REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja usług medycznych przekraczających limity ustalone z NFZ

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na jakich kontach zaksięgować wartość wykonanych usług medycznych, które przekraczają ustalone limity?
Wartość wykonanych świadczeń, bez względu na fakt, czy mieszczą się one w ustalonym limicie kontraktu czy też nie, należy ująć jako zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (usług), w korespondencji z kontem należności z tytułu dostaw i usług.
Dodatkowo, jeśli kwota świadczeń wykonanych ponad limit będzie przedmiotem sporu prowadzonego pomiędzy jednostką a Narodowym Funduszem Zdrowia lub też przedmiotem dalszych negocjacji, kwota należna za wykonane świadczenia jest kwotą, co do której istnieje prawdopodobieństwo trudności w wyegzekwowaniu jej zapłaty. Powoduje to konieczność utworzenia odpisu aktualizującego należność.
 
Kontrakt o realizację świadczeń z zakresu ochrony zdrowia, zawarty z Narodowym Funduszem Zdrowia, określa rodzaj i ilość świadczeń, które powinien zrealizować zakład opieki zdrowotnej w ustalonym okresie, oraz ceny za poszczególne świadczenia. Ceny te ustalane są na podstawie określonych zasad.
Każdy zakład opieki zdrowotnej przekazuje właściwemu oddziałowi NFZ w okresach comiesięcznych zestawienia o ilości wykonanych świadczeń poszczególnego rodzaju. Jednocześnie jednak jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT, jeśli jest podatnikiem podatku VAT. Jeśli nim nie jest – jest zobowiązany do wystawienia rachunku.
I właśnie w odniesieniu do tych dokumentów, które są jednocześnie podstawą ujęcia przychodów w księgach rachunkowych oraz deklaracjach podatkowych, pojawia się najwięcej problemów, wynikających z realizacji postanowień zapisanych w zawartych kontraktach.
Otóż, NFZ, z tytułu wykonanych usług, przelewa zakładowi opieki zdrowotnej kwotę, która wynika z wykonanych świadczeń, jednak nie większą niż 1/12 kwoty zawartego na okres jednego roku kontraktu. W przypadku kontraktu zawartego na inny okres, kwota ta nie może przekroczyć maksymalnej miesięcznej kwoty finansowania, która ustalana jest poprzez podzielenie maksymalnej wartości świadczeń zdrowotnych, zakontraktowanych w ustalonym okresie trwania kontraktu, przez ilość okresów cząstkowych.
Jeśli więc w danym miesiącu zakład zrealizuje wartość świadczeń wyższą niż proporcjonalna kwota, przypadająca na bieżący okres, wartość środków otrzymanych od NFZ nie przekroczy tej kwoty. Jeśli jednak w kolejnych miesiącach zakład nie wykona planu danego miesiąca, NFZ „nadpłaci” kwotę, która wynika z tzw. nadwykonania w poprzednich miesiącach. Zapłata ze strony NFZ zazwyczaj jednak następuje w wysokości łącznej nie wyższej niż wartość jednej transzy.
Kolejny problem pojawia się w momencie, kiedy zakład opieki zdrowotnej wykorzysta cały limit, przypadający na okres objęty zawartym kontaktem. W takim przypadku istnieje jeszcze możliwość renegocjacji kontraktu i uzyskania kwot należnych za wykonane świadczenia. Sprawa przedstawia się jednak nieco gorzej, gdy zakład nie uzyska kwot za zrealizowane świadczenia, gdyż renegocjacja kontraktu nie jest możliwa, lub też jest możliwa, ale w mniejszym zakresie.
Księgi rachunkowe jednostki należy prowadzić zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, tak aby rzetelnie i jasno przedstawiały one sytuację majątkową oraz finansową zakładu opieki zdrowotnej oraz osiągany wynik finansowy.
Należy w nich ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na rzecz jednostki przychody i obciążające ją koszty, związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za przychody uważa się uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości).
Z kolei ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w danym roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3).
Za datę uzyskania tego przychodu uważa się dzień wystawienia faktury lub rachunku, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę. Dotyczy to również usług w zakresie ochrony zdrowia.
Ewidencja księgowa powinna zatem odzwierciedlać wartość wystawionych dla NFZ faktur miesięcznych za świadczone usługi medyczne (których wartość wynika bezpośrednio ze sporządzonego przez placówkę sprawozdania z wykonanych świadczeń medycznych i odpowiada rzeczywistej wysokości wykonanych świadczeń w danym miesiącu, bez względu na wartość zawartego kontraktu i ustalonych miesięcznych limitów świadczeń) oraz wartość przekazanych przez NFZ środków pieniężnych. Wartość ujętych przychodów nie może więc być wykazana tylko do wysokości zawartego kontraktu. Musi być wykazana do wysokości rzeczywiście wykonanych świadczeń.
Tym samym, w księgach rachunkowych należy ująć wartość wykonanych świadczeń ponadlimitowych, bez względu na wartość otrzymanej zapłaty. Ponieważ jednak kwota ta będzie najprawdopodobniej przedmiotem renegocjacji i ZOZ nie jest pewny jej uzyskania, dlatego też należy objąć ją odpisem aktualizującym. Odpis taki tworzy się na podstawie art. 35b ustawy o rachunkowości, zwłaszcza w sytuacji, gdy NFZ odmówi przyjęcia faktury lub rachunku dokumentującego świadczenia wyższe niż uzgodnione w zawartym kontrakcie. Jest on tworzony w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.
Dalsza ewidencja księgowa wynikać będzie natomiast z decyzji Funduszu co do zapłaty za ponadlimitowe świadczenia. Możliwe są tu dwa rozwiązania:
a) oddział NFZ nie uzna wykonania usług ponad ustalony limit. Będzie to skutkowało koniecznością skorygowania (odpisania jako nieściągalnych) wykazanych należności w powiązaniu z dokonanym uprzednio odpisem aktualizującym do wysokości możliwej do uzyskania. Nie dokonuje się jednak takiej operacji, w przypadku gdy zakład opieki zdrowotnej, mimo odmowy Funduszu, nie zaprzestał dochodzenia swych roszczeń (np. na drodze sądowej),
b) oddział NFZ, w wyniku renegocjacji, uzna wartość wykonanych przez ZOZ świadczeń ponadlimitowych. Będzie to skutkowało przelaniem na rachunek ZOZ-u pozostałej części środków oraz koniecznością rozwiązania w poczet pozostałych przychodów operacyjnych utworzonego uprzednio odpisu aktualizującego należność.
Podsumowując, zakład opieki zdrowotnej powinien uznawać konto „Przychody ze sprzedaży” za wartość wykonanych w danym miesiącu świadczeń medycznych, wynikających ze sporządzonego sprawozdania, oraz uwzględnionej w fakturze VAT (rachunku) wystawionej za świadczone zgodnie z kontraktem usługi. Na koncie tym ujmuje się bowiem wartość wykonanych usług działalności medycznej, wykazanych w cenie sprzedaży, skorygowanych o wartość udzielonych rabatów, bonifikat, obniżek i skont, oraz o należne dopłaty.
oprac. Aleksandra Szewieczek
Podstawy prawne
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2155
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA