REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główny księgowy po 1 stycznia 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 1987 r. ukończyłam na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Szczecińskiego studia zawodowe 3,5-letnie na kierunku planowanie i finansowanie gospodarki narodowej, uzyskując tytuł "dyplomowany ekonomista". Czy w związku z tym spełniam wymagania zawarte w art. 35 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych? Posiadam wymagany staż pracy na stanowisku głównego księgowego.
Od 1 stycznia 2005 r. podstawowe wymagania dla głównego księgowego jednostek finansów publicznych będą następujące:
• obywatelstwo polskie (art. 35 ust. 2 pkt 1)
• pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych (art. 35 ust. 2 pkt 2)
• nie może być prawomocnie skazany za przestępstwa: przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo karne skarbowe (art. 35 ust. 2 pkt 3)
• jego przygotowanie musi obejmować:
– ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości albo
– średnią, policealną lub pomaturalną szkołę zawodową o kierunku rachunkowość oraz co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości (art. 35 ust. 2 pkt 4)
Zgodnie z oficjalną interpretacją Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu studia, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 4 lit. a) obejmują następujące kierunki ekonomię, finanse i bankowość, informatykę i ekonometrię oraz zarządzanie i marketing.
W stosunku do osób aktualnie kończących studia wyższe w celu wyjaśnienia pojęcia „wyższe wykształcenie ekonomiczne” można stosować stanowisko Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z 23 marca 2000 r., nr 5/2000 w sprawie studiów magisterskich na kierunku ekonomia. Problem polega jednak na tym, że wiele osób obecnie pełniących funkcję głównego księgowego kończyło studia wyższe przed wielu laty, kiedy nie obowiązywało wskazane stanowisko, a poza tym kierunki studiów wyższych na poszczególnych uczelniach znacznie różniły się od tych kierunków, które zostały wskazane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 28 marca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyć i prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów.
W sytuacji braku przepisów, które regulowałyby kwestie kwalifikacji poszczególnych rodzajów wykształcenia jako wykształcenia ekonomicznego przed rokiem 2000, należy z dużą ostrożnością podchodzić do tej problematyki. Przy dokonywaniu takiej kwalifikacji należy wykazać zdrowy rozsądek i uznawać za wyższe wykształcenie ekonomiczne tylko takie rodzaje wykształcenia, które w powszechnej ocenie nie będą budzić wątpliwości.
Jak wskazano w pytaniu, ukończyła Pani Uniwersytet Szczeciński, Wydział Ekonomiczny na kierunku planowanie i finansowanie gospodarki narodowej, a na dyplomie wyraźnie zostało wskazane, że uzyskała Pani tytuł dyplomowanego ekonomisty.
Przepis mówi wyraźnie o ekonomicznych wyższych studiach zawodowych, w 1987 r. za takie należało uznać ukończone przez Panią studia. Często w intepretacjach pojawia się opinia, że decydującego znaczenie nie ma nazwa wydziału, na którym odbywa się edukacja, lecz kierunek kształcenia. Dlatego należy się zastanowić czy kierunek „planowanie i finansowanie gospodarki narodowej” w 1987 r. odpowiada dzisiejszym wymaganym kierunkom.
Moim zdaniem jednak decydujące znaczenie ma fakt, że na dyplomie ukończenia studiów widnieje tytuł dyplomowanego ekonomisty, co potwierdza uzyskanie przez Panią wykształcenia ekonomicznego. Dlatego w mojej opinii po 1 stycznia 2005 r. spełnia Pani przesłanki wynikające z art. 35.
PODSTAWY PRAWNE:
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)
Ustawa z 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 102, poz. 1116)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 28 marca 2002 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać uczelnia, aby utworzyć i prowadzić kierunek studiów, oraz nazw kierunków studiów (Dz.U. Nr 55, poz. 480; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 182, poz. 1880)
Izabela Gras


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA