REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe przedawnienia zobowiązania i zwolnienia z długu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dwie spółki z o.o. mają tego samego głównego udziałowca, posiadającego 90% udziałów. Na skutek niedopatrzenia uległy przedawnieniu zobowiązania jednej spółki wobec drugiej. Zadłużenie to miało charakter jednostronny, w związku z czym nie było możliwe potrącenie. Czy z tytułu przedawnienia powstanie przychód? Czy przychód ten powinien być ustalony według wartości netto czy brutto (z podatkiem VAT)? Czy w drugiej spółce przedawnione zobowiązania będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodu?
Umorzenie wierzytelności: W przypadku gdy umarzane wierzytelności były uprzednio zarachowane u wierzyciela jako przychody należne, mogą zostać zaliczone do jego kosztów podatkowych.
Skutki podatkowe przedawnienia zobowiązania i zwolnienia z długu
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 updop przychodem jest w szczególności wartość przedawnionych zobowiązań. Zobowiązanie do zapłaty zawiera również podatek VAT. A zatem przychód ten należy ustalić według wartości brutto. Powstanie tego przychodu u dłużnika nie oznacza, że równolegle przedawniona wierzytelność może być kosztem uzyskania przychodu u wierzyciela. Na podstawie bowiem art. 16 ust. 1 pkt 20 updop nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako przedawnione. A zatem w jednej ze spółek mających tego samego głównego udziałowca powstanie przychód z tytułu przedawnienia zobowiązania, a w drugiej przedawniona wierzytelność nie będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
W tej sytuacji znacznie korzystniejszym rozwiązaniem byłoby dokonanie umorzenia tych zobowiązań. Zgodnie bowiem z art. 508 Kodeksu cywilnego zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje. Jeżeli zatem w zawartej ugodzie wierzyciel zwolnił dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie to przyjął, zostały spełnione przesłanki pozwalające uznać, że zobowiązanie wygasło. Nastąpiło tym samym umorzenie tej wierzytelności. W przypadku gdy umarzane wierzytelności były uprzednio zarachowane u wierzyciela jako przychody należne, mogłyby być zaliczone do jego kosztów podatkowych. Wtedy umorzone zobowiązanie byłoby wprawdzie przychodem u dłużnika, ale mogłoby być również kosztem uzyskania przychodu u wierzyciela na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 44 updop. Dotyczy to jednak tylko wierzytelności (długów) nieprzedawnionych. Niestety, w związku z przedawnieniem wierzytelności niemożliwe jest obecnie jej umorzenie.
Przedmiotem zwolnienia z długu mogą być jedynie wierzytelności wymagalne.
Przykład
Spółka A z o.o. i spółka B z o.o. mają tego samego głównego udziałowca.
W kwietniu 2002 r. spółka A zakupiła od spółki B towary o wartości netto 100 000 zł plus podatek VAT w wysokości 22 000 zł. Termin zapłaty określony był na 14 czerwca 2002 r.
Spółka A nie zapłaciła jednak za towary. W związku z przedawnieniem tego zobowiązania w spółce A powstanie przychód w wysokości 100 000 zł + 22 000 zł = 122 000 zł.
Jednocześnie przedawniona wierzytelność nie będzie kosztem uzyskania przychodu w spółce B.
Gdyby przed terminem przedawnienia zobowiązania spółka B umorzyła całą wierzytelność spółce A, to wówczas wprawdzie spółka A również osiągnęłaby przychód w wysokości 122 000 zł, jednak spółka B mogłaby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 100 000 zł. Kwoty VAT w wysokości 22 000 zł nie mogłaby zaliczyć do kosztów podatkowych, ponieważ VAT nie mógł być zarachowany jako przychód należny.
Krzysztof Lis
Podstawa prawna
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA