REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć remont przedmiotu najmu, dokonany przez przyszłego najemcę

REKLAMA

Firma rozpoczęła w październiku 2004 r. remont w pomieszczeniach, które w maju 2005 r. zostały firmie oddane do użytkowania na podstawie umowy najmu. Wynajmujący zwróci koszty poniesionego remontu, określone na podstawie kosztorysu powykonawczego, w formie obniżenia miesięcznego czynszu przez okres czterech lat. Czy taka forma rozliczenia jest dopuszczalna? Jakie skutki podatkowe (w podatku od osób prawnych i podatku VAT) dla najemcy i wynajmującego niesie ze sobą takie rozliczenie? Czy najemca powinien zaliczyć wydatkowaną kwotę do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem VAT w miesiącu zakończenia remontu, czy w miesiącu wprowadzenia się do wyremontowanych pomieszczeń? Czy powinien zaliczać tę kwotę do przychodów i opodatkować dopiero w miesiącach otrzymywania pomniejszonych faktur za czynsz?
Wskazany w pytaniu sposób rozliczenia jest prawidłowy. Przedmiotowy remont należy uznać za świadczenie usługi budowlanej przez najemcę na rzecz wynajmującego. Wydatki te najprawdopodobniej stanowić będą dla najemcy inwestycję w obcym środku trwałym – i ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu rozłożone będzie w czasie (przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów powstanie jednak jednorazowo). Dla wynajmującego przedmiotowa sytuacja jest – na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – neutralna podatkowo.
 
Wskazana w pytaniu forma rozliczenia nakładów ponoszonych przez przyszłego najemcę lokalu jest dopuszczalna. Zgodnie z wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego zasadą swobody umów, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z pewnością, przedmiotowa umowa (w szczególności sposób rozliczenia, na który zdecydowały się strony) nie sprzeciwia się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Jeśli chodzi o skutki podatkowe, rozpocząć należy od podatku VAT. Przedmiotowy remont uznać należy za świadczenie na rzecz wynajmującego usługi (takie też stanowisko reprezentowane jest przez organy podatkowe – por. przykła- dowo pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 27 sierpnia 2004 r., Nr P-I/443/ /125/WE/04). Nie jest jednak do końca jasne, jak należy sklasyfikować taką usługę. Należy ją uznać za szczególnego rodzaju usługę budowlaną, ponieważ jej charakter na to wskazuje. Oznaczałoby to, że obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, a więc z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.
Mając na uwadze, że zapłata za wykonaną usługę będzie następowała przez okres czterech lat, obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie 30 dnia od dnia zakończenia remontu. Podkreślić należy, iż obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie jednorazowo w całości. Z punktu widzenia opodatkowania tym podatkiem bez znaczenia jest fakt rozłożenia na cztery lata płatności za wykonaną usługę.
ZAPAMIĘTAJ
Obowiązek podatkowy VAT z tytułu wykonywanych usług budowlanych bądź budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług.
Jeśli chodzi o rozliczenie przedmiotowego remontu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wskazać najpierw należy skutki podatkowe dla przyszłego najemcy. Z treści pytania wynika co prawda, że chodzi o remont przedmiotowych pomieszczeń, lecz nie można wykluczyć, że wykonywane czyn- ności stanowią w istocie ulepszenie tych pomieszczeń. Mając to na uwadze, wskazać należy, że poniesione przez przyszłego najemcę wydatki:
• mogą być zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli wykonywane czynności stanowią remont lub jeżeli stanowią ulepszenie, lecz wartość ulepszenia nie przekracza 3500 zł,
• muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pośrednio, w drodze amortyzacji (jako inwestycja w obcym środku trwałym) – jeżeli skutkiem przedmiotowych czynności jest ulepszenie pomieszczeń i wartość tego ulepszenia przekroczyła 3500 zł.
Należy stwierdzić, że przychód u przyszłego najemcy powstanie w opisanej sytuacji jednorazowo, w dniu wystawienia faktury dokumentującej wykonaną usługę, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę (por. art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Również w tym wypadku bez znaczenia jest fakt rozłożenia na 4 lata płatności za wykonaną usługę.
W przedmiotowej sytuacji nie powstają przychody ani koszty uzyskania przychodów u przyszłego wynajmującego. Wykonanie remontu nie stanowi bowiem dla wynajmującego przychodu (w szczególności nie można uznać, że powstał przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych), a więc nie może być mowy o kosztach uzyskania tego przychodu (podobnie, w zbliżonym stanie faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej w piśmie z 29 września 2004 r., Nr PDF.I.423.05.04). A zatem, przedmiotowa sytuacja na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jest dla przyszłego wynajmującego podatkowo neutralna.
• art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
• art. 8 ust. 1 oraz art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
OD 1 CZERWCA 2005
Przedstawiony w uzasadnieniu sposób dokonywania rozliczenia jest aktualny także po zmianie przepisów.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

Wózki widłowe objęte ubezpieczeniem OC. Wszystkie, czy tylko wprowadzone do ruchu drogowego? Zmiany niedawno weszły w życie

Wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC mimo, że nie należą do typowych środków transportu. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada 2024 r. ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadziła nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.

REKLAMA

KSeF odroczony ale nieunikniony: już w 2025 r. trzeba przygotować firmę i biuro rachunkowe na przyszłoroczne zmiany. Jak to zrobić?

W 2025 roku powraca temat obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur, który zacznie obowiązywać przedsiębiorców już w 2026 roku. Reforma wprowadza obowiązek rejestracji faktur w centralnej bazie Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorcy i biura rachunkowe mają coraz mniej czasu na analizę procesów oraz poznanie wymogów systemu. Sprawdzamy, jakie największe korzyści i wyzwania wiążą się z planowanymi zmianami.

Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

REKLAMA

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

REKLAMA