REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć sprzedaż znaków opłaty skarbowej i blankietów wekslowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę księgowość w firmie zajmującej się udzielaniem kredytów. Chcielibyśmy, aby w naszej firmie można było sprzedawać klientom znaki opłaty skarbowej i blankiety wekslowe, np. w celu złożenia dodatkowego zabezpieczenia (weksel) i do pełnomocnictw (do lokat - opłata skarbowa). Słyszałam, że do takiej sprzedaży uprawniony jest tylko PKO BP SA, a ja muszę wystąpić o zgodę do urzędu gminy. Czy faktycznie muszę występować o takie zezwolenie?
RADA
Nie, nie ma obowiązku uzyskania specjalnego zezwolenia na sprzedaż wymienionych w pytaniu znaków. Należy jednak wystąpić z wnioskiem na ich sprzedaż do właściwego miejscowo urzędu gminy.
UZASADNIENIE
Znaki opłaty skarbowej oraz urzędowych blankietów wekslowych są wytwarzane na zlecenie Ministerstwa Finansów przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych. Dystrybucją tych znaków zajmują się oddziały PKO BP SA na podstawie umowy z 5 kwietnia 1990 r. zawartej z Ministerstwem Finansów. Sprzedaż detaliczną tych znaków prowadzą najczęściej same urzędy gminne.
WAŻNE!
Sprzedażą znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych mogą się także zajmować osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które zawarły umowę zlecenia w tym zakresie z właściwym (według miejsca sprzedaży) organem gminy.
Chcąc więc rozszerzyć działalność o tego rodzaju sprzedaż, należy wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo urzędu gminy.
Nie ma potrzeby starania się o uzyskanie specjalnego zezwolenia. Zasady sprzedaży, przechowywania i rozliczania się z pobranych znaków skarbowych oraz blankietów wekslowych, a także wynagrodzenia w formie prowizji określa umowa zlecenia, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
WAŻNE!
Począwszy od 1 stycznia 2001 r. organem podatkowym w zakresie opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W wyniku tej zmiany urzędy gminne przejęły administrowanie tą opłatą.
Z tego też wynika prawo urzędu gminy do zlecenia czynności polegających na sprzedaży znaków skarbowych innym podmiotom. Zostało ono potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z 4 stycznia 2001 r., nr LK-1/24/BP/01, w którym stwierdzono, że:od dnia 1
stycznia 2001 r. umowy zlecenia na sprzedaż znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów wekslowych zawierane są wyłącznie z jednostką samorządu terytorialnego, na obszarze której położony będzie punkt sprzedaży tych znaków. Pozostają w mocy umowy zlecenia na sprzedaż ww. znaków, zawarte przez urzędy skarbowe do dnia 31 grudnia 2000 r. na czas nieokreślony.
Firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną znaków skarbowych i urzędowych blankietów wekslowych pełnią w ten sposób rolę inkasentów opłaty skarbowej. Jak wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, rada gminy może ustalić wynagrodzenie dla inkasentów opłat stanowiących dochody gminy. Dlatego wysokość prowizji należnej z tytułu sprzedaży wymienionych znaków jest najczęściej określana w uchwale przyjętej przez radę gminy.
• art. 13 ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 153, poz. 1272
• art. 14 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – Dz.U. Nr 203, poz. 1966
• art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1203
• art. 28 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA