REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy wystawić fakturę wewnętrzną

REKLAMA

Proszę o podanie, w jaki sposób zapisać w rejestrze VAT nabycie wewnątrzwspólnotowe. Z jaką datą należy wystawić fakturę wewnętrzną, w jakiej walucie, w jakiej stawce VAT, kto jest sprzedawcą i kto nabywcą?
RADA
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), faktury wewnętrzne wystawiane są na podstawie faktur otrzymanych od sprzedawcy towarów będących przedmiotem WNT. Faktura wewnętrzna służy jedynie udokumentowaniu WNT w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji. Przy dokonywaniu tego należy uwzględniać większość zasad wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż krajową. W praktyce przyjmuje się, że termin wystawienia faktury wewnętrznej powinien być zgodny z okresem rozliczeniowym, w jakim powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT.
UZASADNIENIE
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), podatnik dokonujący tego nabycia zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej (art. 106 ust. 7 ustawy). Faktura wewnętrzna jest dokumentem księgowym określającym wysokość VAT należnego do zapłaty na podstawie otrzymanej od sprzedawcy – kontrahenta zagranicznego – faktury dokumentującej WNT. Jest ona podstawą do odliczenia podatku naliczonego.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym faktur wewnętrznych, reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. (Dz.U. Nr 95, poz. 798).
Faktury wewnętrzne wystawiane są na podstawie faktur otrzymanych od sprzedawcy towarów, będących przedmiotem WNT. Powinny one zawierać elementy przewidziane dla faktur wystawianych przez polskich podatników VAT.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku faktury wewnętrznej, stwierdzającej dokonanie WNT, nie ma wymogu zamieszczania numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy tych towarów. Należy również uznać, że w przypadku faktur wewnętrznych nie ma obowiązku podania daty sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ przez sprzedaż rozumie się: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
WAŻNE
Faktury wewnętrzne dokumentujące WNT powinny zawierać co najmniej: dane sprzedawcy i nabywcy, datę wystawienia faktury i jej numer kolejny, nazwę towaru, jednostkę miary i ilość nabywanych towarów, cenę jednostkową towaru netto, wartość nabycia netto, stawki VAT, sumę wartości nabycia netto z podziałem na poszczególne stawki VAT, kwoty VAT należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT, wartość nabycia brutto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek VAT oraz kwotę należności ogółem wraz z VAT należnym, wyrażoną cyframi i słownie.
Podstawą opodatkowania w fakturze wewnętrznej, czyli wartością nabycia netto jest kwota do zapłaty, wynikająca z faktury wystawionej przez sprzedawcę towarów.
Stawką VAT, właściwą przy opodatkowaniu WNT, jest stawka VAT obowiązująca dla krajowej dostawy danego rodzaju towarów.
Kwoty VAT na fakturze wewnętrznej należy wykazać w PLN, bez względu na to, w jakiej walucie określana jest kwota należności na fakturze wewnętrznej czy fakturze wystawionej przez sprzedawcę towarów będących przedmiotem WNT. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze wewnętrznej przelicza się na PLN według bieżącego kursu średniego waluty obcej, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wystawienia faktury.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje szczególnego terminu wystawienia faktur wewnętrznych. Odwołuje się jedynie do zasad przewidzianych dla normalnych faktur (najpóźniej 7 dnia od dnia wydania towarów). Z tym wyjątkiem, że można wystawić jedną fakturę dokumentującą wszystkie transakcje w danym okresie rozliczeniowym. Przyjmuje się jednak w praktyce, że faktura powinna być wystawiona nie później niż w okresie, kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Obowiązek podatkowy w WNT powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. Jeśli jednak sprzedawca wystawił fakturę przed tym terminem, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia tej faktury. W związku z tym, datą wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej WNT powinna być data powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju nabycia.
Faktury wewnętrzne można wystawiać w jednym egzemplarzu. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą wszystkie transakcje dokonane w tym okresie objęte obowiązkiem wystawianie tego rodzaju faktur.
Faktury wewnętrzne należy przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w oryginalnej postaci, wraz z całą dokumentacją dotycząca VAT, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Zuzanna Socha
pracownik aparatu skarbowego, specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA