REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować inwestycję w obcym środku trwałym po jej zakupie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przez cały 2004 r. amortyzowaliśmy inwestycję w obcym środku trwałym, tj. w dzierżawionym przez nasz zakład lokalu użytkowym. W styczniu 2005 r. lokal ten został przez nas wykupiony na własność. W związku z powyższym mamy pytanie, czy inwestycja w obcym środku trwałym podwyższy nam wartość początkową do amortyzacji lokalu będącego już naszą własnością? Czy może tylko niezamortyzowana część tej inwestycji w obcym środku trwałym podwyższy wartość początkową do amortyzacji? Nadmienię, że urząd miejski będący poprzednim właścicielem tego lokalu nie zwrócił nam nakładów na tę inwestycję, które ponieśliśmy
RADA
Jeśli inwestycja w obcym środku trwałym została dokonana i przekazana do używania przed jej zakupem, to jako odrębny środek trwały podlega nadal odpisom amortyzacyjnym na dotychczasowych zasadach. Istnieją w tej kwestii również poglądy odmienne, o czym niżej w uzasadnieniu. Natomiast w przypadku gdy nakłady ulepszające zostały poniesione na niestanowiący własności podatnika środek trwały (np. jak w pytaniu – lokal użytkowy), a jego zakup następuje przed przekazaniem tej inwestycji do używania, to wówczas nakłady te zwiększą wartość początkową budynku jako koszty środków trwałych w budowie.
UZASADNIENIE
Inwestycje w obcych środkach trwałych są to koszty podatnika odnoszące się do niestanowiącego jego własności środka trwałego w momencie ich ponoszenia, które zmierzają do ulepszenia tego środka. Od momentu przyjęcia do używania inwestycja w obcym środku trwałym stanowi odrębny składnik majątku będący środkiem trwałym, podlegający amortyzacji na zasadach określonych w ustawie.
Inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają zaewidencjonowaniu w księgach podatnika tak jak wszystkie pozostałe środki trwałe. Są więc one składnikami majątku trwałego wykazanymi w osobnych pozycjach w ewidencji środków trwałych niezależnie od posiadanego prawa własności oraz przewidywanego okresu używania.
Dlatego nie można uznać, że nabycie przez podatnika prawa własności do środka trwałego (w tym przypadku – lokalu użytkowego) po przyjęciu inwestycji w obcym środku trwałym (nakładów ulepszających dokonanych przez podatnika w tym lokalu) do używania powoduje jego likwidację, sprzedaż czy niedobór. Jeśli zatem inwestycja ta będzie nadal używana przez podatnika, to wciąż stanowić będzie odrębny środek trwały podlegający amortyzacji według dotychczasowych zasad i przy zastosowaniu przyjętych dla niej uprzednio stawek.
W literaturze spotyka się też odmienne poglądy w tej kwestii. A mianowicie niektórzy uważają, że niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym w przypadku zakupu środka trwałego przez podatnika, który dokonał tych inwestycji, zwiększa jego wartość początkową dla celów amortyzacji. Jednak nie można się zgodzić z powyższym stanowiskiem. Jeśli bowiem inwestycje w obcym środku trwałym zostały dokonane i przekazane do używania przed zakupem tego środka trwałego, to – jak już wyżej wskazano – stały się odrębnym środkiem trwałym. Środek ten nie może zatem jednocześnie zostać uznany za środek trwały w budowie (art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości), czy też za koszty związane z zakupem (art. 22g ust. 3 updof) zwiększające wartość początkową zakupionego środka trwałego.
Odmienna kwalifikacja tych nakładów będzie miała natomiast miejsce w sytuacji, gdy podatnik poniesie nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego i dokona zakupu tego środka jeszcze przed przekazaniem inwestycji w niestanowiącym jego własności środku trwałym do używania. Wtedy poniesione nakłady zwiększą wartość początkową tego środka jako koszty środka trwałego w budowie (art. 3 ust. 1 pkt 16 oraz art. 28 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Podatkowo będą one stanowić koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania (art. 22g ust. 3 updof).
• art. 22g ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852
• art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Anna Welsyng-Zielony
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA