REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie należy opodatkować nabycie i eksport towarów poza terytorium kraju

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma polska, zarejestrowana jako podatnik VAT i działająca na terenie kraju, ma zamiar kupować towar u kontrahenta unijnego i sprzedawać na eksport (poza obszar Wspólnoty). Przy czym, towar będzie wysyłany bezpośrednio od kontrahenta unijnego do odbiorcy spoza Unii, a polska firma będzie wystawiała jedynie faktury. Jaką stawkę VAT zastosować w tej sytuacji przy sprzedaży? Czy przy zakupie wystąpi nabycie wewnątrzwspólnotowe?
RADA
W tym przypadku miejsce dostawy tych towarów nie znajduje się w Polsce. To oznacza, że czynności powyższe nie podlegały opodatkowaniu w kraju.
UZASADNIENIE
W Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, które nastąpiło na terytorium kraju. Pod pojęciem wenątrzwspólnotowego nabycia ustawodawca rozumie nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które to towary w wyniku dostawy są przemieszczane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego.
Zatem, by można było mówić – w odniesieniu do polskiego podatnika – o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, towary te muszą zostać przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego dostawy na terytorium naszego kraju (co winno być poparte odpowiednimi dokumentami, a strony transakcji winny zarejestrować się dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego i posiadać numer VAT UE).
W sytuacji gdy warunki te nie zostaną spełnione, nie zachodzi przesłanka, by uznać taką transakcję za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów tylko z takiego powodu, że uczestniczy w niej podmiot polski.
W związku z powyższym, odnosząc się do omawianego przykładu, trzeba wyjaśnić, że jeżeli polski podatnik, który zakupi towary np. na terytorium Włoch i nie przemieści ich na terytorium RP, nie będzie miał prawa do wymiany polskiego numeru VAT UE z dostawcą. A tym samym, sprzedawca opodatkuje tę transakcję zgodnie z obowiązującymi w jego kraju przepisami jako transakcję krajową. Jeżeli polski podmiot chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku, winien zarejestrować się na terytorium Włoch dla celów podatku VAT.
Następnym etapem transakcji jest eksport nabytych towarów. Zgodnie z polskimi przepisami w tym zakresie, pod pojęciem eksportu towarów należy rozumieć wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (w wyniku sprzedaży), który został potwierdzony przez urząd celny. Zatem i w tym przypadku wywóz towarów z terytorium Włoch do kraju trzeciego nie stanowi eksportu w rozumieniu polskich przepisów prawa.
Reasumując, należy wnioskować, że towar zakupiony przez polski podmiot na terytorium innego państwa członkowskiego, a następnie wyeksportowany z terytorium tego państwa członkowskiego poza terytorium Wspólnoty nie będzie stanowił podstawy do rozliczenia w podatku od towarów i usług w Polsce. Aby polski podmiot mógł odzyskać podatek VAT z tytułu zakupu przedmiotowego towaru, a następnie skorzystać z preferencji eksportowych, winien dokonać rejestracji dla celów VAT w tym państwie członkowskim.
Jeżeli polski podatnik nie chciałby dokonywać rejestracji w innym państwie członkowskim, ale rozliczać podatek VAT w kraju, transakcję winien przeprowadzić tak, by nabyty towar został dostarczony na terytorium RP i następnie z Polski wywieziony (wyeksportowany) poza terytorium Wspólnoty.
• art. 2 pkt 8, art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9, 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Maria Bera
pracownik organów skarbowych, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA