REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za rok 2005

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za 2005 r.? Na mocy tej umowy ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, tj. 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r.
RADA
Ewidencja księgowa kosztów badania sprawozdania finansowego może przebiegać dwojako, czyli przez zaliczanie ich do rozliczeń międzyokresowych biernych w 2005 r. albo bezpośrednio zaliczając te wydatki w koszty działalności operacyjnej 2006 roku. Przykład ewidencji księgowej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W praktyce jednostki badające sprawozdania finansowe (zarówno obligatoryjnie, jak i dobrowolnie) podpisują umowę o badanie w terminie dającym możliwość czynnego uczestniczenia biegłego rewidenta w inwentaryzacji, a więc w miesiącach wrzesień, październik, listopad, grudzień (w zależności od wyznaczonych przez jednostkę terminów inwentaryzacji).
Przykład
W październiku 2005 r. zwyczajne zgromadzenie wspólników w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dokonało wyboru biegłego rewidenta, który ma przeprowadzić badanie sprawozdania finansowego jednostki. Kierownik jednostki na tej podstawie zawarł z biegłym rewidentem umowę o badanie, na mocy której ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, czyli 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r. Biegły rewident wystawił fakturę zaliczkową w wysokości 7320 zł (kwota netto 6000 zł, VAT 1320 zł).
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2005 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury zaliczkowej od biegłego rewidenta
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 6000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1320 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem 7320 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania (wypłata zaliczki)
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 7320 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 7320 zł.
3. Ponieważ zawarcie umowy z biegłym o zbadanie sprawozdania finansowego za 2005 r. dotyczy przyszłych świadczeń (kosztów jeszcze nieponiesionych), ale przypadających na bieżący rok obrotowy, należy zgodnie z zasadą współmierności utworzyć na nie rezerwę (art. 39 ustawy o rachunkowości). Utworzenie rezerwy na przyszłe koszty jest tym bardziej zasadne, że dokładnie wiemy z wcześniej podpisanej umowy, jaka kwota należy się biegłemu za przeprowadzenie badania. Są to koszty dotyczące ściśle oznaczonych świadczeń, które nie stanowią jeszcze zobowiązania.
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł.
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2006 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury za wykonane badanie (po uwzględnieniu otrzymanej w 2005 r. zaliczki)
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 12 000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2640 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem
14 640 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 14 640 zł.
3. Zaewidencjonowanie kosztów badania sprawozdania finansowego
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
4. Przeniesienie kosztów dotyczących utworzonej wcześniej rezerwy
Wn konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł.
Przy tworzeniu tego typu rezerw (jak rezerwa na koszty badania sprawozdania finansowego) należy mieć na uwadze zasadę istotności. Jeśli kwota badania sprawozdania finansowego nie jest wysoka i nie powoduje istotnego zniekształcenia obrazu sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku jednostki, można zaniechać tworzenia takich rezerw. Podobnie jest, gdy spółka kontynuuje działalność i w poprzednich okresach ponosiła analogiczne kwoty kosztów dotyczące badania sprawozdań. W takim przypadku nie będzie błędem odniesienie bezpośrednio kosztów badania sprawozdania finansowe- go za 2005 r. w koszty działalności opera- cyjnej (usług obcych) 2006 r. (w roku powstania rzeczywistego zobowiązania za badanie).
W takim przypadku całość kosztów badania sprawozdania finansowego zostanie zaewidencjonowana w księgach roku 2006 w sposób następujący:
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
Na zakończenie należy wskazać, że wydatki na badanie sprawozdania finansowego, zarówno o charakterze obligatoryjnym, jak i na podstawie decyzji organów jednostki, która nie ma ustawowego obowiąz- ku poddawania badaniu jej rocznych sprawozdań w myśl art. 15 ust. 1, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznego poniesienia (pismo MF z 26 kwietnia 2002 r., nr PB3-8214- -99/WK/02).
• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA