REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za rok 2005

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych podpisanie z biegłym rewidentem umowy o badanie sprawozdania finansowego za 2005 r.? Na mocy tej umowy ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, tj. 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r.
RADA
Ewidencja księgowa kosztów badania sprawozdania finansowego może przebiegać dwojako, czyli przez zaliczanie ich do rozliczeń międzyokresowych biernych w 2005 r. albo bezpośrednio zaliczając te wydatki w koszty działalności operacyjnej 2006 roku. Przykład ewidencji księgowej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W praktyce jednostki badające sprawozdania finansowe (zarówno obligatoryjnie, jak i dobrowolnie) podpisują umowę o badanie w terminie dającym możliwość czynnego uczestniczenia biegłego rewidenta w inwentaryzacji, a więc w miesiącach wrzesień, październik, listopad, grudzień (w zależności od wyznaczonych przez jednostkę terminów inwentaryzacji).
Przykład
W październiku 2005 r. zwyczajne zgromadzenie wspólników w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dokonało wyboru biegłego rewidenta, który ma przeprowadzić badanie sprawozdania finansowego jednostki. Kierownik jednostki na tej podstawie zawarł z biegłym rewidentem umowę o badanie, na mocy której ustalono koszt badania na 18 000 zł (netto). Jednocześnie ustalono, że część tej kwoty, czyli 6000 zł, zostanie wypłacona w 2005 r., a ostateczne rozliczenie usługi nastąpi w 2006 r. Biegły rewident wystawił fakturę zaliczkową w wysokości 7320 zł (kwota netto 6000 zł, VAT 1320 zł).
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2005 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury zaliczkowej od biegłego rewidenta
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 6000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1320 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem 7320 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania (wypłata zaliczki)
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 7320 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 7320 zł.
3. Ponieważ zawarcie umowy z biegłym o zbadanie sprawozdania finansowego za 2005 r. dotyczy przyszłych świadczeń (kosztów jeszcze nieponiesionych), ale przypadających na bieżący rok obrotowy, należy zgodnie z zasadą współmierności utworzyć na nie rezerwę (art. 39 ustawy o rachunkowości). Utworzenie rezerwy na przyszłe koszty jest tym bardziej zasadne, że dokładnie wiemy z wcześniej podpisanej umowy, jaka kwota należy się biegłemu za przeprowadzenie badania. Są to koszty dotyczące ściśle oznaczonych świadczeń, które nie stanowią jeszcze zobowiązania.
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł.
Ewidencja zdarzeń gospodarczych związanych z umową o badanie w 2006 r. będzie następująca:
1. Otrzymanie faktury za wykonane badanie (po uwzględnieniu otrzymanej w 2005 r. zaliczki)
Wn konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 12 000 zł,
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2640 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce rozrachunki z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych – biegłym rewidentem
14 640 zł.
2. Uregulowanie zobowiązania
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640 zł,
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 14 640 zł.
3. Zaewidencjonowanie kosztów badania sprawozdania finansowego
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
4. Przeniesienie kosztów dotyczących utworzonej wcześniej rezerwy
Wn konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 18 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 18 000 zł.
Przy tworzeniu tego typu rezerw (jak rezerwa na koszty badania sprawozdania finansowego) należy mieć na uwadze zasadę istotności. Jeśli kwota badania sprawozdania finansowego nie jest wysoka i nie powoduje istotnego zniekształcenia obrazu sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku jednostki, można zaniechać tworzenia takich rezerw. Podobnie jest, gdy spółka kontynuuje działalność i w poprzednich okresach ponosiła analogiczne kwoty kosztów dotyczące badania sprawozdań. W takim przypadku nie będzie błędem odniesienie bezpośrednio kosztów badania sprawozdania finansowe- go za 2005 r. w koszty działalności opera- cyjnej (usług obcych) 2006 r. (w roku powstania rzeczywistego zobowiązania za badanie).
W takim przypadku całość kosztów badania sprawozdania finansowego zostanie zaewidencjonowana w księgach roku 2006 w sposób następujący:
Wn konto 402 „Usługi obce” 18 000 zł,
Ma konto 302 „Rozliczenie zakupu usług i robót” 18 000 zł.
Na zakończenie należy wskazać, że wydatki na badanie sprawozdania finansowego, zarówno o charakterze obligatoryjnym, jak i na podstawie decyzji organów jednostki, która nie ma ustawowego obowiąz- ku poddawania badaniu jej rocznych sprawozdań w myśl art. 15 ust. 1, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznego poniesienia (pismo MF z 26 kwietnia 2002 r., nr PB3-8214- -99/WK/02).
• art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA