że między konkretnym wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy w tym sensie, że poniesienie tego wydatku jest bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Działalność oddelegowanego do reprezentowania spółki z o.o. przed kontrahentami członka rady nadzorczej niewątpliwie służy osiągnięciu przychodów. Zresztą, co wynika z treści pytania, oddelegowanie zakończyło się sukcesem, dzięki staraniom oddelegowanej osoby, a więc przychody spółki powinny wzrosnąć po podpisaniu nowych kontraktów. Dlatego wydatki związane z podróżami odbywanymi przez delegowanego członka rady nadzorczej, w tym także zwrot kosztów z tytułu jazdy samochodem prywatnym oraz zwrot kosztów za noclegi, jako poniesione w celu osiągnięcia przychodów, mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, gdyby nie fakt oddelegowania do reprezentowania spółki w tej sprawie jednego z członków rady nadzorczej.
Przeszkodą w zaliczeniu do kosztów jest tutaj ograniczenie wynikające z zapisu art. 16 ust. 1 pkt 38a u.p.d.o.p., który stanowi, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych – z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
W myśl przepisów kodeksu spółek handlowych członkom rady nadzorczej może zostać przyznane wynagrodzenie, które określa statut lub uchwała zgromadzenia wspólników. Ponadto członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady. A zatem stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a u.p.d.o.p. wydatki poniesione przez spółkę z o.o. na rzecz członków rady nadzorczej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem że są to wynagrodzenia wypłacone tym osobom z tytułu pełnionych funkcji. Natomiast zwrot kosztów podróży służbowej samochodem osobowym, niezależnie od faktu, że dotyczy działań członka rady nadzorczej służących osiąganiu przez spółkę przychodów, z powodu ww. ograniczenia wprowadzonego przez ustawodawcę, nie może być uznany za koszt uzyskania przychodów spółki nawet w ramach limitu przysługującego za kilometr. Z tego samego powodu nie będą również takim kosztem wydatki za noclegi członka rady nadzorczej poniesione podczas tej podróży.
Powołany przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy nie dotyczy jednak zarządu, który jest organem wykonawczym spółki, a nie organem stanowiącym. Gdyby więc spółka oddelegowała na spotkanie z kontrahentami jednego z członków zarządu, istniałaby możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tytułu podróży służbowej, w tym z tytułu używania prywatnego samochodu na warunkach określonych w art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy.
Ważne jest poruszenie przy tej okazji innej kwestii, tj. naruszenia przez podatnika przepisów prawa handlowego. Jak wynika z pytania, członek rady nadzorczej spółki z o.o. wykonywał czynności polegające na prowadzeniu spraw spółki. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, określającymi kompetencje poszczególnych organów spółek prawa handlowego, osobami upoważnionymi do prowadzenia spraw spółki i do jej reprezentowania są członkowie jej zarządu oraz ustanowieni pełnomocnicy spółki (prokurenci). Do zakresu kompetencji członków rady nadzorczej należy sprawowanie stałego nadzoru nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (art. 219 § 1 k.s.h.). Rada nadzorcza nie ma natomiast prawa wydawania zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki, a więc i „zastępowania” zarządu w prowadzeniu spraw z kontrahentami. Do jej obowiązków należy ocena sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za rok obrotowy, w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami oraz ze stanem faktycznym, a także ocena wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty spółki. Efektem pracy rady nadzorczej jest coroczne sprawozdanie składane zgromadzeniu wspólników. W art. 214 k.s.h wyraźnie jest powiedziane, że członek zarządu, prokurent, likwidator, kierownik oddziału lub zakładu oraz zatrudniony w spółce główny księgowy, radca prawny lub adwokat nie może być jednocześnie członkiem rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej.
Umowa spółki może rozszerzyć uprawnienia rady nadzorczej, np. stanowić o obowiązku uzyskania przez zarząd zgody rady nadzorczej przed dokonaniem określonych i wskazanych w umowie spółki czynności albo przyznawać radzie nadzorczej prawo zawieszania w czynnościach, z ważnych powodów poszczególnych lub wszystkich członków zarządu (art. 220 k.s.h.), lecz z całą pewnością w umowie spółki nie może być przekazane radzie nadzorczej lub jej członkom prawo do prowadzenia spraw spółki – reprezentowania spółki przed kontrahentami czy uczestnictwa członków rady nadzorczej w zawieraniu kontraktów handlowych.
Marcin Banasik
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA