REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie należy opodatkować nabycie i eksport towarów poza terytorium kraju

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma polska, zarejestrowana jako podatnik VAT i działająca na terenie kraju, ma zamiar kupować towar u kontrahenta unijnego i sprzedawać na eksport (poza obszar Wspólnoty). Przy czym, towar będzie wysyłany bezpośrednio od kontrahenta unijnego do odbiorcy spoza Unii, a polska firma będzie wystawiała jedynie faktury. Jaką stawkę VAT zastosować w tej sytuacji przy sprzedaży? Czy przy zakupie wystąpi nabycie wewnątrzwspólnotowe?
RADA
W tym przypadku miejsce dostawy tych towarów nie znajduje się w Polsce. To oznacza, że czynności powyższe nie podlegały opodatkowaniu w kraju.
UZASADNIENIE
W Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, które nastąpiło na terytorium kraju. Pod pojęciem wenątrzwspólnotowego nabycia ustawodawca rozumie nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które to towary w wyniku dostawy są przemieszczane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego.
Zatem, by można było mówić – w odniesieniu do polskiego podatnika – o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, towary te muszą zostać przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego dostawy na terytorium naszego kraju (co winno być poparte odpowiednimi dokumentami, a strony transakcji winny zarejestrować się dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego i posiadać numer VAT UE).
W sytuacji gdy warunki te nie zostaną spełnione, nie zachodzi przesłanka, by uznać taką transakcję za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów tylko z takiego powodu, że uczestniczy w niej podmiot polski.
W związku z powyższym, odnosząc się do omawianego przykładu, trzeba wyjaśnić, że jeżeli polski podatnik, który zakupi towary np. na terytorium Włoch i nie przemieści ich na terytorium RP, nie będzie miał prawa do wymiany polskiego numeru VAT UE z dostawcą. A tym samym, sprzedawca opodatkuje tę transakcję zgodnie z obowiązującymi w jego kraju przepisami jako transakcję krajową. Jeżeli polski podmiot chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku, winien zarejestrować się na terytorium Włoch dla celów podatku VAT.
Następnym etapem transakcji jest eksport nabytych towarów. Zgodnie z polskimi przepisami w tym zakresie, pod pojęciem eksportu towarów należy rozumieć wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (w wyniku sprzedaży), który został potwierdzony przez urząd celny. Zatem i w tym przypadku wywóz towarów z terytorium Włoch do kraju trzeciego nie stanowi eksportu w rozumieniu polskich przepisów prawa.
Reasumując, należy wnioskować, że towar zakupiony przez polski podmiot na terytorium innego państwa członkowskiego, a następnie wyeksportowany z terytorium tego państwa członkowskiego poza terytorium Wspólnoty nie będzie stanowił podstawy do rozliczenia w podatku od towarów i usług w Polsce. Aby polski podmiot mógł odzyskać podatek VAT z tytułu zakupu przedmiotowego towaru, a następnie skorzystać z preferencji eksportowych, winien dokonać rejestracji dla celów VAT w tym państwie członkowskim.
Jeżeli polski podatnik nie chciałby dokonywać rejestracji w innym państwie członkowskim, ale rozliczać podatek VAT w kraju, transakcję winien przeprowadzić tak, by nabyty towar został dostarczony na terytorium RP i następnie z Polski wywieziony (wyeksportowany) poza terytorium Wspólnoty.
• art. 2 pkt 8, art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9, 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Maria Bera
pracownik organów skarbowych, specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA