REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główny księgowy po 1 stycznia 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 1987 r. ukończyłam na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Szczecińskiego studia zawodowe 3,5-letnie na kierunku planowanie i finansowanie gospodarki narodowej, uzyskując tytuł "dyplomowany ekonomista". Czy w związku z tym spełniam wymagania zawarte w art. 35 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych? Posiadam wymagany staż pracy na stanowisku głównego księgowego.
Od 1 stycznia 2005 r. podstawowe wymagania dla głównego księgowego jednostek finansów publicznych będą następujące:
• obywatelstwo polskie (art. 35 ust. 2 pkt 1)
• pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych (art. 35 ust. 2 pkt 2)
• nie może być prawomocnie skazany za przestępstwa: przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe (art. 35 ust. 2 pkt 3)
• jego przygotowanie musi obejmować:
– ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości albo
– średnią, policealną lub pomaturalną szkołę zawodową o kierunku rachunkowość oraz co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości (art. 35 ust. 2 pkt 4)
Zgodnie z oficjalną interpretacją Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu studia, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 4 lit. a) obejmują następujące kierunki ekonomię, finanse i bankowość, informatykę i ekonometrię oraz zarządzanie i marketing.
W stosunku do osób aktualnie kończących studia wyższe w celu wyjaśnienia pojęcia „wyższe wykształcenie ekonomiczne” można stosować stanowisko Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z 23 marca 2000 r., nr 5/2000 w sprawie studiów magisterskich na kierunku ekonomia. Problem polega jednak na tym, że wiele osób obecnie pełniących funkcję głównego księgowego kończyło studia wyższe przed wielu laty, kiedy nie obowiązywało wskazane stanowisko, a poza tym kierunki studiów wyższych na poszczególnych uczelniach znacznie różniły się od tych kierunków, które zostały wskazane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 28 marca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyć i prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów.
W sytuacji braku przepisów, które regulowałyby kwestie kwalifikacji poszczególnych rodzajów wykształcenia jako wykształcenia ekonomicznego przed rokiem 2000, należy z dużą ostrożnością podchodzić do tej problematyki. Przy dokonywaniu takiej kwalifikacji należy wykazać zdrowy rozsądek i uznawać za wyższe wykształcenie ekonomiczne tylko takie rodzaje wykształcenia, które w powszechnej ocenie nie będą budzić wątpliwości.
Jak wskazano w pytaniu, ukończyła Pani Uniwersytet Szczeciński, Wydział Ekonomiczny na kierunku planowanie i finansowanie gospodarki narodowej, a na dyplomie wyraźnie zostało wskazane, że uzyskała Pani tytuł dyplomowanego ekonomisty.
Przepis mówi wyraźnie o ekonomicznych wyższych studiach zawodowych, w 1987 r. za takie należało uznać ukończone przez Panią studia. Często w intepretacjach pojawia się opinia, że decydującego znaczenie nie ma nazwa wydziału, na którym odbywa się edukacja, lecz kierunek kształcenia. Dlatego należy się zastanowić czy kierunek „planowanie i finansowanie gospodarki narodowej” w 1987 r. odpowiada dzisiejszym wymaganym kierunkom.
Moim zdaniem jednak decydujące znaczenie ma fakt, że na dyplomie ukończenia studiów widnieje tytuł dyplomowanego ekonomisty, co potwierdza uzyskanie przez Panią wykształcenia ekonomicznego. Dlatego w mojej opinii po 1 stycznia 2005 r. spełnia Pani przesłanki wynikające z art. 35.
PODSTAWY PRAWNE:
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)
Ustawa z 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 102, poz. 1116)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 28 marca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyć i prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów (Dz.U. Nr 55, poz. 480; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 182, poz. 1880)
Izabela Gras


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA