REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy wystawić fakturę wewnętrzną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o podanie, w jaki sposób zapisać w rejestrze VAT nabycie wewnątrzwspólnotowe. Z jaką datą należy wystawić fakturę wewnętrzną, w jakiej walucie, w jakiej stawce VAT, kto jest sprzedawcą i kto nabywcą?
RADA
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), faktury wewnętrzne wystawiane są na podstawie faktur otrzymanych od sprzedawcy towarów będących przedmiotem WNT. Faktura wewnętrzna służy jedynie udokumentowaniu WNT w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji. Przy dokonywaniu tego należy uwzględniać większość zasad wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż krajową. W praktyce przyjmuje się, że termin wystawienia faktury wewnętrznej powinien być zgodny z okresem rozliczeniowym, w jakim powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT.
UZASADNIENIE
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), podatnik dokonujący tego nabycia zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej (art. 106 ust. 7 ustawy). Faktura wewnętrzna jest dokumentem księgowym określającym wysokość VAT należnego do zapłaty na podstawie otrzymanej od sprzedawcy – kontrahenta zagranicznego – faktury dokumentującej WNT. Jest ona podstawą do odliczenia podatku naliczonego.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym faktur wewnętrznych, reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. (Dz.U. Nr 95, poz. 798).
Faktury wewnętrzne wystawiane są na podstawie faktur otrzymanych od sprzedawcy towarów, będących przedmiotem WNT. Powinny one zawierać elementy przewidziane dla faktur wystawianych przez polskich podatników VAT.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku faktury wewnętrznej, stwierdzającej dokonanie WNT, nie ma wymogu zamieszczania numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy tych towarów. Należy również uznać, że w przypadku faktur wewnętrznych nie ma obowiązku podania daty sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ przez sprzedaż rozumie się: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
WAŻNE
Faktury wewnętrzne dokumentujące WNT powinny zawierać co najmniej: dane sprzedawcy i nabywcy, datę wystawienia faktury i jej numer kolejny, nazwę towaru, jednostkę miary i ilość nabywanych towarów, cenę jednostkową towaru netto, wartość nabycia netto, stawki VAT, sumę wartości nabycia netto z podziałem na poszczególne stawki VAT, kwoty VAT należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT, wartość nabycia brutto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT oraz kwotę należności ogółem wraz z VAT należnym, wyrażoną cyframi i słownie.
Podstawą opodatkowania w fakturze wewnętrznej, czyli wartością nabycia netto jest kwota do zapłaty, wynikająca z faktury wystawionej przez sprzedawcę towarów.
Stawką VAT, właściwą przy opodatkowaniu WNT, jest stawka VAT obowiązująca dla krajowej dostawy danego rodzaju towarów.
Kwoty VAT na fakturze wewnętrznej należy wykazać w PLN, bez względu na to, w jakiej walucie określana jest kwota należności na fakturze wewnętrznej czy fakturze wystawionej przez sprzedawcę towarów będących przedmiotem WNT. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze wewnętrznej przelicza się na PLN według bieżącego kursu średniego waluty obcej, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wystawienia faktury.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje szczególnego terminu wystawienia faktur wewnętrznych. Odwołuje się jedynie do zasad przewidzianych dla normalnych faktur (najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów). Z tym wyjątkiem, że można wystawić jedną fakturę dokumentującą wszystkie transakcje w danym okresie rozliczeniowym. Przyjmuje się jednak w praktyce, że faktura powinna być wystawiona nie później niż w okresie, kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Obowiązek podatkowy w WNT powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. Jeśli jednak sprzedawca wystawił fakturę przed tym terminem, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia tej faktury. W związku z tym, datą wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej WNT powinna być data powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju nabycia.
Faktury wewnętrzne można wystawiać w jednym egzemplarzu. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą wszystkie transakcje dokonane w tym okresie objęte obowiązkiem wystawianie tego rodzaju faktur.
Faktury wewnętrzne należy przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w oryginalnej postaci, wraz z całą dokumentacją dotycząca VAT, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Zuzanna Socha
pracownik aparatu skarbowego, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA