REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za rok 2005

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za 2005 r.? Na mocy tej umowy ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, tj. 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r.
RADA
Ewidencja księgowa kosztów badania sprawozdania finansowego może przebiegać dwojako, czyli przez zaliczanie ich do rozliczeń międzyokresowych biernych w 2005 r. albo bezpośrednio zaliczając te wydatki w koszty działalności operacyjnej 2006 roku. Przykład ewidencji księgowej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W praktyce jednostki badające sprawozdania finansowe (zarówno obligatoryjnie, jak i dobrowolnie) podpisują umowę o badanie w terminie dającym możliwość czynnego uczestniczenia biegłego rewidenta w inwentaryzacji, a więc w miesiącach wrzesień, październik, listopad, grudzień (w zależności od wyznaczonych przez jednostkę terminów inwentaryzacji).
Przykład
W październiku 2005 r. zwyczajne zgromadzenie wspólników w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dokonało wyboru biegłego rewidenta, który ma przeprowadzić badanie sprawozdania finansowego jednostki. Kierownik jednostki na tej podstawie zawarł z biegłym rewidentem umowę o badanie, na mocy której ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, czyli 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r. Biegły rewident wystawił fakturę zaliczkową w wysokości 7320 zł (kwota netto 6000 zł, VAT 1320 zł).
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2005 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury zaliczkowej od biegłego rewidenta
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 6000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1320 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem 7320 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania (wypłata zaliczki)
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 7320 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 7320 zł.
3. Ponieważ zawarcie umowy z biegłym o zbadanie sprawozdania finansowego za 2005 r. dotyczy przyszłych świadczeń (kosztów jeszcze nieponiesionych), ale przypadających na bieżący rok obrotowy, należy zgodnie z zasadą współmierności utworzyć na nie rezerwę (art. 39 ustawy o rachunkowości). Utworzenie rezerwy na przyszłe koszty jest tym bardziej zasadne, że dokładnie wiemy z wcześniej podpisanej umowy, jaka kwota należy się biegłemu za przeprowadzenie badania. Są to koszty dotyczące ściśle oznaczonych świadczeń, które nie stanowią jeszcze zobowiązania.
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł.
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2006 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury za wykonane badanie (po uwzględnieniu otrzymanej w 2005 r. zaliczki)
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 12 000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2640 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem
14 640 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 14 640 zł.
3. Zaewidencjonowanie kosztów badania sprawozdania finansowego
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
4. Przeniesienie kosztów dotyczących utworzonej wcześniej rezerwy
Wn konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł.
Przy tworzeniu tego typu rezerw (jak rezerwa na koszty badania sprawozdania finansowego) należy mieć na uwadze zasadę istotności. Jeśli kwota badania sprawozdania finansowego nie jest wysoka i nie powoduje istotnego zniekształcenia obrazu sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku jednostki, można zaniechać tworzenia takich rezerw. Podobnie jest, gdy spółka kontynuuje działalność i w poprzednich okresach ponosiła analogiczne kwoty kosztów dotyczące badania sprawozdań. W takim przypadku nie będzie błędem odniesienie bezpośrednio kosztów badania sprawozdania finansowe- go za 2005 r. w koszty działalności opera- cyjnej (usług obcych) 2006 r. (w roku powstania rzeczywistego zobowiązania za badanie).
W takim przypadku całość kosztów badania sprawozdania finansowego zostanie zaewidencjonowana w księgach roku 2006 w sposób następujący:
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
Na zakończenie należy wskazać, że wydatki na badanie sprawozdania finansowego, zarówno o charakterze obligatoryjnym, jak i na podstawie decyzji organów jednostki, która nie ma ustawowego obowiąz- ku poddawania badaniu jej rocznych sprawozdań w myśl art. 15 ust. 1, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznego poniesienia (pismo MF z 26 kwietnia 2002 r., nr PB3-8214- -99/WK/02).
• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA