REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zachowuje się prawo odliczenia podatku naliczonego przy okresowym braku sprzedaży

REKLAMA

Nasza spółka zmieniła przedmiot działalności, rezygnując jednocześnie ze zwolnienia, z powodu wysokości obrotów. W pierwszych miesiącach nie przewidujemy sprzedaży, a tym samym nie wystąpi VAT należny. Czy VAT naliczony, który powstanie w okresie, kiedy nie wystąpi sprzedaż, może "oczekiwać" na moment odliczenia? Jaki jest termin odliczania nierozliczonego podatku naliczonego z poprzednich deklaracji VAT-7?
RADA
Podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w okresie rozliczeniowym, w którym nie wystąpiła sprzedaż, nie przepada, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające do jego odliczenia, określone przepisami o VAT – np. poniesione wydatki, stanowiące koszt uzyskania przychodu, związane są z przyszłą sprzedażą opodatkowaną. W celu zachowania prawa do odliczenia należy kwotę tego podatku wykazywać w odpowiednich polach deklaracji podatkowej VAT-7, składanej za każdy okres rozliczeniowy (miesiąc). Przepisy nie wyznaczają ostatecznego terminu, do kiedy można dokonać odliczenia.
UZASADNIENIE
Podstawowym prawem czynnego podatnika VAT jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w zakresie, w jakim towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zasadniczo, prawo to jest realizowane w comiesięcznych rozliczeniach podatku. Wykazana kwota podatku należnego od wykonanych w danym miesiącu czynności zostaje pomniejszona o kwotę podatku wykazaną w fakturach dokumentujących nabyte towary i usługi. Jeżeli jednak w danym okresie rozliczeniowym występują wyłącznie zakupy dokumentowane fakturami VAT, natomiast podatnik nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, podatek naliczony nie przepada. Należy go przenieść do rozliczenia za następny okres rozliczeniowy. Wynika to wprost z przepisu art. 86 ust. 19 ustawy. Przepisy ustawy nie określają terminu, do jakiego podatnik może gromadzić kwoty podatku naliczonego.
Przykład
Spółka dokonała we wrześniu zakupów. 16 września br. spółka otrzymała fakturę. Jednak we wrześniu nie dokonano żadnej sprzedaży. Dlatego w deklaracji za wrzesień zakup ten należy wykazać w poz. 46 i 47. Natomiast w deklaracji podatkowej VAT-7 za październik br., gdy wystąpi sprzedaż, kwotę tę należy wykazywać w polu 42 „Kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji” i następnie również w polach:
– 50 „Razem kwota podatku do odliczenia”,
– 59 „Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy” lub 56 kwota do zwrotu.
Według objaśnienia do deklaracji, w części D deklaracji „Rozliczenie podatku naliczonego” wykazuje się wyłącznie wartość towarów usług oraz kwotę podatku naliczonego (po uwzględnieniu wszelkich korekt) w wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy deklaracja, na zasadach określonych przepisami art. 86–93, a więc również w przedstawionej sytuacji. Powtórzenie następnie tej kwoty w pozostałych polach jest tylko potwierdzeniem wartości kwoty podatku naliczonego oraz informacją, że kwota ta jest przeniesiona do następnego okresu rozliczeniowego.
Oczywiście, deklaracje podatkowe należy w takiej sytuacji składać terminowo, za każdy okres rozliczeniowy.
• art. 86 ust. 1 i 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA