REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zachowuje się prawo odliczenia podatku naliczonego przy okresowym braku sprzedaży

REKLAMA

Nasza spółka zmieniła przedmiot działalności, rezygnując jednocześnie ze zwolnienia, z powodu wysokości obrotów. W pierwszych miesiącach nie przewidujemy sprzedaży, a tym samym nie wystąpi VAT należny. Czy VAT naliczony, który powstanie w okresie, kiedy nie wystąpi sprzedaż, może "oczekiwać" na moment odliczenia? Jaki jest termin odliczania nierozliczonego podatku naliczonego z poprzednich deklaracji VAT-7?
RADA
Podatek naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług w okresie rozliczeniowym, w którym nie wystąpiła sprzedaż, nie przepada, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające do jego odliczenia, określone przepisami o VAT – np. poniesione wydatki, stanowiące koszt uzyskania przychodu, związane są z przyszłą sprzedażą opodatkowaną. W celu zachowania prawa do odliczenia należy kwotę tego podatku wykazywać w odpowiednich polach deklaracji podatkowej VAT-7, składanej za każdy okres rozliczeniowy (miesiąc). Przepisy nie wyznaczają ostatecznego terminu, do kiedy można dokonać odliczenia.
UZASADNIENIE
Podstawowym prawem czynnego podatnika VAT jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w zakresie, w jakim towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zasadniczo, prawo to jest realizowane w comiesięcznych rozliczeniach podatku. Wykazana kwota podatku należnego od wykonanych w danym miesiącu czynności zostaje pomniejszona o kwotę podatku wykazaną w fakturach dokumentujących nabyte towary i usługi. Jeżeli jednak w danym okresie rozliczeniowym występują wyłącznie zakupy dokumentowane fakturami VAT, natomiast podatnik nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, podatek naliczony nie przepada. Należy go przenieść do rozliczenia za następny okres rozliczeniowy. Wynika to wprost z przepisu art. 86 ust. 19 ustawy. Przepisy ustawy nie określają terminu, do jakiego podatnik może gromadzić kwoty podatku naliczonego.
Przykład
Spółka dokonała we wrześniu zakupów. 16 września br. spółka otrzymała fakturę. Jednak we wrześniu nie dokonano żadnej sprzedaży. Dlatego w deklaracji za wrzesień zakup ten należy wykazać w poz. 46 i 47. Natomiast w deklaracji podatkowej VAT-7 za październik br., gdy wystąpi sprzedaż, kwotę tę należy wykazywać w polu 42 „Kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji” i następnie również w polach:
– 50 „Razem kwota podatku do odliczenia”,
– 59 „Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy” lub 56 kwota do zwrotu.
Według objaśnienia do deklaracji, w części D deklaracji „Rozliczenie podatku naliczonego” wykazuje się wyłącznie wartość towarów usług oraz kwotę podatku naliczonego (po uwzględnieniu wszelkich korekt) w wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy deklaracja, na zasadach określonych przepisami art. 86–93, a więc również w przedstawionej sytuacji. Powtórzenie następnie tej kwoty w pozostałych polach jest tylko potwierdzeniem wartości kwoty podatku naliczonego oraz informacją, że kwota ta jest przeniesiona do następnego okresu rozliczeniowego.
Oczywiście, deklaracje podatkowe należy w takiej sytuacji składać terminowo, za każdy okres rozliczeniowy.
• art. 86 ust. 1 i 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA