REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć sprzedaż znaków opłaty skarbowej i blankietów wekslowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę księgowość w firmie zajmującej się udzielaniem kredytów. Chcielibyśmy, aby w naszej firmie można było sprzedawać klientom znaki opłaty skarbowej i blankiety wekslowe, np. w celu złożenia dodatkowego zabezpieczenia (weksel) i do pełnomocnictw (do lokat - opłata skarbowa). Słyszałam, że do takiej sprzedaży uprawniony jest tylko PKO BP SA, a ja muszę wystąpić o zgodę do urzędu gminy. Czy faktycznie muszę występować o takie zezwolenie?
RADA
Nie, nie ma obowiązku uzyskania specjalnego zezwolenia na sprzedaż wymienionych w pytaniu znaków. Należy jednak wystąpić z wnioskiem na ich sprzedaż do właściwego miejscowo urzędu gminy.
UZASADNIENIE
Znaki opłaty skarbowej oraz urzędowych blankietów wekslowych są wytwarzane na zlecenie Ministerstwa Finansów przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych. Dystrybucją tych znaków zajmują się oddziały PKO BP SA na podstawie umowy z 5 kwietnia 1990 r. zawartej z Ministerstwem Finansów. Sprzedaż detaliczną tych znaków prowadzą najczęściej same urzędy gminne.
WAŻNE!
Sprzedażą znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych mogą się także zajmować osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które zawarły umowę zlecenia w tym zakresie z właściwym (według miejsca sprzedaży) organem gminy.
Chcąc więc rozszerzyć działalność o tego rodzaju sprzedaż, należy wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo urzędu gminy.
Nie ma potrzeby starania się o uzyskanie specjalnego zezwolenia. Zasady sprzedaży, przechowywania i rozliczania się z pobranych znaków skarbowych oraz blankietów wekslowych, a także wynagrodzenia w formie prowizji określa umowa zlecenia, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
WAŻNE!
Począwszy od 1 stycznia 2001 r. organem podatkowym w zakresie opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W wyniku tej zmiany urzędy gminne przejęły administrowanie tą opłatą.
Z tego też wynika prawo urzędu gminy do zlecenia czynności polegających na sprzedaży znaków skarbowych innym podmiotom. Zostało ono potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z 4 stycznia 2001 r., nr LK-1/24/BP/01, w którym stwierdzono, że:od dnia 1
stycznia 2001 r. umowy zlecenia na sprzedaż znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych zawierane są wyłącznie z jednostką samorządu terytorialnego, na obszarze której położony będzie punkt sprzedaży tych znaków. Pozostają w mocy umowy zlecenia na sprzedaż ww. znaków, zawarte przez urzędy skarbowe do dnia 31 grudnia 2000 r. na czas nieokreślony.
Firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną znaków skarbowych i urzędowych blankietów wekslowych pełnią w ten sposób rolę inkasentów opłaty skarbowej. Jak wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, rada gminy może ustalić wynagrodzenie dla inkasentów opłat stanowiących dochody gminy. Dlatego wysokość prowizji należnej z tytułu sprzedaży wymienionych znaków jest najczęściej określana w uchwale przyjętej przez radę gminy.
• art. 13 ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 153, poz. 1272
• art. 14 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – Dz.U. Nr 203, poz. 1966
• art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1203
• art. 28 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA