REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych

REKLAMA

W firmie w 1995 r. przeprowadzono aktualizację wyceny wartości środków trwałych, co spowodowało podwyższenie wartości początkowej posiadanych przez firmę środków trwałych. W latach 1995-1997 obowiązywał okres "przejściowy" w wysokości dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Po 1997 r. odpisy te były ustalone na wyższym poziomie niż dokonywane wcześniej. Natomiast firma do końca czerwca 2005 r. pozostawiła je na poziomie tych ustalonych z 1997 r. (czyli w niższej wysokości). W związku z zaistniałą sytuacją faktyczną proszę o odpowiedź, czy pełnych odpisów amortyzacyjnych mogę dokonywać np. od lipca 2005 r., korygując jednocześnie okres od początku roku, czy muszę poczekać do początku 2006 r.
Podatnik prawidłowe odpisy amortyzacyjne powinien stosować od lipca, nie czekając do następnego roku podatkowego.
Na wstępie należy zauważyć, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma żadnego zapisu prawnego, który określałby sposób korygowania błędnie ustalonych odpisów amortyzacyjnych. Nie ma żadnej wzmianki, która stanowiłaby, iż korekcie podlegają bądź też nie podlegają odpisy amortyzacyjne ustalone w nieprawidłowej wysokości. Problem natomiast jest o tyle istotny, że na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych wyłącznie zgodnie z przepisami art. 22a–22o ustawy.
Uważam, że nie chcąc narażać się na negatywne konsekwencje błędów, podatnik – celem ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania – powinien dokonać korekt składanych deklaracji (zeznań) podatkowych. Nieprawidłowe ustalenie odpisów amortyzacyjnych oznacza bowiem nieprawidłowe ustalenie kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym u podatnika może wystąpić zaległość podatkowa, zawyżenie wpłaconych zaliczek na podatek bądź nadpłata w podatku dochodowym. Jeżeli podatnik zauważy błędy, musi złożyć korektę odpowiednich deklaracji (zeznań), a w przypadku nadpłaty – złożyć do urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty (co tutaj będzie miało miejsce). Inaczej sytuacja wygląda w przypadku stwierdzenia błędów w trakcie kontroli skarbowej lub podatkowej – wówczas ustalenie wysokości odpisów amortyzacyjnych, stwierdzenie potencjalnej nadpłaty bądź zaległości podatkowej nastąpi w trybie decyzji administracyjnej.
WAŻNE!
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają terminów dokonania korekt deklaracji podatkowych.
Statuują jedynie zasadę dokonywania odpisów, a więc obciążania kosztów prawidłowo ustalonymi odpisami. Z tych względów, aby wynik finansowy firmy był rzeczywisty, konieczna jest korekta dokumentów źródłowych. Skoro szczegółowych zasad nie zawiera ustawa podatkowa, konieczne jest sięgnięcie do ogólnych przepisów, dotyczących składania korekt oraz wniosków o stwierdzenie nadpłaty, zawartych w Ordynacji podatkowej. Przepisy tej ustawy określają sytuacje, kiedy można dokonać korekty. Tak więc w przypadku gdy zostało złożone zeznanie podatkowe z błędnie ustalonymi odpisami amortyzacyjnymi, podatnik obowiązany jest do korekty zeznań podatkowych za te lata. Natomiast w przypadku stwierdzenia uchybień w trakcie roku konieczne jest dokonanie korekt deklaracji miesięcznych, np. PIT-5, i niezwłoczne, czyli od następnego miesiąca, stosowanie stawek właściwych. Dlatego podatnik powinien stosować prawidłowe odpisy amortyzacyjne od lipca, nie czekając na zakończenie roku podatkowego i zastosowanie prawidłowej ich wysokości dopiero od 2006 r.
Warto zauważyć, że w praktyce podatnicy często nie dokonują korekt PIT-5, jeśli stosowano odpisy zaniżone. Nie spowoduje to bowiem zawyżenia kosztów, a tym samym zaniżenia zaliczek na podatek. Nie powstaje więc zaległość podatkowa. Postępowanie takie jest tolerowane przez większość urzędów skarbowych.
• art. 22 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757
Andrzej Przeszkoda
specjalista w zakresie podatku dochodowego


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA