REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć remont przedmiotu najmu, dokonany przez przyszłego najemcę

REKLAMA

Firma rozpoczęła w październiku 2004 r. remont w pomieszczeniach, które w maju 2005 r. zostały firmie oddane do użytkowania na podstawie umowy najmu. Wynajmujący zwróci koszty poniesionego remontu, określone na podstawie kosztorysu powykonawczego, w formie obniżenia miesięcznego czynszu przez okres czterech lat. Czy taka forma rozliczenia jest dopuszczalna? Jakie skutki podatkowe (w podatku od osób prawnych i podatku VAT) dla najemcy i wynajmującego niesie ze sobą takie rozliczenie? Czy najemca powinien zaliczyć wydatkowaną kwotę do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem VAT w miesiącu zakończenia remontu, czy w miesiącu wprowadzenia się do wyremontowanych pomieszczeń? Czy powinien zaliczać tę kwotę do przychodów i opodatkować dopiero w miesiącach otrzymywania pomniejszonych faktur za czynsz?
Wskazany w pytaniu sposób rozliczenia jest prawidłowy. Przedmiotowy remont należy uznać za świadczenie usługi budowlanej przez najemcę na rzecz wynajmującego. Wydatki te najprawdopodobniej stanowić będą dla najemcy inwestycję w obcym środku trwałym – i ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu rozłożone będzie w czasie (przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów powstanie jednak jednorazowo). Dla wynajmującego przedmiotowa sytuacja jest – na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – neutralna podatkowo.
 
Wskazana w pytaniu forma rozliczenia nakładów ponoszonych przez przyszłego najemcę lokalu jest dopuszczalna. Zgodnie z wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego zasadą swobody umów, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z pewnością, przedmiotowa umowa (w szczególności sposób rozliczenia, na który zdecydowały się strony) nie sprzeciwia się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Jeśli chodzi o skutki podatkowe, rozpocząć należy od podatku VAT. Przedmiotowy remont uznać należy za świadczenie na rzecz wynajmującego usługi (takie też stanowisko reprezentowane jest przez organy podatkowe – por. przykła- dowo pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 27 sierpnia 2004 r., Nr P-I/443/ /125/WE/04). Nie jest jednak do końca jasne, jak należy sklasyfikować taką usługę. Należy ją uznać za szczególnego rodzaju usługę budowlaną, ponieważ jej charakter na to wskazuje. Oznaczałoby to, że obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, a więc z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.
Mając na uwadze, że zapłata za wykonaną usługę będzie następowała przez okres czterech lat, obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie 30 dnia od dnia zakończenia remontu. Podkreślić należy, iż obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie jednorazowo w całości. Z punktu widzenia opodatkowania tym podatkiem bez znaczenia jest fakt rozłożenia na cztery lata płatności za wykonaną usługę.
ZAPAMIĘTAJ
Obowiązek podatkowy VAT z tytułu wykonywanych usług budowlanych bądź budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług.
Jeśli chodzi o rozliczenie przedmiotowego remontu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wskazać najpierw należy skutki podatkowe dla przyszłego najemcy. Z treści pytania wynika co prawda, że chodzi o remont przedmiotowych pomieszczeń, lecz nie można wykluczyć, że wykonywane czyn- ności stanowią w istocie ulepszenie tych pomieszczeń. Mając to na uwadze, wskazać należy, że poniesione przez przyszłego najemcę wydatki:
• mogą być zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli wykonywane czynności stanowią remont lub jeżeli stanowią ulepszenie, lecz wartość ulepszenia nie przekracza 3500 zł,
• muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pośrednio, w drodze amortyzacji (jako inwestycja w obcym środku trwałym) – jeżeli skutkiem przedmiotowych czynności jest ulepszenie pomieszczeń i wartość tego ulepszenia przekroczyła 3500 zł.
Należy stwierdzić, że przychód u przyszłego najemcy powstanie w opisanej sytuacji jednorazowo, w dniu wystawienia faktury dokumentującej wykonaną usługę, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę (por. art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Również w tym wypadku bez znaczenia jest fakt rozłożenia na 4 lata płatności za wykonaną usługę.
W przedmiotowej sytuacji nie powstają przychody ani koszty uzyskania przychodów u przyszłego wynajmującego. Wykonanie remontu nie stanowi bowiem dla wynajmującego przychodu (w szczególności nie można uznać, że powstał przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych), a więc nie może być mowy o kosztach uzyskania tego przychodu (podobnie, w zbliżonym stanie faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej w piśmie z 29 września 2004 r., Nr PDF.I.423.05.04). A zatem, przedmiotowa sytuacja na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jest dla przyszłego wynajmującego podatkowo neutralna.
• art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
• art. 8 ust. 1 oraz art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
OD 1 CZERWCA 2005
Przedstawiony w uzasadnieniu sposób dokonywania rozliczenia jest aktualny także po zmianie przepisów.


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA