REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy wykazać w deklaracji świadczenie na rzecz urzędu miasta usług zwolnionych z opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym, który wykonuje usługi na rzecz urzędu miasta i gminy. Jest to sprzedaż zwolniona z VAT. Czy powinna być uwzględniona w deklaracji VAT-7 jako zwolniona?
RADA
Jeżeli Państwa zakład jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje podatkowe VAT, to obrót uzyskany z tytułu świadczenia usług zwolnionych z VAT musi wykazywać w polu 20 deklaracji. Powstanie również konieczność wyodrębnienia kwoty podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu, związanej z wykonywaniem tych czynności. Jeśli natomiast zakład wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT, wówczas nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych – w tym również z tytułu świadczenia określonych w pytaniu usług.
UZASADNIENIE
Co do zasady, sprzedaż zwolnioną z opodatkowania należy uwzględnić w deklaracji podatkowej VAT. Jest ona wykazywana w poz. 20 deklaracji „Dostawa towarów oraz świadczenia usług, na terytorium kraju, zwolniona od podatku”. Jeżeli zakład jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje podatkowe w okresach miesięcznych lub kwartalnych, to ma obowiązek wykazać wartość sprzedaży zwolnionej za dany okres rozliczeniowy właśnie we wskazanym polu deklaracji podatkowej.
Inaczej jest, jeżeli zakład wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania. Przede wszystkim, w takiej sytuacji nie ma obowiązku dokonywać rejestracji na potrzeby VAT (art. 96 ust. 3 ustawy). Jeżeli jednak podmiot gospodarczy złoży takie zgłoszenie rejestracyjne, zostanie zarejestrowany przez naczelnika urzędu skarbowego jako podatnik zwolniony z VAT. Będzie zatem, w myśl przepisów ustawy, posiadał status podatnika zwolnionego, który nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu rozliczeniowym. W takiej sytuacji również nie ma obowiązku wykazywania obrotu ze sprzedaży zwolnionej do czasu, gdy będą wykonywane wyłącznie te czynności. Natomiast w przypadku podjęcia czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązek ten również nie powstanie po wyborze zwolnienia podmiotowego (do wysokości nieprzekroczenia kwoty limitu obrotu, odpowiadającej wartości 10 000 euro lub podjęcia czynności wyłączonych z tego zwolnienia).
Reasumując, podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania (zwolnienie przedmiotowe) lub korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie mają obowiązku składania deklaracji VAT i wykazywania w niej dokonywanej sprzedaży zwolnionej. Jeżeli natomiast podmiot jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu oraz zwolnione z opodatkowania, to ma obowiązek wykazywania obrotu ze sprzedaży zwolnionej z VAT na terytorium kraju w deklaracji podatkowej (w przeznaczonej do tego celu rubryce nr 20).
I to, niestety, nie wszystkie obowiązki z tym związane. Zastosowanie znajdzie w tym przypadku również przepis art. 90 ustawy, dotyczący odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W tej sytuacji są to czynności zwolnione z opodatkowania. Jeżeli takie wyodrębnienie nie będzie możliwe, należy ustalić wskaźnik proporcji sprzedaży opodatkowanej (czynności, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku) w całkowitym obrocie uzyskanym z wykonywanych czynności. Na jego podstawie należy ustalić wysokość kwoty podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy, podlegającej odliczeniu. Proporcję tę wylicza się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu uzyskanego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Następnie, po zakończeniu roku, dokonuje się korekty kwoty podatku naliczonego, na podstawie wskaźnika proporcji zakończonego roku, w którym dokonywano odliczenia.
• art. 43 art. 90, art. 96 ust. 3, art. 99 ust. 7, art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1144
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA