REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy wystawić fakturę wewnętrzną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o podanie, w jaki sposób zapisać w rejestrze VAT nabycie wewnątrzwspólnotowe. Z jaką datą należy wystawić fakturę wewnętrzną, w jakiej walucie, w jakiej stawce VAT, kto jest sprzedawcą i kto nabywcą?
RADA
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), faktury wewnętrzne wystawiane są na podstawie faktur otrzymanych od sprzedawcy towarów będących przedmiotem WNT. Faktura wewnętrzna służy jedynie udokumentowaniu WNT w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji. Przy dokonywaniu tego należy uwzględniać większość zasad wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż krajową. W praktyce przyjmuje się, że termin wystawienia faktury wewnętrznej powinien być zgodny z okresem rozliczeniowym, w jakim powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT.
UZASADNIENIE
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), podatnik dokonujący tego nabycia zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej (art. 106 ust. 7 ustawy). Faktura wewnętrzna jest dokumentem księgowym określającym wysokość VAT należnego do zapłaty na podstawie otrzymanej od sprzedawcy – kontrahenta zagranicznego – faktury dokumentującej WNT. Jest ona podstawą do odliczenia podatku naliczonego.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym faktur wewnętrznych, reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. (Dz.U. Nr 95, poz. 798).
Faktury wewnętrzne wystawiane są na podstawie faktur otrzymanych od sprzedawcy towarów, będących przedmiotem WNT. Powinny one zawierać elementy przewidziane dla faktur wystawianych przez polskich podatników VAT.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku faktury wewnętrznej, stwierdzającej dokonanie WNT, nie ma wymogu zamieszczania numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy tych towarów. Należy również uznać, że w przypadku faktur wewnętrznych nie ma obowiązku podania daty sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ przez sprzedaż rozumie się: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
WAŻNE
Faktury wewnętrzne dokumentujące WNT powinny zawierać co najmniej: dane sprzedawcy i nabywcy, datę wystawienia faktury i jej numer kolejny, nazwę towaru, jednostkę miary i ilość nabywanych towarów, cenę jednostkową towaru netto, wartość nabycia netto, stawki VAT, sumę wartości nabycia netto z podziałem na poszczególne stawki VAT, kwoty VAT należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT, wartość nabycia brutto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT oraz kwotę należności ogółem wraz z VAT należnym, wyrażoną cyframi i słownie.
Podstawą opodatkowania w fakturze wewnętrznej, czyli wartością nabycia netto jest kwota do zapłaty, wynikająca z faktury wystawionej przez sprzedawcę towarów.
Stawką VAT, właściwą przy opodatkowaniu WNT, jest stawka VAT obowiązująca dla krajowej dostawy danego rodzaju towarów.
Kwoty VAT na fakturze wewnętrznej należy wykazać w PLN, bez względu na to, w jakiej walucie określana jest kwota należności na fakturze wewnętrznej czy fakturze wystawionej przez sprzedawcę towarów będących przedmiotem WNT. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze wewnętrznej przelicza się na PLN według bieżącego kursu średniego waluty obcej, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wystawienia faktury.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje szczególnego terminu wystawienia faktur wewnętrznych. Odwołuje się jedynie do zasad przewidzianych dla normalnych faktur (najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów). Z tym wyjątkiem, że można wystawić jedną fakturę dokumentującą wszystkie transakcje w danym okresie rozliczeniowym. Przyjmuje się jednak w praktyce, że faktura powinna być wystawiona nie później niż w okresie, kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Obowiązek podatkowy w WNT powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. Jeśli jednak sprzedawca wystawił fakturę przed tym terminem, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia tej faktury. W związku z tym, datą wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej WNT powinna być data powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju nabycia.
Faktury wewnętrzne można wystawiać w jednym egzemplarzu. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą wszystkie transakcje dokonane w tym okresie objęte obowiązkiem wystawianie tego rodzaju faktur.
Faktury wewnętrzne należy przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w oryginalnej postaci, wraz z całą dokumentacją dotycząca VAT, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Zuzanna Socha
pracownik aparatu skarbowego, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA