REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy wykazać w deklaracji świadczenie na rzecz urzędu miasta usług zwolnionych z opodatkowania

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym, który wykonuje usługi na rzecz urzędu miasta i gminy. Jest to sprzedaż zwolniona z VAT. Czy powinna być uwzględniona w deklaracji VAT-7 jako zwolniona?
RADA
Jeżeli Państwa zakład jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje podatkowe VAT, to obrót uzyskany z tytułu świadczenia usług zwolnionych z VAT musi wykazywać w polu 20 deklaracji. Powstanie również konieczność wyodrębnienia kwoty podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu, związanej z wykonywaniem tych czynności. Jeśli natomiast zakład wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT, wówczas nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych – w tym również z tytułu świadczenia określonych w pytaniu usług.
UZASADNIENIE
Co do zasady, sprzedaż zwolnioną z opodatkowania należy uwzględnić w deklaracji podatkowej VAT. Jest ona wykazywana w poz. 20 deklaracji „Dostawa towarów oraz świadczenia usług, na terytorium kraju, zwolniona od podatku”. Jeżeli zakład jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje podatkowe w okresach miesięcznych lub kwartalnych, to ma obowiązek wykazać wartość sprzedaży zwolnionej za dany okres rozliczeniowy właśnie we wskazanym polu deklaracji podatkowej.
Inaczej jest, jeżeli zakład wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania. Przede wszystkim, w takiej sytuacji nie ma obowiązku dokonywać rejestracji na potrzeby VAT (art. 96 ust. 3 ustawy). Jeżeli jednak podmiot gospodarczy złoży takie zgłoszenie rejestracyjne, zostanie zarejestrowany przez naczelnika urzędu skarbowego jako podatnik zwolniony z VAT. Będzie zatem, w myśl przepisów ustawy, posiadał status podatnika zwolnionego, który nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu rozliczeniowym. W takiej sytuacji również nie ma obowiązku wykazywania obrotu ze sprzedaży zwolnionej do czasu, gdy będą wykonywane wyłącznie te czynności. Natomiast w przypadku podjęcia czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązek ten również nie powstanie po wyborze zwolnienia podmiotowego (do wysokości nieprzekroczenia kwoty limitu obrotu, odpowiadającej wartości 10 000 euro lub podjęcia czynności wyłączonych z tego zwolnienia).
Reasumując, podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania (zwolnienie przedmiotowe) lub korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie mają obowiązku składania deklaracji VAT i wykazywania w niej dokonywanej sprzedaży zwolnionej. Jeżeli natomiast podmiot jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu oraz zwolnione z opodatkowania, to ma obowiązek wykazywania obrotu ze sprzedaży zwolnionej z VAT na terytorium kraju w deklaracji podatkowej (w przeznaczonej do tego celu rubryce nr 20).
I to, niestety, nie wszystkie obowiązki z tym związane. Zastosowanie znajdzie w tym przypadku również przepis art. 90 ustawy, dotyczący odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W tej sytuacji są to czynności zwolnione z opodatkowania. Jeżeli takie wyodrębnienie nie będzie możliwe, należy ustalić wskaźnik proporcji sprzedaży opodatkowanej (czynności, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku) w całkowitym obrocie uzyskanym z wykonywanych czynności. Na jego podstawie należy ustalić wysokość kwoty podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy, podlegającej odliczeniu. Proporcję tę wylicza się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu uzyskanego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Następnie, po zakończeniu roku, dokonuje się korekty kwoty podatku naliczonego, na podstawie wskaźnika proporcji zakończonego roku, w którym dokonywano odliczenia.
• art. 43 art. 90, art. 96 ust. 3, art. 99 ust. 7, art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1144
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA