REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć sprzedaż znaków opłaty skarbowej i blankietów wekslowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę księgowość w firmie zajmującej się udzielaniem kredytów. Chcielibyśmy, aby w naszej firmie można było sprzedawać klientom znaki opłaty skarbowej i blankiety wekslowe, np. w celu złożenia dodatkowego zabezpieczenia (weksel) i do pełnomocnictw (do lokat - opłata skarbowa). Słyszałam, że do takiej sprzedaży uprawniony jest tylko PKO BP SA, a ja muszę wystąpić o zgodę do urzędu gminy. Czy faktycznie muszę występować o takie zezwolenie?
RADA
Nie, nie ma obowiązku uzyskania specjalnego zezwolenia na sprzedaż wymienionych w pytaniu znaków. Należy jednak wystąpić z wnioskiem na ich sprzedaż do właściwego miejscowo urzędu gminy.
UZASADNIENIE
Znaki opłaty skarbowej oraz urzędowych blankietów wekslowych są wytwarzane na zlecenie Ministerstwa Finansów przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych. Dystrybucją tych znaków zajmują się oddziały PKO BP SA na podstawie umowy z 5 kwietnia 1990 r. zawartej z Ministerstwem Finansów. Sprzedaż detaliczną tych znaków prowadzą najczęściej same urzędy gminne.
WAŻNE!
Sprzedażą znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych mogą się także zajmować osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które zawarły umowę zlecenia w tym zakresie z właściwym (według miejsca sprzedaży) organem gminy.
Chcąc więc rozszerzyć działalność o tego rodzaju sprzedaż, należy wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo urzędu gminy.
Nie ma potrzeby starania się o uzyskanie specjalnego zezwolenia. Zasady sprzedaży, przechowywania i rozliczania się z pobranych znaków skarbowych oraz blankietów wekslowych, a także wynagrodzenia w formie prowizji określa umowa zlecenia, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
WAŻNE!
Począwszy od 1 stycznia 2001 r. organem podatkowym w zakresie opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W wyniku tej zmiany urzędy gminne przejęły administrowanie tą opłatą.
Z tego też wynika prawo urzędu gminy do zlecenia czynności polegających na sprzedaży znaków skarbowych innym podmiotom. Zostało ono potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z 4 stycznia 2001 r., nr LK-1/24/BP/01, w którym stwierdzono, że:od dnia 1
stycznia 2001 r. umowy zlecenia na sprzedaż znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych zawierane są wyłącznie z jednostką samorządu terytorialnego, na obszarze której położony będzie punkt sprzedaży tych znaków. Pozostają w mocy umowy zlecenia na sprzedaż ww. znaków, zawarte przez urzędy skarbowe do dnia 31 grudnia 2000 r. na czas nieokreślony.
Firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną znaków skarbowych i urzędowych blankietów wekslowych pełnią w ten sposób rolę inkasentów opłaty skarbowej. Jak wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, rada gminy może ustalić wynagrodzenie dla inkasentów opłat stanowiących dochody gminy. Dlatego wysokość prowizji należnej z tytułu sprzedaży wymienionych znaków jest najczęściej określana w uchwale przyjętej przez radę gminy.
• art. 13 ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 153, poz. 1272
• art. 14 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – Dz.U. Nr 203, poz. 1966
• art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1203
• art. 28 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA