REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W firmie w 1995 r. przeprowadzono aktualizację wyceny wartości środków trwałych, co spowodowało podwyższenie wartości początkowej posiadanych przez firmę środków trwałych. W latach 1995-1997 obowiązywał okres "przejściowy" w wysokości dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Po 1997 r. odpisy te były ustalone na wyższym poziomie niż dokonywane wcześniej. Natomiast firma do końca czerwca 2005 r. pozostawiła je na poziomie tych ustalonych z 1997 r. (czyli w niższej wysokości). W związku z zaistniałą sytuacją faktyczną proszę o odpowiedź, czy pełnych odpisów amortyzacyjnych mogę dokonywać np. od lipca 2005 r., korygując jednocześnie okres od początku roku, czy muszę poczekać do początku 2006 r.
Podatnik prawidłowe odpisy amortyzacyjne powinien stosować od lipca, nie czekając do następnego roku podatkowego.
Na wstępie należy zauważyć, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma żadnego zapisu prawnego, który określałby sposób korygowania błędnie ustalonych odpisów amortyzacyjnych. Nie ma żadnej wzmianki, która stanowiłaby, iż korekcie podlegają bądź też nie podlegają odpisy amortyzacyjne ustalone w nieprawidłowej wysokości. Problem natomiast jest o tyle istotny, że na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych wyłącznie zgodnie z przepisami art. 22a–22o ustawy.
Uważam, że nie chcąc narażać się na negatywne konsekwencje błędów, podatnik – celem ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania – powinien dokonać korekt składanych deklaracji (zeznań) podatkowych. Nieprawidłowe ustalenie odpisów amortyzacyjnych oznacza bowiem nieprawidłowe ustalenie kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym u podatnika może wystąpić zaległość podatkowa, zawyżenie wpłaconych zaliczek na podatek bądź nadpłata w podatku dochodowym. Jeżeli podatnik zauważy błędy, musi złożyć korektę odpowiednich deklaracji (zeznań), a w przypadku nadpłaty – złożyć do urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty (co tutaj będzie miało miejsce). Inaczej sytuacja wygląda w przypadku stwierdzenia błędów w trakcie kontroli skarbowej lub podatkowej – wówczas ustalenie wysokości odpisów amortyzacyjnych, stwierdzenie potencjalnej nadpłaty bądź zaległości podatkowej nastąpi w trybie decyzji administracyjnej.
WAŻNE!
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają terminów dokonania korekt deklaracji podatkowych.
Statuują jedynie zasadę dokonywania odpisów, a więc obciążania kosztów prawidłowo ustalonymi odpisami. Z tych względów, aby wynik finansowy firmy był rzeczywisty, konieczna jest korekta dokumentów źródłowych. Skoro szczegółowych zasad nie zawiera ustawa podatkowa, konieczne jest sięgnięcie do ogólnych przepisów, dotyczących składania korekt oraz wniosków o stwierdzenie nadpłaty, zawartych w Ordynacji podatkowej. Przepisy tej ustawy określają sytuacje, kiedy można dokonać korekty. Tak więc w przypadku gdy zostało złożone zeznanie podatkowe z błędnie ustalonymi odpisami amortyzacyjnymi, podatnik obowiązany jest do korekty zeznań podatkowych za te lata. Natomiast w przypadku stwierdzenia uchybień w trakcie roku konieczne jest dokonanie korekt deklaracji miesięcznych, np. PIT-5, i niezwłoczne, czyli od następnego miesiąca, stosowanie stawek właściwych. Dlatego podatnik powinien stosować prawidłowe odpisy amortyzacyjne od lipca, nie czekając na zakończenie roku podatkowego i zastosowanie prawidłowej ich wysokości dopiero od 2006 r.
Warto zauważyć, że w praktyce podatnicy często nie dokonują korekt PIT-5, jeśli stosowano odpisy zaniżone. Nie spowoduje to bowiem zawyżenia kosztów, a tym samym zaniżenia zaliczek na podatek. Nie powstaje więc zaległość podatkowa. Postępowanie takie jest tolerowane przez większość urzędów skarbowych.
• art. 22 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757
Andrzej Przeszkoda
specjalista w zakresie podatku dochodowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA