REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować inwestycję w obcym środku trwałym po jej zakupie

REKLAMA

Przez cały 2004 r. amortyzowaliśmy inwestycję w obcym środku trwałym, tj. w dzierżawionym przez nasz zakład lokalu użytkowym. W styczniu 2005 r. lokal ten został przez nas wykupiony na własność. W związku z powyższym mamy pytanie, czy inwestycja w obcym środku trwałym podwyższy nam wartość początkową do amortyzacji lokalu będącego już naszą własnością? Czy może tylko niezamortyzowana część tej inwestycji w obcym środku trwałym podwyższy wartość początkową do amortyzacji? Nadmienię, że urząd miejski będący poprzednim właścicielem tego lokalu nie zwrócił nam nakładów na tę inwestycję, które ponieśliśmy
RADA
Jeśli inwestycja w obcym środku trwałym została dokonana i przekazana do używania przed jej zakupem, to jako odrębny środek trwały podlega nadal odpisom amortyzacyjnym na dotychczasowych zasadach. Istnieją w tej kwestii również poglądy odmienne, o czym niżej w uzasadnieniu. Natomiast w przypadku gdy nakłady ulepszające zostały poniesione na niestanowiący własności podatnika środek trwały (np. jak w pytaniu – lokal użytkowy), a jego zakup następuje przed przekazaniem tej inwestycji do używania, to wówczas nakłady te zwiększą wartość początkową budynku jako koszty środków trwałych w budowie.
UZASADNIENIE
Inwestycje w obcych środkach trwałych są to koszty podatnika odnoszące się do niestanowiącego jego własności środka trwałego w momencie ich ponoszenia, które zmierzają do ulepszenia tego środka. Od momentu przyjęcia do używania inwestycja w obcym środku trwałym stanowi odrębny składnik majątku będący środkiem trwałym, podlegający amortyzacji na zasadach określonych w ustawie.
Inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają zaewidencjonowaniu w księgach podatnika tak jak wszystkie pozostałe środki trwałe. Są więc one składnikami majątku trwałego wykazanymi w osobnych pozycjach w ewidencji środków trwałych niezależnie od posiadanego prawa własności oraz przewidywanego okresu używania.
Dlatego nie można uznać, że nabycie przez podatnika prawa własności do środka trwałego (w tym przypadku – lokalu użytkowego) po przyjęciu inwestycji w obcym środku trwałym (nakładów ulepszających dokonanych przez podatnika w tym lokalu) do używania powoduje jego likwidację, sprzedaż czy niedobór. Jeśli zatem inwestycja ta będzie nadal używana przez podatnika, to wciąż stanowić będzie odrębny środek trwały podlegający amortyzacji według dotychczasowych zasad i przy zastosowaniu przyjętych dla niej uprzednio stawek.
W literaturze spotyka się też odmienne poglądy w tej kwestii. A mianowicie niektórzy uważają, że niezamortyzowana wartość inwestycji w obcym środku trwałym w przypadku zakupu środka trwałego przez podatnika, który dokonał tych inwestycji, zwiększa jego wartość początkową dla celów amortyzacji. Jednak nie można się zgodzić z powyższym stanowiskiem. Jeśli bowiem inwestycje w obcym środku trwałym zostały dokonane i przekazane do używania przed zakupem tego środka trwałego, to – jak już wyżej wskazano – stały się odrębnym środkiem trwałym. Środek ten nie może zatem jednocześnie zostać uznany za środek trwały w budowie (art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości), czy też za koszty związane z zakupem (art. 22g ust. 3 updof) zwiększające wartość początkową zakupionego środka trwałego.
Odmienna kwalifikacja tych nakładów będzie miała natomiast miejsce w sytuacji, gdy podatnik poniesie nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego i dokona zakupu tego środka jeszcze przed przekazaniem inwestycji w niestanowiącym jego własności środku trwałym do używania. Wtedy poniesione nakłady zwiększą wartość początkową tego środka jako koszty środka trwałego w budowie (art. 3 ust. 1 pkt 16 oraz art. 28 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Podatkowo będą one stanowić koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania (art. 22g ust. 3 updof).
• art. 22g ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852
• art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Anna Welsyng-Zielony
doradca podatkowy, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA