REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za rok 2005

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za 2005 r.? Na mocy tej umowy ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, tj. 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r.
RADA
Ewidencja księgowa kosztów badania sprawozdania finansowego może przebiegać dwojako, czyli przez zaliczanie ich do rozliczeń międzyokresowych biernych w 2005 r. albo bezpośrednio zaliczając te wydatki w koszty działalności operacyjnej 2006 roku. Przykład ewidencji księgowej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W praktyce jednostki badające sprawozdania finansowe (zarówno obligatoryjnie, jak i dobrowolnie) podpisują umowę o badanie w terminie dającym możliwość czynnego uczestniczenia biegłego rewidenta w inwentaryzacji, a więc w miesiącach wrzesień, październik, listopad, grudzień (w zależności od wyznaczonych przez jednostkę terminów inwentaryzacji).
Przykład
W październiku 2005 r. zwyczajne zgromadzenie wspólników w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dokonało wyboru biegłego rewidenta, który ma przeprowadzić badanie sprawozdania finansowego jednostki. Kierownik jednostki na tej podstawie zawarł z biegłym rewidentem umowę o badanie, na mocy której ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, czyli 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r. Biegły rewident wystawił fakturę zaliczkową w wysokości 7320 zł (kwota netto 6000 zł, VAT 1320 zł).
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2005 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury zaliczkowej od biegłego rewidenta
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 6000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1320 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem 7320 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania (wypłata zaliczki)
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 7320 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 7320 zł.
3. Ponieważ zawarcie umowy z biegłym o zbadanie sprawozdania finansowego za 2005 r. dotyczy przyszłych świadczeń (kosztów jeszcze nieponiesionych), ale przypadających na bieżący rok obrotowy, należy zgodnie z zasadą współmierności utworzyć na nie rezerwę (art. 39 ustawy o rachunkowości). Utworzenie rezerwy na przyszłe koszty jest tym bardziej zasadne, że dokładnie wiemy z wcześniej podpisanej umowy, jaka kwota należy się biegłemu za przeprowadzenie badania. Są to koszty dotyczące ściśle oznaczonych świadczeń, które nie stanowią jeszcze zobowiązania.
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł.
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2006 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury za wykonane badanie (po uwzględnieniu otrzymanej w 2005 r. zaliczki)
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 12 000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2640 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem
14 640 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 14 640 zł.
3. Zaewidencjonowanie kosztów badania sprawozdania finansowego
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
4. Przeniesienie kosztów dotyczących utworzonej wcześniej rezerwy
Wn konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł.
Przy tworzeniu tego typu rezerw (jak rezerwa na koszty badania sprawozdania finansowego) należy mieć na uwadze zasadę istotności. Jeśli kwota badania sprawozdania finansowego nie jest wysoka i nie powoduje istotnego zniekształcenia obrazu sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku jednostki, można zaniechać tworzenia takich rezerw. Podobnie jest, gdy spółka kontynuuje działalność i w poprzednich okresach ponosiła analogiczne kwoty kosztów dotyczące badania sprawozdań. W takim przypadku nie będzie błędem odniesienie bezpośrednio kosztów badania sprawozdania finansowe- go za 2005 r. w koszty działalności opera- cyjnej (usług obcych) 2006 r. (w roku powstania rzeczywistego zobowiązania za badanie).
W takim przypadku całość kosztów badania sprawozdania finansowego zostanie zaewidencjonowana w księgach roku 2006 w sposób następujący:
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
Na zakończenie należy wskazać, że wydatki na badanie sprawozdania finansowego, zarówno o charakterze obligatoryjnym, jak i na podstawie decyzji organów jednostki, która nie ma ustawowego obowiąz- ku poddawania badaniu jej rocznych sprawozdań w myśl art. 15 ust. 1, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznego poniesienia (pismo MF z 26 kwietnia 2002 r., nr PB3-8214- -99/WK/02).
• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA