REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja usług medycznych przekraczających limity ustalone z NFZ

REKLAMA

Na jakich kontach zaksięgować wartość wykonanych usług medycznych, które przekraczają ustalone limity?
Wartość wykonanych świadczeń, bez względu na fakt, czy mieszczą się one w ustalonym limicie kontraktu czy też nie, należy ująć jako zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (usług), w korespondencji z kontem należności z tytułu dostaw i usług.
Dodatkowo, jeśli kwota świadczeń wykonanych ponad limit będzie przedmiotem sporu prowadzonego pomiędzy jednostką a Narodowym Funduszem Zdrowia lub też przedmiotem dalszych negocjacji, kwota należna za wykonane świadczenia jest kwotą, co do której istnieje prawdopodobieństwo trudności w wyegzekwowaniu jej zapłaty. Powoduje to konieczność utworzenia odpisu aktualizującego należność.
 
Kontrakt o realizację świadczeń z zakresu ochrony zdrowia, zawarty z Narodowym Funduszem Zdrowia, określa rodzaj i ilość świadczeń, które powinien zrealizować zakład opieki zdrowotnej w ustalonym okresie, oraz ceny za poszczególne świadczenia. Ceny te ustalane są na podstawie określonych zasad.
Każdy zakład opieki zdrowotnej przekazuje właściwemu oddziałowi NFZ w okresach comiesięcznych zestawienia o ilości wykonanych świadczeń poszczególnego rodzaju. Jednocześnie jednak jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT, jeśli jest podatnikiem podatku VAT. Jeśli nim nie jest – jest zobowiązany do wystawienia rachunku.
I właśnie w odniesieniu do tych dokumentów, które są jednocześnie podstawą ujęcia przychodów w księgach rachunkowych oraz deklaracjach podatkowych, pojawia się najwięcej problemów, wynikających z realizacji postanowień zapisanych w zawartych kontraktach.
Otóż, NFZ, z tytułu wykonanych usług, przelewa zakładowi opieki zdrowotnej kwotę, która wynika z wykonanych świadczeń, jednak nie większą niż 1/12 kwoty zawartego na okres jednego roku kontraktu. W przypadku kontraktu zawartego na inny okres, kwota ta nie może przekroczyć maksymalnej miesięcznej kwoty finansowania, która ustalana jest poprzez podzielenie maksymalnej wartości świadczeń zdrowotnych, zakontraktowanych w ustalonym okresie trwania kontraktu, przez ilość okresów cząstkowych.
Jeśli więc w danym miesiącu zakład zrealizuje wartość świadczeń wyższą niż proporcjonalna kwota, przypadająca na bieżący okres, wartość środków otrzymanych od NFZ nie przekroczy tej kwoty. Jeśli jednak w kolejnych miesiącach zakład nie wykona planu danego miesiąca, NFZ „nadpłaci” kwotę, która wynika z tzw. nadwykonania w poprzednich miesiącach. Zapłata ze strony NFZ zazwyczaj jednak następuje w wysokości łącznej nie wyższej niż wartość jednej transzy.
Kolejny problem pojawia się w momencie, kiedy zakład opieki zdrowotnej wykorzysta cały limit, przypadający na okres objęty zawartym kontaktem. W takim przypadku istnieje jeszcze możliwość renegocjacji kontraktu i uzyskania kwot należnych za wykonane świadczenia. Sprawa przedstawia się jednak nieco gorzej, gdy zakład nie uzyska kwot za zrealizowane świadczenia, gdyż renegocjacja kontraktu nie jest możliwa, lub też jest możliwa, ale w mniejszym zakresie.
Księgi rachunkowe jednostki należy prowadzić zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, tak aby rzetelnie i jasno przedstawiały one sytuację majątkową oraz finansową zakładu opieki zdrowotnej oraz osiągany wynik finansowy.
Należy w nich ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na rzecz jednostki przychody i obciążające ją koszty, związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za przychody uważa się uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości).
Z kolei ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w danym roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3).
Za datę uzyskania tego przychodu uważa się dzień wystawienia faktury lub rachunku, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę. Dotyczy to również usług w zakresie ochrony zdrowia.
Ewidencja księgowa powinna zatem odzwierciedlać wartość wystawionych dla NFZ faktur miesięcznych za świadczone usługi medyczne (których wartość wynika bezpośrednio ze sporządzonego przez placówkę sprawozdania z wykonanych świadczeń medycznych i odpowiada rzeczywistej wysokości wykonanych świadczeń w danym miesiącu, bez względu na wartość zawartego kontraktu i ustalonych miesięcznych limitów świadczeń) oraz wartość przekazanych przez NFZ środków pieniężnych. Wartość ujętych przychodów nie może więc być wykazana tylko do wysokości zawartego kontraktu. Musi być wykazana do wysokości rzeczywiście wykonanych świadczeń.
Tym samym, w księgach rachunkowych należy ująć wartość wykonanych świadczeń ponadlimitowych, bez względu na wartość otrzymanej zapłaty. Ponieważ jednak kwota ta będzie najprawdopodobniej przedmiotem renegocjacji i ZOZ nie jest pewny jej uzyskania, dlatego też należy objąć ją odpisem aktualizującym. Odpis taki tworzy się na podstawie art. 35b ustawy o rachunkowości, zwłaszcza w sytuacji, gdy NFZ odmówi przyjęcia faktury lub rachunku dokumentującego świadczenia wyższe niż uzgodnione w zawartym kontrakcie. Jest on tworzony w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.
Dalsza ewidencja księgowa wynikać będzie natomiast z decyzji Funduszu co do zapłaty za ponadlimitowe świadczenia. Możliwe są tu dwa rozwiązania:
a) oddział NFZ nie uzna wykonania usług ponad ustalony limit. Będzie to skutkowało koniecznością skorygowania (odpisania jako nieściągalnych) wykazanych należności w powiązaniu z dokonanym uprzednio odpisem aktualizującym do wysokości możliwej do uzyskania. Nie dokonuje się jednak takiej operacji, w przypadku gdy zakład opieki zdrowotnej, mimo odmowy Funduszu, nie zaprzestał dochodzenia swych roszczeń (np. na drodze sądowej),
b) oddział NFZ, w wyniku renegocjacji, uzna wartość wykonanych przez ZOZ świadczeń ponadlimitowych. Będzie to skutkowało przelaniem na rachunek ZOZ-u pozostałej części środków oraz koniecznością rozwiązania w poczet pozostałych przychodów operacyjnych utworzonego uprzednio odpisu aktualizującego należność.
Podsumowując, zakład opieki zdrowotnej powinien uznawać konto „Przychody ze sprzedaży” za wartość wykonanych w danym miesiącu świadczeń medycznych, wynikających ze sporządzonego sprawozdania, oraz uwzględnionej w fakturze VAT (rachunku) wystawionej za świadczone zgodnie z kontraktem usługi. Na koncie tym ujmuje się bowiem wartość wykonanych usług działalności medycznej, wykazanych w cenie sprzedaży, skorygowanych o wartość udzielonych rabatów, bonifikat, obniżek i skont, oraz o należne dopłaty.
oprac. Aleksandra Szewieczek
Podstawy prawne
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2155
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA