REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć sprzedaż znaków opłaty skarbowej i blankietów wekslowych

REKLAMA

Prowadzę księgowość w firmie zajmującej się udzielaniem kredytów. Chcielibyśmy, aby w naszej firmie można było sprzedawać klientom znaki opłaty skarbowej i blankiety wekslowe, np. w celu złożenia dodatkowego zabezpieczenia (weksel) i do pełnomocnictw (do lokat - opłata skarbowa). Słyszałam, że do takiej sprzedaży uprawniony jest tylko PKO BP SA, a ja muszę wystąpić o zgodę do urzędu gminy. Czy faktycznie muszę występować o takie zezwolenie?
RADA
Nie, nie ma obowiązku uzyskania specjalnego zezwolenia na sprzedaż wymienionych w pytaniu znaków. Należy jednak wystąpić z wnioskiem na ich sprzedaż do właściwego miejscowo urzędu gminy.
UZASADNIENIE
Znaki opłaty skarbowej oraz urzędowych blankietów wekslowych są wytwarzane na zlecenie Ministerstwa Finansów przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych. Dystrybucją tych znaków zajmują się oddziały PKO BP SA na podstawie umowy z 5 kwietnia 1990 r. zawartej z Ministerstwem Finansów. Sprzedaż detaliczną tych znaków prowadzą najczęściej same urzędy gminne.
WAŻNE!
Sprzedażą znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych mogą się także zajmować osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które zawarły umowę zlecenia w tym zakresie z właściwym (według miejsca sprzedaży) organem gminy.
Chcąc więc rozszerzyć działalność o tego rodzaju sprzedaż, należy wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo urzędu gminy.
Nie ma potrzeby starania się o uzyskanie specjalnego zezwolenia. Zasady sprzedaży, przechowywania i rozliczania się z pobranych znaków skarbowych oraz blankietów wekslowych, a także wynagrodzenia w formie prowizji określa umowa zlecenia, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
WAŻNE!
Począwszy od 1 stycznia 2001 r. organem podatkowym w zakresie opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W wyniku tej zmiany urzędy gminne przejęły administrowanie tą opłatą.
Z tego też wynika prawo urzędu gminy do zlecenia czynności polegających na sprzedaży znaków skarbowych innym podmiotom. Zostało ono potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z 4 stycznia 2001 r., nr LK-1/24/BP/01, w którym stwierdzono, że:od dnia 1
stycznia 2001 r. umowy zlecenia na sprzedaż znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych zawierane są wyłącznie z jednostką samorządu terytorialnego, na obszarze której położony będzie punkt sprzedaży tych znaków. Pozostają w mocy umowy zlecenia na sprzedaż ww. znaków, zawarte przez urzędy skarbowe do dnia 31 grudnia 2000 r. na czas nieokreślony.
Firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną znaków skarbowych i urzędowych blankietów wekslowych pełnią w ten sposób rolę inkasentów opłaty skarbowej. Jak wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, rada gminy może ustalić wynagrodzenie dla inkasentów opłat stanowiących dochody gminy. Dlatego wysokość prowizji należnej z tytułu sprzedaży wymienionych znaków jest najczęściej określana w uchwale przyjętej przez radę gminy.
• art. 13 ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 153, poz. 1272
• art. 14 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – Dz.U. Nr 203, poz. 1966
• art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1203
• art. 28 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA