REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zachowuje się prawo odliczenia podatku naliczonego przy okresowym braku sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka zmieniła przedmiot działalności, rezygnując jednocześnie ze zwolnienia, z powodu wysokości obrotów. W pierwszych miesiącach nie przewidujemy sprzedaży, a tym samym nie wystąpi VAT należny. Czy VAT naliczony, który powstanie w okresie, kiedy nie wystąpi sprzedaż, może "oczekiwać" na moment odliczenia? Jaki jest termin odliczania nierozliczonego podatku naliczonego z poprzednich deklaracji VAT-7?
RADA
Podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w okresie rozliczeniowym, w którym nie wystąpiła sprzedaż, nie przepada, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające do jego odliczenia, określone przepisami o VAT – np. poniesione wydatki, stanowiące koszt uzyskania przychodu, związane są z przyszłą sprzedażą opodatkowaną. W celu zachowania prawa do odliczenia należy kwotę tego podatku wykazywać w odpowiednich polach deklaracji podatkowej VAT-7, składanej za każdy okres rozliczeniowy (miesiąc). Przepisy nie wyznaczają ostatecznego terminu, do kiedy można dokonać odliczenia.
UZASADNIENIE
Podstawowym prawem czynnego podatnika VAT jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w zakresie, w jakim towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zasadniczo, prawo to jest realizowane w comiesięcznych rozliczeniach podatku. Wykazana kwota podatku należnego od wykonanych w danym miesiącu czynności zostaje pomniejszona o kwotę podatku wykazaną w fakturach dokumentujących nabyte towary i usługi. Jeżeli jednak w danym okresie rozliczeniowym występują wyłącznie zakupy dokumentowane fakturami VAT, natomiast podatnik nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, podatek naliczony nie przepada. Należy go przenieść do rozliczenia za następny okres rozliczeniowy. Wynika to wprost z przepisu art. 86 ust. 19 ustawy. Przepisy ustawy nie określają terminu, do jakiego podatnik może gromadzić kwoty podatku naliczonego.
Przykład
Spółka dokonała we wrześniu zakupów. 16 września br. spółka otrzymała fakturę. Jednak we wrześniu nie dokonano żadnej sprzedaży. Dlatego w deklaracji za wrzesień zakup ten należy wykazać w poz. 46 i 47. Natomiast w deklaracji podatkowej VAT-7 za październik br., gdy wystąpi sprzedaż, kwotę tę należy wykazywać w polu 42 „Kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji” i następnie również w polach:
– 50 „Razem kwota podatku do odliczenia”,
– 59 „Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy” lub 56 kwota do zwrotu.
Według objaśnienia do deklaracji, w części D deklaracji „Rozliczenie podatku naliczonego” wykazuje się wyłącznie wartość towarów usług oraz kwotę podatku naliczonego (po uwzględnieniu wszelkich korekt) w wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy deklaracja, na zasadach określonych przepisami art. 86–93, a więc również w przedstawionej sytuacji. Powtórzenie następnie tej kwoty w pozostałych polach jest tylko potwierdzeniem wartości kwoty podatku naliczonego oraz informacją, że kwota ta jest przeniesiona do następnego okresu rozliczeniowego.
Oczywiście, deklaracje podatkowe należy w takiej sytuacji składać terminowo, za każdy okres rozliczeniowy.
• art. 86 ust. 1 i 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA