REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć remont przedmiotu najmu, dokonany przez przyszłego najemcę

REKLAMA

Firma rozpoczęła w październiku 2004 r. remont w pomieszczeniach, które w maju 2005 r. zostały firmie oddane do użytkowania na podstawie umowy najmu. Wynajmujący zwróci koszty poniesionego remontu, określone na podstawie kosztorysu powykonawczego, w formie obniżenia miesięcznego czynszu przez okres czterech lat. Czy taka forma rozliczenia jest dopuszczalna? Jakie skutki podatkowe (w podatku od osób prawnych i podatku VAT) dla najemcy i wynajmującego niesie ze sobą takie rozliczenie? Czy najemca powinien zaliczyć wydatkowaną kwotę do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem VAT w miesiącu zakończenia remontu, czy w miesiącu wprowadzenia się do wyremontowanych pomieszczeń? Czy powinien zaliczać tę kwotę do przychodów i opodatkować dopiero w miesiącach otrzymywania pomniejszonych faktur za czynsz?
Wskazany w pytaniu sposób rozliczenia jest prawidłowy. Przedmiotowy remont należy uznać za świadczenie usługi budowlanej przez najemcę na rzecz wynajmującego. Wydatki te najprawdopodobniej stanowić będą dla najemcy inwestycję w obcym środku trwałym – i ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu rozłożone będzie w czasie (przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów powstanie jednak jednorazowo). Dla wynajmującego przedmiotowa sytuacja jest – na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – neutralna podatkowo.
 
Wskazana w pytaniu forma rozliczenia nakładów ponoszonych przez przyszłego najemcę lokalu jest dopuszczalna. Zgodnie z wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego zasadą swobody umów, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z pewnością, przedmiotowa umowa (w szczególności sposób rozliczenia, na który zdecydowały się strony) nie sprzeciwia się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Jeśli chodzi o skutki podatkowe, rozpocząć należy od podatku VAT. Przedmiotowy remont uznać należy za świadczenie na rzecz wynajmującego usługi (takie też stanowisko reprezentowane jest przez organy podatkowe – por. przykła- dowo pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 27 sierpnia 2004 r., Nr P-I/443/ /125/WE/04). Nie jest jednak do końca jasne, jak należy sklasyfikować taką usługę. Należy ją uznać za szczególnego rodzaju usługę budowlaną, ponieważ jej charakter na to wskazuje. Oznaczałoby to, że obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, a więc z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.
Mając na uwadze, że zapłata za wykonaną usługę będzie następowała przez okres czterech lat, obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie 30 dnia od dnia zakończenia remontu. Podkreślić należy, iż obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie jednorazowo w całości. Z punktu widzenia opodatkowania tym podatkiem bez znaczenia jest fakt rozłożenia na cztery lata płatności za wykonaną usługę.
ZAPAMIĘTAJ
Obowiązek podatkowy VAT z tytułu wykonywanych usług budowlanych bądź budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług.
Jeśli chodzi o rozliczenie przedmiotowego remontu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wskazać najpierw należy skutki podatkowe dla przyszłego najemcy. Z treści pytania wynika co prawda, że chodzi o remont przedmiotowych pomieszczeń, lecz nie można wykluczyć, że wykonywane czyn- ności stanowią w istocie ulepszenie tych pomieszczeń. Mając to na uwadze, wskazać należy, że poniesione przez przyszłego najemcę wydatki:
• mogą być zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli wykonywane czynności stanowią remont lub jeżeli stanowią ulepszenie, lecz wartość ulepszenia nie przekracza 3500 zł,
• muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pośrednio, w drodze amortyzacji (jako inwestycja w obcym środku trwałym) – jeżeli skutkiem przedmiotowych czynności jest ulepszenie pomieszczeń i wartość tego ulepszenia przekroczyła 3500 zł.
Należy stwierdzić, że przychód u przyszłego najemcy powstanie w opisanej sytuacji jednorazowo, w dniu wystawienia faktury dokumentującej wykonaną usługę, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę (por. art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Również w tym wypadku bez znaczenia jest fakt rozłożenia na 4 lata płatności za wykonaną usługę.
W przedmiotowej sytuacji nie powstają przychody ani koszty uzyskania przychodów u przyszłego wynajmującego. Wykonanie remontu nie stanowi bowiem dla wynajmującego przychodu (w szczególności nie można uznać, że powstał przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych), a więc nie może być mowy o kosztach uzyskania tego przychodu (podobnie, w zbliżonym stanie faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej w piśmie z 29 września 2004 r., Nr PDF.I.423.05.04). A zatem, przedmiotowa sytuacja na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jest dla przyszłego wynajmującego podatkowo neutralna.
• art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
• art. 8 ust. 1 oraz art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
OD 1 CZERWCA 2005
Przedstawiony w uzasadnieniu sposób dokonywania rozliczenia jest aktualny także po zmianie przepisów.


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA