REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie usługi nie uprawniają do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego

REKLAMA

Wykonywanie jakich usług nie uprawnia do korzystania ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy o VAT?
RADA
Do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego określonego w ustawie o VAT nie uprawnia wykonywanie usług jubilerskich, rzeczoznawstwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego, związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, usług prawniczych, świadczonych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przewidziano prawo do skorzystania z możliwości zwolnienia od tego podatku z uwagi na wartość sprzedaży opodatkowanej przez osoby rozpoczynające działalność gospodarczą lub już ją wykonujące.
Powyższego zwolnienia nie stosuje się w odniesieniu do niektórych czynności, takich jak m.in. import towarów i usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawy niektórych towarów oraz świadczenia pewnego rodzaju usług. Wśród usług wymienionych w ustawie, do których nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe, znalazły się usługi jubilerskie, usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.
Jednocześnie, w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy upoważniono ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia – w drodze rozporządzenia – listy usług, o których była wyżej mowa, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Wykonaniem powyższej delegacji jest rozporządzenie z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W załączniku do tego rozporządzenia określono listę towarów i usług, do których nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe. W odniesieniu do usług rozporządzenie ma charakter doprecyzowujący w stosunku do ustawy. I tak, zgodnie z poz. 36, 37 i 38 tego załącznika, zwolnienie podmiotowe nie ma zastosowania do usług:
• jubilerskich;
• rzeczoznawstwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego;
• prawniczych świadczonych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych.
Aby dokładanie określić, jaki rodzaj usług nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, należy odwołać się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Usługi jubilerskie zostały sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 36.22.2. Zaliczamy do nich usługi związane z przeróbką kamieni szlachetnych i wyrobów jubilerskich.
Usługi prawnicze zostały sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 74.11. Wśród nich wyróżnia się usługi:
• doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego;
• doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu sądowym w pozostałych dziedzinach prawa;
• doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu ustawowym w kolegiach, komisjach arbitrażowych itp.;
• doradztwa w zakresie patentów i praw autorskich;
• przetargów i aukcji;
• doradztwa prawnego i informacji prawnej pozostałej.
Odwołując się do brzemienia załącznika, należy stwierdzić, że wszystkie wyżej wymienione usługi, w przypadku gdy są świadczone przez adwokatów i radców prawnych, nie korzystają ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów.
Nie korzystają również ze zwolnienia podmiotowego usługi świadczone przez notariuszy.
WAŻNE
Jak wynika z PKD, która ma funkcję pomocniczą, do usług prawniczych zaliczamy również usługi komorników oraz sędziów polubownych. Ponieważ usługi tych podmiotów nie zostały wymienione, jako niepodlegające zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, dlatego podmioty je wykonujące mogą skorzystać z takiego zwolnienia.
Najwięcej wątpliwości pojawia się w przypadku usług rzeczoznawstwa, gdyż ani obecna klasyfikacja PKWiU, ani przepisy w zakresie VAT nie określają, jakie usługi można zaliczyć do rzeczoznawstwa. Aby wskazać, o jaki rodzaj usług chodzi, należy odwołać się do nieobowiązującej już Klasyfikacji Usług, opublikowanej w Zeszytach Metodycznych GUS nr 57. Zgodnie z nią podbranża KU 89302 – Rzeczoznawstwo obejmuje:
• ekspertyzy,
• ocenę jakości,
• doradztwo,
• usługi w zakresie wzornictwa przemysłowego, wystroju wnętrz, małej architektury,
• sporządzanie analiz, założeń i raportów techniczno-ekonomicznych oraz związanych z wdrażaniem nowych rozwiązań techniczno-organizacyjnych i rzecznictwem patentowym.
Z powyższego wynika, że pojęcie rzeczoznawstwa ma szerszy zakres od pojęcia doradztwa, o którym mowa w ustawie, a ponadto zawiera to pojęcie „w sobie”.
Świadczyć o tym może również określenie, że rzeczoznawstwo nie obejmuje doradztwa rolniczego. To oznacza, że obejmuje doradztwo w pozostałym zakresie.
• art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199
• § 36, 37, 38 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W załączniku do tego rozporządzenia określono listę towarów i usług, do których nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Katarzyna Owczarek
specjalista w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA