REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć remont przedmiotu najmu, dokonany przez przyszłego najemcę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma rozpoczęła w październiku 2004 r. remont w pomieszczeniach, które w maju 2005 r. zostały firmie oddane do użytkowania na podstawie umowy najmu. Wynajmujący zwróci koszty poniesionego remontu, określone na podstawie kosztorysu powykonawczego, w formie obniżenia miesięcznego czynszu przez okres czterech lat. Czy taka forma rozliczenia jest dopuszczalna? Jakie skutki podatkowe (w podatku od osób prawnych i podatku VAT) dla najemcy i wynajmującego niesie ze sobą takie rozliczenie? Czy najemca powinien zaliczyć wydatkowaną kwotę do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem VAT w miesiącu zakończenia remontu, czy w miesiącu wprowadzenia się do wyremontowanych pomieszczeń? Czy powinien zaliczać tę kwotę do przychodów i opodatkować dopiero w miesiącach otrzymywania pomniejszonych faktur za czynsz?
Wskazany w pytaniu sposób rozliczenia jest prawidłowy. Przedmiotowy remont należy uznać za świadczenie usługi budowlanej przez najemcę na rzecz wynajmującego. Wydatki te najprawdopodobniej stanowić będą dla najemcy inwestycję w obcym środku trwałym – i ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu rozłożone będzie w czasie (przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów powstanie jednak jednorazowo). Dla wynajmującego przedmiotowa sytuacja jest – na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – neutralna podatkowo.
 
Wskazana w pytaniu forma rozliczenia nakładów ponoszonych przez przyszłego najemcę lokalu jest dopuszczalna. Zgodnie z wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego zasadą swobody umów, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Z pewnością, przedmiotowa umowa (w szczególności sposób rozliczenia, na który zdecydowały się strony) nie sprzeciwia się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Jeśli chodzi o skutki podatkowe, rozpocząć należy od podatku VAT. Przedmiotowy remont uznać należy za świadczenie na rzecz wynajmującego usługi (takie też stanowisko reprezentowane jest przez organy podatkowe – por. przykła- dowo pismo Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 27 sierpnia 2004 r., Nr P-I/443/ /125/WE/04). Nie jest jednak do końca jasne, jak należy sklasyfikować taką usługę. Należy ją uznać za szczególnego rodzaju usługę budowlaną, ponieważ jej charakter na to wskazuje. Oznaczałoby to, że obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, a więc z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.
Mając na uwadze, że zapłata za wykonaną usługę będzie następowała przez okres czterech lat, obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie 30 dnia od dnia zakończenia remontu. Podkreślić należy, iż obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstanie jednorazowo w całości. Z punktu widzenia opodatkowania tym podatkiem bez znaczenia jest fakt rozłożenia na cztery lata płatności za wykonaną usługę.
ZAPAMIĘTAJ
Obowiązek podatkowy VAT z tytułu wykonywanych usług budowlanych bądź budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług.
Jeśli chodzi o rozliczenie przedmiotowego remontu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wskazać najpierw należy skutki podatkowe dla przyszłego najemcy. Z treści pytania wynika co prawda, że chodzi o remont przedmiotowych pomieszczeń, lecz nie można wykluczyć, że wykonywane czyn- ności stanowią w istocie ulepszenie tych pomieszczeń. Mając to na uwadze, wskazać należy, że poniesione przez przyszłego najemcę wydatki:
• mogą być zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu – jeżeli wykonywane czynności stanowią remont lub jeżeli stanowią ulepszenie, lecz wartość ulepszenia nie przekracza 3500 zł,
• muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pośrednio, w drodze amortyzacji (jako inwestycja w obcym środku trwałym) – jeżeli skutkiem przedmiotowych czynności jest ulepszenie pomieszczeń i wartość tego ulepszenia przekroczyła 3500 zł.
Należy stwierdzić, że przychód u przyszłego najemcy powstanie w opisanej sytuacji jednorazowo, w dniu wystawienia faktury dokumentującej wykonaną usługę, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę (por. art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Również w tym wypadku bez znaczenia jest fakt rozłożenia na 4 lata płatności za wykonaną usługę.
W przedmiotowej sytuacji nie powstają przychody ani koszty uzyskania przychodów u przyszłego wynajmującego. Wykonanie remontu nie stanowi bowiem dla wynajmującego przychodu (w szczególności nie można uznać, że powstał przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych), a więc nie może być mowy o kosztach uzyskania tego przychodu (podobnie, w zbliżonym stanie faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej w piśmie z 29 września 2004 r., Nr PDF.I.423.05.04). A zatem, przedmiotowa sytuacja na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jest dla przyszłego wynajmującego podatkowo neutralna.
• art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
• art. 8 ust. 1 oraz art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
OD 1 CZERWCA 2005
Przedstawiony w uzasadnieniu sposób dokonywania rozliczenia jest aktualny także po zmianie przepisów.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA