REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane jest przekazanie zysku na kapitał zapasowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Udziałowcy spółki z o.o. w protokole zatwierdzającym sprawozdanie finansowe podjęli uchwałę o wyłączeniu zysku z podziału i pozostawieniu go w spółce. Czy trzeba zapłacić zryczałtowany podatek dochodowy (19%) od takiego zysku?
RADA
Skutki podatkowe pozostawienia zysku w spółce będą uzależnione od tego, na jakie kapitały zysk zostanie przeznaczony. Jeśli zostanie on przekazany na kapitał zapasowy czy fundusze rezerwowe, to nie będzie podlegał opodatkowaniu.
UZASADNIENIE
Wypłata dywidendy powoduje konieczność uiszczenia od niej zryczałtowanego podatku według 19% stawki.
Uchwalenie przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy i niewypłacenie jej będzie powodowało powstanie w spółce nieodpłatnego świadczenia wynikającego z dysponowania przez nią środkami należnymi wspólnikom.
Natomiast skutki podatkowe pozostawienia zysku w spółce będą uzależnione od tego, na jakie kapitały spółki zysk zostanie przeznaczony.
Dochodem z udziału w zyskach jest dochód:
• przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego,
• stanowiący równowartość kwot przekazanych z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej na kapitał zakładowy.
W związku z tym przekazanie zysku na kapitał zakładowy również spowoduje opodatkowanie go zryczałtowanym podatkiem dochodowym według 19% stawki jako dochodu z udziału w zysku.
Natomiast przekazanie zysku na kapitał zapasowy czy fundusze rezerwowe nie jest w myśl tej ustawy dochodem z udziału w zysku i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu. Nie zaistnieje więc obowiązek obliczenia i wpłacenia zryczałtowanego podatku z tytułu dochodu z udziału w zysku. Również ewentualne późniejsze przekazanie tych środków z kapitału zapasowego na inne kapitały, fundusze rezerwowe nie spowoduje skutków podatkowych. Jedynie w przypadku przekazania ich na kapitał zakładowy zaistnieje obowiązek uiszczenia zryczałtowanego podatku od dochodu z tytułu udziału w zysku.
Kwestią sporną z organami podatkowymi może być jednak to, czy przekazanie określonych kwot z zysku na kapitał zapasowy bądź rezerwowy powinno wynikać z umowy spółki.
Wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników (art. 191 § 1 k.s.h.), a zatem przepis ten kwestie wielkości zysku przeznaczonego do podziału pomiędzy wspólników pozostawia jedynie uchwale wspólników.
Kwota przeznaczona do podziału między wspólników nie może przekraczać zysku za ostatni rok obrotowy, powiększonego o kwoty przekazane na kapitały (fundusze) rezerwowe w poprzednich latach, które nie mogą być przeznaczone do podziału. Kwotę tę należy pomniejszyć o niepokryte straty, udziały własne oraz o kwoty, które zgodnie z ustawą lub umową spółki powinny być przekazane z zysku za ostatni rok obrotowy na kapitały zapasowy lub rezerwowy (art. 192 k.s.h.). Przepis ten odnosi się zatem do możliwej „górnej granicy” kwoty przeznaczonej do podziału. Nie odnosi się natomiast do dolnej granicy tej kwoty, przez co należy rozumieć, że pozostawia tę kwestię uchwale wspólników. Wspólnicy mogą zatem na podstawie uchwały przeznaczyć nawet cały zysk na kapitał zapasowy spółki, choćby umowa spółki tego nie przewidywała.
Umowa spółki nie musi bowiem przewidywać obowiązku przekazania określonej części zysku na kapitały zapasowy lub rezerwowy, bądź nadawać uprawnienia odnośnie do przeznaczenia zysku do podziału uchwale wspólników, gdyż możliwość taka nadana jej została mocą art. 191 § 1 k.s.h. Wyjątkiem mogłaby być sytuacja, gdyby umowa spółki na podstawie art. 191 § 2 k.s.h. sprawy związane z przeznaczeniem zysku do podziału wyłączała spod kompetencji zgromadzenia wspólników. Na przykład umowa spółki wprost przewidywałaby, że cały zysk, z uwzględnieniem przepisów art. 192–197 k.s.h., przeznaczony jest do podziału pomiędzy wspólników.
Kapitały, fundusze, na które przekazywany byłby zysk, powinny być jednak określone w umowie spółki, co wynika z art. 36 ust. 1 ustawy o rachunkowości, na podstawie którego kapitały (fundusze) własne ujmuje się w księgach rachunkowych z podziałem na ich rodzaje i według zasad określonych przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy o utworzeniu jednostki.
• art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420
• art. 36 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 191–197 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1108
Krzysztof Wieluński
specjalista w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA