REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować inwestycję w obcym środku trwałym po jej zakupie

REKLAMA

Przez cały 2004 r. amortyzowaliśmy inwestycję w obcym środku trwałym, tj. w dzierżawionym przez nasz zakład lokalu użytkowym. W styczniu 2005 r. lokal ten został przez nas wykupiony na własność. W związku z powyższym mamy pytanie, czy inwestycja w obcym środku trwałym podwyższy nam wartość początkową do amortyzacji lokalu będącego już naszą własnością? Czy może tylko niezamortyzowana część tej inwestycji w obcym środku trwałym podwyższy wartość początkową do amortyzacji? Nadmienię, że urząd miejski będący poprzednim właścicielem tego lokalu nie zwrócił nam nakładów na tę inwestycję, które ponieśliśmy
RADA
Jeśli inwestycja w obcym środku trwałym została dokonana i przekazana do używania przed jej zakupem, to jako odrębny środek trwały podlega nadal odpisom amortyzacyjnym na dotychczasowych zasadach. Istnieją w tej kwestii również poglądy odmienne, o czym niżej w uzasadnieniu. Natomiast w przypadku gdy nakłady ulepszające zostały poniesione na niestanowiący własności podatnika środek trwały (np. jak w pytaniu – lokal użytkowy), a jego zakup następuje przed przekazaniem tej inwestycji do używania, to wówczas nakłady te zwiększą wartość początkową budynku jako koszty środków trwałych w budowie.
UZASADNIENIE
Inwestycje w obcych środkach trwałych są to koszty podatnika odnoszące się do niestanowiącego jego własności środka trwałego w momencie ich ponoszenia, które zmierzają do ulepszenia tego środka. Od momentu przyjęcia do używania inwestycja w obcym środku trwałym stanowi odrębny składnik majątku będący środkiem trwałym, podlegający amortyzacji na zasadach określonych w ustawie.
Inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają zaewidencjonowaniu w księgach podatnika tak jak wszystkie pozostałe środki trwałe. Są więc one składnikami majątku trwałego wykazanymi w osobnych pozycjach w ewidencji środków trwałych niezależnie od posiadanego prawa własności oraz przewidywanego okresu używania.
Dlatego nie można uznać, że nabycie przez podatnika prawa własności do środka trwałego (w tym przypadku – lokalu użytkowego) po przyjęciu inwestycji w obcym środku trwałym (nakładów ulepszających dokonanych przez podatnika w tym lokalu) do używania powoduje jego likwidację, sprzedaż czy niedobór. Jeśli zatem inwestycja ta będzie nadal używana przez podatnika, to wciąż stanowić będzie odrębny środek trwały podlegający amortyzacji według dotychczasowych zasad i przy zastosowaniu przyjętych dla niej uprzednio stawek.
W literaturze spotyka się też odmienne poglądy w tej kwestii. A mianowicie niektórzy uważają, że niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym w przypadku zakupu środka trwałego przez podatnika, który dokonał tych inwestycji, zwiększa jego wartość początkową dla celów amortyzacji. Jednak nie można się zgodzić z powyższym stanowiskiem. Jeśli bowiem inwestycje w obcym środku trwałym zostały dokonane i przekazane do używania przed zakupem tego środka trwałego, to – jak już wyżej wskazano – stały się odrębnym środkiem trwałym. Środek ten nie może zatem jednocześnie zostać uznany za środek trwały w budowie (art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości), czy też za koszty związane z zakupem (art. 22g ust. 3 updof) zwiększające wartość początkową zakupionego środka trwałego.
Odmienna kwalifikacja tych nakładów będzie miała natomiast miejsce w sytuacji, gdy podatnik poniesie nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego i dokona zakupu tego środka jeszcze przed przekazaniem inwestycji w niestanowiącym jego własności środku trwałym do używania. Wtedy poniesione nakłady zwiększą wartość początkową tego środka jako koszty środka trwałego w budowie (art. 3 ust. 1 pkt 16 oraz art. 28 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Podatkowo będą one stanowić koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania (art. 22g ust. 3 updof).
• art. 22g ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852
• art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Anna Welsyng-Zielony
doradca podatkowy, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA