REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja usług medycznych przekraczających limity ustalone z NFZ

REKLAMA

Na jakich kontach zaksięgować wartość wykonanych usług medycznych, które przekraczają ustalone limity?
Wartość wykonanych świadczeń, bez względu na fakt, czy mieszczą się one w ustalonym limicie kontraktu czy też nie, należy ująć jako zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (usług), w korespondencji z kontem należności z tytułu dostaw i usług.
Dodatkowo, jeśli kwota świadczeń wykonanych ponad limit będzie przedmiotem sporu prowadzonego pomiędzy jednostką a Narodowym Funduszem Zdrowia lub też przedmiotem dalszych negocjacji, kwota należna za wykonane świadczenia jest kwotą, co do której istnieje prawdopodobieństwo trudności w wyegzekwowaniu jej zapłaty. Powoduje to konieczność utworzenia odpisu aktualizującego należność.
 
Kontrakt o realizację świadczeń z zakresu ochrony zdrowia, zawarty z Narodowym Funduszem Zdrowia, określa rodzaj i ilość świadczeń, które powinien zrealizować zakład opieki zdrowotnej w ustalonym okresie, oraz ceny za poszczególne świadczenia. Ceny te ustalane są na podstawie określonych zasad.
Każdy zakład opieki zdrowotnej przekazuje właściwemu oddziałowi NFZ w okresach comiesięcznych zestawienia o ilości wykonanych świadczeń poszczególnego rodzaju. Jednocześnie jednak jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT, jeśli jest podatnikiem podatku VAT. Jeśli nim nie jest – jest zobowiązany do wystawienia rachunku.
I właśnie w odniesieniu do tych dokumentów, które są jednocześnie podstawą ujęcia przychodów w księgach rachunkowych oraz deklaracjach podatkowych, pojawia się najwięcej problemów, wynikających z realizacji postanowień zapisanych w zawartych kontraktach.
Otóż, NFZ, z tytułu wykonanych usług, przelewa zakładowi opieki zdrowotnej kwotę, która wynika z wykonanych świadczeń, jednak nie większą niż 1/12 kwoty zawartego na okres jednego roku kontraktu. W przypadku kontraktu zawartego na inny okres, kwota ta nie może przekroczyć maksymalnej miesięcznej kwoty finansowania, która ustalana jest poprzez podzielenie maksymalnej wartości świadczeń zdrowotnych, zakontraktowanych w ustalonym okresie trwania kontraktu, przez ilość okresów cząstkowych.
Jeśli więc w danym miesiącu zakład zrealizuje wartość świadczeń wyższą niż proporcjonalna kwota, przypadająca na bieżący okres, wartość środków otrzymanych od NFZ nie przekroczy tej kwoty. Jeśli jednak w kolejnych miesiącach zakład nie wykona planu danego miesiąca, NFZ „nadpłaci” kwotę, która wynika z tzw. nadwykonania w poprzednich miesiącach. Zapłata ze strony NFZ zazwyczaj jednak następuje w wysokości łącznej nie wyższej niż wartość jednej transzy.
Kolejny problem pojawia się w momencie, kiedy zakład opieki zdrowotnej wykorzysta cały limit, przypadający na okres objęty zawartym kontaktem. W takim przypadku istnieje jeszcze możliwość renegocjacji kontraktu i uzyskania kwot należnych za wykonane świadczenia. Sprawa przedstawia się jednak nieco gorzej, gdy zakład nie uzyska kwot za zrealizowane świadczenia, gdyż renegocjacja kontraktu nie jest możliwa, lub też jest możliwa, ale w mniejszym zakresie.
Księgi rachunkowe jednostki należy prowadzić zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, tak aby rzetelnie i jasno przedstawiały one sytuację majątkową oraz finansową zakładu opieki zdrowotnej oraz osiągany wynik finansowy.
Należy w nich ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na rzecz jednostki przychody i obciążające ją koszty, związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za przychody uważa się uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości).
Z kolei ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w danym roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3).
Za datę uzyskania tego przychodu uważa się dzień wystawienia faktury lub rachunku, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę. Dotyczy to również usług w zakresie ochrony zdrowia.
Ewidencja księgowa powinna zatem odzwierciedlać wartość wystawionych dla NFZ faktur miesięcznych za świadczone usługi medyczne (których wartość wynika bezpośrednio ze sporządzonego przez placówkę sprawozdania z wykonanych świadczeń medycznych i odpowiada rzeczywistej wysokości wykonanych świadczeń w danym miesiącu, bez względu na wartość zawartego kontraktu i ustalonych miesięcznych limitów świadczeń) oraz wartość przekazanych przez NFZ środków pieniężnych. Wartość ujętych przychodów nie może więc być wykazana tylko do wysokości zawartego kontraktu. Musi być wykazana do wysokości rzeczywiście wykonanych świadczeń.
Tym samym, w księgach rachunkowych należy ująć wartość wykonanych świadczeń ponadlimitowych, bez względu na wartość otrzymanej zapłaty. Ponieważ jednak kwota ta będzie najprawdopodobniej przedmiotem renegocjacji i ZOZ nie jest pewny jej uzyskania, dlatego też należy objąć ją odpisem aktualizującym. Odpis taki tworzy się na podstawie art. 35b ustawy o rachunkowości, zwłaszcza w sytuacji, gdy NFZ odmówi przyjęcia faktury lub rachunku dokumentującego świadczenia wyższe niż uzgodnione w zawartym kontrakcie. Jest on tworzony w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.
Dalsza ewidencja księgowa wynikać będzie natomiast z decyzji Funduszu co do zapłaty za ponadlimitowe świadczenia. Możliwe są tu dwa rozwiązania:
a) oddział NFZ nie uzna wykonania usług ponad ustalony limit. Będzie to skutkowało koniecznością skorygowania (odpisania jako nieściągalnych) wykazanych należności w powiązaniu z dokonanym uprzednio odpisem aktualizującym do wysokości możliwej do uzyskania. Nie dokonuje się jednak takiej operacji, w przypadku gdy zakład opieki zdrowotnej, mimo odmowy Funduszu, nie zaprzestał dochodzenia swych roszczeń (np. na drodze sądowej),
b) oddział NFZ, w wyniku renegocjacji, uzna wartość wykonanych przez ZOZ świadczeń ponadlimitowych. Będzie to skutkowało przelaniem na rachunek ZOZ-u pozostałej części środków oraz koniecznością rozwiązania w poczet pozostałych przychodów operacyjnych utworzonego uprzednio odpisu aktualizującego należność.
Podsumowując, zakład opieki zdrowotnej powinien uznawać konto „Przychody ze sprzedaży” za wartość wykonanych w danym miesiącu świadczeń medycznych, wynikających ze sporządzonego sprawozdania, oraz uwzględnionej w fakturze VAT (rachunku) wystawionej za świadczone zgodnie z kontraktem usługi. Na koncie tym ujmuje się bowiem wartość wykonanych usług działalności medycznej, wykazanych w cenie sprzedaży, skorygowanych o wartość udzielonych rabatów, bonifikat, obniżek i skont, oraz o należne dopłaty.
oprac. Aleksandra Szewieczek
Podstawy prawne
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2155
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA