REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki inwestycyjne pokrywane z kapitału rezerwowego

REKLAMA

Wspólnicy spółki z o o. podjęli uchwałę o przeznaczeniu kapitału rezerwowego na pokrycie wydatków inwestycyjnych w związku z modernizacją środka trwałego. Proszę o przykład, w jaki sposób należy zaksięgować tę operację.
RADA
W przypadku realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych finansowanych z kapitału rezerwowego księgowanie ponoszonych nakładów jest identyczne jak w sytuacji, gdyby nie był tworzony kapitał rezerwowy. Zgromadzone na koncie „Kapitał rezerwowy” środki są jedynie pewnym wskazaniem, że nie zostały zużytkowane na inne cele. W momencie gdy cel zostanie osiągnięty (tzn. zostały poniesione nakłady na inwestycje) i uznają Państwo, że nie potrzebują utrzymywać takiego kapitału, może nastąpić przeniesienie zgromadzonych środków na inny kapitał w spółce lub po prostu wypłata udziałowcom.
UZASADNIENIE
Kapitały rezerwowe tworzy się zgodnie ze statutem lub umową spółki. Kapitały te mogą być przeznaczone na pokrycie szczególnych strat lub wydatków spółki, np. w celu sfinansowania zamierzonych przedsięwzięć inwestycyjnych, z którymi zazwyczaj wiążą się znaczne nakłady (lub też których pozytywny wynik jest obarczony stosunkowo dużym ryzykiem). W przypadku realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych finansowanych z kapitału rezerwowego księgowanie ponoszonych nakładów jest identyczne jak w sytuacji, gdyby nie był tworzony kapitał rezerwowy. Zgromadzone na koncie „Kapitał rezerwowy” środki są jedynie pewnym wskazaniem, że nie zostały one zużytkowane na inne cele.
Przykład
Udziałowcy spółki z o.o. podjęli uchwałę w sprawie podziału wyniku finansowego netto w kwocie 50 000 zł za 2004 r., w której wskazali, że przeznaczają 40 000 zł na kapitał rezerwowy (w związku z planowaną modernizacją istniejącego obiektu). We wrześniu 2005 r. wydano na inwestycję w kwocie brutto wynikającej z faktur VAT i innych dokumentów – 36 600 zł (kwota netto 30 000 zł, VAT 6600 zł). W związku ze zrealizowaniem inwestycji wspólnicy postanowili rozwiązać kapitał i wypłacić środki udziałowcom.
Zdarzenia gospodarcze mogą być zaewidencjonowane w następujący sposób:
Dekretacja
Podjęcie uchwały o podziale zysku netto za 2004 r.
Wn konto 860 „Wynik finansowy” 50 000 zł,
Ma konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie” 50 000 zł.
Zaewidencjonowanie przeznaczenia części zysku na kapitał rezerwowy przeznaczony na inwestycję
Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie” 40 000 zł,
Ma konto 808 „Kapitał rezerwowy” 40 000 zł.
Zaewidencjonowanie wydatków inwestycyjnych
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 36 600 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 36 600 zł,
oraz
Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 36 000 zł,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 36 000 zł,
oraz
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 6600 zł,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 6600 zł.
Przyjęcie inwestycji do użytkowania
Wn konto 010 „Środki trwałe” 30 000 zł,
Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie” 30 000 zł.
Rozwiązanie kapitału rezerwowego i przeznaczenie do wypłaty dla wspólników
Wn konto 808 „Kapitał rezerwowy” 40 000 zł,
Ma konto 257 „Rozrachunki z tytułu wypłat z zysku” 40 000 zł.
Zryczałtowany podatek dochodowy opłacony za udziałowców (40 000 zł × 0,19 : 1,19)
Wn konto 257 „Rozrachunki z tytułu wypłat z zysku” 6386,55 zł,
Ma konto 225 „Rozrachunki z tytułu podatku od osób prawnych” 6386,55 zł.
Wypłata środków pieniężnych udziałowcom
Wn konto 257 „Rozrachunki z tytułu wypłat z zysku” 33 613,45 zł,
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 33 613,45 zł.
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA