REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zwrot towarów w obrocie wewnątrzwspólnotowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

8 grudnia 2004 r. kupiliśmy towar w Niemczech (nabycie wewnątrzwspólnotowe). W lutym zwróciliśmy część towaru - dostawca wystawił nam notę kredytową z datą 24 lutego 2005 r. Jak należało rozliczyć zwrot w świetle przepisów o VAT, tzn. jakich kursów użyć i jakie dokumenty wystawić?
RADA
Przy dokonywaniu korekty podstawy opodatkowania w nabyciu wewnątrzwspólnotowym towarów należy zastosować kurs właściwy dla samej czynności nabycia (tj. kurs historyczny).
UZASADNIENIE
Ani ustawodawca, ani Minister Finansów nie precyzują, jaki kurs walut powinien być zastosowany w przypadku obniżenia lub podwyższenia podstawy opodatkowania w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Należy jednak przyjąć, że korygując obrót z tytułu dostawy lub nabycia towarów w ramach transakcji unijnych należy się posłużyć kursem waluty ustalonym dla samej korygowanej czynności.
Gdyby bowiem podatnik zastosował kurs z dnia wystawienia faktury korygującej (bo takie rozwiązanie niekiedy wskazywane jest jako prawidłowe), to musiałyby pojawić się różnice kursowe. Tymczasem na gruncie podatku od towarów i usług nie funkcjonuje pojęcie różnic kursowych.
Przy różnych kursach walut na fakturze pierwotnej i fakturze korygującej mogłoby np. dojść do sytuacji, w której kwota korekty przewyższałaby korygowany obrót.
Ponadto w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego mógłby pojawić się praktyczny problem z wyznaczeniem dnia, na który kurs ma być ustalany. Nie w każdym ustawodawstwie podatkowym udzielenie np. skonta implikuje obowiązek wystawienia faktury korygującej – w takim przypadku wobec braku faktury, a nawet obowiązku jej wystawienia, nabywca nie miałby możliwości ustalenia kursu waluty (brak dnia kursowego).
Jeżeli zatem nabywca dokonał zwrotu części sprowadzonych wcześniej z Niemiec do Polski towarów, to konieczne jest skorygowanie obrotu z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Korekta taka dokonana będzie przy zastosowaniu dokładnie tego samego kursu jak ten, którym podatnik posłużył się, dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego zwróconego później towaru. Niezależnie od wystawionej noty kredytowej nabywca musi wystawić wewnętrzną fakturę korygującą.
Zwrot towaru nie rodzi obowiązku dokonania korekty wstecznej. Obrót, podatek należny i naliczony powinny być pomniejszone w deklaracji za okres, w którym towar został zwrócony i wystawiona była wewnętrzna faktura korygująca, tzn. w opisanym przypadku w deklaracji za luty 2005 r.
Niekiedy można spotkać się z opiniami, że moment dokonania korekty wyznaczany jest przez datę otrzymania faktury korygującej od dostawcy, jednak właś-ciwsze jest odwołanie się do daty zwrotu towaru i wystawienia wewnętrznej faktury korygującej. Może się bowiem zdarzyć, że dostawca nie wystawi takiej faktury. Ponadto należy wskazać, że zagraniczna faktura korygująca nie jest polskim dokumentem podatkowym i nie ma bezpośrednich podstaw do tego, by miała być traktowana na równi z polską fakturą korygującą.
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA