REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy wykazać w deklaracji świadczenie na rzecz urzędu miasta usług zwolnionych z opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym, który wykonuje usługi na rzecz urzędu miasta i gminy. Jest to sprzedaż zwolniona z VAT. Czy powinna być uwzględniona w deklaracji VAT-7 jako zwolniona?
RADA
Jeżeli Państwa zakład jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje podatkowe VAT, to obrót uzyskany z tytułu świadczenia usług zwolnionych z VAT musi wykazywać w polu 20 deklaracji. Powstanie również konieczność wyodrębnienia kwoty podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu, związanej z wykonywaniem tych czynności. Jeśli natomiast zakład wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT, wówczas nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych – w tym również z tytułu świadczenia określonych w pytaniu usług.
UZASADNIENIE
Co do zasady, sprzedaż zwolnioną z opodatkowania należy uwzględnić w deklaracji podatkowej VAT. Jest ona wykazywana w poz. 20 deklaracji „Dostawa towarów oraz świadczenia usług, na terytorium kraju, zwolniona od podatku”. Jeżeli zakład jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje podatkowe w okresach miesięcznych lub kwartalnych, to ma obowiązek wykazać wartość sprzedaży zwolnionej za dany okres rozliczeniowy właśnie we wskazanym polu deklaracji podatkowej.
Inaczej jest, jeżeli zakład wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania. Przede wszystkim, w takiej sytuacji nie ma obowiązku dokonywać rejestracji na potrzeby VAT (art. 96 ust. 3 ustawy). Jeżeli jednak podmiot gospodarczy złoży takie zgłoszenie rejestracyjne, zostanie zarejestrowany przez naczelnika urzędu skarbowego jako podatnik zwolniony z VAT. Będzie zatem, w myśl przepisów ustawy, posiadał status podatnika zwolnionego, który nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu rozliczeniowym. W takiej sytuacji również nie ma obowiązku wykazywania obrotu ze sprzedaży zwolnionej do czasu, gdy będą wykonywane wyłącznie te czynności. Natomiast w przypadku podjęcia czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązek ten również nie powstanie po wyborze zwolnienia podmiotowego (do wysokości nieprzekroczenia kwoty limitu obrotu, odpowiadającej wartości 10 000 euro lub podjęcia czynności wyłączonych z tego zwolnienia).
Reasumując, podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania (zwolnienie przedmiotowe) lub korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie mają obowiązku składania deklaracji VAT i wykazywania w niej dokonywanej sprzedaży zwolnionej. Jeżeli natomiast podmiot jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu oraz zwolnione z opodatkowania, to ma obowiązek wykazywania obrotu ze sprzedaży zwolnionej z VAT na terytorium kraju w deklaracji podatkowej (w przeznaczonej do tego celu rubryce nr 20).
I to, niestety, nie wszystkie obowiązki z tym związane. Zastosowanie znajdzie w tym przypadku również przepis art. 90 ustawy, dotyczący odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W tej sytuacji są to czynności zwolnione z opodatkowania. Jeżeli takie wyodrębnienie nie będzie możliwe, należy ustalić wskaźnik proporcji sprzedaży opodatkowanej (czynności, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku) w całkowitym obrocie uzyskanym z wykonywanych czynności. Na jego podstawie należy ustalić wysokość kwoty podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy, podlegającej odliczeniu. Proporcję tę wylicza się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu uzyskanego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Następnie, po zakończeniu roku, dokonuje się korekty kwoty podatku naliczonego, na podstawie wskaźnika proporcji zakończonego roku, w którym dokonywano odliczenia.
• art. 43 art. 90, art. 96 ust. 3, art. 99 ust. 7, art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1144
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA