REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W firmie w 1995 r. przeprowadzono aktualizację wyceny wartości środków trwałych, co spowodowało podwyższenie wartości początkowej posiadanych przez firmę środków trwałych. W latach 1995-1997 obowiązywał okres "przejściowy" w wysokości dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Po 1997 r. odpisy te były ustalone na wyższym poziomie niż dokonywane wcześniej. Natomiast firma do końca czerwca 2005 r. pozostawiła je na poziomie tych ustalonych z 1997 r. (czyli w niższej wysokości). W związku z zaistniałą sytuacją faktyczną proszę o odpowiedź, czy pełnych odpisów amortyzacyjnych mogę dokonywać np. od lipca 2005 r., korygując jednocześnie okres od początku roku, czy muszę poczekać do początku 2006 r.
Podatnik prawidłowe odpisy amortyzacyjne powinien stosować od lipca, nie czekając do następnego roku podatkowego.
Na wstępie należy zauważyć, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma żadnego zapisu prawnego, który określałby sposób korygowania błędnie ustalonych odpisów amortyzacyjnych. Nie ma żadnej wzmianki, która stanowiłaby, iż korekcie podlegają bądź też nie podlegają odpisy amortyzacyjne ustalone w nieprawidłowej wysokości. Problem natomiast jest o tyle istotny, że na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych wyłącznie zgodnie z przepisami art. 22a–22o ustawy.
Uważam, że nie chcąc narażać się na negatywne konsekwencje błędów, podatnik – celem ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania – powinien dokonać korekt składanych deklaracji (zeznań) podatkowych. Nieprawidłowe ustalenie odpisów amortyzacyjnych oznacza bowiem nieprawidłowe ustalenie kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym u podatnika może wystąpić zaległość podatkowa, zawyżenie wpłaconych zaliczek na podatek bądź nadpłata w podatku dochodowym. Jeżeli podatnik zauważy błędy, musi złożyć korektę odpowiednich deklaracji (zeznań), a w przypadku nadpłaty – złożyć do urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty (co tutaj będzie miało miejsce). Inaczej sytuacja wygląda w przypadku stwierdzenia błędów w trakcie kontroli skarbowej lub podatkowej – wówczas ustalenie wysokości odpisów amortyzacyjnych, stwierdzenie potencjalnej nadpłaty bądź zaległości podatkowej nastąpi w trybie decyzji administracyjnej.
WAŻNE!
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają terminów dokonania korekt deklaracji podatkowych.
Statuują jedynie zasadę dokonywania odpisów, a więc obciążania kosztów prawidłowo ustalonymi odpisami. Z tych względów, aby wynik finansowy firmy był rzeczywisty, konieczna jest korekta dokumentów źródłowych. Skoro szczegółowych zasad nie zawiera ustawa podatkowa, konieczne jest sięgnięcie do ogólnych przepisów, dotyczących składania korekt oraz wniosków o stwierdzenie nadpłaty, zawartych w Ordynacji podatkowej. Przepisy tej ustawy określają sytuacje, kiedy można dokonać korekty. Tak więc w przypadku gdy zostało złożone zeznanie podatkowe z błędnie ustalonymi odpisami amortyzacyjnymi, podatnik obowiązany jest do korekty zeznań podatkowych za te lata. Natomiast w przypadku stwierdzenia uchybień w trakcie roku konieczne jest dokonanie korekt deklaracji miesięcznych, np. PIT-5, i niezwłoczne, czyli od następnego miesiąca, stosowanie stawek właściwych. Dlatego podatnik powinien stosować prawidłowe odpisy amortyzacyjne od lipca, nie czekając na zakończenie roku podatkowego i zastosowanie prawidłowej ich wysokości dopiero od 2006 r.
Warto zauważyć, że w praktyce podatnicy często nie dokonują korekt PIT-5, jeśli stosowano odpisy zaniżone. Nie spowoduje to bowiem zawyżenia kosztów, a tym samym zaniżenia zaliczek na podatek. Nie powstaje więc zaległość podatkowa. Postępowanie takie jest tolerowane przez większość urzędów skarbowych.
• art. 22 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757
Andrzej Przeszkoda
specjalista w zakresie podatku dochodowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA